• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
در نشست خبری تشریح برنامه های دهمین دوره جشنواره هنر آسمانی مطرح شد؛

دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!

  • کد خبر : 44448
  • 19 اسفند 1402 - 9:40
دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!
آثار مربوط به تبلیغ و کنشگری حوزه‌های علمیه، هویت طلبگی (جذب و پذیرش حوزه)، امید آفرینی، خانواده، جهاد تبیین، تبلیغ دانش آموزی، زیست مجازی، فرهنگ و تمدن اسلامی در بخش آزاد از اولویت برخودار می باشد اما تبلیغ نوین و هوش مصنوعی در بخش ویژه مورد تاکید دهمین جشنواره هنرهای آسمانی است.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه در نشست خبری تشریح برنامه های دهمین دوره جشنواره هنر آسمانی و رونمایی از پوستردهمین جشنواره هنر آسمانی به ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره در دوره های گذشته و در دوره جدید پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه در این نشست خبری که با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملانوری معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی دبیر کمیته هنرهای آوایی، حجت الاسلام محمد علی قربانی، دبیر جشنواره و مدیر کل هنر و تبلیغ نوین حوزه علمیه، دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد هوش مصنوعی و استاد ابراهیم سلیمانی، دبیر کمیته هنرهای تجسمی برگزار شد، حجت الاسلام ملانوری درباره پیشینه این جشنواره هنری به چند نکته اشاره کرد و گفت از دهه شصت برخی جشنواره های هنری در میان طلاب شکل گرفت و از سال ۱۳۸۴ جشنواره هنر آسمانی در حوزه شکل گرفت و۹ دوره این جشنواره تا الان برگزار شده و الان در حال شروع دوره دهم هستیم.

حجت الاسلام ملانوری

وی تعداد آثاررسیده به جشنواره های قبلی هنر آسمانی را بدین ترتیب بیان کرد:

۱۳۸۴    ۱۰۸۱ اثر

۱۳۸۷    ۱۷۵۱ اثر

۱۳۹۳    ۳۳۲۷ اثر

۱۳۹۴    ۱۶۹۴ اثر

۱۳۹۵    ۱۲۸۰ اثر

۱۳۹۶     ۴۳۴۷ اثر

۱۳۹۹      ۱۰۷۵ اثر

۱۴۰۱     ۱۳۲۴ اثر

۱۴۰۲    ۱۶۷۷ اثر

به گفته معاون تبلیغ حوزه علمیه، دلیل نوسان تعداد آثار رسیده زمینه های هنری برگزارشده در هر جشنواره می باشد و امسال نیز جشنواره دهم در سه بخش ارائه خواهد شد یعنی هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و هنرهای آوایی که از۱۵ اسفند شروع میشود و پایان جشنواره و اختتامیه در مهرماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد ما در نظام جامع هنر حوزه‌های علمیه دو شاخه اصلی داریم، یک شاخه، هنرهای ادبی هستند و یک شاخه هنرهای صوتی تصویری؛ در جشنواره نهم هنرهای ادبی مورد توجه بود یعنی شعر، داستان، پژوهش و در دهمین جشنواره هنر آسمانی، هنرهای صوتی تصویری مورد توجه هستند؛ ما سه رشته اصلی داریم و ۲۴ گرایش تخصصی که طلاب می‌توانند آثارشان را ارائه کنند.

جشنواره هنر آسمانی

حجت الاسلام ملانوری در ادامه افزود بخش هنرهای تجسمی شامل رشته های طراحی، خوشنویسی، نگارگری، نقاشی، گرافیک، عکاسی ، کاریکاتور و معماری حجمی است و بخش هنرهای نمایشی نیز شامل تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه، فیلم‌کوتاه و بلند، انیمیشن و کلیپ می شود.

مسئول دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی با بیان اینکه بخش آوایی نیز برای اولین بار در جشنواره گنجانده شده است، تصریح کرد: این بخش نیز شامل رشته هایی چون تواشیح، سرود، صوت و لحن قرآن کریم، مرثیه خوانی، مناجات خوانی و نغمه خوانی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به سایر موضوعات دهمین جشنواره گفت: آثار مربوط به تبلیغ و کنشگری حوزه‌های علمیه، هویت طلبگی (جذب و پذیرش حوزه)، امید آفرینی، خانواده، جهاد تبیین، تبلیغ دانش آموزی، زیست مجازی، فرهنگ و تمدن اسلامی در بخش آزاد از اولویت برخودار می باشد اما تبلیغ نوین و هوش مصنوعی در بخش ویژه مورد تاکید دهمین جشنواره هنرهای آسمانی است.

حجت الاسلام ملانوری همچنین اشاره کرد در این دوره ابتدا آثار در استانها دریافت و ارزیابی می گردد و سپس به قم ارسال خواهند شد.

مسئول دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی با اشاره به توسعه بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای آسمانی گفت دبیرخانه بین الملل جشنواره در جامعه المصطفی العالمیه ایجاد شد و امسال نیز با اختیارات بیشتر به جامعه المصطفی شاهد برگزاری جشنواره برای طلاب غیر ایرانی خواهیم بود.

وی در مورد جایگاه هوش مصنوعی در جشنواره دهم هنرهای آسمانی گفت در موضوع هوش مصنوعی چند نکته قابل تأمل است، یکی ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی و انقلابی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، دوم آثار مربوط به تبیین و معرفی خود هوش مصنوعی و ابعاد مختلفش و سوم اهمیت و ضرورت توجه طلاب به فناوری‌های نوین می باشد و در این سه محور در بخش ویژه انشالله آثاری که تولید شود مورد توجه بیشتر قرار خواهند گرفت.

