• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

8
گزارشی درباره افغانستان و طالبان امروز؛

هر آنچه از طالبان و وضعیت افغانستان باید بدانیم + دانلود

  • کد خبر : 19707
  • 02 مرداد 1400 - 12:43
هر آنچه از طالبان و وضعیت افغانستان باید بدانیم + دانلود
وضعیت این روزهای افغانستان و تغییر سیاست ایران نسبت به طالبان، از بحث‌های پرچالش و نسبتا مبهم در فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، افغانستان محور گفت‌وگوهای بسیاری در هفته‌های گذشته بوده است و یکی از مباحث داغ فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشور می‌باشد.

طالبان چیست، کیست و از کجاست؟ نفوذ مردمی طالبان چه میزان است؟ اقبال عمومی به طالبان و دولت افغانستان چه نسبتی با هم دارد؟ نسبت طالبان با گروه های تروریستی(القاعده و داعش) چگونه است؟ سیاست فعلی ایران، تصمیم سیاسی دولت روحانی است یا کل نظام؟ سیاست های رسانه ای متناسب با شرایط فعلی و پیش رو چه باید باشد؟ و … برخی از نظام سئوالات و ابهامات مدیران، فعالان و کنشگران رسانه درباره آرایش صحنه و وضعیت این روزهای افغانستان است که سعی شده در این متن به آن‌ها پاسخ‌های مختصر و مفیدی ارائه شود.

در بخشی از متن این گزارش آمده است:‌ “از جمله نشانه‌های آشکار و غیر قابل اغماض تغییر رویکرد طالبان نسبت به گذشته، عدم همکاری با داعش در ایام اوج یکه‌تازی این گروهک تکفیری است. طالبان در زمان به قدرت یافتن داعش، بسیار تحت  فشار برای بیعت با این گروهک تروریستی قرار داشت و  حتی یک تایید اجمالی از سوی طالبان برای داعش کفایت می‌کرد؛ اما رهبران طالبان نه تنها زیر با این موضوع نرفتند، بلکه در  مقابل داعش در افعانستان ایستاند و  نیروهای ویژه طالبان با داعش جنگیدند و دفعشان کردند.

یکی دیگر از نشانه‌های ملموس تغییر رویکرد تکفیری و عملگرایی طالبان و تعدیل آن، توقف هرگونه عملیات تروریستی و نظامی علیه ایران  از سال ۱۳۸۵ است؛‌که از آن سال به این طرف، دیگر از سوی مرز افغانستان و طالبان تهدید امنیتی نداشتیم و بلکه تهدیدها از سوی مرز پاکستان بوده است.

طالبان بر اثر رفتار منطقی ایران در قبال افغانستان، جمهوری اسلامی را دلسوز برای این کشور می‌داند و مذاکرات خود را در کنار کشورهای هند، پاکستان، چین و روسیه همچنین امریکا، با ایران نیز آغاز کرده‌ است.

پوست‌اندازی طالبان مشهود است اما شیعیان و برخی از اقوام این کشور، به دلایل قومیتی، دینی و سابقه منفی گذشته، دل خوشی از طالبان ندارند.”

 

اندیشکده زمانه طی جلسات متعدد با کارشناسان حوزه افغانستان و مطالعه وضعیت موجود طالبان، جمع‌بندی خود را در قالب یک فایل PDF منتشر کرده است که لینک دانلود فایل در ادامه آمده است:

 

هر آنچه راجع به طالبان و وضعیت این روزهای افغانستان باید بدانیم

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19707

مطالب مرتبط

07اردیبهشت
پناهجویان افغانستانی قربانی اوکراینی‌ها
نژادپرستی به سبک چشم آبی‌ها؛

پناهجویان افغانستانی قربانی اوکراینی‌ها

27فروردین
هراس و نفرت انگلیسی، توطئه مشترک علیه دو همسایه
قصه پرتکرار ایران و افغانستان؛

هراس و نفرت انگلیسی، توطئه مشترک علیه دو همسایه

25فروردین
افغانستان، ضلع سوم جنگ‌های نیابتی آمریکا علیه رقبای تمدنی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.