• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
حجت الاسلام و المسلمین حامدی امام جمعه پردیسان؛

۱۷ هزار طلبه در منطقه پردیسان و شهرک مهدیه قم سکونت دارند

  • کد خبر : 14842
  • 14 خرداد 1400 - 13:03
۱۷ هزار طلبه در منطقه پردیسان و شهرک مهدیه قم سکونت دارند
پردیسان به عنوان یک شهر متراکم متشکل از قشرهای مختلف حوزوی و دانشگاهی است که تقریباً به ضمیمه شهرک‌مهدیه ۱۷ هزار طلبه شامل طلاب و اساتید ساکن پردیسان هستند و تمامی مسئولین باید خود را موظف به تامین نیازهای این شهر بدانند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، جناب آقای دکتر ملایی در دیداری که به همراه امام جمعه محترم پردیسان حجت الاسلام و المسلمین حامدی از مجموعه فرهنگی هنری شهید ربانی داشت با اشاره به اینکه پیکره شهری پردیسان و ترکیب جمعیتی متنوع باعث شده که این شهر از تنوع فرهنگی خاصی برخوردار باشد گفت این شهر نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

این عضو سابق شورای شهر افزود بحث هویت سازی مسئله ای است که باید بیش از پیش مدنظر باشد. کسانی که در پردیسان کار می کنند باید بتوانند هویتی را برای خود تعریف کنند.

دکتر ملایی

دو ضرورت بحث هویت سازی

ملایی افزود؛ الزام و زیرساخت بحث هویت سازی، به تعلق، دلبستگی و دور هم بودن وابسته است. تقویت این امر در مدیریت شهری نیازمند دو چیز است؛

اول

در دسترس بودن افراد یعنی ما چه چه کار کنیم دور هم بودن خانواده ها بیشتر باشد؟

با توجه به بافت آپارتمانی پردیسان با کمبود امکانات رفاهی ما باید کاری کنیم که افراد بیشتر دور هم جمع شوند. امام عزیز ما که در ایام سالگرد این عزیز سفر کرده ‌هستیم به آقایان علما می فرمود: گاهاً جمع شوید و دور هم یک چای بنوشید. دور هم بودن در فضای مدیریتی در قالب هیئت های اندیشه ورز و در محیط خانوادگی هم گعده ها و میهمانی ها و مراسمات جشن هاست. در معرض دید قرار گرفتن موجب افزایش تعلق می شود

 دوم

این که بتوانیم نیازهای مردم محل را در مرحله ابتدا تعریف و سپس تأمین کنیم.

 شهروندان باید بتوانند نیازهای خود را از محل خود تأمین کنند. در تحقق این امر، صدا و سیما،  شهرداری و استانداری دخیل هستند تا با دعوت از بزرگان نخبگان و هنرمندان به برگزاری برنامه های مختلف زمینه ارتباط تعلق و رفع نیازهای ساکنین پردیسان را محقق سازند

شبکه سازی، مساله امروز پردیسان

 این دکترای مدیریت در ادامه گفت؛ مسئله دیگر ایجاد یک شبکه است. شبکه به معنای ایجاد هنر تعامل سازنده با افرادی که در جهت تحقق اهداف ما موثر هستند می باشد. صاحبان نقشهای مختلف در پردیسان باید تحت یک شبکه با هم در ارتباط باشند تا زمینه مشکل رفع مشکلات فراهم گردد.

از جمله زیرساخت های لازم برای بحث شبکه سازی، تعریف نیاز مسئله است. اگر این مسئله به گونه‌ای صحیح تعریف و تبیین شود زمینه برای حل مشکلات فراهم تر خواهد شد.

گام دوم در این امر ساختار سازی است که در قالب کارگروه‌ها افراد بتوانند به نقش آفرینی در آن بپردازند. گام سوم جذب افراد متخصص در این کارگروه ها می باشد و گام بعدی تولید محتوا  و سپس توانمند سازی نیروهای جهت پیشبرد منویات است.

ملایی در پایان با تاکید دوباره به مسئله شبکه سازی افزود؛ همه افراد از مسئولین گرفته تا مردم باید در این بحث مشارکت داشته باشند و خود را سهیم بدانند تا زمینه یک تحول عظیم و ساختاری در پردیسان شکل بگیرد. وی با اشاره به اینکه نتیجه شبکه سازی منفعت گیری است افزود؛ خداوند متعال در سوره مجادله می فرماید: ای مردم شما هم مشارکت داشته باشید و بر مبنای بر و تقوا به نجوا بپردازید.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حامدی امام جمعه پردیسان ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی و شهدای ۱۵ خرداد به  انتخابات پیشروی اشاره کرد و افزود؛ شرایط امروز کشور و منطقه به شدت حساس و پر اهمیت است و با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات و مهمتر از آن انتخاب فرد اصلح، همه ما باید اهتمام خاصی نسبت به این مسئله داشته باشیم.

