• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل اخبار 6256اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

2
گزارش «وطن امروز» درباره اقدام اخیر رسانه سلطنتی انگلیس در انتشار اسناد جعلی و ادعا‌های دروغ؛

جزئیات ماجرای اخیر نیکا شاکرمی از صفر تا صد

  • کد خبر : 44697
  • 12 اردیبهشت 1403 - 9:26
جزئیات ماجرای اخیر نیکا شاکرمی از صفر تا صد
این حجم از گاف و تقلب در سند ادعایی بی‌بی‌سی و واکنش هجو‌آمیز رسانه‌ها و افکار عمومی در داخل ایران باعث شد بعد‌از ظهر دیروز حساب بی‌بی‌سی فارسی برای فرار از فشار این تقلب ادعای جدیدی مطرح کند. بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: «بی‌بی‌سی برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند، آنها را بازسازی کرده است!
به گزارش صدای حوزه به نقل از وطن امروز، جمله‌ای منسوب به مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی است که می‌گوید: «اگر همیشه راست بگویید، نیازی نیست چیزی را به ذهن بسپارید». شاید این جمله معروف اشاره‌ای جالب باشد به ادعایی که بتازگی بی‌بی‌سی جهانی درباره یکی از موضوعات مربوط به حوادث پاییز ۱۴۰۱ مطرح کرده است.
وطن امروز

