• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

11

۱۰ منطقه بکر ایران

  • کد خبر : 9942
  • 31 فروردین 1400 - 17:31
۱۰ منطقه بکر ایران
اگرچه انسان موجودی اجتماعی است؛ اما گاهی نیاز دارد که از جماعت فاصله بگیرد و خود را به دل طبیعت بسپارد.

۱.جزیره مینو؛ دیدار با پرندگان در آبادان

اقامت چند روزه در نیزارهایی که با رود اروند و نخلستان های انبوهش محاصره شده اند، بستر ماجراجویی هیجان انگیزی را فراهم می کند؛ سفر به جزیره مینو از تجربه های بکری است که ممکن است یک بار در زندگیتان پیش بیاید. خوردن غذاهای عربی، اقامت در اقامتگاه های محلی، آشنایی با فرهنگ جنوب هر کسی را برای خرید آنلاین بلیط هواپیما آبادان و سفر به این جزیره وسوسه می کند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

چرا جزیره مینو؟

  • با زندگی به دور از تجملات و آداب و رسوم مردم عرب زبان آشنا می شوید.
  • جزیره مینو طبیعت زیبا و بکری دارد.
  • در این جزیره سیستم آبیاری به صورت طبیعی و جریان جزر و مد انجام می شود.
  • می توانید شبی را در اقامتگاه چندهزار ساله جزیره مینو سپری کنید.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

جزیره‌‌ مینو کجاست؟

جزیره مینو یا همان صلبوخ از توابع استان خوزستان به شمار می رود و مابین دو شهر آبادان و خرمشهر واقع شده است. این جزیره کوچک که مساحتش به ۹ کیلومتر مربع هم نمی رسد در دل اروند رود شناور مانده و اروند رود این جزیره را از خشکی جدا کرده است. دسترسی به این جزیره از طریق پلی فلزی صورت می گیرد که در ضلع جنوبی جزیره ساخته شده است. در داخل این جزیره یک شهر کوچک با جمعیت ۱۲ هزار نفری وجود دارد که اغلب آن ها عرب زبان هستند. ضمنا این جزیره تا مرکز آبادان ۱۰ کیلومتر و تا خرمشهر ۱۱ کیلومتر فاصله دارد.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

در جزیره مینو از چه چیزهایی می شود بازدید کرد؟

شاید باورش سخت باشد؛ ولی در این جزیره مضیفی( اتاق پذیرایی مردمان عرب استان خوزستان از مهمانان خودشان هست که به طور کامل از نی ساخته شده‌است در این اتاق‌ها می‌توانید طعم اصلی غذاهای عربی و جنوبی مانند ماهی شکم پر و دیگر غذاهای عربی و همچنین قهوه عربی را تجربه کنید.) به قدمت چند هزار سال وجود دارد. همان طور که می دانید ساختن مضیف یا مهمانخانه مخصوص از سنت های قدیمی مناطق اعراب نشین است. از آنجایی که این مضیف ها تنها با نی ساخته می شوند، قدمت چندهزار ساله مضیف حاج عبدالله نورانی همه را شگفت زده کرده است. از قدمت آن که بگذریم، ساختار منحصربه فرد و جالبش توجه بسیاری از گردشگران را به خود معطوف کرده است. یعنی تصور کنید با تفریح در جزیره ای که در احاطه رودها و نهرها است چه لحظات ماندگاری را سپری خواهید کرد، حالا با اقامت در یکی از مضیف هایش به سفری در زمان می روید؛ به دوران قبل از میلاد و دوره سومری ها که مردم ساکن در کنار تالاب ها و رودها منازل خود را از نی می ساختند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۲. بهشت گمشده فارس، تنگ بستان

در مرودشت شیراز منطقه‌ای حفاظت شده وجود دارد که نام بهشت گمشده ایران را یدک می‌کشد. تا پیش از رواج ایرانگردی و گسترش اینترنت راز وجود این بهشت بین مردم محلی محدود بود؛ اما حالا من و شما هم می‌توانیم در صد و بیست کیلومتری شیراز طعم بهشت را مزه کنیم. در نتیجه، اگر به توصیف جاری بودن رود در زیر درختان علاقه داشته باشید و بخواهید آبشار، کوچه باغ، جنگل و شالیزار را یک جا ببینید؛ کافی است راهی تنگ بستان شوید. مطمئنا انتخاب این منطقه به عنوان یکی از نقاط بکر برای سفر نوروزی تجربه ای تکرار نشدنی برای شما خواهد بود علی الخصوص اینکه بهار شیراز مثال نزدنی است.جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۳. جنگل ابر شاهرود؛ سرسبزی چندمیلیون‌ساله

نوبت یک کمپ جنگلی است. به این منظور پیشنهاد ما سفر به جنگل ابر شاهرود است. اگر به نقشه نگاه کنید، جایی بین گرگان و شاهرود، یک راه فرعی وجود دارد و در میانه مسیر، روستا و جنگل ابر خودنمایی می‌کنند. علت انتخاب ما بکر بودن این جنگل در مقایسه با گزینه‌های دیگر و البته نزدیکی یک روستا به آن برای خرید تجهیزات و یا اجاره اتاق است.

