• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6241اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4
دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

خلق پول عامل تورم است / دولت دست در جیب مردم نکند

  • کد خبر : 11359
  • 16 اردیبهشت 1400 - 11:41
خلق پول عامل تورم است / دولت دست در جیب مردم نکند
غلامی با اشاره به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خلق پول می‌کند و همین موضوع باعث تورم می‌شود، گفت: دولت باید برای جبران کسری بودجه اموال خود را بفروشد نه اینکه دست در جیب مردم بکند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، محمد غلامی دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، در نشستی با حضور طلاب و روحانیون نخبه و صاحب نظر حوزه اقتصاد اسلامی، با اشاره به خلق پول بی رویه در کشور و خطرات و مضرات این خلق پول افسارگسیخته، گفت: نکته اولی که باید در نظر بگیریم این است که خلق پولی که دارد انجام می شود، مثلاً در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، چقدرش خرج کسری بودجه شده است.

غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ طبق آمار دولت، بدترین سال کشور در کسری بودجه دولت بوده است، حداکثر کسری بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، دولتی ها ادعا می کنند که ما با خلق پول کسری بودجه را تأمین نکرده‌ایم، بلکه با اوراق بهادار و بورس و روش های دیگر جبران کسری بودجه انجام شده است.

خلق پول و افزایش نقدینگی، صرف کسری بودجه دولت می‌شود

وی ادامه داد: در بدترین حالت حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از حجم خلق پول و افزایش نقدینگی، صرف کسری بودجه دولت می شود. حتی آماری که اخیرا اعلام کرده اند هم زیر ۲۰ درصد بوده است و بقیه این خلق نقدینگی صرف بهره‌های بانکی ۱۸ و ۲۰ و ۲۵ درصدی می‌شود.

 دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی تصریح کرد: نکته دوم اینکه وقتی درباره کسری بودجه صحبت میکنیم، این را باید در نظر بگیریم که علت اصلی کسری بودجه چیست؟ علت اصلی کسری بودجه تورم است، یعنی وقتی بودجه را می بندند با کسری که نمی بندند، بلکه می‌گویند هزینه‌های ما مثلاً هزارمیلیارد تومان است و بعد در طول سال پروژه‌ها کارها و مشاغل را حساب و بررسی و پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند تورم ایجاد شده و هزینه‌هایش از هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان شده است، این ۲۰۰ میلیارد تومن بابت تورمی است که به خاطر همان خلق پول ایجاد شده است یعنی اینطور نیست که کسری بودجه علت خلق نقدینگی باشد بلکه خلق نقدینگی باعث تورم و خلق پول می باشد.

غلامی با اشاره به کاربردهای گسترده پولطلا در حل مشکلات اقتصادی نظیر خلق پول، کسری بودجه و تورم، اظهار کرد: یعنی اگر پول را طلا کنیم و امکان خلق پول نداشته باشیم، چون تورم هم با تبدیل پول به طلا صفر شده است ، کسری بودجه به حداقل می‌رسد و این یکی از کارکردهای مهم پولطلا است. 

این کارشناس اقتصاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه هم در سطوح مختلف دچار کسری بودجه می‌شود، عنوان کرد: نکته سوم اینکه به نظر می‌رسد خیلی مهم هست، باید در نظر بگیریم که مگر مردم کسری بودجه نمی‌آورند مگر شرکت‌ها کسری بودجه نمی‌آورند؟ زمانی ما در خانواده خود با کسری بودجه مواجه می شویم و مثلاً ۵ میلیون تومان مخارج ماه ما را کفایت می کرد. اما اواسط ماه ۵ پول ما تمام شد و به یک میلیون دیگر هم نیاز پیدا کردیم چه می کنیم؟ مگر می رویم دزدی می کنیم یا پول چاپ می کنیم یا جیب بقیه را می زنیم؟

وی ادامه داد: خیر قسمتی از اموال و دارایی‌هایمان را می فروشیم، و می رویم کسری بودجه را جبران می کنم و بعد بیشتر تلاش می‌کنیم که ماه‌های بعدی کم نیاوریم که مجبور بشویم قسمتی از دارایی ها و پس اندازمان را بفروشیم، اما اصلا مسئله این است که دولت به خودش اجازه داده است که در ۹۰ سال گذشته پول کم بیاورد، بعد می آید از جیب تک تک افراد جامعه ارزش پولشان را کم بکند و به نوعی بدزدد تا این کسری جبران بشود، که اصلاً غیر شرعی و غیر عقلی هم هست. 

اموال و دارایی‌های دولت بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است

غلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما می‌دانیم طبق آخرین آماری که آقای نوبخت اعلام کرده است  اموال و دارایی های دولت  بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان؛ معادل با ۷ میلیارد دلار می باشد. وقتی اموال شرکت ها و ارگان های دولتی را می بینیم متوجه می شویم که دارایی های آنها چندین برابر گردش پول کشور می باشد.

 وی به انبوه اموال نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از سازمان‌های مورد بررسی ما سازمان بهزیستی بود که در واقع یکی از فقیرترین سازمان‌های کشور ما است، ما در بررسی هایمان به این نتیجه رسیدیم که مثلاً در استانی مانند اصفهان فقط در یک مورد زمینی به وسعت بیش از ۵۰ هکتار در یکی از مرغوبترین مناطق شهر متعلق به این سازمان می باشد. بعد برای اینکه حقوق شان را پرداخت کنند یا کارها و طرح ها و عملیات هایشان را اجرا بکنند، دست به چاپ پول می زنند.

دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی اظهار کرد: در حالی که می توانند یک بخش کوچکی از همین زمین ها را بفروشند و کسری بودجه را جبران کنند و حتی افرادی را که تحت پوشش این سازمان هستند بی نیاز کنند و جزء پولدار های شهر بشوند، ولی آنها تمام این اموال دارایی ها و زمین‌ها و املاک را قفل می کنند بعد می گویند که ما راه راحت تری داریم، می رویم پول چاپ می‌کنیم و از ارزش پول هشتاد میلیون نفر کم می کنیم و به حساب خودمان واریز می کنیم.

غلامی در ادامه افزود: این خلق پول باعث تورم می شود و مشکلات متعددی برای جامعه و حتی افراد تحت پوشش و حمایت همان نهادها و سازمان‌ها ایجاد می‌کند، ولی حاضر نیستند یک مقداری از این دارایی‌ها را بفروشند تا نیاز‌هایشان را جبران بکنند.

کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: اولاً مهمترین عامل خلق نقدینگی بانک‌ها هستند نه دولت و کسری بودجه ، ثانیاً عامل کسری بودجه دولت خود تورم هست، در واقع جای علت و معلول جابه‌جا شده است یعنی ما نباید بگوییم که عامل تورم کسری بودجه است، بلکه عامل کسری بودجه تورم است، که با پولطلا تورم صفر می شود و کسری بودجه به حداقل می‌رسد، ثالثاً اینکه اصلا از لحاظ عقلی، شرعی، انسانی، اصلاً معقول نیست وقتی شما کم آوردید بروید سریع از جیب مردم بردارید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=11359

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

20اردیبهشت
دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا
ادعای رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی:

دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.