جهت دریافت تصویر باکیفیت روی تصویر بزنید

رسانه انگلیسی دیروز با انتشار یک گزارش مدعی شد به یکسری اسناد دست یافته که نشان می‌دهد نیکا شاکرمی توسط ماموران امنیتی کشته شده است. نام نیکا شاکرمی در حوادث پاییز ۱۴۰۱ مطرح شد؛ دختر نوجوانی که در روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱ جسد بی‌جانش در یک ساختمان در نزدیکی خانه خاله‌اش کشف شد و مانند دیگر سوژه‌های فیک ضد انقلاب (مثل سارینا ابراهیم‌زاده، اسرا پناهی، آیلار حقی و …) تا مدت‌ها برای برانگیختن احساسات عمومی در ایران، از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفت. کیس نیکا شاکرمی به صورت ویژه به شبکه سی‌ان‌ان سپرده شد و این شبکه آمریکایی تا مدت‌ها به داستانسرایی درباره این دختر نوجوان پرداخت. با این حال اما شواهد مربوط به صحنه پیدا شدن جسد نیکا شاکرمی و نیز توضیحاتی که مراجع پزشکی و قضایی درباره دلایل مرگ وی منتشر کردند بسیاری را به این باور رساند که این دختر نوجوان که از اختلافات خانوادگی رنج می‌برد، خواسته یا ناخواسته از پشت بام ساختمانی (چهارراه امیراکرم) در نزدیکی خانه خاله خود به پایین سقوط کرده است. همان زمان نیز تصاویری از صفحه موبایل نیکا شاکرمی و پیام‌های او به نزدیکانش منتشر شد که تا حد زیادی وضعیت زندگی این دختر نوجوان و اختلافات خانوادگی او را نشان می‌داد.
با انتشار گزارش دادسرای جنایی استان تهران، مشخص شد با گزارش ساکنان ساختمان‌های همجوار محل سقوط، جنازه این دختر نوجوان کشف شده است. بر اساس این گزارش، در آزمایش‌های کالبدشکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه سر، لگن، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست و پا‌ها و دررفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌داد فرد از بلندی به پایین پرتاپ شده است و هیچ‌گونه آثار گلوله در بدن مرحومه کشف نشد. در جریان بررسی‌ها در دادسرای جرائم جنایی تهران، جهت بررسی علت فوت نیکا شاکرمی، فیلمی از ۷ ساعت قبل از پیدا شدن جسد نیکا منتشر می‌شود که نشان می‌دهد او در حال گفت‌وگو با موبایل به خانه نیمه‌کاره‌ای در مجاورت کوچه پشتی خانه خاله‌اش رفته تا اینکه صبح روز بعد جنازه‌اش در حیاط خانه مشرف به بالکن خانه نیمه‌کاره پیدا شده است. به گفته بازپرس پرونده، در پشت‌بام ساختمانی که جسد نیکا شاکرمی کشف شد، فیلتر‌های سیگار و کیف او پیدا شد که داخل کیف حوله، عینک شنا و سیگار وجود داشت. همچنین گوشی همراه او نیز در محل پیدا شد که در حالت هواپیما قرار داشت و در حال پخش موسیقی بود.
نکته قابل تامل اینکه تا روزها پس از پیدا شدن جسد این دختر نوجوان، گزارشی مبنی بر مفقودی وی به پلیس داده نشده بود. یعنی خانواده وی درباره مفقود شدن وی، به پلیس مراجعه نکرده بودند. ۹ روز پس از کشف جسد، نخستین گزارش درباره مفقودی نیکا از سوی خانواده او ثبت و کمتر از ۲۴ ساعت کشف جسد نیکا به خانواده‌اش اعلام شد.
گزارشات خانواده نیکا شاکرمی که تلاش کردند جان باختن او را به اعتراضات آن زمان نسبت بدهند نیز بر ابهامات افزود و واقعیت‌های قابل تاملی را درباره وضعیت زندگی این دختر نوجوان آشکار کرد. به گونه‌ای که دلایل تاخیر در اعلام مفقودی دختر نوجوان، تا حد زیادی مشخص شد. طبق گفته بازپرس دادسرای امور جنایی تهران، مادر نیکا شاکرمی در جریان بازپرسی اعلام کرده بود با دخترش زندگی می‌کرده، اما با انجام تحقیقات، مشخص شد نیکا چندین ماه بود با خاله خود و جدا از مادرش زندگی می‌کرده است. یکی از دوستان نیکا نیز درباره صحبت‏‌های خاله نیکا با رسانه‌های خارجی، مطالب قابل تأملی را مطرح کرد. طبق اظهارات یکی از دوستان نیکا، آتش شاکرمی از ادعای کشته شدن نیکا در بی‌بی‌سی خوشحال بود و می‌گفت: خوب شد که این خبر به گوش همه رسید اگرنه مردم خرم‌آباد می‌گفتند نیکا دختری خیابانی بوده و در نهایت خودکشی کرده است!
در ادامه گزارش مراجع قضایی و پلیس، موارد تکان‌دهنده‌ای درباره وضعیت زندگی این دختر فاش شد.
بر اساس این گزارش، مادر نیکا ساعت ۱۹:۰۹ دقیقه سی‌ویکم شهریور یعنی یک روز پس از حادثه به دخترش پیام می‌دهد و از او می‌خواهد به خانه برگردد. مادر با بیان این جمله که زندگی‌ات را تباه نکن، به نیکا پیشنهاد می‌دهد یک ماه در بیمارستان بستری شود تا مساله حل شود و می‌گوید: «تا یک ماه آینده خانه را به تهران می‌آورم».
خاله نیکا نیز ۳۱ شهریور طی پیامی که نشان از نگرانی احتمالی او درباره خودکشی نیکا دارد، به او می‌گوید: «نیکا عزیزم، نذار اشتباهات بقیه باعث بشن تو به خودت آسیب بزنی».
این پیام‌ها، حاکی از وجود اختلافات نیکا با خانواده‌اش و وضعیت ناپایدار سلامت روحی و روانی او بود.
در پروژه کشته‌سازی از اتفاقات پاییز ۱۴۰۱، کیس نیکا شاکرمی به عهده سی‌ان‌ان گذاشته شد. این شبکه آمریکایی در گزارشات متعدد و غیرمستند و بدون ذکر سند متقن، مدعی کشته شدن نیکا شاکرمی توسط پلیس شد. ماشین دروغ رسانه‌های ضدانقلاب که بعدها مشخص شد توسط وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی مدیریت می‌شد، همواره ماجرای این دختر نوجوان را به عنوان یک ابزار فشار علیه جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار داد. هرچند انتشار ادله‌ محکم، بویژه محل کشف جسد که در همسایگی خانه خاله نیکا بود، همچنین فیلم منتشرشده از نیکا چند ساعت قبل از مرگ و انتشار واقعیاتی درباره وضعیت زندگی دختر نوجوان، باعث شد بخش مهمی از افکار عمومی نسبت به واقعیت ماجرا، برآورد واقع‌بینانه‌ای پیدا کنند.