پردیسان، مشابهی در کشور ندارد

امام جمعه پردیسان افزود؛ پردیسان یک مکان خاص است به راحتی هم می‌توان گفت که این شهر مشابهی در کشور ندارد. البته شهرهای جدید التأسیسی هستند که شاید بزرگتر از پردیسان هم باشند اما وضعیت پردیسان را ندارند.

وی با اشاره به مطالبه خود از کمیته امداد نسبت به رسیدگی به خانواده های تحت پوشش این نهاد در پردیسان گفت؛ ۲۷۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد در پردیسان هستند که بر اساس رایزنی های انجام شده با کمیته امداد در صدد صاحبخانه کردن این قشر مستضعف هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حامدی با اشاره به اینکه بافت جمعیتی پردیسان شامل افراد و اعضای ارگان‌های مختلف می باشد که هر یک از این سازمان ها شرایطی را برای اسکان اعضای خود در پردیسان فراهم کرده‌اند افزود؛ پردیسان را خود شهر قم به دلیل سامان دادن به یک سری از نیازها به وجود آورده و ما پیگیری های لازم را برای تامین نیازهای پردیسان را انجام داده ایم.

سکونت ۱۷ هزار طلبه در پردیسان و شهرک مهدیه 

حامدی افزود؛ پردیسان به عنوان یک شهر متراکم متشکل از قشرهای مختلف حوزوی و دانشگاهی است که تقریباً به ضمیمه شهرک‌مهدیه ۱۷ هزار طلبه شامل طلاب و اساتید ساکن پردیسان هستند و تمامی مسئولین باید خود را موظف به تامین نیازهای این شهر بدانند.

وی در ادامه با تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین قوامی امام جمعه پیشین شهر پردیسان که در تلاش بودند پردیسان به عنوان یک شهر طراز اسلامی معرفی کنند افزود؛ در محلات قدیمی خود کوچه‌ها پاسخگوی تعدادی از نیازهای اهالی بودند که متاسفانه با وضعیت پردیسان که بافت قالب آن آپارتمانی است این امکان فراهم نیست. البته در این زمینه تجربیات و پیشنهاداتی هم داریم که در حال پیگیری آن هستیم.

وی با اشاره به صحبت‌های آقای ملایی در خصوص مسئله شبکه سازی افزود؛ در جمع‌های علمایی بحث دور هم جمع شدن و همکاری ها در قالب اجرای برنامه‌ها به صورت مسجد محور جا افتاده است و در حال اجراست. وی با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار بزرگی در مساجد وجود دارد اذعان داشت که باید هرچه بیشتر از آنها استفاده بکنیم.

پردیسان و آسیب های اجتماعی

امام جمعه پردیسان در ادامه افزود؛ در مسئله آسیب های اجتماعی در پردیسان نظرات مختلفی وجود دارد عده ای معتقدند که وضعیت پردیسان بسیار عالی است و هیچ مشکلی وجود ندارد و برخی هم معتقدند که وضعیت پردیسان از لحاظ مختلف اسفناک است.

وی اشاره کرد؛ معاون محترم دادستان طبق آماری که بر اساس ملاک های مختلف داده‌ اذعان کرده که وضعیت آسیب های اجتماعی در پردیسان نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد و در حال بهبود است.

ایشان در موضوع اعتیاد بر لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت کمپ های ترک اعتیاد و استفاده از ظرفیت ویژه طلاب و حضور به این قشر در کمپ‌ها تاکید کرد و با اشاره به اینکه کمپ های ترک اعتیاد نباید خصوصی باشند تاکید کرد؛ دست اندرکاران باید زمینه‌ای را فراهم نمایند که این مجموعه‌ها انتفاعی نباشد و به سوی رایگان شدن حرکت کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14842

مطالب مرتبط

03خرداد
نشست هم افزایی نهادها جهت مقابله با آسیب های اجتماعی استان قم
در محل دفتر پایگاه خبری صدای حوزه برگزار شد؛

نشست هم افزایی نهادها جهت مقابله با آسیب های اجتماعی استان قم

13آبان
ساختار مباحث الگوی جدید مدیریت روستا در مقایسه با ایده حکمروایی روستایی سازمان ملل

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.