• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

28
مشکلات مغفول حوزه علمیه خواهران(2)؛

حوزه علمیه خواهران با قوانین مردانه!

  • کد خبر : 33762
  • 29 آذر 1400 - 14:32
حوزه علمیه خواهران با قوانین مردانه!
«ما هنگام ثبت نام، از خانم های طلبه و همسرانشان تعهد گرفته‌ایم و این نوع بهانه‌ها (بارداری و مسائل مختلف) نمیتواند دلیل موجه و منطق قابل قبولی برای مجازی کردن امتحانات باشد!» باور بکنید یا نه اینها خلاصۀ فرمایشات یکی از مسؤلان حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور بود!!

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، بروز بحران کرونا فصل جدید و تجربۀ خاصی برای همۀ اقشار جامعه بود ولی طیف محصّل، دانشجو و طلبه و خانواده های آنها بیشتر تاثیرات مثبت و منفی را در این ایام تجربه کردند. چند ماه قبل شروع کردم به نگارش یادداشتهایی پیرامون مشکلات و چالشهای مغفول حوزه علمیه خواهران که اینجا میتوانید آن را بخوانید.

اما آنچه باعث شد دوباره این پرونده را گشوده و یادداشتی بنویسم، تشکیل کمپین اعتراضی به امتحانات حضوری حوزه های علمیۀ خواهران بود. کمپینی که متأسفانه در فضای غیرحوزوی منتشر شده است.

این مسأله را از چندین زاویه دید میتوان مورد تحلیل قرار داد، که در این نوشتار میخواهم نگاهی بنیادین به این مشکل و تمام مشکلات مشابه آن داشته باشم: چرا چنین اتفاقاتی میافتد؟

جواب برای کسانی که کوچکترین سابقۀ تعامل در سیستم حوزه علمیه خواهران ( و جامعه الزهراء) دارند واضح است! : وجود قوانین مردانه برای حوزه های علمیه خواهران!!

اهداف و آرمان های تشکیل حوزه علمیه خواهران

شاید لازم باشد مسئولان، سیاستگذاران و قانون نویسان حوزه علمیه خواهران بار دیگر اهداف و آرمان های تشکیل حوزه خواهران را بازخوانی کنند! حوزه ای که قرار بود زنانی اسلام شناس، مادرانی دیندار و همسرانی متخلق به آداب اسلامی تربیت کند، امروز به زنان به عنوان یک دانشجوی الهیات که آمده تا یک مدرکی بگیرد و احیاناً شاغل شود، نگاه میکنند!

«المرأه ریحانه لیس بقهرمانه» : « زن شاخه ای نحیف است نه یک کارگر و کارگزار!» ، « من سعادت المرأه أن لا یراه احدٌ» : «از نیکبختی زن این است که مردی او را نبیند!» و ده ها روایت دیگر که همگی میتوانند مبانی نظری قوانین مرتبط با حوزه های علمیه خواهران را تشکیل بدهند و البته کسی به اینها توجهی ندارد!

اگر دانشگاهها که مبتنی بر قوانین عمدتاً غربی هستند، این معیارهای اسلامی را رعایت نکنند شاید ایرادی محسوب نشود ولی در جمهوری اسلامی که داعیه دار حاکمیت اسلام بر تمام قوانینش بوده و خصوصا حوزه علمیه خواهران که منادی اسلام به عنوان دین کامل است، چه توجیهی میتواند بر این مغایرت یا فاصله قوانین با مبانی دینی داشته باشد؟!