  قرعه رسوایی به نام بی‌بی‌سی

ضرب‌المثل معروفی هست که می‌گوید «دروغ‌ها یک بار پذیرفته می‌شوند نه ۲ بار» اما برای آنها که این روزها به خاطر جنایات صورت گرفته در غزه و اعتراضات جهانی به این جنایات به شدت زیر فشار هستند، این جملات مهم و معنادار چندان اثربخش نیست. آنها تیری در تاریکی می‌اندازند تا شاید بتوانند زیر فشار افکار عمومی مردم دنیا نفسی تازه کنند.
ماجرای نیکا شاکرمی و سایر دروغ‌هایی که در پروژه کشته‌سازی مطرح شد تا حد زیادی از اعتبار افتاده‌اند. به مرور افکار عمومی ایران درک واقع‌بینانه‌تری از اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ و پشت‌ پرده آن پیدا کرده‌اند. بر همین اساس کارشناسان معتقدند ادعاها و دروغ‌های آن زمان ظرفیت چندانی برای ایجاد یک جلب توجه عمومی در ایران ندارد. شاید به همین دلیل باشد که شبکه سی‌ان‌ان که مهر ۱۴۰۱ پروژه نیکا شاکرمی را بر عهده او گذاشته بودند، این بار از داستان‌سرایی جدید درباره آن امتناع کرد. قرعه به نام بی‌بی‌سی جهانی یا اصطلاحا بی‌بی‌سی‌‌آی افتاد. این رسانه انگلیسی در داستانی که منتشر کرده، مدعی شده چند نفر از نیروهای تامین امنیت، نیکا شاکرمی را بازداشت کرده، در ماشین ون یخچال‌دار (قرینه‌سازی با ادعاهای ضدانقلاب مبنی بر همکاری یکی از برندهای لبنیات با نیروهای امنیتی) مورد شکنجه، تجاوز و قتل قرار داده‌اند.
گزارشی که روز گذشته بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی منتشر کرد، یک افتضاح به تمام معناست. اسنادی که منتشر کرده‌اند آنقدر دارای ایرادات نگارشی، فونت نامه‌نگاری، عناوین و نشانه‌های رایج در نامه‌های فراجا و… است که نویسنده گزارش را مجبور کرده است در خود گزارش اذعان کند این اسناد دارای ایرادات جدی است و بر همین اساس غیر قابل استناد است. بی‌بی‌سی در این‌باره نوشته است: سندی که تحقیقات ما روی آن تمرکز دارد، حاوی چند تناقض است. برای مثال، نیروی انتظامی، با عنوان «ناجا» ذکر شده، در حالی که در آن زمان «فراجا» نام داشت!
بی‌بی‌‌سی البته نمی‌گوید وقتی اسناد ادعایی به واسطه ایرادات شکلی و گاف‌های مربوط به سلسله‌مراتب نامه‌نگاری‌های اداری، دارای اشکال است، چرا مورد اعتنا قرار گرفته و بر اساس آن ادعا مطرح شده است. اگر اسنادی غیرقابل تایید است قاعدتا نمی‌توان برای طرح یک ادعا، این اسناد را محل استناد قرار داد. بی‌بی‌سی انگلیسی اما برای فرار از این اعتراف، مدعی شده سند دارای اشکالات فراوان را به یک منبع امنیتی در ایران داده و منبع امنیتی نیز صحت آن را تایید کرده است! و به همین دلیل بی‌بی‌سی تصمیم گرفته این گزارش را منتشر کند! موضوع بسیار جالب و مضحک است. بی‌بی‌سی تصویر چند نامه جعلی را منتشر کرده است و بر اساس این نامه‌ها مدعی شده نیکا شاکرمی مورد شکنجه و تجاوز و قتل واقع شده است. در ادامه با توجه به ایرادات واضح که نشان‌دهنده جعلی بودن این نامه‌ها است، اذعان کرده این نامه‌ها غیر قابل استناد است اما در ادامه گفته این نامه‌ها مورد تایید یک منبع در تهران – بدون قید نام! – قرار گرفته و بی‌بی‌سی بر همین اساس آن را منتشر کرده و ادعای خود را بر این نامه جعلی بنا نهاده است!
یا یکی دیگر از ادعاهای بی‌بی‌سی که روز گذشته در رسانه‌ها مورد طعن و استهزا قرار گرفت، آن بخش از این گزارش است که مدعی شده جسد نیکا شاکرمی در بزرگراه یادگار امام رها شد. این در حالی است که بر اساس تصاویر و گزارشات منتشرشده، جسد نیکا شاکرمی در کوچه مجاور خانه خاله او در حوالی چهارراه امیراکرم پیدا شده است. بی‌بی سی اما توضیح نداده که اگر جسد بی‌جان در بزرگراه یادگار امام رها شده است، چگونه این جسد به چهارراه امیراکرم رسیده است! اگر جسد نیکا در بزرگراه یادگار امام بود، چرا مردم عادی و عابران گزارش وجود این جسد را به پلیس اطلاع نداده‌اند. ظاهرا شهر تهران و خیابان‌های آن برای نویسنده بی‌بی‌سی کاملا ناشناخته است. فونت نامه، نداشتن مهر و امضا و استفاده از الفاظ غیرمعمول و نامرسوم در این نامه‌های ادعایی نیز از دیگر گاف‌های اسناد ادعایی بی‌بی‌سی است؛ موضوعی که البته دیروز مورد توجه رسانه‌ها و فعالان مجازی در ایران قرار گرفت.
این حجم از گاف و تقلب در سند ادعایی بی‌بی‌سی و واکنش هجو‌آمیز رسانه‌ها و افکار عمومی در داخل ایران باعث شد بعد‌از ظهر دیروز حساب بی‌بی‌سی فارسی برای فرار از فشار این تقلب ادعای جدیدی مطرح کند. بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: «بی‌بی‌سی برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند، آنها را بازسازی کرده است(!)».
موارد نقض و خلاف گزارش ادعایی بی‌بی‌سی به اندازه‌ای زیاد بود که روز گذشته رسانه‌ها در ایران مجموعه‌ای از این گاف‌ها را در کنار هم قرار داده و اعتبار این شبکه انگلیسی را زیر سوال بردند؛ شبکه‌ای که پس از بی‌اعتبار شدن نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان و افشای اکاذیب بزرگ آنها در جریان آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱، حالا ظاهرا قرعه بدنامی به نامش افتاده است.

