• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

11
حجت‌الاسلام علی کشوری در شبکه خبر مطرح کرد؛

کارشناسان اقتصادی معتقد به توسعه پایدار، به نفع سرمایه داران سخن می گویند!

  • کد خبر : 44326
  • 10 دی 1402 - 11:01
کارشناسان اقتصادی معتقد به توسعه پایدار، به نفع سرمایه داران سخن می گویند!
تلقی ما در قم این هست که اگر به این مسائل پرداخته بشود، هم در یک دهه آینده مسائل اقتصادی ایران بهتر حل خواهد شد، هم در این انتخابات آتی مردم مشارکت شان بیشتر خواهد شد، من چندتا از این مسائل مهم اقتصادی را برای شما می‌شمارم و محور اساسی همه این‌ها را مردمی کردن اقتصاد می‌دانم،

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام علی کشوری در گفتگو با برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره مسئله شناسی صحیح در حوزه اقتصاد و تأثیر آن بر انتخابات مطالبی مطرح کرد که مشاهده می کنید:

سوال: آقای کشوری شما از این سه تا دیدگاهی که بیان شد نظرتان به کدام نزدیکتر است؟ اساسا فکر می کنید که ما باید بیاییم سر ناترازی ها نمایندگان جدید ما بیایند تمرکز بکنند؟ یا ریشه ای تر به قول آقای شاکری حلش بکنند؟ یا نه، مثل آقای لیلاز کلا یک خرده فراتر از هردو بحثی که تا الان بیان شد باید نگاه بکنیم؟

حجت الاسلام کشوری: به نظرمن باید حل مسائل اقتصادی را و ایجاد رقابت در انتخابات و جذب مردم را از طریق پرداختن به مسائل دیگری دنبال بکنیم، این خلاصه عرض بنده است تا مادامی که کارشناسان ما براساس مفاهیم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و این شاخصه‌های مرسوم توسعه صحبت می‌کنند مردم ارتباط خوبی با بحث‌های اقتصادی نمی‌گیرند، یکی از دلایلی که مشارکت در بعضی از انتخابات‌های گذشته آمده پایین، همین نظام مسائلی است که آقایان مطرح می‌کنند، مردم وقتی از زبان یک کارشناس اقتصادی یک مساله را می‌شنوند باید ارتباط آن را با زندگی خودشان بدانند.

تلقی ما در قم این هست که اگر به این مسائل پرداخته بشود، هم در یک دهه آینده مسائل اقتصادی ایران بهتر حل خواهد شد، هم در این انتخابات آتی مردم مشارکت شان بیشتر خواهد شد، من چندتا از این مسائل مهم اقتصادی را برای شما می‌شمارم و محور اساسی همه این‌ها را مردمی کردن اقتصاد می‌دانم، یعنی همه پیشنهاد‌هایی که بنده در این جلسه عرض می‌کنم کمک می‌کند به این که مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر بشود، اصطلاحا اقتصاد مردمی بشود و وقتی اقتصاد مردمی شد آثار سیاسی و انتخاباتی هم خواهد داشت.

همین جا داخل پرانتز تاکید کنم مراد من از اقتصاد مردمی بخش خصوصی و بخش دولتی نیست و مرادم این است که خانواده‌های ایرانی بتوانند سطح تصمیم گیریشان در اقتصاد ایران افزایش پیدا بکند، من پیشنهاد اولم به نماینده‌های آینده این است که قوانین فعلی اقتصاد کشور را پالایش بکنند، ما بسیاری از قوانین فعلی را داریم که فقط سرمایه دار‌ها را حمایت می‌کند و هیچ حمایتی از حضور اقتصادی مردم عادی به عمل نمی‌آورد، مثال اگر بخواهم بزنم، بحث واگذاری زمین رایگان به مردم هست، یک اقدام اقتصادی مهمی که می‌تواند مردم ایران را پای کار بیاورد، امید را به آن‌ها برگرداند و مشکلات اقتصادی کشور را حل بکند بحث آزادسازی زمین است، این قانون مترقی احیای موات را و واگذاری زمین رایگان به صاحبان مشاغل را من مهم‌ترین مساله اقتصادی دهه‌های آینده کشور می‌دانم.

