• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
در گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی مطرح شد؛

گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است!

  • کد خبر : 44472
  • 20 اسفند 1402 - 15:20
گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است!
مسجد مبنایی ترین و اساسی ترین مکان در دین اسلام است و نباید در فرعیات قرار بگیرد، به نظر من امام جماعت نباید به عنوان فعالیتی در کنارش شغلش به این کار بپردازد بلکه باید کار اصلی خود را مسجد بداند.

حجت الاسلام و المسلمین واشقانی امام جماعت مردمی و ۲۴ ساعته مسجد امام رضا(علیه السلام) در شهرک المپیک تهران است؛ او با چهره ای مصمم و پرتلاش سالهاست که کارش فقط یک چیز است: امامت جماعت در مسجد و محله؛ او به کارش افتخار می کند و از مسیری که گذرانده برای ما حرف می زند…

پادکستی برای مرور سریع این گفتگو از نشریه دیجیتال نفس عمیق:

 

فیلم کامل این ویدئو در آپارات صدای حوزه را اینجا تماشا کنید.

 

 مردم، امت اسلام و امام جماعت، سفیر اسلام است!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی واشقانی در گفتگو با نشریه دیجیتال نفس عمیق ابتدا ضمن معرفی خود در مورد فعالیت‌هایش اظهار داشت: این جانب به عنوان امام جماعت ۲۴ساعته در مسجد امام رضا(ع) در دهکده المپیک تهران شناخته می‌شوم، بنده متولد ۱۳۴۷ واقع در روستای واشقان از توابع شهرستان فراهان در استان مرکزی و اراک هستم.

این امام جماعت مردمی افزود: از ابتدای انقلاب با توجه به مطالعه کتاب های دینی علاقه‌مند ورود به حوزه علمیه شدم و از سال ۶۳ وارد این عرصه شدم و پس از تحصیلات در سال ۷۲ به تهران سفر کردم.

وی تصریح کرد:در آن سالها در مسجد حجت، امام جماعت شدم و در آن دوران تصمیم گرفتم مسجدی را تاسیس کنم، در این راستا در سال ۸۳ با نامه نگاری به مسئولان موفق شدم زمینی را در منطقه ۲۲ تهران برای احداث مسجد اخذ کنم.

مسجد امام رضا دهکده المپیک

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی در مورد موفقیت خود در این دوران عنوان کرد: من در این مسیر موفق شدیم چون هدف داشتم، وقتی زمین را گرفتم با همه سختی ها به دنیال مجوز رفتم و به مرحله احداث رساندم.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۳ تا ۸۷ امور اداری مسجد و هم عرض آن برای ساخت پیگیری کردم و به سراغ خیرین رفتم و توانستم اعتماد دوستان را مبنی بر احداث مسجد به دست بیاورم و توسط یکی از این عزیزان به یک خیّر معرفی شوم.

این فعال مسجدی گفت: محمد انصاری، خیّری بود که در جهت احداث مسجد قدم های بزرگی برداشت، در ۵ خرداد ۸۷ عملیات اجرایی با همت این خیر و پیگیری های شبانه روزی شروع شد و پیمانکاران را آوردیم، این خیر گرانقدر تا ۷۰ درصد پروژه را حمایت کرد.

وی افزود: بنده کشاورز زاده‌ام و توانستم ثابت کنم می‌شود به هدفی دست یافت که به نظر سخت و غیر ممکن است، بنده در عرض یک سال توانستم در ۱۷۲۳ متر زمین، مسجد را در ۴ طبقه تاسیس کنم، البته در ۶ ماه اولیه از شروع ساخت مسجد در طبقه نخست توانستیم نماز جماعت را آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی عنوان کرد: بانوان نیز کمک های زیادی به فعالیت‌های مسجد داشت ،من حتی به نزدیکانم امیدی به ساخت مسجد نداشتم، اما از طرف خیّرین و مردم همراهی هایی صورت گرفت که نتیجه بخش بود.

وی تصریح کرد: در ابتدای کار دو کانکس در جهت احداث مسجد با همت خیرمحترم مستقر کردیم و من شبانه روز در این کانکس فعالیت داشتم و حتی خودم غذای کارگران را طبخ می کردم، در این یک سال استقرار در کانکس، از نگهبانی تا مدیریت را برعهده داشتم.