 جنازه‌های موساد

لابد این جمله را شنیده‌اید: «تقلب و دروغ، تلاش و مبارزه نیست، بلکه دلایل شکست است». این جمله جالب و کاملی درباره ماهیت گزارش دروغ بی‌بی‌سی جهانی درباره نیکا شاکرمی است. چرا بی‌بی‌سی این گزارش سراسر دروغ و جعلی را اکنون منتشر کرده است؟
بیایید گزینه‌های واقعی را کنار هم بگذاریم:
۱- پس از اعلام صدور حکم توماج صالحی، از متهمان امنیتی حوادث ۱۴۰۱، کلونی‌های ضدانقلاب که در جریان آشوب‌های زن، زندگی، آزادی فعال شدند؛ تلاش کردند تجمعاتی را در خارج از کشور به بهانه این مجرم امنیتی به راه بیندازند، البته این تلاش راه به جایی نبرد و نتیجه‌بخش نبود. یک تجمع با حضور ۴۳ نفر(!) در کانادا و تجمعی با حضور ۲۶ نفر(!) در پاریس شکل گرفت که وزن واقعی این جماعت را نشان داد. به نظر می‌رسد گزارش جعلی بی‌بی‌سی تلاشی جدید است تا تجمعات بیرونی علیه ایران را در سطحی ولو حداقلی بازسازی کند. آنها بهتر از همه می‌دانند این دروغ‌ها دیگر در ایران ظرفیتی برای ایجاد آشوب و اعتراض ندارد، لذا تمرکز خود را بر خارج از مرزهای ایران و در درون کشورهای غربی قرار داده‌اند تا در صورت توان، تجمعاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند و اهرم فشار جدیدی علیه ایران در اختیار مقامات سیاسی و رسانه‌های غرب قرار دهند.
۲- تجمعات جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل به یک موج آگاهی‌بخش در جهان شده است. پس از راهپیمایی‌های میلیونی در اروپا و بخصوص انگلیس و برگزاری تجمعات بسیار بزرگ در سراسر دنیا، حالا تجمعات و اعتراضات مهم دانشجویان در آمریکا و همین‌طور کشیده شدن این اعتراضات به برخی دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی، باعث شده مظلومیت مردم فلسطین به عنوان سندی برای اثبات جنایات آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی به زبان مشترک مردم دنیا تبدیل شود. شاید بتوان گفت تجمعات بزرگ ۷ ماه گذشته در سراسر دنیا علیه رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حامی این رژیم، بزرگ‌ترین رفراندوم جهانی در نفی نظام سلطه و بیزاری مردم دنیا از این کشورها و سیاست‌های آنان است. در این میان پیوستگی و پایان‌ناپذیر بودن این تجمعات و راهپیمایی‌ها، به یک کابوس برای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی تبدیل شده است. موضوعی که همراه کردن افکار عمومی دنیا و تقویت دیپلماسی ضدصهیونیستی، محکومیت اسرائیل و سران جنایتکار آن در مجامع بین‌المللی در دستور کار قرار بگیرد. بر همین اساس این گمانه مطرح است که سرویس‌های اطلاعاتی – امنیتی غرب تلاش می‌کنند سوژه‌ها و موضوعات جنجالی‌ای را طراحی و اجرا کنند تا موج آگاهی شکل‌گرفته بین جوانان در غرب دنیا را زیر فشار قرار دهند. موضوع داستان‌سرایی درباره نیکا شاکرمی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. در واقع پروژه این است: «طرح یک دروغ در یک رسانه مهم و سپس تلاش برای ایجاد تحرکات و تجمعات خیابانی و تمرکز رسانه‌های غربی روی این تجمعات».این همه تلاش سرویس‌های غربی برای ایجاد یک موج اعتراضی فیک، تمرکز رسانه‌ای روی این موج فیک و در نهایت فروکش کردن اعتراضات ضدصهیونیستی است تا رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن نفسی تازه کنند و برای مرحله بعد جنایات در غزه، آماده شوند.