چرا جنگل ابر؟

جنگل ابر به معنی واقعی کلمه بکر و طبیعی است. بافت گیاهی جنگل کاملا دست نخورده باقی مانده و حیات جانوری آن به اندازه‌ای غنی است که توصیه نمی‌کنیم شب را تنها سحر کنید (در کنار دیگران چادر بزنید و آتش را تا صبح روشن نگاه دارید). زمانی که به ارتفاعات آن می‌روید با اقیانوسی از ابر مواجه می‌شوید و اگر ورزیده باشید؛ چشمه و آبشارهای درون آن شما را برای ماجراجویی فرا می‌خوانند. روی هم رفته افرادی که به دنبال جاهای بکر برای سفر نوروزی خود هستند، به دشواری انتخابی بهتر از ابر پیدا خواهند کرد.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

قصه جنگل ابر

این جنگل بازمانده جنگل‌های هیرکانی از میلیون‌ها سال پیش است. به سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده و در ۱۳۹۳ به عنوان یک منطقه حفاظت شده معرفی گشته است.

آب و هوا و زیست بوم

در چهار فصل سال سقف آن از ابر پوشیده است؛ با این تفاوت که در شش ماه سرد، به دلیل دمای پایین، تقریبا امکان لذت بردن از طبیعت برای گردشگران وجود ندارد. اما در شش ماهه نخست سال، نم باران، پرواز پرندگان، آواز درختان و عطر گیاهان روح و روان آدمی را تازه می‌کند. انواع درختان راش و بلوط به همراه گیلاس وحشی و گیاهانی نظیر چوبک، آویشن و شبدر بافت گیاهی جنگل را می‌سازند و خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، شغال، روباه، عقاب، قرقاول، کبک، شاهین و فاخته حیوانات آن هستند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

در جنگل ابر چه کنیم؟

در این جنگل کنار چشمه‌های قطری و ترش کمپ کنید، با دوربین شکاری پرواز پرندگان را تماشا کنید، به پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید، اگر ورزشکارید و تجهیزات دارید برای دیدار آبشار شرشر و آلوچال به دل جنگل بزنید، گیاهان دارویی بچینید، سری به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی بزنید، به روستاهای شیرین آباد و بسطام سرکشی کنید و البته که به یادگار عکس بگیرید.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۴. دشت شیمبار؛ دشت، رود، آبشار و جنگل شاهکار طبیعت منطقه مرزی خوزستان و چهارمحال بختیاری

اگر دوست دارید به دشتی وارد شوید که رودخانه، تالاب، آبشار، پوشش بوته و جنگل، بافت جانوری غنی و آثار باستانی دوره اشکانی را همه با هم یک جا داشته باشد، باید در جاده مسجد سلیمان به شهرکرد به دنبال ورودی شیمبار باشید. اگرچه شکار بی رویه تعداد حیوانات وحشی را به حداقل رسانده، اما شرط عقل این است که در مناطق امن کمپ کنید و تمهیدات لازم را بیاندیشید.

در ضمن، از آنجا که در اطراف این دشت ایلات بختیاری حاضرند، می‌توانید به صورت دست اول از آنها صنایع دستی خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که کباب، نان و عسل روستانشینان نیز فوق العاده است.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۵. دریاچه عروس یا حلیمه جان، عروس رودبار

این دریاچه در روستای حلیمه جان از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. روستای حلیمه جان در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهر رودبار قرار گرفته و از تنکابن ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. عروس یکی از زیباترین دریاچه‌های استان گیلان است.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

چطور به دریاچه عروس برویم؟

آزادراه قزوین-رشت، بهترین مسیر دسترسی به دریاچه عروس است. در این آزادراه بعد از عبور از منجیل به سمت رودبار رانندگی کنید. پس از طی مسیری ۵ کیلومتری از رودبار، در سمت راست خود تابلوی ورودی روستای حلیمه جان را خواهید دید. وارد این جاده فرعی شوید.

