• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

26
طلاب خواهر و مشکلات مغفول/ 1

چرا طلاب خواهر شهریه ماهانه دریافت نمی کنند؟!

  • کد خبر : 6463
  • 24 اسفند 1399 - 9:07
چرا طلاب خواهر  شهریه ماهانه دریافت نمی کنند؟!
به نظر می­‌رسد با توجه به اینکه این مسئله(شهریه طلاب خواهر) یکی از مسائل فقهی به شمار می­‌رود، این مطالبه نباید به صورت ژورنالیستی مطرح شود، بلکه ابتدا لازم است تا جامعۀ نخبگانی حوزه اعم از طلاب خواهر و برادر، به صورت جدی در این موضوع، پژوهش­‌های فقهی انجام دهند و در قالب پایان­‌نامه و مقالات معتبر آنها را در معرض مطالعه و نقد قرار دهند تا بتوان با زبان فاخر علمی و فقهی این مطالبه را به گوش فقها و مراجع بزرگوار رساند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام صابر جعفر زاده از اساتید حوزه علمیه در سلسله یادداشت‌هایی به بررسی مشکلات طلاب خواهر می‌پردازد؛ از نگاه او تفاوتی بین زن و مرد در بهره‌­مندی از وجوهات نیست. متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

حوزه های علمیۀ خواهران اعم از جامعه‌­الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران و سایر مؤسسات متکفل تربیت خواهران طلبه، همگی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی به شمار می­‌روند که توانسته­‌اند به همّت بانوان این سرزمین، امروزه از سوی همه جدی گرفته شوند. اما این همۀ داستان نیست!

هر چند امروز در جای جای این سرزمین با طلاب توانمند خانم مواجه هستیم که هر یک باری بر دوش کشیده‌­اند و توانسته­‌اند مسئولیت خطیر تربیت نسل دختران این کشور و ترویج و تبلیغ معارف دین را بر عهده بگیرند، ولی هنوز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی شکوهمند ایران، سؤالات و دغدغه‌­های این لشگر آماده، مورد توجه کامل قرار نگرفته است.

چرا طلاب خواهر از وجوهات شرعی محروم هستند؟

هنوز هیچ کسی به این سؤال جواب نداده که چرا طلاب برادر می­‌توانند از وجوهات شرعی، به عنوان شهریه بهره‌­مند شوند، ولی طلاب خواهر از آن محروم هستند؟ کاش یک نفر به عنوان یک رسالۀ علمی در هر مقطعی از سطح ۳ و ۴، این سؤال را مورد کنکاش فقهی قرار دهد تا یک بار برای همیشه تکلیف این قضیه روشن شود.

قطعاً بنده در مقام افتاء نیستم ولی به عنوان یک مسئلۀ علمی این دغدغه را مطرح می‌­کنم. چون امروز دیگر با وجود بیش از ۲۰۰ هزار طلبۀ خواهر فارغ التحصیل شده و به همین اندازه طلبۀ در حال تحصیل در حوزه‌­های علمیۀ خواهران، دیگر نمی‌­توان از اینگونه مسائل چشم‌­پوشی کرد.

تبلیغ و ترویج دین؛ معیار جواز مصرف وجوهات

آنچه که نگارنده با توجه به اندوختۀ کم فقهی‌­اش و با تتبع در منابع روایی و فقهی، به آن رسیده است، عدم تفاوت بین زن و مرد در بهره‌­مندی از وجوهات است. از آنچه که فقهای عظام در کتب فقهی خود به عنوان دلیل شرعی پرداخت شهریه(کمک هزینۀ تحصیلی) به طلاب برادر ذکر کرده‌­اند، هیچ اختصاصی بر مبنای جنسیت برداشت نمی­‌شود!

آنچه در منابع شرعی به عنوان معیار جواز مصرف وجوهات مطرح شده است، تبلیغ و ترویج دین است. آیا طلاب خواهر با این گستردگی حضور در موقعیت‌­های مختلف تبلیغی و تربیتی، در این مسیر تلاش نمی­‌کنند؟ آیا طلاب خواهر نتوانسته‌­اند در تعمیق علوم دینی و گسترش مرزهای دانش فقه، اصول، حدیث، اخلاق و… گام­‌های موثر بردارند؟