چرا خانمی که در این جامعه، بر خلاف جریان آب حرکت کرده و حوزه علمیه خواهران را برای تحصیل و خدمت به دین را به عنوان وظیفۀ خود برگزیده است، در پیچ و خم مشکلات قانونی غیردینی و نامعقول دچار مشکل شود؟

مگر قرار نبود این زنان و دختران، الگوهای اسلامی برای زنان، دختران، مادران و همسران این جامعه باشند؟ حال به کجا رسیده ایم که در برنامه ریزی و قانونگذاری به هیچ یک از این هویت های ارزشمند و مهم کوچکترین توجهی نداریم؟

چرا طلبۀ خواهری که ۴ فرزند دارد همانند یک طلبۀ مجرد در برابر قوانین باید یکسان باشد؟ آیا این قوانین به زبان بی زبانی و به صورت مستقیم، هویت مادری و همسری طلبه های خواهر را هدف قرار نمیدهد؟

این مشکلات در مقطع تحصیلات تکمیلی چند برابر میشود. چون به صورت طبیعی زنانی که به این مرحله رسیده اند سن و سالی دارند و حتما در اغلب مواقع مادر چند فرزند هستند که اکثر آنها هم خودشان محصّل شاید باشند. حال سختی و چالش های پیش روی این مادر و همسر را تصور کنید:

  • رسیدگی به درس و مشق بچه ها (غالباً هم بیش از ۲ فرزند دارند)
  • رسیدگی به امور منزل و همسرداری و مسائل پیرامونی آن
  • رسیدگی به درس و مشق خودشان

همۀ اینها را در بستر مشکلات مالی و کمبودهای معیشتی تصور کنید که چند برابر سختی کار را افزایش میدهد.

در برابر این همه مشکلات، مسئولان حوزه علمیه خواهران چه عکس العملی دارند؟ بهتر است به صورت مستند جواب را از خودشان بشنوید و در کمال تعجب و تأسف سکوت کنید و بر غربت و مظلومیت طلاب خواهر افسوس بخورید:

«ما از شوهران طلاب خواهر قبل از شروع به تحصیل، رضایتنامه گرفتیم. پس بارداری و یا عدم اجازه شوهران شان و … نمی تواند دلیلی برای اصرار به غیر حضوری شدن امتحانات باشد. احساس ما این است که منطقی پشت این درخواست نیست!!»

در همین رابطه بخوانید:

عزم حوزه علمیه خواهران برای برگزاری حضوری امتحانات/ طلاب خواهر کمپین زدند!

نمیدانم وقتی کسی در جایگاه گویندۀ این حرفها، چنین راحت و مردسالارانه همه را به بی منطقی متهم میکند، به کجا میتوان شکایت کرد به جز صاحب و پناه طلبه ها حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33762
  • نویسنده : حجت الاسلام صابر جعفر زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. واقعا مردم حق دارن به حوزوی ها به دید بدی نگاه کنند
    وقتی آنها به ما که مثل ناموسشون هستیم رحم نمی‌کنند…برای خودم و بقیه خواهران طلبه که در این مسیر قدم نهادند خیلی خیلی متاسفم
    انشالله با ظهور آقا این مسولین بی لیاقت و طلبکار دیگر در این جایگاه مقدس جایی نخواهند داشت

  2. به خداحرف ما همین است مسئولی که توان درک مسائل ومشکلات خواهران رونداد حداقل نمک بر زخم نباشد’!چه منطقی پشت این درخواست پنهان است! این واقعا توهین به طلبه نیست، ؟چه منطقی مهمتر از خانواده واهمیت و رسالت مادری؟ ؟ سوال من.!!آیا خروج زن بدون اجازه همسر از خانه جایز است؟ آیا خانواده و بنیان خانواده اولویت طلاب خواهر نیست؟مسئول بدون درد پاسخگو باش!!!!!!

  3. خدا خیرتون بده که حرف دل تمام بانوان متدین حوزه رو زدین اجرتون با حضرت زهرا سلام الله علیها

  4. چقدر زیبا گفتید خدا خیرتون بده
    دقیقا حرف دل ما طلبه های خانم بود

  5. به کسی که چنین اعتقادی دارد و توجه و پیرامون مشکلات و بسترهایی که الان با وجود کرونا و تحصیل فرزندان چنین اعتقادی دارند افسوس میخورم که اینها مسئول هستند و فکر کنم ف و دور از واقعیت های این جامعه را دارند به عنوان طلبه کاش فرمودهای رهبر را عملی می‌کردید در برابر زنان

