• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

3
حجت الاسلام محمدعلی لیالی در ارتباط با ویژگی های اخلاقی و معرفتی استاد حکیمی مطرح کرد؛

نگاه برجسته علامه حکیمی به عدالت در کنار مباحث علمی

  • کد خبر : 22852
  • 03 شهریور 1400 - 16:13
نگاه برجسته علامه حکیمی به عدالت در کنار مباحث علمی
استاد حوزه و دانشگاه گفت:‌ استاد حکیمی در کنار همه مباحث علمی که داشت نگاه برجسته ای به عدالت داشت و شاید بتوان گفت تأکید استاد حکیمی به امیر مؤمنان، قیام سیدالشهدا و معارف اهل از جنبه عدالت خواهی تفکر اهل بیت (ع) بود.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با علامه حکیمی گفت: به جرأت می توان استاد حکیمی را حکیم دانست چرا که در ابعاد مختلف معرفتی صاحب نظر و صاحب اثر بود و همچنین کار بزرگی با برادرانش در تدوین الحیات انجام داد که بسیار با ارزش بود، نگاهی که مرحوم حکیمی به معارف اهل بیت داشت از او یک عنصر برجسته در مکتب خراسان ساخت.

وی عنوان کرد: مکتب معارفی خراسان تفاوتی با مکتب قم و نجف دارد و دارای تألیفاتی است که اگر به آن ها دقت نشود در قضاوت نسبت به آن اشتباه پیش می آید، اعضای مکتب خراسان به دلایل مختلف توجه کمتری به عقل و مباحث متأثر از عقلانیت در اصول دارند و بیشتر اهل رجال و درایه هستند؛ می توان گفت به نوعی اخباری گری در اعضای مکتب خراسان وجود دارد به عبارت بهتر بیشتر محدث هستند تا فیلسوف.

این استاد حوزه گفت: علامه حکیمی در کنار همه مباحث علمی که داشت نگاه برجسته ای به عدالت داشت و شاید بتوان گفت تأکید استاد حکیمی به امیر مؤمنان، قیام سیدالشهدا و معارف اهل از جنبه عدالت خواهی تفکر اهل بیت بود؛ متأثران از استاد حکیمی نسبت به سایر مفاهیم، مفهوم عدالت در معارف اهل بیت را برجسته می بینند و همچنین در این نگاه مصلحت و مصالح مرسله معنایی ندارد.

وی با اشاره به اندیشه مکتب تفکیک عنوان کرد: ملاصدرا در مکتب فلسفی خود قرآن، برهان و عرفان را ادغام می کند و همه را یکسو می بیند البته این در آثار خواجه نصیر هم وجود دارد اما توسط ملاصدرا به طور جد مطرح شد که قرآن، برهان و عرفان از هم جدا نیستند و از آن پس عموم حکما هم به چنین مکتبی معتقد شدند؛ متأثران مکتب خراسان به تفکیک این ها قائل شدند و مقابله ای را با عرفان و برهان نداشتند البته در مواردی هم با برهان به مقابله می پرداختند؛ علامه حکیمی کتاب ثقیل مکتب تفکیک، این نظریه را به جد مطرح کرده است.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به خیریه انجمن حجتیه گفت: اساس مکتب خراسان از انجمن خیریه حجتیه مهدویه متأثر بود و انجمن حجتیه از سال ۱۳۲۰ شروع به کار کرد و علمایی در خراسان متأثر بوده یا حداقل تعارضی از خود نشان ندادند اما پس از انقلاب که شاکله فکری انجمن حجتیه و مکتب خراسان به بن بست خورد راه خود را جدا کردند؛ این بن بست فکری از آن جهت بود که از اساس مکتب معارفی خراسان، حکومت اسلامی استخراج نمی شود.

وی ادامه داد: مکتب قم انقلاب ایجاد کرد اما در مکتب خراسان و از دل سخنان بزرگان آن ها قیام و نهضت بر نمی آمد از همین رو متأثران مکتب خراسان دچار تناقض شدند و تفکر انجمن حجتیه به بن بست خورد؛ بسیاری از متأثران انجمن حجتیه و مکتب خراسان به دامن انقلاب برگشتند و مسؤولیت گرفتند مثل مرحوم پرورش و مرحوم آیت الله خزعلی که تلاش های بسیاری برای انقلاب کردند اما استاد حکیمی علی رغم دفاع از انقلاب و حمایت از حرکت امام خمینی مسؤولیتی نپذیرفت و فقط از جهت فکری و معرفتی با انقلاب همراه بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: بعضی ها می گویند استاد حکیمی با نظام همراه نبود و منتقد سیاست های نظام بود در این حرف درست و غلط مخلوط است؛ پس از جنگ و ایجاد دولت سازندگی که سیاست های لیبرالی و ضد عدالت داشت مورد انتقاد شدید استاد حکیمی بود؛ استاد حکیمی منتقد تفکری بود که عدالت را در راه توسعه قربانی کرد و متأسفانه این تفکر در دولت های پس انقلاب به خصوص دولت هاشمی و روحانی تبلور داشت؛ استاد حکیمی با نظام و انقلاب مخالفتی نداشت بلکه با سیاست های ضد عدالت مخالف بود.

وی تأکید کرد: استاد حکیمی با امام، انقلاب و نهضت اسلامی زیست اما منتقد عملکرد جمهوری اسلامی در غفلت از مفهوم عدالت بود؛ هر اندیشه ای که عدالت را همراهی می کرد مورد حمایت علامه حکیمی بود و ایشان هیچ همراهی با انجمن حجتیه در مخالفت با نظام نکرد و بهتر است بگوییم انجمن حجتیه در همان سال ۶۰ با سخنرانی امام تمام شد.

حجت الاسلام لیالی خاطرنشان کرد: استاد حکیمی ارادتی ویژه به رهبر معظم انقلاب داشت و هر دو با مبانی فکری یکدیگر به خوبی آشنا بودند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22852
  • منبع : رسا

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟
حجت الاسلام والمسلمین لیالی طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟

22اردیبهشت
حوزه علمیه و مقوله ای به نام عدالت/ عدالت‌خواه باید عدالت‌شناس هم باشد
07اردیبهشت
سلاح‌وارسازیِ اخلاق!
درباره مفهوم جالبی به نام weaponization؛

سلاح‌وارسازیِ اخلاق!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.