• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل اخبار 6245اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4

مدیریت یا ولنگاری فضای مجازی؛ وقتی دولت تدبیر، تدبیر نکرد!

  • کد خبر : 7545
  • 05 فروردین 1400 - 13:16
مدیریت یا ولنگاری فضای مجازی؛ وقتی دولت تدبیر، تدبیر نکرد!
در دولت بوش پسر، قانونی تحت عنوان «لایحه میهن پرستی» در قالب مبارزه با تروریسم تصویب شد که به موجب آن، کنترل و نظارت بر تبادل داده‌های برخط یا اینترنتی کاربران، رنگ قانونی به خود گرفت.

به گزارش صدای حوزه، ابراهیم شریفی در کانال شخصی خود با نام «رسانه شریف» یادداشتی درباره ضعف عملکرد دولت در مدیریت فضای مجازی نوشته و نحوه نظارت، کنترل و محدویت‌های اینترنتی در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی را شرح داده است؛ در ادامه متن کامل این یادداشت را از نظر می‌گذرانید:

رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۰ فرمودند: رهاسازی فضای مجازی باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد.

این جمله را بگذارید کنار جمله وزیر ارتباطات که گفته بود دولت با ایجاد محدودیت در فضای مجازی موافق نیست و یا کلیشه های پوپولیست گونه رئیس جمهوری در جمع مدیران وزارت ارتباطات در ۱ بهمن ۹۷ که با انتقاد از محدودیت‌ها در فضای مجازی و فیلترینگ گفت “انباشته شدن همه چیز در فضای مجازی به این دلیل است که رسانه آزاد نداریم، فقط رسانه دولتی داریم.”

بلی تفاوت در اینجاست؛ عوام فریبانه عمل کنیم یا حکیمانه و در راستای منافع ملی حرکت کنیم؛ دولتی که دولت قبلی را متهم به دانش گریزی می‌کرد، خودش با ادعای دانش و آگاهی محوریش عملکرد قابل قبولی در فضای مجازی نداشت که هر روز از آن چالشی ایجاد می‌شود؛ روزی تتلو, روزی ساسی, روزی لایو تینجر و … و این نیست جز ترویج اباحه گری و لاابالی در این فضای حقیقی مجاز گونه!

این در حالی است طبق فرموده رهبر عزیزمان در دنیا طوری دیگر اقدام و عمل کرده اند.

کنترل و نظارت بر تبادل داده‌های اینترنتی کاربران آمریکایی

مثلا آمریکا پس از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، کنترل های دولتی بر کاربران اینترنت در هیچ کشوری به گستردگی آمریکا، آن هم با چنین روش های کاملا حرفه ای و نامحسوس انجام نشده است. دولت بوش پسر در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱، قانونی تحت عنوان «لایحه میهن پرستی» را در قالب مبارزه با تروریسم تصویب کرد که به موجب آن، کنترل و نظارت بر تبادل داده های برخط یا اینترنتی کاربران، رنگ قانونی به خود گرفت. با وجود برخی مخالفت ها این قانون با شدت بیشتری در سال ۲۰۰۳ توسط دیوان عالی ایالات متحده به تصویب رسید.

در ایتالیا که پایین ترین رتبه آزادی رسانه را در اتحادیه اروپا دارد و با اینکه در فضای مجازی به عنوان کشوری تقریبا آزاد شناخته می شود، حریم خصوصی کاربران را رعایت نمی کند.

شدیدترین نظارت‌های حکومتی سایبری در فرانسه

فرانسه شدیدترین نظارت های حکومتی بر فضای سایبری را دارد. طبق قانون های هادویی و لوپسی مصوب سال ۲۰۰۹، کاربران ناقض قوانین شبکه از دسترسی به آن محروم می شوند و علاوه بر فهرست بلندی از تارنماهای غیراخلاقی یا ایدئولوژیک مسدود، شهروندان حق جستجوی برخی عبارات را در مورتورهای جستجو ندارند.

عربستان، دیکتاتوری سعودی یک و نیم میلیون کاربر اینترنتی دارد که دوسوم آن را زنان تشکیل می دهند. با توجه به نگاه بسته وهابیون حاکم بر این کشور، واحد خدمات اینترنت سعودی (آیسو) کار اصلی اش به جای دسترسی دادن، مسدودسازی گسترده تارنماهای مذهبی، سیاسی، جنسی، حقوق بشری، پزشکی، فکاهی، فیلم و موسیقی است.

استرالیا با هدف ارتقای شاخص های افزایش ایمنی اینترنت برای خانواده ها، ممنوعیت محتوای مجرمانه سایبری را به طور جدی با طرح هایی سراسری با عناوینی همچون دیواره آتش بزرگ، دیواره آتش ضدخرگوش (برگرفته از نام دیوار ضدخرگوش در تاریخ این کشور) و با سنگین ترین جریمه ها اجرا کرده است.

چین و آلمان هم که شهرت به سخت گیرترین کشورها در حوزه مدیریت و محدودیت و نظارت را دارند.

لذا باید گفت ولنگاری فضای مجازی بیداد می کند و باید مدیریت فضای مجازی که حضرتشان فرمودند رخ دهد.

البته امیدی به خیر این دولت نیست کاش شری نرسونه

ولی دولت تازه نفس و مجلس انقلابی امید که آرزوها در این حوزه را به واقعیت تبدیل کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7545

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.