• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
چگونه زندگی مجازی سالم داشته باشیم؟

«برنامه‌ریزی سوادمحور» و مدیریت فضای مجازی

  • کد خبر : 7134
  • 01 فروردین 1400 - 10:31
«برنامه‌ریزی سوادمحور» و مدیریت فضای مجازی
نگاه کلی به توسعه فناوری و برنامه‌ریزی‌های سواد محور در جهت مدیریت تاثیر گذاری آن سبب خواهد شد فناوری به شیوه‌ای استاندارد ارائه و نهادینه سازی شود و دانش و اخلاق استفاده از فناوری گسترش یابد.

به گزارش صدای حوزه دنیای رشدیافته با فناوری محیط تحول یافته و هوشمندی است که از ابعاد مختلف سبک زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که اگر سواد همسویی آگاهانه با فرآیند تحولات عصر تکنولوژی وجود نداشته باشد و بسترسازی استاندارد آن صورت نگیرد افراد و نهادهای جامعه نخواهند توانست فناوری را مدیریت کرده و در مسیر سالم سازی و پیشرفت به کار گیرند.

از این نظر باید مولفه های مرتبط با دنیای مجازی برای افراد، مورد اهمیت و برنامه ریزی قرار گیرند،  تا زندگی مجازی سالم و رشدیافته ای داشته باشند و برای نظام جامعه تا ساختار و فرهنگ مجازی سالم شکل بگیرد.

امتیاز و ضرورتی که به دلیل دامنه تاثیر گسترده دنیای مجازی در ابعاد مختلف باید برنامه و هدف هر فرد و نظام جامعه ای باشد. تعامل سوادمحور با تحولات عصر دیجیتال و استفاده هدفمند از امکانات و خدمات دنیای مجازی سبب می شود جامعه دارای الگوی درست زندگی مجازی باشد.

مولفه‌های اصلی زندگی مجازی

افراد و نظام جامعه دو مولفه مطرح در زندگی مجازی هستند؛ یعنی هم افراد در نحوه تعامل با فضای مجازی باید دارای سبک زندگی مجازی آگاهانه ای باشند و هم نظام جامعه برای مدیریت فضای مجازی در جهت ارتقای فرهنگ مجازی دارای برنامه های مهندسی شده باشد.

زندگی مجازی مطلوب در همسویی اقدامات فردی و اجتماعی آگاهانه و هدفمند سواد زندگی مجازی حاصل می شود. هر فناوری برای تاثیر گذاری سالم و موثر نیازمند بسترسازی همه جانبه است. تحلیل مولفه های مرتبط با فناوری در جهت بسترسازی استاندارد و بررسی نحوه تعامل با فناوری از جنبه های مختلف سبب خواهد شد تکنولوژی دارای اصول اجرا و الگوی استفاده باشد.

نهادینه‌سازی درست فناوری با برنامه‌ریزی سواد محور

نگاه کلی به توسعه فناوری و برنامه‌ریزی‌های سواد محور در جهت مدیریت تاثیر گذاری آن سبب خواهد شد فناوری به شیوه ای استاندارد ارائه و نهادینه سازی شود و دانش و اخلاق استفاده از فناوری وجود داشته باشد؛ در این صورت افراد و نظام جامعه دارای الگوی درست زندگی مجازی خواهند شد.

الگویی که راهنمای زندگی مجازی می شود، الگویی که کاربر و محیط مجازی سالم و رشدیافته را شکل می دهد. سبکی از تعاملات آگاهانه و مفید با امکانات و خدمات عصر دیجیتال که سبب پیشرفت استاندارد بر مبنای فناوری می شود، پیشرفتی که سبک زندگی مجازی را ارتقا می دهد و برای هر کاربر دنیای مجازی محیط تعاملی مطلوبی را ایجاد خواهد کرد.

فضای مجازی و ساختارهای ارتباطی جدید

بخش عمده ای از خدمات اجتماعی و ساختارهای ارتباطی در عصر جدید بر مبنای امکانات فضای مجازی است و این به معنای اهمیت نقش فناوری در ابعاد مختلف زندگی است؛ امری که هر فرد، نهاد و نظام جامعه‌ای را ملزم به مدیریت فناوری می نماید تا تکنولوژی ابزار توسعه شود.