وی درباره شرایط شرکت کنندگان در جشنواره هم اظهار کرد این جشنواره جشنواره اختصاصی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه است و طبعاً سه گروه از طلاب حوزه علمیه می‌توانند در این جشنواره حضور داشته باشند؛ طلاب و روحانیون که تحت پوشش حوزه‌های علمیه برادران هستند؛ طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور و طلاب غیر ایرانی که در جامع المصطفی العالمیه تحصیل می‌کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه مهلت ارسال آثار را تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: نحوه ارسال آثار به سه ترتیب است، در نخستین روش ارسالی علاقه مندان می تواند به پایگاه اینترنتی جشنواره هنر آسمانی مراجعه کنند، روش دوم ارسال پستی به نشانی دبیرخانه و روش سوم نیز تحویل به صورت حضوری در دبیرخانه است. طلاب غیر ایرانی نیز برای ارسال آثار می توانند به پایگاه اینترنتی جامعه المصطفی مراجعه یا به ستاد این نهاد حوزوی و معاونت فرهنگی مراجعه کرده و اثر را تحویل دهند، آنان هم چنین می توانند به نمایندگی های جامعه المصطفی در استان ها آثار خود را تحویل دهند.

وی همچنین اضافه کرد آثار ارسالی نباید در دوره های گذشته جشنواره عرضه شده باشد، اثر هنری باید جدید باشد، در ۲ سال اخیر تولید شده باشد، در جشنواره های رسمی کشور حائز رتبه نشده و نقش صاحب اثر در آثاری که گروهی تهیه شده،نقش موثری باشد.

واضحی آشتیانی

عزم جدی برای رونق هنرهای آوایی در حوزه علمیه

در ادامه این نشست حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی دبیر کمیته هنرهای آوایی درباره جایگاه هنرهای آوایی در تبلیغ گفت هنرهای آوایی در تبلیغ جایگاه مهمی دارد و تاثیرگذاریش در تبلیغ مشهود است؛ ما روحانیون و مبلغان برادر و خواهر زیادی داریم که در عرصه‌های مختلف هنرهای آوایی تجربه و تخصص دارند و توانمندند؛ همانطور که معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه فرمودند در بخش هنرهای آوایی تواشیح، قرائت قرآن، مرثیه خوانی، سرود، مولودی خوانی، دعا و مناجات خوانی و همچنین سخنرانی‌های خطابی، محاوره‌ای و کلاسی امسال در جشنواره الحمدالله دیده شده که روحانیون و طلاب گرانقدر می‌تواند در این عرصه‌ها شرکت بفرمایند.

حجت الاسلام واضحی در ادامه اشاره کرد کارگروه هنرهای آوایی در راستای ارتقا بخشیدن به عزیزانی که در این عرصه حضور دارند چند برنامه تدارک دیده از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست هایی را آمادگی داریم در استان ها برای مهارت افزایی شرکت کنندگان برگزار کنیم.

دکتر محمدعلی قاسمی هوش مصنوعی

هنر و تبلیغ دیگر بدون هوش مصنوعی قابل طرح نیست!

در ادامه این نشست از پوستر دهمین جشنواره هنرهای آسمانی رونمایی شد و سپس دکتر محمد رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه علمیه نیز به ارائه نکاتی پرداخت و اشاره کرد امروز دیگه نمی‌شود از تبلیغ صحبت کرد، از هنر صحبت کرد و ازهوش مصنوعی صحبتی به میان نیاورد!

وی ادامه داد ما به دنبال راهبری هوش مصنوعی در هنر و رسانه در کنار تجهیز هنرمندان به ابزارهای هوش مصنوعی و و ورایت درست از پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی هستیم لذا با توجه به اینکه فناوری هوش مصنوعی یک فناوری افقی هست و درهمه علوم و صنایع به کار می‌رود یک فناوری راهبردی و اقتدار آفرین است.

دکتر قاسمی ادامه داد بسیاری از کشورها در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و ما اگر برای آینده برنامه‌ای از جنس تمدن اسلامی داریم حتماً باید پیوند آن را با عرصه هوش مصنوعی طراحی، درک و برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد پس ما باید به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار اساسی و به عنوان یک پارادایم حکمرانی که می‌تواند منجر به تبلیغ نوین شود نگاه کنیم، لذا برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که با همت دبیرخانه جشنواره برگزار خواهیم کرد مانند برگزاری دوره‌های مهارت افزایی تولید آثار هنری و سواد هوش مصنوعی با ابزار هوش مصنوعی ویژه تولید کننده های محتوای هنری در سطح ملی و بین‌المللی که امروز بدون اینکه ما ورود مستقیمی داشته باشیم طلبه‌هایی در این حوزه‌ها فعال شده اند و این اندیشه مدیر محترم حوزه‌های علمیه مبنی بر اهمیت دادن به هوش مصنوعی در این چند سال زمینه حضور خودش را در بین آحاد طلاب پیدا کرده است.

دبیر ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه علمیه  در ادامه خاطرنشان کرد محور دوم، برگزاری کارگاه‌های علمی و نشست‌های تبیینی با موضوع آشنایی با ابعاد شناختی و نرم هوش مصنوعی خواهد بود یعنی جایی که ما نیاز به تبیین بیشتری داریم در جهت شناخت هوش مصنوعی و ابعاد و اضلاع آن و پیدا کردنش در جانمایی هندسه معارف انقلاب اسلامی.

قاسمی در پایان اضافه کرد محور بعدی، تدوین برنامه و راهبری موثر در موضوع ارتقا جایگاه حوزه‌های علمیه در عرصه رگولاتوری هوشمند دینی از مسیر جبهه سازی فعالان حوزه رسانه هوشمند تمدن ساز خواهد بود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44448

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.