این امام جماعت ۲۴ ساعته مسجد امام رضا بیان کرد: وقتی مردم اعتماد کردند، مراجعات و همدلی آنها آغاز شد به یاد دارم حتی یکی از اهالی می گفت پسر من تصمیم گرفته طلبه شود چون می گوید شما محبوب مردم در منطقه هستید و من انگیزه گرفته ام.

وی اظهار داشت: در آن روزها به دور از خانواده حتی مصالح ساختمانی را شبانه به ساختمان منتقل می کردم تا مبادا پیمانکاران بخواهند دست از کار بکشند و بروند، بنده حتی با پایی که در حین کار شکسته بود و عصا دنبال مجوزها بودم و این گونه اعتماد بسیاری از متولیان جلب شد.

این فعال مسجدی گفت: پس از روند احداث مسجد، تعامل خود را با رسانه‌ها آغاز کردم و حتی به زبانهای مختلف اخبار و رویدادهای مسجد را رسانه ای کردم، از طرفی در کنار فعالیت‌ها، ۴۰ تا ۵۰ جلد کتاب در مورد مسجد از صدر اسلام تاکنون مطالعه کردم و تخصصی در این حیطه به کسب تجربه پرداختم.

وی افزود: من به این نتیجه رسیدم باید مسجدی تراز اسلام داشته باشیم، همان گونه که رسول خدا (ص) همواره در مسجد بود و پس از نماز در مسجد می نشست و به امور مردم می‌رسیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی بیان کرد: در تاریخ صدر اسلام است که اصحاب صفه در جوار مسجد اسکان داده شده بودند و انسان های بیمار و مسافر و رهگذر چنین امکانی را داشتند و پیامبر به امور این ها رسیدگی می کرد.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات ما، اسکان دادن به نیازمندان و مسافران و در راه ماندگان است، در واقع دو طبقه از مسجد به صورت حسینیه است و افراد گاهی در قالب اردویی یا انفرادی در مسجد اسکان داده می شوند، ما طبق این شعار خدمت می کنیم که “هر که در این سرا در آید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید”، این شعار ما در جذب مردم موثر است.

این فعال مسجدی و پژوهشگر مسجد اظهار داشت: ما در مسجدی هستیم که درب آن همیشه باز است و من همیشه در مسجد ساکن هستم، در حالی که هیچ جایی استخدام نیستم و حقوق بگیر نبوده و فعالیت اقتصادی ندارم و تنها بخش تجاری مسجد، آشپزخانه‌ای است که به صورت مردمی اداره می شود.

وی گفت: زندگی من با مسجد و مردم گره خورده است و بسیاری از مردم مشکلات خود را با این مسجد در میان می گذارند، بارها برای رفع مشکلات مردم از زندان و مراجع قضایی با من تماس گرفته اند و همه من را به نام شیخ علی می شناسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی در مورد برخی از مشکلات نیز افزود: برخی از مسئولان در امور مساجد بنا داشتند این مسجد را از من بگیرند و مدیریت مسجد دیگری را به من واگذار کنند، اما من نپذیرفتم، بسیاری از افراد نگاه منفی به سرنوشت این مسجد داشتند و امیدی نداشتند اما امروز بسیار امیدوار هستند.

وی بیان کرد: عمدتا توده مردم ابراز خرسندی می کنند، درب مسجد همواره به روی نیازمندان باز است و همه مراسم های ملی مذهبی را در این جا برگزار می کنیم، حتی فضایی را برای درس و بحث برای نوجوانان و اساتید فراهم کرده ایم و خیلی از افرادی که مسجد داری ما را می بینند مبلغ مسجد می شوند.

این پژوهشگر مسجد عنوان کرد: من قبل از سال ۹۵ که رهبری فرمودند سرگذشت مساجد را به نگارش دربیاوریم کتابی را نوشتم، از نظر من مسجد سفارت خانه اسلام است و هر یک از امامان جماعت خود سفیرانی هستند، من در تلاش هستیم بتوانم این مسجد را به عنوان الگو و محور تعریف کنم، البته بسیاری از بزرگان این مسجد را تائید کرده اند و از این بابت خرسندیم.

