• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7

گزارشی از نشست «زن تراز انقلاب اسلامی»

  • کد خبر : 6037
  • 20 اسفند 1399 - 12:43
گزارشی از نشست «زن تراز انقلاب اسلامی»
نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام با همکاری سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانبون کشور و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران قم در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش صدای حوزه، نشست کشوری «زن تراز انقلاب اسلامی» با محوریت الگوی سوم زن ایرانی از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا (علیها السلام) در قم به صورت مجازی از طریق حسینیه مجازی جامعه‌الزهرا(علیها السلام) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سعیدی نامه حضرت آیت‌الله نوری همدانی خطاب به نشست کشوری زن تراز انقلاب اسلامی را قرائت کردند.

در ادامه‌ی نشست حجت‌الاسلام سعیدی، معاون اداری مالی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه نقش آفرینی زنان و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در بسیج، نقش بی بدیل و مهمی است، گفت: این مؤسسه عظیم و با افتخار جامعه الزهرا علیهاالسلام که از بزرگترین حوزه های علمیه جهان تشیع است، از نظر پایه و اساس مبتنی بر اندیشه نابی است که توسط حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد و هیئت موسس این مؤسسه عظیم و فخیم از جمله مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله شرعی و آیت‌الله جنتی و دیگر بزرگانی که از یاران ارزشمند امام راحل و بزرگان عالم فقه و فقاهت بودند، برای تأسیس و راه اندازی این مؤسسه علمی نقش آفرینی کردند.

http://www.jz.ac.ir/uploads/images/601a590f15404-500x373.jpg

زن تراز انقلاب بازوی مدافع حریم ولایت است

حجت الاسلام سعیدی عنوان کرد: زن تراز انقلاب اسلامی می‌تواند براساس اهدافی که امامین انقلاب تبیین فرمودند، بزرگترین بازوی مدافع حریم ولایت باشند و ما نمی توانیم نسبت به این وظیفه سنگین که به عهده این قشر عظیم از مؤمنان و متدینان گذاشته شده، بی‌تفاوت باشیم. نقش بانوان باید برجسته شود و زنان باید متوجه شوند و بدانند این حرکات برگرفته از اندیشه و فکر دینی و نظام مند بر اساس نظم نوین جهانی است که توانستند با اقتدار در تمام عرصه‌ها خود را نشان دهند.

وی بیان داشت: استراتژی دشمن و استکبار این است که امت بی ولایت، خطر ندارد، امام بی امت، قدرت ندارد و امت متصل به ولایت شکست ندارد؛ اساتید و نخبگان بسیجی توانستند این معادله دشمن را به هم ریخته و در عرصه همراهی امت با ولایت که محور و اساس نظام دینی است، به عنوان اصلی‌ترین مدافع در کنار مردم باشند.

https://kban.ir/NewsImage/640/aHR0cHM6Ly9pbWc5LmlybmEuaXIvZC9yMi8yMDIxLzAzLzA5LzQvMTY0NTUxNDc0LmpwZw==

خانم لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام در ادامه سخنرانی کردند و گفتند: ما برای شناخت زن تراز انقلاب اسلامی باید انقلاب را بشناسیم که بر اساس مکتب وحی یعنی مکتب قرآن و عترت صورت گرفت، بنابراین زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که موردنظر قرآن و عترت است یعنی زنی با الگوی فاطمی و زینبی و معصومی که مورد تأیید مکتب وحی است.

تاریخ شاهد سه الگو برای زنان بوده است

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام بیان داشت: ما به طور کلی در طول تاریخ از پیش از اسلام تا به امروز شاهد سه الگو برای زن و خانواده بودیم، الگوی زنی که عقب مانده و جنس دوم است و هم و غم او زندگی دنیوی، تجملات و درگیر زر و زیور است که این زن مورد نظر اسلام و مورد نظر مکتب وحی و تراز انقلاب نیست.

