• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
حجت الاسلام والمسلمین لیالی طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟

  • کد خبر : 43085
  • 29 اردیبهشت 1401 - 16:55
چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟
لیالی: برخی می‌گویند مشکل اقتصادی عامل عدم فرزندآوری است اما شاهد هستیم که همین افراد در خانه خود، بعضاً سگ نگهداری می‌کنند آن هم با هزینه‌های بسیار بیشتر از یک فرزند!

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گویی با اشاره به این که رتبه ایران در بحث فرزندآوری، ۱۴۳ از میان ۲۰۰ کشور است، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که پدیده کاهش جمعیت، یک مسأله جهانی و موضوعی برای همه فرهنگ‌ها و تمدن هاست.

این کارشناس جمعیت اظهار داشت: بنده احساس می‌کنم مشکل اساسی ما مشکل فرهنگی بوده و هست، کما این که به عنوان مثال، افزایش میزان طلاق در میان سلبریتی‌ها و قشر مرفه نشان می دهد افراد بسیاری هستند که درآمد خوبی داشته اما فرزند ندارند یا تک فرزند هستند که این مساله گواه وجود مشکل فکری و معرفتی در این باره است.

وی افزود: در حال حاضر افرادی می‌گویند مشکل اقتصادی عامل عدم فرزندآوری است اما شاهد هستیم که همین افراد در خانه خود، بعضاً سگ نگهداری می‌کنند آن هم با هزینه‌های بسیار بیشتر از یک فرزند و لذا باید توجه داشت که دهک‌های بالای جامعه گرفتار مشکلات فرهنگی و هویتی هستند و بر همین مبنا حاضر نیستند فرزندی داشته باشند و این نشان‌دهنده عمق مشکلات فرهنگی و هویتی است.

جمعیت یکی از مهمترین عوامل قدرت آفرین برای جوامع

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: بحث جمعیت یکی از مهمترین عوامل قدرت آفرین برای جوامع به شمار می رود و به عنوان یک عامل و عنصر قدرت باید به آن نگریست.

وی بیان داشت: به دیگر سخن، جامعه‌ای که جمعیت جوان داشته باشد می‌تواند قدرت چانه زنی بیشتری هم داشته باشد و جامعه‌ای که از جمعیت و یا جمعیت جوان برخوردار نباشد ممکن است در عرصه تعاملات جهانی از قدرت کمتری برخوردار باشد.

وی تأکید کرد : ما باید در زمینه ترغیب مردم و خانواده ها به فرزند آوری در کنار کار فرهنگی قوی و دقیق به دنبال مطالبه گری از مسئولان و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی باشیم تا ان‌شاءالله در آینده بتوانیم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43085
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

07فروردین
کاهش جمعیت و حوزه علمیه
03خرداد
تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت
نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه مطرح کرد؛

تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام علیکم
    ۱. کاملا معلوم است که علت بحران جمعیت، صرفا مربوط به فرهنگ نیست بلکه تلفیقی از علل فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی می‌باشد.
    ۲. چه خوب است در مسائلی مانند بحران جمعیت یا عدالت یا… بخشی‌نگری نشود؛ آنچه پیری جمعیت در آینده نزدیک و بحران جمعیت در آینده‌ای دورتر را رقم می‌زند کلان جامعه است نه جماعت مرفه جامعه… نباید تعدادی را به عنوان شاخص قرار داد و بعد علت را در همانجا منحصر کرد، همین بخشی‌نگری یا مطالعات موردی، سال‌هاست که محاسبات مدیران را در حوزه‌های مختلف بر هم زده است.

    با تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.