به نظر می­‌رسد با توجه به اینکه این مسئله(شهریه طلاب خواهر) یکی از مسائل فقهی به شمار می­‌رود، این مطالبه نباید به صورت ژورنالیستی مطرح شود، بلکه ابتدا لازم است تا جامعۀ نخبگانی حوزه اعم از طلاب خواهر و برادر، به صورت جدی در این موضوع، پژوهش­‌های فقهی انجام دهند و در قالب پایان­‌نامه و مقالات معتبر آنها را در معرض مطالعه و نقد قرار دهند تا بتوان با زبان فاخر علمی و فقهی این مطالبه را به گوش فقها و مراجع بزرگوار رساند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6463
  • نویسنده : صابر جعفرزاده

مطالب مرتبط

16فروردین
آغاز پذیرش داوطلب در حوزه های علمیه خواهران استان تهران
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران تهران مطرح کرد؛

آغاز پذیرش داوطلب در حوزه های علمیه خواهران استان تهران

05فروردین
باید رشته‌های جدید و مورد نیاز طلاب خواهر طراحی شود/ضرورت تغییر نگاه برخی از مسئولان به حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، در اولین جلسه از سلسله نشست‌های بدون تعارف در پایگاه خبری صدای حوزه:

باید رشته‌های جدید و مورد نیاز طلاب خواهر طراحی شود/ضرورت تغییر نگاه برخی از مسئولان به حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. دلیل پرداخت شهریه به طلاب مرد این است که در خانواده نفقه زوجه بر عهده زوج قرار دارد. بنابراین برای اینکه مردان بتوانند ضمن تحصیل و تبلیغ هزینه خانواده را تأمین کنند به آنها شهریه داده می شود. ولی برای زن برای تآمین هزینه زندگی الزامی نیست .

  2. عدم پرداخت شهریه ووجوهات شرعی به طلاب زن یکی از مسائل مهمی هست که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد لذا هیچ فرقی بین تحصیل بانوان وآقایان وجود ندارد هردو دریک مسیر حرکت میکنند وباید یکسان بهرهمند شوند ازتمام امکانات در غیر اینصورت بی عدالتی از اینجا سر منشاء میگیرد

  3. اگر کمی در فضای اجتماعی امروز ایران مطالعه کنید متوجه می شوید که خواهران طلبه بار بزرگی از تبلیغ و تربیت نسل جدید را بر دوش می کشند، حالا چون از نگاه شرعی مرد نفقه زوجه اش را بر عهده دارد چه ربطی به باب وجوهات و موارد مصرف آن دارد؟ حداقل اگر ارزش کار تبلیغی خانم ها را قبول ندارید و میخاهید قیاس کنید به باب ارث و دیه قیاس کنید!! و نصف شهریه مردان را به خواهران بدهید!

  4. به نظر من ریشۀ این غلط مشهور، تاریخی است! یعنی چون در طول تاریخ زنان معمولاً دنبال تحصیل نبودند چه برسد به طلبگی، اختصاص شهریه انصراف پیدا کرده به طلاب برادر و امروزه نیازمند یک بازپژوهی جدی در این مساله هستیم
    انشاالله نویسنده محترم ادامه بحث را با بررسی ادله فقهی و روایی ارائه دهد تا کمی از زوایای این بحث روشن شود.
    سپاسگذارم

  5. خانم های طلبه مگه نباید پول بنزین بدهن مگه بچه ندارند مگه از این جلسه به اون جلسه نمی روند مگه در کلاس ها نباید پول برای کتاب احتیاجاتت بدهند مگگه وسایرمگگهد برای پایان نامه خرج کنند یک مقاله درست اگر بخواهیم سرچ کنیم باید در سایت پول بدیم مثل
    نور مگز ،مگه برا مامجانیه؟حالا همسران ما برای خدا چیزی نمی گن ولی من گفتم تا مشغول ذمه همسرم نباشم در طول زمان به زندگی ما ضرر خورده ما که میگیم فدای حضرت فاطمه اما گفتم تا مسوولان نگن خودت نگفتی.

  6. سلام
    احتراما چنانچه از محل عواید عامه مانند مالیات و … که حقیر نیز جزئی از عوام عائل الهی هستم حتی یک ریال صرف این امر اعم از خواهران و برادران عزیز طلبه یا معمم گردد ذره ای راضی نیستم و دهنده و گیرنده وجه مذکور تا قیام قیامت مدیون بنده خواهد شد. والسلام علی من التبع الهدا . امضا محفوظ

  7. آخه چه ربطی داره الان که قرن حجر نیست این حرفارو جمع کنید الان مردا میشینن تو خونه زنا بیرون کار میکنن یا هردو باهم کار میکنن یه تنه که نمیشه خرج خونه رو داد لطفا با این حرف های تاریخ گذشته خودتونو گول نزنید ممنون میشم