  6. خدا خیر بده عزیزی رو که این مشکلات مارو نوشتند. من متاسفم برای بعضی مسئولین که وقتی حرف حق میزنیم بهشون برمیگردن میگن شما نفوذی هستی و از عوامل خارجی هستی متاسفم برات از کجا معلوم خودش نفوذی نباشه و با این تصمیم بخواد کشتار دسته جمعی راه بندازه

  7. من ک راضی نیستم خدا هم ازشون راضی نباشه بهانه بنی اسرائیلی میارن چشمشون به همه مشکلات ما بستن و فقط منطق زور گویی خودشون میبینن خیری نیست براشون ماهم از حوزه رفتنیم دووم نمیاره حوزه ها

  8. سلام علیکم من طلبه هستم درمیان طلبه ها بوده ام زندگی های آنها را دیده‌ام میبینم .چشمانم را نبسته ام تک تک مشکلات دوستان را میدانم همدردی میکنم طلبه بهانه آور نیست او فقه واصول وفلسفه و…را خوانده دنیا را جور دیگر میبیند مسئول محترم ومحترمه ما سطح ها حضوری با معدل های ۲۰ و۱۹امتحان داده ایم برای طلبه فرقی نیست اورا از امتحان حضوری میترسانی!!! فتبارک الله طلبه نگران سلامتی جامعه وخودش و خانواده اش است نکند پای بدعت در میان باشد الهی العفو ارحم ترحم وهزاران بار ارحم ترحم

  9. سلام علیکم من طلبه هستم درمیان طلبه ها بوده ام زندگی های آنها را دیده‌ام میبینم .چشمانم را نبسته ام تک تک مشکلات دوستان را میدانم همدردی میکنم طلبه بهانه آور نیست او فقه واصول وفلسفه و…را خوانده دنیا را جور دیگر میبیند مسئول محترم ومحترمه ما سطح ها حضوری با معدل های ۲۰ و۱۹امتحان داده ایم برای طلبه فرقی نیست اورا از امتحان حضوری میترسانی!!! فتبارک الله طلبه نگران سلامتی جامعه وخودش و خانواده اش است نکند پای بدعت در میان باشد الهی العفو ارحم ترحم وهزاران بار ارحم ترحم

  10. سلام خدا خیرتون بده واقعا ..کاش مسئولین حوزه کمی طلبه ها را درک میکردن من ۵ ساله حوزه درس میخونم همش میگن اول خانواده بعد درس باید اولویتتون باشه اما موقع عمل که رسید میگن نه حتما باید بیاین میگیم همسرمون اجازه نمیده بچه ی کوچیک داریم میگه خطرناکه میگن خب تابستون امتحان بده البته منظورم کادر حوزه نیست منظورم مسئولین در قمه وگرنه این بنده خداها هم تابع دستورات مرکز هستن.

  11. متن خیلی سستی بود
    هرکس میخواد وارد یه محیط آموزشی بشه حتما میدونه قوانینش چیه و باید تابع قوانین آموزشی اونجا باشه این ننه من غریبم بازیا و سوسول بازیا چیه که ما دانشگاه رو ول کردیم اومدیم حوزه علمیه ما بچه داریم ما همسرداریم خب مگه مجبورتون کرده بودند میخواستین تشریف نبرین حوزه علمیه . کی میشه این مظلوم نماییها تمام بشه

  12. سلام و ادب حاج آقا
    خدا خیر دنیا آخرت بهتون بده
    بنده دقیقا با همسرم یه هفته هست بحث دارم بخاطر امتحانات چون من توی میانترم که حضوری بود دوفرزند کوچکم کرونا گرفتن و انتقال کننده بودم و خیلی نذر کردم که بچم خوب شد…تو را به خدا تلاش کنید قانع بشن شما نور امیدی هستید برای ما

  13. در جواب کاربر محمد که گفته این حرفها ننه من قریبم بازیه عرض میکنم:
    قطعا هر جایی قوانین خودش رو داره ولی اگر کمی با دقت این متن رو میخوندی میفهمیدی که دقیقاً اعتراض نویسنده و هزاران طلبهٔ خواهر به مبانی سست و غیر اسلامی و ظالمانه این قوانین هست
    و إلا به کوری چشم کسایی که بد فکر می‌کنند و تمام تلاششون اینه جبهه حق و سنگر امام زمان رو از سرباز خالی کنند(با قوانین و عملکرد ظالمانه شان) ما هنوز پای امام زمان و حوزه و انقلاب هستیم