وی اظهار داشت: انسان به هر کاری اهمیت می دهد نسبت به فهم و اطلاعاتش و علم و وجدانش به آن اهمیت می دهد، مسجد مبنایی ترین و اساسی ترین مکان در دین اسلام است و نباید در فرعیات قرار بگیرد، به نظر من امام جماعت نباید به عنوان فعالیتی در کنارش شغلش به این کار بپردازد بلکه باید کار اصلی خود را مسجد بداند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی عنوان کرد: امام جماعت نباید خودش در جای گرم و امنی به سر ببرد و درب مسجد به روی افراد بی بضاعت و بدون جای خواب بسته باشد، مسجد مخاطب عمومی دارد و مردم امت اسلام و امام جماعت سفیر اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: در عصر ما بزرگترین دستاورد، انقلاب اسلامی است و استمرار این نظام به مسجد بستگی دارد و امام جماعت شبانه روز باید در مسجد حضور داشته باشد و شایسته نیست در نظام جمهوری اسلامی درب مسجد لحظه ای به روی مردم بسته باشد.

این امام جماعت مردمی تصریح کرد: ما حتی گردشگران خارجی داریم و افراد خیری هستند که هزینه های مسجد را می پردازند، در دورانی وقتی از من مصاحبه ای در روزنامه رسالت منتشر شد خیرانی به حمایت پرداختند تا بتوانیم هزینه های نیازمندان را تهیه کنیم.

وی عنوان کرد: این مسجد، پکیج کاملی از امکانات است، بنا دارم با اخذ مجوزی که با پیگیری زیادی کرده ایم درمانگاهی را برای بیماران و جای اسکانی برای همراهان ایجاد کنم و در این باره زمینی ۱۲۰۰ متری را جانمایی کرده ایم.

این پژوهشگر مسجد خاطرنشان کرد: به نظر من باید کار را باید به کاردان سپرد و افراد بی‌انگیزه در مسجد حضور نداشته باشند، امام جماعت، کسی است که نه تنها در محراب حضور داشته باشد بلکه تمام امور مسجد را با تقوا و شجاعت مدیریت کند.

وی گفت: به نظر من دو نهاد در کره زمین یعنی خانواده و مسجد با قانون مدیریت نمی‌شود و با اخلاق و تفاهم باید آنها را مدیریت کرد، اصلا روحیات مسجد، سیستم اداری را نمی پذیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی افزود: در مسجد همه برابر و مساوی هستند و کار در مسجد، معامله با خداست، بسیاری از مردم آرزو دارند مساجد ایران مانند مسجد امام رضا باشد و ائمه جماعات در مسجد باشند و در مسجد همواره باز باشد؛ ائمه جماعات باید به رسالت و وظایف شان عمل کنند، با این شرایط ثمرات بسیاری نصیب امت اسلام می شود.

وی بیان کرد: مقبولیت امام جماعات در بین مردم به واسطه عملکردشان است، نباید منتظر ماند که مسئولان کاری انجام بدهند، باید بدانیم پیامبر علم و تجربه را در مسجد تلفیق کرد وباید الگو بگیریم.

این فعال مسجدی عنوان کرد: متاسفانه کسانی از مسجد دم می زنند که در طول هفته دو بار هم به مسجد نمی روند و می خواهند از دور برنامه ریزی کنند، عامل مهم متکلم وحده نبودن مسجد و امام مسجد است، هیات امنا هم گاهی تجربه ندارند و فکر می‌کنند مسجد جای تلویزیون و جوانان نیست و فکر می کنند مسجد فقط برای نماز است.

وی تصریح کرد: امام جماعت نمایندگی از ولایت فقیه دارد، من ۲۴ ساعته در مسجد هستم و هیچ سفری نمی روم، به نظر من صدای اسلام از مسجد است و صدای مسجد از اسلام است؛ با محوریت رهبری و امام جماعت باید به مردم خدمت کرد، مسجد جایی جناحی و دستاویز سیاسی بازی نیست و حتی مسجد بنگاه اقتصادی به شمار نمی رود، باید هویت و ماهیت مسجد زنده شود باید فعالیتها را کارشناسی کرد و سراسر ایران چنین مساجدی ساخته شود تا ایران ساخته می شود، اسلام و مسجد لازم و ملزوم یکدیگر هستند، مسجد را باید محترم شمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واشقانی گفت: از منظر اسلام هر کس مسئولیتی دارد باید درب را به روی مردم باز بگذارند به نظر من بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است، حتی باید در حوزه و مدارس و دانشگاه مهارت امام جماعت بودن را باید آموزش دهند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.