در مسیری حدودا ۲ کیلومتری که از میان درختان و خانه‌ها می‌گذرد، به روستای حلیمه جان می‌رسید. در انتهای مسیر تابلوی راهنمای دست نویسی مسیر را به شما نشان خواهد داد، حالا باید به سمت راست خود بپیچید. بعد از طی مسافت کوتاه دو دقیقه‌ای، دریاچه‌ای زیبا نمایان خواهد شد.

حتی اگر مقصد شما این روستا نباشد، حتما در بین راه، ساعتی را برای بازدید از این دریاچه و استراحتی کوتاه، وقت بگذارید. مطمئن باشید از این پیشنهاد پشیمان نخواهید شد. رستوران‌ و استراحتگاه‌های محلی نیز در اطراف دریاچه ساخته شده‌اند که برای رفع خستگی انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

اقامت در نزدیکی دریاچه عروس

یکی از آرامش‌بخش‌ترین مناطق شمال ایران برای اقامت، همین دریاچه و روستاست. گرچه شاید امکانات رفاهی آن چندان کامل نباشد اما به تازگی و به لطف مردم بومی این روستا، استراحت‌گاه و رستوران‌های محلی در نزدیکی این دریاچه، احداث شده‌اند.

روستای حلیمه جان در فاصله دو کیلومتری از دریاچه، اقامت‌گاه بوم‌گردی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار داده است که می‌توانید از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی را اجاره کنید تا اقامت راحت‌تری داشته باشید. اما اگر به کمپ زدن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در نزدیکی دریاچه چادر بزنید و از هوای پاک اطراف آن لذت ببرید. خلاصه اینکه اگر به دنبال جاهای بکر برای سفر نوروزی هستید حتما این روستا و این دریاچه می تواند شما را به هدفتان برساند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

چرا آب دریاچه عروس دورنگ است؟

وقتی که از دریاچه بازدید ‌کنید، حتما متوجه دو رنگ بودن آن خواهید شد. دلیل انتخاب نام عروس برای این دریاچه این است که جلبک‌ها سطح آب را می‌پوشانند و وقتی که باد می‌وزد، این جلبک‌ها کنار می‌روند. درست مانند عروسی که تور را از روی چهره خود کنار می‌زند.

دو رنگ بودن دریاچه نیز دقیقا به دلیل همین موضوع است؛ جلبک‌ها. جلبک‌ها که سطح آب را پوشانده‌اند و با وزش باد کنار می‌روند، باعث می‌شوند که دریاچه دو رنگ دیده شود.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۶.چمستان-الیمالات هم آغوشی جنگل و دریاچه در نور

دریاچه چمستان در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور به چمستان قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود ۳ کیلومتر است. این دریاچه که در دل جنگل واقع شده است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی برای اولین‌بار بعد از طی‌کردن و دور زدن در جاده‌ای پر درخت به دریاچه می‌‌رسید و وارد محوطه‌اش می‌شوید، شکوه طبیعت آن شما را می‌گیرد و باورتان نمی‌شود که با چنین منظره‌ای روبه‌روهستید.

این دریاچه آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست.

اتومبیل را که پارک کردید با شوق مسیری پنج دقیقه‌ای را پیاده‌روی ‌کنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین که دریاچه آنجاست هدایت می‌شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می‌کند. نمای زیر پل سدی است که بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌سر گذاشتن چند پله به سنگ‌های زیبای کنار رودخانه نزدیک می‌شوید.

می‌توانید روی سنگ‌های کنار رودخانه بنشینید و ساعت‌ها به جنگلی که دریاچه را بغل کرده است نگاه کنید و از انعکاس آن همه درخت در آب، آن را سبز ببینید. بعد از آن وقتی به خود می‌آیید که زمان‌‌خیلی زیادی گذشته و به غروب آفتاب نزدیک می‌شوید و این توقف زمان برایتان از آن لحظه‌هایی است که بسیار کم در زندگی پیش می‌آید.

قایق‌ها برای رفتن به دریاچه منتظر شما هستند؛ قایق‌های پدالی و موتوری‌ که برای مسافران پهلو گرفته‌اند و با هر بادی که می‌وزد کمی در جایشان تکان‌تکان می‌خورند و موج کوچکی را در اطرافشان ایجاد می‌کنند.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۷. تنگه رَغِز

آبشارهای دیدنی در ایران کم نیستند. اما اگر تا به حال نام تنگه رغز واقع در استان فارس به گوش‌تان نخورده است باید بگوییم که فرصت آشنایی با یکی از جالب‌ترین‌ها را از دست داده‌اید.

تنگه رغز مثل یک بهشت پنهان در کوهستان‌های جنوب استان فارس است. در منطقه فسارود این استان، تنگه اسرارآمیز رغز با آبشارهایی مرتفع در انتظار کسانی است که از سفرهای پرماجرا خوششان می‌آید.