  14. از حوزه و حوزوی جماعت دلسرد شدم دیگه،مردم حق دارن به خدا نسبت به بعضی حوزوی ها بدبین بشن

  15. هیچ مشکل یا معزل نباید باعث بشه آب به آسیاب دشمن بریزید یک طلبه منطقی است به قضایا کلی نگاه میکندحرف اگر حق باشد لزومی ندارد حرف های کف خیابان رابزنید نگران امتحان نباشید نگران اتفاقی که ما را از معنویت حوزه دور می‌کند باشید

  16. شخصی که قدم در عرصه حوزه گذاشته آب به آسیاب دشمن نمی ریزد هرمشکل یاحتی اجحاف ازمسیر صحیح باید بررسی شود نه با صحبت کردن عامیانه وکف خیابان طلبه ای که مشکلات را شخصی سازی می‌کند همان بهتر که حذف شود طلبه علاوه بر آن که زیر بار زور نمی رود ازکیان حوزه. حوزوی دفاع می‌کند نه اینکه حرف افراد مغرض ومفلس را درمورد تایید کند

  17. شخصی که قدم در عرصه حوزه گذاشته آب به آسیاب دشمن نمی ریزد هرمشکل یاحتی اجحاف ازمسیر صحیح باید بررسی شود نه با صحبت کردن عامیانه وکف خیابان طلبه ای که مشکلات را شخصی سازی می‌کند همان بهتر که حذف شود طلبه علاوه بر آن که زیر بار زور نمی رود ازکیان حوزه. حوزوی دفاع می‌کند نه اینکه حرف افراد مغرض ومفلس را درمورد تایید قرار دهد

  18. سلام
    متاسفانه سال به سال جذب طلبه کم وکمتر میشه امسال حوزه علمیه ما۱۰نفر ثبتنامی داشته که فک کنم با ریزش به صفر برسه درصد بالایی از طلاب خواهر که فارغ التحصیل شدند درچارچوب طلبه و حوزه نه عمل میکنند ونه صحبت میکنند با خانم های معمول که در سطح جامعه هستندهیچ فرقی ندارند از جهت تیپ وقیافه وبه یک مورد هم نیست متاسفانه ماخروجی های خوبی نداشتیم،حتی عموم طلابی که در حال تحصیل هستندمتناقض باحدودعمل میکنند وطلبگی گاها صرفا شده یک چادر و متاسفانه خیلی از خروجی ها اون رو هم کنار زدن عموم دانش اموزان مدارسی که برای تبلیغ رفتم متاسفانه هیچ میلی به طلبه و حوزه نداشتند و گرایش شدید فقط به دانشگاه،اهداف حوزه از مدار خودش خارج شده جای ارزش ها تغییرکرده -نظارت بر کادرهای حوزه بسیار ضعیف هست در دوره های مختلف شاهد گلایه وشکایات طلاب از کادر حوزه بودم اما مرکز متاسفانه رسیدگی نکردندخروجی های نا مناسبی که از حوزه دیدم تماما ریشه در مسئولین نامناسب بوده که رفتار و کردار و کلام مناسلی نداشتند با توجه به صحبت های این طلاب. مسئولین عزیز بشنید فکر کنید کجاها لنگ زدید

  19. سلام ممنون از نویسنده. دقیقا من با دو بچه وقتی فرزند کوچکم هشت ماهه بود مراجعه کردم و تقاضا کردم در صورت امکان یک ترم به صورت غیرحضوری دروس رو بردارم علی رغم مخالفت فرمودن بهرحال بین حوزه و خانواده البته که خانواده مهم تره ولی خب باهم جور درنمیان. کوچیکترین همکاری با مادران طلبه نمیشه حتی یک مهد کودک استاندارد در حوزه برای نگهداری کودکان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.