۳- تحلیلگران از لابه‌لای تجمعات و اعتراضات ضدصهیونیستی در دنیا بخصوص در آمریکا، این واقعیت را بیرون کشیده‌اند که این موج آگاهی عمومی در غرب، در واقع منجر به تقویت مبانی و دیدگاه‌های ضدغربی در بین کشورهای اسلامی بویژه تقویت دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال غرب شده است. ایران اصلی‌ترین حامی فلسطین و تنها کشوری است که طی ۴۵ سال گذشته مانع فراموش شدن مساله فلسطین در دنیا شده است. این ایران بود که مقاومت در برابر تثبیت ظلم بزرگ در فلسطین را بنا نهاد و نگذاشت روند سازش یا عادی‌سازی به فراموش شدن ظلم بزرگ غرب در قبال ملت مظلوم فلسطین منجر شود. وقوع اعتراضات بزرگ در اروپا و راهپیمایی و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در دفاع از فلسطین و علیه ظلم رژیم صهیونیستی قطعا یک پیروزی راهبردی برای مقاومت است. در این میان طی روزهای گذشته تصاویری از اعتراضات دانشجویی در آمریکا منتشر شد که نشان می‌دهد برخی دانشجویان پرچم ایران و عکس رهبر انقلاب اسلامی را در دست گرفته‌اند.
اگرچه موج اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا ناشی از آگاهی آنان از سیاست‌های ظالمانه واشنگتن در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی است اما بروز زبان مشترک این دانشجویان با مقاومت و ادبیات رسمی ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک اتفاق غیرقابل تحمل برای آمریکا و غرب است. بویژه که طی ماه‌های اخیر در تجمعاتی در لندن نیز پرچم ایران و تصاویر فرماندهان مقاومت در دست مردم معترض قرار داشت. به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل طرح گزارش دروغ بی‌بی‌سی جهانی درباره نیکا شاکرمی ایجاد یک موج خبری منفی علیه ایران است. آنها در حالی تلاش می‌کنند با اسناد جعلی و مضحک، ایران را به عنوان یک حکومت جانی معرفی کنند که تصاویر واقعی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، اسنادی واقعی هستند که جنایتکاران واقعی دنیا را نشان می‌دهند. یادمان نرود که رئیس اتاق آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱، سرویس جاسوسی موساد بوده است. بعدها این موضوع با سفر ربع پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و انتشار رسمی تصاویر پرزنت رسانه‌های فارسی‌زبان ضد ایرانی توسط وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، به طور واضح ثابت شد.
اکنون که با عملیات وعده صادق، ایران ضرب شستی فراموش‌نشدنی به رژیم صهیونیستی نشان داد و مقامات این رژیم را سرخورده کرد، به نظر می‌رسد آنان که از هماوردی با جمهوری اسلامی در میدان عاجزند باز هم تلاش می‌کنند به پروژه پاییز ۱۴۰۱ خودشان علیه ایران بازگردند؛ پروژه‌ای که کاملا مشخص است راه به جایی نخواهد برد.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44697

مطالب مرتبط

30آذر
سرکوبگر در محور مقاومت
21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

20آذر
تیرخلاص به اغتشاشات
مهدی محمدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در یادداشتی تلگرامی نوشت؛

تیرخلاص به اغتشاشات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.