حوزه را دانشگاهی نکنید!

اگر زمین به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بدهیم، می‌توانیم خیلی از مشکلات اقتصادی را در آینده حل بکنیم، اما الان ما فقط زمین رایگان را در اختیار سرمایه دار‌ها قرار می‌دهیم، این پس یک مساله، یک مثال دیگری اگر بخواهم بزنم بحث عمومی شدن تجارت است، من سوالم این است که چقدر از مردم عادی عرض می‌کنم اگر شما تجارت را عمومی بکنید، رقابت واقعی‌تر می‌شود، مردم وقتی برنامه‌های کارشناسان اقتصادی را می‌بینند، می‌ببینند مثلا شما جایزه برای صادرات و واردات می‌گذارید،گذاشتن جایزه برای صادرات و واردات به نفع سرمایه دار‌ها هست و نقش مردم را در تجارت تقویت نمی‌کند؛ ببینید ما باید ایده عمومی شدن تجارت را زنده بکنیم در کشور، اگر می‌خواهیم مردم رقابت بیشتری بکنند در انتخابات و به حاکمیت سیاسی کشور بیشتر اطمینان بکنند باید سهمشان از حوزه تجارت کشور معلوم بشود، الان قانون تجارت کشور را که همین یکی دو سال اخیر هم در آن بازنگری شد، اگر شما ببینید، می‌بینید فقط حمایت می‌کند از تجارت سرمایه دارها، اساسا اقتصاددان‌های ما و بعضی از نمایندگان مجلس مفهوم تجارت عمومی را نمی‌فهمند!

یک مثال سومی من اگر بخواهم بزنم برای به عنوان مصادیق اصلی اقتصاد ایران، بحث مشاغل برتر است، متاسفانه مشاغل برتر که درواقع غذا و لباس یک ملتی را تامین می‌کنند، این‌ها در برنامه ریزی‌های اقتصادی به آن توجه نمی‌شود، کشاورز ما الان امیدوار نیست که محصول کشاورزیش با یک قیمت خوبی با یک سود خوبی به فروش برسد، من حل مسائل کشاورزی ایران، حل مسائل باغداری ایران، حل مسائل دامداری ایران را از جمله مسائل اقتصادی مهم می‌دانم، اگر مجلس آینده مشکلات مرتبط با مشاغل برتر را حل نکند نتیجه اش این می‌شود که مثل الان ما باید گوشت مردم ایران را برزیل یا از سایر نقاط دنیا وارد بکنیم، با این که زمین ایران و امکانات ایران اجازه تولید غذا و لباس را به نحو کافی به مردم ما می‌دهد، ولی مسئولان ما اهتمام خاصی به احیای مشاغل برتر ندارند، من عرایضم را جمع بکنم، من کاملا متفاوت با کارشناسان شما فکر می‌کنم، فکر می‌کنم مسائل اقتصادی ایران ناترازی‌ها این بحث‌هایی که آقای دکتر لیلاز گفتند و این‌ها نیست، بلکه مسائلی مثل واگذاری زمین رایگان، قانون احیای موات، عمومی شدن تجارت و مساله مشاغل برتر است.

 

دستیابی به سبک زندگی اسلامی با ۷ اقدام

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44326

مطالب مرتبط

21دی
اساسا تحول نباید سند محور باشد بلکه باید با محوریت نظریه اتفاق بیافتد
حجت الاسلام علی کشوری در نشست تخصصی تبیین آموزش و پرورش مطلوب مطرح کرد؛

اساسا تحول نباید سند محور باشد بلکه باید با محوریت نظریه اتفاق بیافتد

05دی
تشکر از حجت الاسلام پناهیان برای فراخوان به اقتصاد مردمی
07آذر
الگوی معیوبِ تجمع، قدرت روایت خواسته های عمیق تحول خواهان بخش سلامت کشور را ندارد!
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی طی بیانیه ای مطرح کرد؛

الگوی معیوبِ تجمع، قدرت روایت خواسته های عمیق تحول خواهان بخش سلامت کشور را ندارد!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.