افتخاری افزود: زن الگوی دوم، شامل زنانی است که به دنبال نهضت‌های فمینیستی برای اخذ حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمدند و قیام کردند و حقوق اولیه بشری را می‌خواستند، آنچه که مکتب وحی به ما داده است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم، همه حقوق زنان از جمله حق مالکیت، تعیین سرنوشت، آموزش و همه آمده، اما برخی زنان در کشورهای غربی که از این حقوق محروم بودند، به این نهضت‌ها اقدام کردند و مانند فنری که بعد از قرن‌ها تحت فشار بود، ناگهان رها شد، این بار هویت زنانه، انسانی، مادری، همسری و خواهری توسط خود زنان سرکوب شد.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام اضافه کرد: احساس مادری، تعهد و ایثار که در وجود یک زن است و هویت زنان با الگوی دوم از آنان گرفته شد و بیشترین ظلم در این قسمت به زن وارد شد. در این جا مظلوم‌ترین گروه‌ها، زنانی هستند که در این گروه قرار گرفتند و برای همین اصلاحاتی در فعالیت‌های فمینیستی انجام گرفت.

زن امروز باید زنی باشد که برای انقلاب اسلامی الهام بخش است

افتخاری در ادامه به الگوی سوم زنان اشاره کرد و گفت: زنی با الگوی سوم یعنی زن تراز انقلاب اسلامی باید بر اساس این الگو طراحی شود، زنی که باید در این برهه از زمان در تحقق بیانیه گام دوم نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی  پیرو الگوی اول و دوم نیست، تصریح کرد: زن امروز باید زنی باشد که برای انقلاب اسلامی الهام بخش است، زنی که اگر گام اول را چهل ساله پشت سر گذاشت، گام دوم را با توجه به تکنولوزی و با سرعتی مضاعف طی کند. به همین خاطر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نفرمودند چهل سال دوم، بلکه گام دوم انقلاب را نام بردند.

دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید زمینه ساز تمدن جهانی قرآن کریم و مکتب وحی با ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی در گام دوم سه مقطع را در نظر می‌گیرند، قبل از انقلاب کجا بودیم، کجا هستیم و بر اساس گام دوم به کجا می‌خواهیم برویم.

زن امروز باید الگوی تمام نمای چهار زن بهشتی باشد

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زن امروز در حقیقت وارث همه زنانی است که از اول خلقت مجاهدت کردند و در فرمایش عالم بزرگوار حضرت آیت‌الله نوری همدانی دیدیم که زن چه جایگاهی داشته است؛ امروز زن تراز انقلاب اسلامی دارای چنین جایگاهی است و الگوی تمام نمای آن باید بانوانی همچون آن چهار بانوی بهشتی باشد.

افتخاری با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی باید الگوی صبر زینبی باشد، گفت: زن تراز انقلاب اسلامی باید الگوی هجرت از خود و هجرت از نفسانیات باشد، برای کسب علم و آگاهی بخشی به دیگران تلاش کند و در عرصه‌های مختلف از حضرت معصومه علیهاالسلام و از همه بانوانی که نقش آفرین بودند، الگو بگیرد.

وی یادآور شد: زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که شاخصه‌های آن زنان را در خود پیاده و به روز رسانی کند، اگر نیاز است در فضای مجازی و در زندگی خود و در رفتارهای فردی اجتماعی و در عرصه‌های علمی، تربیتی، فرهنگی و اقتصادی و … جهاد و مجاهدت داشته باشد تا مخاطب آیه شریفه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ؛ ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً» قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست خانم طاهره حیدری مجد مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا(س) گزارشی از عملکرد بسیج اساتید نخبگان جامعه الزهرا ارائه کرد.

استاد حیدری مجد با بیان اینکه مبانی انقلاب و تمدن اسلامی در سطح نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد، به تشکیل کارگروه های سیر مطالعاتی حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و علامه مصباح یزدی(ره) در مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد.

https://snn.ir/files/fa/news/1397/11/8/544956_330.jpg

مسئله مهم جامعه ما کاهش شدید جمعیت است

کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر سخنران برنامه نیز درباره موضوعات روز مربوط به حوزه زنان به بیان نکاتی پرداختند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بیان داشت: ما با تأسی از الگوهای تمام نمای بشریت به ویژه حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت و در کنار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ایستاده ایم.