با پای گذاشتن به تنگه رغز، سفری ۲.۵ کیلومتری برای‌تان شروع می‌شود. ابتدای مسیر، حرکت کردن و عبور از تنگه ساده است و با حوضچه‌های آبی شفاف رو به رو می‌شوید که از ریختن آبشارها به درون تنگه  درست شده‌اند.

اما با پیش رفتن به سمت تنگه و عمیق‌تر شدن آن، آبشارها بلند و بلندتر می‌شوند. بلندترین آبشار حدود ۶۵ متر ارتفاع دارد. در این قسمت از تنگه به مهارت و تجربه بیشتری در طبیعت‌گردی نیاز دارید و دیگر به سادگی نمی‌توان به سمت عمق آن پیش رفت.

فرقی نمی‌کند که حرفه‌ای هستید و به دل تنگه می‌زنید یا محتاطانه‌تر عمل خواهید کرد و در همان حوالی دهانه تنگه به گشت و گذار می‌پردازید؛ در هر حال، یکی از فراموش ‌ناشدنی‌ترین خاطرات و سفرهای‌تان به یکی از دیدنی ترین نقاط ایران رقم خواهد خورد. 

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۸. دره کال جنی؛سینمای وحشت طبس

اهل دیدن فیلم‌های وحشتناک هستید؟ از ماجراهای جن و پری خوش‌تان می‌آید؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالا خریدار داستان‌هایی هستید که حول دره کال جنی مطرح می‌شود.

این دره مرموز در طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد. جریان آب و فرسایش در طی قرن‌ها باعث به وجود آمدن کال جنی شده است. شکل و شمائل دره به گونه‌ای است که باور کردن تشکیل تدریجی و طبیعی آن کمی دشوار می‌شود.

به همین خاطر برخی مدعی‌اند که اجنه در روزهای باد و طوفان به سمت این منطقه سنگ‌ریزه‌هایی پرتاب می‌کنند و این شکل دره را به وجود می‌آورند. اما اگر اهل منطق باشید و از آن دسته افرادی هستید که حتی با تماشای فیلم جن‌گیر در یک خانه تاریک و خلوت هم هیچ ترسی به جان‌تان نمی‌افتد باید به دنبال دلایل دیگری در تشکیل این دره عجیب باشید.

مثلا این فرضیه که در روزگاران قدیم، رودی پرخروش در این منطقه در جریان بوده است و بر اثر سیلاب و فرسایش، دیواره‌های بلند دره به این شکل رسیده‌اند از سوی شما قابل اعتنا خواهد بود.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۹. دره هفت غار؛ دره بی غار نیشابور

دره هفت غار از شاهکارهای طبیعت است. این دره که در شمال غربی نیشابور قرار دارد، شامل هفت دره است که با پیمودن آنها به یک چشمه طبیعی خواهید رسید.

آب و هوای دره هفت غار بسیار دلنشین و مطلوب است. در بهار، باران زیادی در این منطقه می‌بارد و به همین خاطر با مناظری سرسبز و چشمه‌ای پرآب رو به رو خواهید بود.

دره‌های هفت‌غار، سرخ و زیبا هستند و البته خبری از غار در این منطقه نیست. بلکه با دره‌هایی رو به رو هستید که به هفت غار شهرت دارند. خاک این منطقه از جنس خاک رُس و آب چشمه طبیعی آن هم خنک و گواراست.

نیشابور با وجود آثار تاریخی و طبیعی‌اش از دیدنی ترین نقاط ایران است که نباید آن را در ایران‌گردی فراموش کنید.ب

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

۱۰. چشمه های هفت رنگ باداب سورت ساری

چشمه‌های زیبای باداب سورت که به چشمه‌های رنگی نیز معروف هستند، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشند و از آن‌ها تصاویر زیادی را مشاهده می‌کنیم.

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده و یکی از برنامه‌های مهم برای باداب سورت ثبت جهانی آن به عنوان یک اثر طبیعی بی نظیر است. این اثر قرار است به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شود.

جاهای بکر ایران برای سفرهای نوروزی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9942
  • منبع : azbooking.ir

مطالب مرتبط

05دی
میدان سرخِ سلبریتی زده و جزیره سرگردان
نقد و بررسی و مقایسه دو سریال نمایش خانگی؛

میدان سرخِ سلبریتی زده و جزیره سرگردان

16مهر
تمرکز دولت بر فعال شدن اقتصاد دریا، توسعه نخیلات و بخش شیلات استان بوشهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.