• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 6242اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

8
تاملی در پدیده غیرمتعارف این روزهای فضای مجازی:

در ایام پساساسیسم چه کنیم؟!

  • کد خبر : 6065
  • 20 اسفند 1399 - 12:40
در ایام پساساسیسم چه کنیم؟!
طی چند روز اخیر تحلیل های زیادی پیرامون اقدام مبتذل ساسی مانکن مطرح شد اما امر بین الاذهانی و مشترک میان این همه ذهنیت های مختلف چیست؟ اگر حداقل بتوان گفت که امر مشترک میان سوبژکتیویته های مختلف همان امر ابژکتیو و قابل اتکا به عنوان حقیقتی مورد توافق (و نه لزوما نفس الامر) است پس بد نیست این دیدگاه های مشترک در میان تحلیل های پرشمار اخیر را دریابیم...

لایک و ویوهای بسیار بالاتر پست های اخیر ساسی مانکن که شامل حضور یک ستاره پورن در کنارش بود یک امر ابژکتیو و فکت و واقعیتی غیرقابل چشم پوشی می باشد اما امر سوبژکتیو و ذهنیت یافته در این میان قابل نقد و بررسی فراوان می باشد.

در این مدت تحلیل ها و یادداشت های فراوانی روی شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها و …رفت اما امر بین الاذهانی و مشترک میان این همه ذهنیت های مختلف چیست؟ اگر بتوان گفت حداقل، امر مشترک میان سوبژکتیویته های مختلف همان امر ابژکتیو و قابل اتکا به عنوان حقیقتی مورد توافق (و نه لزوما نفس الامر) است پس بد نیست این دیدگاه های مشترک در میان تحلیل های پرشمار اخیر را دریابیم.
از همین رو چند مورد از موارد مورد توافق این قبیل تحلیل ها از جناح ها و تیپ های فکری مختلف را از نگاه نگارنده برمی شمارم:

۱.کودکان و نوجوانان نباید محتوای جنسی دریافت کنند.

۲.در این روزگار رهاسازی محتوا در بستر وب و شبکه های اجتماعی، فعالیت کاتالیزورها و شتابنده هایی مثل ساسی مانکن حرکتی اشتباه در جهت مسیر آب و عجله بی مبنا برای رسیدن به آخر خط است!
۳. خرید نگاه و لایک و کامنت دیگران به قیمت استفاده ابزاری از مظاهر فسق و فجور به ویژه وقتی مخاطبانت نوجوانان هستند گناهی است نابخشودنی.

فارغ از این امور بین الاذهانی، مواردی هم هست که بسیار قابل اعتنا و تامل می باشند از جمله این موارد:

۱. در میانه این جنگ فرهنگی مبتذل، حاکمان و مجریان در اولویت تذکرند یا مخاطبان و تماشاگران رسانه ای یعنی عموم مردم؟ به عبارت دیگر مردم باید سواد رسانه یاد بگیرند یا مسئولین مراقب مردم در فضای مجازی باشند؟
به نظر می رسد مسلح کردن مردم به سواد رسانه ای در عین مفید فایده بودن به تنهایی نمی تواند معضلات فضای سایبر را حل و فصل کند و قوانین و حاکمان نقشی مهمتری دارند.
۲. حضور در رسانه های اجاره ای (Paid Media) مانند اینستاگرام به خلاف کار در رسانه هایی که خودمان مالکشان هستیم (Owned Media) همیشه مخاطراتی از جنس #سمیه_نرو های #ساسیسمی خواهند داشت.
تبصره: اینکه فعالیت طلاب و نیروهای ارزشی در اینستاگرام و توییتر و تلگرام و… به عنوان رسانه های اجاره ای که اداره شان دست خودمان نیست درست است یا خیر بحثی دیگر است.
۳. چگونه فرزندانمان را در فضای مجازی کنترل کنیم طوریکه باعث حریص تر شدن آنان و هل دادنشان به سمت محتواهای مبتذل نشویم؟!

در این مورد حرف بسیار است و انشاالله طی یادداشت ها و کارگاه هایی در این مورد به تفصیل سخن خواهیم گفت…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6065
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.