• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

18
گزارشی از یک زندگی طلبگی؛

چالش های زندگی با یک طلبه؛ از لباس خاص تا سبک معیشت متفاوت

  • کد خبر : 16640
  • 06 تیر 1400 - 14:04
چالش های زندگی با یک طلبه؛ از لباس خاص تا سبک معیشت متفاوت
زندگی با یک طلبه خوشی ها و شیرینی های خاصی دارد و البته سختی ها و رنجهایی را نیز دارد برخی از دختران با آگاهی از خوشی ها و ناخوشی ها زندگی با یک طلبه را انتخاب میکنند و برخی دیگری آگاهی نسبی هم به این وضعیت ندارند از این رو ممکن است بعدها دچار مشکلات و سختی های بیشتری شوند سعی میکنم به چند نکته در این زمینه اشاره کنم.

به گزارش صدای حوزه، وبلاگ نامه‌های حوزوی در آخرین پست خود  از خوشی و ناخوشی زندگی با یک طلبه نوشت:

طلبه ای که لباس روحانیت پوشیده است از برخی امکانات عادی جامعه سخت می تواند استفاده کند. مثلا در شهرستانها کمتر دیده میشود طلبه ای با همسر و فرزند در یک رستوران حاضر شود.

زندگی با یک طلبه خوشی ها و شیرینی های خاصی دارد و البته سختی ها و رنجهایی را نیز دارد. برخی از دختران با آگاهی از خوشی ها و ناخوشی ها زندگی با یک طلبه را انتخاب می کنند و برخی دیگری آگاهی نسبی هم به این وضعیت ندارند؛ از این رو ممکن است بعدها دچار مشکلات و سختی های بیشتری شوند. سعی میکنم به چند نکته در این زمینه اشاره کنم.

خوشی های زندگی با یک طلبه

زندگی با ارزشهای دینی: برخی از دختران مذهبی دوست دارند در زندگی به ارزشهای دینی پایبند باشند و بر اساس آنها زندگی کنند، معمولا طلبه ها این ارزشها را در حد خود رعایت می کنند. برخی از دختران نیز حتی علاقه دارند زندگی معنوی داشته باشند و تصور  میکنند زندگی با طلبه بتواند در این زمینه زمینه سازی کند بطور مثال طلبه ای که برای نماز صبح بیدار می شود مشوقی است برای بیدار شدن همسرش برای نماز صبح، یا شرکت در برخی از مراسمات مذهبی می تواند در این مورد کمک کند، و البته باید دقت کرد که دختری که روحیات مذهبی ندارد ممکن است کامل نتواند با این زندگی کنار بیاید اما بهر ترتیب برای دختر علاقمند مذهبی این نوع زندگی یک امتیاز محسوب میشود.

سلامت و وفاداری: وفاداری همسر برای هر دختریسیار کلیدی است چه زندگی هایی که بخاطر نداشتن این امتیاز از هم پاشیده میشود دختران مذهبی تصور می کنند این امتیاز را یک طلبه می تواند داشته باشد جهت آن را نیز رعایت مسائل شرعی از سوی طلبه می دانند که البته به نسبت می توان گفت چنین چیزی وجود دارد. نکته دیگر اینکه بسیاری از طلبه ها اهل برخی از خلاف های متعارف نیستند مثلا سیگار نمیکشند، اهل اعتیاد نیستند و همین سلامتی می تواند امتیازی برای همسر باشد. البته ممکن است طلاب هم مشکلات مخصوص بخود را داشته باشند اما بهر حال از این جهت اطمینان بیشتری وجود دارد.

صفا و صمیمیت در زندگی: طلبه ها معمولا برای خانواده وقت گذاری دارند. خیلی از آنها بطور مثال در کارهای خانه از قبیل شستن ظرف و پختن غذا نیز کمک می کنند و این مسائل می تواند برای همسر مهم باشد. معمولا طلبه ها اهل دعوا کردن های آنچنانی با همسر نیستند و رفتار مهربانانه ای با همسر دارند. گاهی این مسائل آنچنان برجسته است که می تواند میل به زن ذلیلی داشته باشد! بسیاری از طلبه های امروزی برای فرزندان خود نیز وقت لازم را فراهم می کنند و در بزرگ کردن آن به همسر کمک می کنند. همه این مسائل میتواند زندگی شیرینی را در پی داشته باشد.