غفلت از شاخص های موثر در زندگی مجازی و غفلت از نقش موثر فناوری سیستم جامعه را در همسویی با پدیده فضای مجازی دچار بحران و آسیب خواهد کرد. معضلاتی که امنیت، سلامت، پیشرفت و فرهنگ را تهدید خواهند کرد. از این نظر لازم است افراد و نهادهای جامعه نگرشی رشدیافته به فضای مجازی داشته باشند و زندگی مجازی را به عنوان زندگی با فناوری تعریف و برنامه ریزی کنند و برای داشتن زندگی مجازی سالم و مفید اقدامات لازم را مسئولانه انجام دهند.

بدون سواد مجازی و برنامه ریزی هدفمند نمی توان زندگی مجازی سالم و مفیدی داشت و با سواد مجازی و برنامه ریزی هدفمند می توان زندگی مجازی سالم و رشدیافته ای ساخت؛ پس اگر به هر نحوی دارای زندگی مجازی مطلوبی نیستیم در سطح فرد و جامعه دلیل آن نداشتن سواد فضای مجازی و برنامه های مهندسی شده توسعه فضای مجازی است

اگر افراد و جوامعی توانسته‌اند زندگی مجازی استانداردی داشته باشند و از مزایای و امکانات فناوری هدفمند در مسیر پیشرفت و موفقیت بهره مند شوند، دلیل بر داشتن برنامه های سواد محور توسعه فضای مجازی است؛ یعنی هم نحوه خدمات دهی و هم نحوه تعامل و استفاده از فضای مجازی را تخصصی، هدفمند و نتیجه بخش بسترسازی کرده اند و محصول چنین اقدامات همه جانبه سوادمحور توسعه فضای مجازی جامعه مجازی مطلوب با سبک زندگی مجازی درست خواهد شد.

زندگی در عصر دیجیتال به دلیل ساختار دنیای مجازی زندگی متفاوتی است محیطی که هم می تواند بستر تحقق اهداف و پیشرفت شود و هم محیطی آسیب زا با تأثیرات منفی بر فرهنگ، دانش، نگرش و رفتار که سبب شکل گیری جامعه مجازی غیر استاندارد می شود. محیطی ناسالم که به پیشرفت و موفقیت فرد و جامعه آسیب می رساند.

از این نظر انتخاب و اقدام برای داشتن سبک زندگی مجازی آگاهانه منوط به شاخص های موثر در توسعه استاندارد فضای مجازی است. اقدامات و وظایفی که افراد و نظام جامعه باید مسئولانه عمل کنند. فرهنگ یادگیری زندگی مجازی باید در نگرش و رفتار در سطح فرد و جامعه نهادینه شود تا بتوان فناوری را به ابزار پیشرفت و موفقیت تبدیل کرد و سطح و نحوه تعامل با دنیای مجازی را ارتقا بخشید و آسیب ها و بحران های دنیای مجازی را مدیریت کرد.

نقش مسئولان و مردم

مدیریت سواد محور فضای مجازی در راستای ایجاد فرهنگ مجازی که سبک زندگی فردی و اجتماعی مجازی استاندارد را سبب شود از یک جنبه منوط به اقدامات و برنامه ریزی‌های مدیریتی فضای مجازی است و از جنبه دیگر نیازمند تلاش‌های هدفمند و آگاهانه ای است که هر عضو دنیای مجازی باید مسئولانه عمل کند.
باید هم ارتقای فرهنگ مجازی هدف باشد و هم ارائه مطلوب ترین محیط ، پلتفرم و امکانات عصر دیجیتال تا آنچه لازمه داشتن زندگی مجازی سالم و مفید است فراهم باشد. در بخش مربوط به تلاش های هدفمند و آگاهانه کاربران یعنی نیاز و ضرورتی که هر کاربر فضای مجازی باید درک کند و برای ارتقای سواد مجازی تلاش کند به اصول و ساختار دنیای مجازی آگاهی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7134
  • نویسنده : علی صابری عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.