• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
یادداشتی به مناسب سالروز تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران؛

حوزه علمیه خواهران؛ نماد تحول حوزوی

  • کد خبر : 4377
  • 10 اسفند 1399 - 12:06
حوزه علمیه خواهران؛ نماد تحول حوزوی
تبلیغ مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران تا جایی پیش رفت که انتشار خبر راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کوثر بسیاری از افراد را شگفت زده کرد.

امروز بیست و سومین سالروز تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور به دستور رهبر معظم انقلاب است. شاید در آن سال‌ها کسی فکر نمی‌کرد که در دو دهه همت، تلاش و فعالیت، حوزه علمیه خواهران بتواند در سایه انقلاب اسلامی به جایگاه کنونی دست پیدا کند.

در طول این سال‌ها بیش از ۵۰۰ مدرسه علمیه وِیژه طلاب خواهر تأسیس شد و رفته رفته به لحاظ علمی به حدی رشد کرد که امروزه در بسیاری از این مدارس شاهد پذیرش طلاب خواهر در سطح ۴ نیز هستیم.

سال‌های نخست، حوزه علمیه خواهران به ناچار مجبور بود از اساتید حوزه علمیه برادران در سیستم آموزشی خود استفاده کند اما طولی نکشید که با پرورش استعدادها و تربیت طلاب نخبه، دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران توانستند نزدیک ۸۰ درصد کرسی‌های درس را پر کنند. این روزها در دور افتاده‌ترین شهرها نیز اساتید خواهر مشغول تدریس هستند.

حوزه علمیه خواهران؛ پیشگام در تنوع رشته‌ای و تخصص گرایی

راه اندازی رشته‌های مختلف و کاربردی از ویژگی‌های حوزه علمیه خواهران است؛ خروجی آن کارشناسان و صاحب نظرانی است که در زمینه‌های مختلف حرف برای گفتن دارند. شاید به جرأت بتوان گفت در تخصص گرایی و تنوع رشته‌ای حوزه علمیه خواهران گوی سبقت را از حوزه علمیه برادران ربوده و در این عرصه پیش قدم وبوده است.

یکی از مزایای سیستم آموزشی حوزه علمیه خواهران پژوهش محوری است؛ طلاب خواهر از همان سال‌های ابتدایی ورود به حوزه با روش پژوهش و مقاله نویسی آشنا می‌شوند و ملزم هستند که در سطح خود کارهایی را ارائه بدهند.

تدوین کتب درسی جدید و تغییر فصل‌های آموزشی، که به نوعی تابوشکنی محسوب می‌شد در حوزه علمیه خواهران اتفاق افتاد و نتیجه بخش بود.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت تحولات در حوزه علمیه خواهران این بود که حساسیت چندانی نسبت به آن وجود نداشت به همین دلیل در بسیاری از موارد توانستند خطر کنند و بسیاری از قواعد ثابت را دستخوش تغییر قرار دهند.

خانم جلسه‌ای‌ها در سایه تبلیغ مؤثر طلاب خواهر به تاریخ پیوستند

در عرصه تبلیغ نیز توانمندی خواهران طلبه بسیار مشهود است. مجالس خانگی زنانه که کم کم داشت تبدیل به محافل خرافه بافی و ترویج باورهای غلط می‌شد، با وجود خواهران طلبه فرهیخته، فعال و دلسوز بعضاً به کانون‌های فکری و اندیشه ورز تبدیل شده است.

با رشد علمی بسیاری از خواهران مبلغه، استدلال قوی و بیان شیوایی که دارند دیگر جایی برای خانم جلسه‌ای‌های کم سواد یا بی‌سواد باقی نمانده است. اگر کسی بخواهد هیئت و مراسمی ویژه بانوان برگزار کند، حتماً سعی می‌کند از این ظرفیت عظیم استفاده کند چراکه بسیاری از مردم دریافته‌اند که معارف ناب اسلامی را باید از سرچشمه آن دریافت کنند.

حتی در تبلیغ‌های نوین و فعالیت در فضای مجازی نیز طلاب خواهر دستی بر آتش دارند. در زمانی که فضای وب تنها بستر فعالیت‌های مجازی بود، حوزه علمیه خواهران پویشی را برای وبلاگ نویسی راه اندازی کرد و بسیاری از طلاب خواهر در این فضا به ترویج معارف دینی پرداختند. امروزه نیز بسیاری از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که رویکرد مذهبی و علمی دارند به واسطه همین مبلغه‌ها مدیریت می‌شوند.

تلویزیون اینترنتی کوثر؛ گامی بزرگ در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای

فعالیت‌های رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران تا جایی پیش رفت که انتشار خبر راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کوثر بسیاری از افراد را شگفت زده کرد.

ابداع، نوآوری و خلاقیت متکی بر دانش و بهره‌مندی از عقبه فکری بزرگان و صاحب‌نظران را می‌توان از ویژگی‌های مهم حوزه علمیه خواهران برشمرد که در مجموعه فعالیت‌ها و تحولات گسترده آن تبلور یافته است.

حوزه علمیه خواهران؛ الگویی مناسب برای تحول در حوزه

سال‌ها است که تحول در حوزه علمیه، به عنوان یک مطالبه مهم از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. به دلیل حساسیت بالا و بعضاً به حقی در این زمینه وجود دارد، روند این کار به کندی صورت می‌گیرد در چنین شرایطی وجود الگوهای بومی و مطالعه آن می‌تواند به روند تحول، سرعت و دقت بخشد.

از آنجا که حوزه علمیه خواهران نهادی برآمده از دل حوزه علمیه بوده و در زمینه تحول آفرینی نیز پیشتاز است؛ به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد می‌تواند مورد مناسبی برای مطالعه در این زمینه باشد. حوزه علمیه خواهران در حد و اندازه و ظرفیت خود توانسته بسیاری از این راه‌ها را تجربه کند بنابراین نباید از این ذخیره ارزشمند غفلت کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=4377

مطالب مرتبط

02اردیبهشت
تبلیغ با طعم زلزله!
تجربه نگاری کوتاه یک مبلغ رمضانی در خوی؛

تبلیغ با طعم زلزله!

31اردیبهشت
کاش یک دهم آسیب‌شناس‌ها، دستاوردشناس داشتیم
تحلیل «سلام فرمانده» از زاویه‌ای نو؛

کاش یک دهم آسیب‌شناس‌ها، دستاوردشناس داشتیم

29اردیبهشت
حمایت معاونت پژوهش حوزه از پایان‌نامه‌های مورد نیاز نظام
حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی مطرح کرد؛

حمایت معاونت پژوهش حوزه از پایان‌نامه‌های مورد نیاز نظام

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.