دغدغه های تحصیلی و فرهنگی: بسیاری از همسران طلاب به تشویق شوهر، ادامه تحصیل می دهند. نکته جالب این است که فضای خانه بسیاری از طلاب حالت علمی دارد و فرزندان نیز از همان کودکی یاد می گیرند که کتاب در دست بگیرند در چنین فضایی نیز همسر سعی می کند از شوهرش عقب نماند. خیلی از طلبه های امروزی دوست دارند همسرشان نیز ادامه تحصیل دهد و این نیز می تواند امتیازی برای همسر طلبه محسوب شود. همسر طلبه در زندگی با طلبه بسیاری از مسائل اسلامی را می آموزد و همین مسئله می تواند زمینه ای برای فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی باشد. برخی از طلاب در سفرهای تبلیغی به اتفاق همسر به تبلیغ می روند و هر دو پا به پای هم تبلیغ دین می کنند. برخی از همسران طلاب در قم، کلاس ها و دوره های آموزشی را می گذرانند و این مسئله نیز در زمینه سازی تبلیغ و کاربست دانسته ها در زندگی می تواند مفید باشد.

جایگاه اجتماعی: زندگی با طلبه از منظر اجتماعی دو روی سکه است. هم میتواند امتیازی محسوب شود و هم میتوان عرصه ای برای فشار بر همسر طلبه باشد. در مجامع مذهبی برای طلاب احترام خاصی قائل هستند و این احترام همسر و فرزندان طلاب را نیز دربر می گیرد. این مساله از منظر اجتماعی می تواند برای همسر طلبه جذابیت هایی را داشته باشد.

ناخوشی های زندگی با یک طلبه

مسائل و مشکلات مالی: معمولا طلبه ها در دوره طلبگی وضعیت مالی مساعدی ندارند. دلیل آن نیز مشخص است. طلبه در این دوران درآمدی بغیر از شهریه ندارد. شهریه هم بسختی کفاف زندگی را بکند. اجاره خانه، قسط های بر جای مانده از عروسی و خرج و مخارج روزمره مشکلاتی است که طلاب با آن دست و پنجه نرم می کنند. طلاب در سالهای اولیه طلبگی نه فرصت کار کردن دارند و نه تخصصی برای انجام کار. از این رو معمولا این مشکلات وجود دارد. برخی از پدران طلاب در این زمینه کمک هایی می کنند اما اکثر طلاب با همان شهریه زندگی می کنند. زندگی حداقل ده سال با همین منوال می گذرد. دختری که در رفاه بزرگ شده باشد یا آگاهی و آمادگی برای چنین زندگی را نداشته باشد، کمی برایش سخت خواهد بود. به مرور با بالا رفتن سطح تحصیلات و برخی از کارهای جنبی زندگی از نظر مالی وضعیت بهتری بخود می گیرد اما گذران این دوره مهم است، البته بسیاری از طلاب در همین دوره نیز بسیار خوشحال و سرزنده زندگی می کنند و با قناعت از زندگی خود لذت میبرند. حتی بعضی از طلابی که بعدها وضع مالی خوبی پیدا می کنند، از این دوره سخت سال های اول زندگی به زیبایی و خوبی یاد می کنند. بقول آنها این روزها دلخوشی خودش را دارد.

فشارهای اجتماعی: طلبه ای که لباس روحانیت پوشیده است، از برخی امکانات عادی جامعه سخت بتواند استفاده کند. مثلا در شهرستان ها کمتر دیده می شود طلبه ای با همسر و فرزند در یک رستوران حاضر شود یا به پارک برود یا مثلا سخت است به بازار برود و خب این مسائل ممکن است برای همسر طلبه مهم باشد. ممکن است همسر طلبه دوست داشته باشد برخی از روزها با همسر در خیابان قدم بزند یا از مغازه ای دیدن کند اما رفتن به چنین جاهایی با لباس روحانیت سخت خواهد بود.

در شهرستانها اگر لباس را دربیاوری و بدون لباس بیرون بروی مصیبتی دیگر است چرا که اگر آشنایی شما را ببیند جمع کردن آن مشکل خواهد بود! البته طلاب در قم چنین مشکلاتی را ندارند. از سوی دیگر برخی از مردم تصور می کنند حکومت در دست طلبه ها است؛ از این رو نابسامانی های جامعه را به این قشر نسبت می دهند. تصور کنید با همسر خود در کنار خیابان منتظر تاکسی هستید و از داخل یک ماشین یک فحش نثار شما کنند! اگر همسر طلبه با زندگی طلبه آشنا نباشد؛ این مساله کمی سخت خواهد بود. البته برخی از مردم نیز واقعا محبت دارند.

البته کسانی که انتخاب آگاهانه ای داشته اند با این مسائل کنار می آیند و چه بسا اینکار را مجاهدتی در راه خدا بدانند اما برای برخی از دختران تحمل چنین زندگی سخت خواهد بود. البته ممکن است برخی از طلاب نیز زندگی خوبی نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=16640
  • منبع : مشرق

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

03تیر
درباره جذب و گزینش طلاب علوم دینی
معاون تهذیب حوزه های علمیه تبیین کرد؛

درباره جذب و گزینش طلاب علوم دینی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.