خزعلی به سابقه سیاسی سقط جنین در کشورها اشاره کرد و گفت: خزعلی تصریح کرد: امروز مسئله مهم جامعه ما کاهش شدید جمعیت است که در تاریخ بشریت بی نظیر است؛ کل اروپا و آمریکا در طی صد الی ۳۰۰ سال سی درصد کاهش جمعیت داشته، اما ایران در ۱۰ الی ۱۵ سال ۷۰ درصد کاهش جمعیت داشته است..

ما تحت امر نهادهای سازمان ملل با نگاه صهیونیستی باید جمعیت ایران را کم کنیم، به ویژه ایران انقلابی که از روش‌های مختلف در این راستا استفاده می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه باید در مسئله سقط قانونی جنین ورود کند و به کمک بیاید و در این باره پژوهش‌های جامع با در نظر گرفتن مباحث پزشکی و فتاوای مراجع صورت بگیرد و دستورالعمل‌ها اصلاح شوند.

https://qom.iqna.ir/files/fa/news/1399/12/19/1994494_408.jpg

 آمارهای نادرست را از درست در سقط جنین تفکیک کنیم

در ادامه فریبا علاسوند؛ عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بانوان صحبت کردند. این کارشناس حوزه زن و خانواده در ابتدای صحبت‌های خود و با اشاره به سخنان خانم خزعلی درباره سقط جنین گفتند: در آماردهی درباره موضوع سقط جنین باید آمارهای نادرست را از درست تفکیک کنیم. وقتی می گوییم یک میلیون سقط داریم این آمار وحشتناک است و باید بپرسیم پس وقتی کارشناسان دیگر می‌گویند ۱۲هزار سقط شامل سقط درمانی وجود دارد پس ماجرای آن چیست؟ از یک طرف نباید در دام کسانی که به دنبال قانونی کردن هرنوع سقطی هستند بیفتیم و از طرفی درباره آمارهایی با اعداد بالا هم باید بیشتر محتاط باشیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که زن تراز انقلاب مقصد را به ما نشان می‌دهد که به کجا باید برسیم، اما این موضوع در اندیشه بدنه متدینین دچار بحران مفهومی شده است.

مسئله زنان و انقلاب در نظر حضرت امام یک مسئله استراتژیک بود

علاسوند یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) زمانی که بساط انقلاب را مفتوح کرد، از همان ابتدا تا کنون مسئله زنان و انقلاب در نظر حضرت امام یک مسئله استراتژیک بود. پیش از انقلاب که حضرت امام تشویق می‌کردند که زنان در انتخابات شرکت نکنند، فرمایش حضرت امام این بود که شاه ملعون می‌خواهد از شما استفاده کند،رأی شما را بخرد، ایمان شما را بگیرد و اسلام شما را بگیرد.

وی ادامه داد: عده‌ای از شاگردان امام، کتاب «زن و انتخابات» را تألیف کردند و فرمایش امام را تئوریزه کردند و با استناد به آیه قرآن کریم استدلال کردند که شرکت زنان در انتخابات و رأی دادن، اشتباه است، اما این با دکترین امام قرابت نداشت و امام چنین منظوری نداشتند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: آن زمان شرایطی که از نظر سیاسی اجتماعی وجود داشت و قصد و نیتی که شاه از حضور زنان در انتخابات داشت، باعث مخالفت حضرت امام بود، پس از انقلاب اسلامی، حضرت امام فرمودند زن باید به صحنه بیایند و اگر نگویم نقش زنان بیشتر است، کمتر نیست.

علاسوند افزود: آن زمان طیفی از شاگردان امام گفتند زنان کار خود را در پیروزی انقلاب انجام دادند و حالا باید در خانه بمانند، وقتی حضرت امام شنیدند ناراحت شدند و فرمودند این حرف‌ها چیست، زنان باید در همه کارهای کشور ورود کنند، همان امام که حجاب را بر سر زنان نهاد و همان امام که به جمع شدن بساط فحشا و فساد فتوا داد و همت نهاد، فرمود زنان باید در جامعه فعالیت کنند.