  8. در جواب اون عزیزی که گفته اگر از محل عواید عامه مثل مالیات و… باشه من راضی نیستم!! عزیزدل اولاً شهریه از مالیات و… نیست دوماً شهریه از محل وجوهات و خمسی هست که مال امام زمان(عج) هست و به رضایت و عدم رضایت شما هیچ ربطی نداره! سوماً بیا این چندر غاز شهریه رو هم من با کمال رضایت به تو بدم که تا قیام قیامت مدیونت نباشیم!!!! والسلام علی من اتبع الهدی

  9. من نمیدونم طلبه هایی که دم از عدم ظلم و عدم تبعیض میزنند چرا این ظلم و این تبعیض را در حق خواهران روا میدارند ، ب خدا زنها هم نیازمند این شهریه هستند خوااران طلبه به نظر بنده بسی بیشتر نسبت ب آقایان مستحق دریافت شهریه هستند چون در عین حال که تحصیل میکنند بار بزرگ تربیت فرزندان ، کارهای داخل خانه گاهی کارهای بیرون از خانه ، مشکلات عدیده ی بزرگ کردن فرزندان و…. که همه ی این کارها را توام با تحصیل انجام میدهند حالا آقایان با فراغ بال فقط درس میخوانند و همسرانشان محیط خانه را آرام و امن میکنند تا آنها بتوانند راحت درس بخوانند.
    ب نظر من بانوان طلبه ی نخبه که با این همه مشکلات در علم و پژوهش نخبه هستند باید حمایت ویژه شوند تا دلگرم شوند و خستگی از تنشان در برود .
    حالا گذشته از این که همین خانم باید هزینه های هنگفتی برای تهیه کتب درسی بدهد، باید برای تایپ و سرچ مقاله بدها، باید برای تدوین پایان نامه ووو سایر چیزها پول بدهد پس اینها را باید از کجا تهیه کند؟؟؟
    التماس تفکر و تامّل

  10. برای دانشجویان خواهر هم میشه خوابگاه رایگان خدمات حوزوی دانشجویی اردوهای زیارتی سیاحتی اردوهای فرهنگی هزینه کنید ؟چرا فقط دروس حوزه رو فرهنگی میدونید؟در اسلام مگر تولید نسل اینده شیعه هدف اصلی نیست مگر وظیفه خواهران زاد اوری نیست؟مگر روز اول دروس حوزه رو برای اینده خانواده و درس اخلاق انتخاب نکردن؟چرا حالا خواهان شهریه ام هستن؟درس عدالت رو در جامعه فقطمبنی بر منافع حوزه خودتون دارید ترویج میدید .بوالله قسم یزید ابن معاویه هم حافظ کل قران بودند

  11. اولا بودجه فقط دانشگاه تهران از کل حوزه های علمیه بیشتر است و سرانه فرهنگی و آموزشی آنها به مراتب بیشتر از حوزه علمیه است.
    دوماً چه کسی گفته هدف اصلی در اسلام تولید نسل است؟ کدام روایت و فتوای مرجعی اینو گفته؟ یا خود شما اجتهاد کردید؟
    سوماً برای دانشجویان دانشگاه های دولتی هم همه رقمه برنامه های فرهنگی و امکانات میدن که یک صدم اونها در حوزه نیست!
    مگر طلاب برادر روز اول حوزه رو برای شهریه اش انتخاب کردند؟ حالا اگر معلمی برای دغدغه تربیتی خودش یا چزشکی برای نجات جان مردم این رشته ها را بخواند دیگر حق گرفتن حقوق و مزایایی ندارد؟
    تعریف شما از عدالت ظلم به طلبه هاست! حقوق کارگر ۶ میلیون، حقوق یک معلم ۷میلیون، حقوق پزشک چند صد میلیون، همه حقشونه ولی طلبه ۲ میلیون شهریه بگیره میشه ضد عدالت!!

  12. سلام از نظر من باید برای طلاب خواهر یه هزینه ای در نظر بگیرن واقعا اگه همین خانم های طلبه نباشن که کل جامعه کم کم به سمت بی و حجابی و کوچیک شمردن گناه و فسادها میره
    از نظر من که باید براشون یه شهریه ای در نظر بگیرم دوستانیم که مخالفن یه کم ذهنشونو باز تر کنند متوجه میشن که واقعا این همین یه قرون دوهزار ارزششو نداره که شما اینقدر خودتونو اذیت میکنید 👌🙃

  13. واقعا خدا اجرتون بده خواهران طلبه 🍂

  14. سلام من قصد دارم حوزه بخونم شرایطش چجوری؟!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.