وی بیان داشت: حضرت امام به زنانی که به مدرسه رفاه آمده بودند، فرمودند که به حکومت بر مبنای ولایت فقیه رأی دهید که همین حکومت است که حق طلاق قضایی را به شما می‌دهد، حضرت امام در اینجا زنان را به طلاق تشویق نکردند، بلکه منظور ایشان این بود که این حکومت نوعی از مدیریت اجتماعی است که زنان در دفاع از قانون و قانون گذاری حق دارند و تکریم شخصیت زن در تشکیلات اندیشه حضرت امام بود.

حضور زنان در اجتماع دستاورد انقلاب

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: در ادله دینی ما و رهبران معصوم ما و رهبران انقلاب هیچ جایی ندیدم که متعرض شغل زنان باشند، اما متأسفانه در بدنه مذهبی‌ها و انقلابی ‌ها که می‌رسیم، برخی افراد که لیدر بدنه اجتماعی هستند، سلیقه‌های خود را به خورد جامعه اسلامی می‌دهند و مشروعیت حضور زنان در جامعه و تحصیل و شغل زنان را زیر سوال می‌برند.

علاسوند یادآور شد: حضور و فعالیت زنان در جامعه و تحصیل زنان از جمله دستاورد انقلاب اسلامی است و ما به آن افتخار می‌کنیم و همین مسائلی که نقاط روشن و دستاورد انقلاب هستند، توسط برخی زیر سوال برده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر تربیت فرزندان ناصحیح باشد می‌گویند به خاطر اشتغال زنان است. اگر بحران جمعیتی پیش بیاید می‌گویند به خاطر اشتغال زنان است. اما مشکل این است که ما به موازات اینکه تحصیل را مهم کردیم، ازدواج را مهم ندانستیم و عده ای خودخواسته این فرایند را تغییر دادند و در بین بهترین و جوان ترین نسل ما کمترین ازدواج رخ داد. ما مهارت ارتباط زنان شاغل با مردان را آموزش ندادیم و طلاق افزایش یافت، این‌ها همه خلاها هستند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: یک جامعه بی سواد و غیرفعال خوب نیست، نگذاریم این بحران مفهومی اتفاق بیفتد. در جریان غیردینی، یک خانم درس می‌خواند، مسئول می‌شود، مدیر می‌شود، از سوی دیگر، بچه‌های انقلابی‌های ما خانه نشین و خانه دار می‌شوند، بعد چه اتفاقی می‌افتد؟؛ بنده به عنوان یک زن از خانه ماندن لذت می‌برم، به امر خانه داری اهمیت می‌دهم، خانه داری را دوست دارم اما فعالیت اجتماعی هم دارم.

دستاورد انقلاب برای زنان را مخدوش نکنیم

وی با اشاره به نخستین سالگرد درگذشت مرحومه خانم دکتر رهبر، نماینده مردم تهران در مجلس و حاجیه خانم داودی از اساتید و عضو هیئت امنای جامعه الزهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: خانواده هر دو بزرگوار تأکید داشتند که ایشان برای خانواده کم نگذاشتند در عین حال در عرصه‌های اجتماعی فعالیت داشتند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: این مدل، مدل استثنایی انقلاب اسلامی است که داریم مخدوش می‌کنیم. در کشورهای دیگر عجیب است که بانویی هم درس خوانده، هم ازدواج کرده، فرزند دارد و کار هم می‌کند، در کشورهای دیگر می‌گویند یا کار و یا خانواده.

علاسوند اضافه کرد: در کشورهای دیگر برای اینکه از ظرفیت زنان استفاده کنند و مشکل جمعیتی را حل کنند، یارانه مادری دارند و حمایت‌های زیادی می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد بحران ذهنی و احساس گناه دادن به زنان شاغل، تصریح کرد: امروز وضعیت کشور خاص است و خانواده‌ها باید به دختران و پسران جوان کمک کنند تا جمعیت کشور افزایش پیدا کند و ما از این بحران عبور کنیم، اما در شرایط معمولی و نرمال، دستاوردهای امام انقلاب را مخدوش نکنید.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.