• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

9
چه کسی باید سرزنش شود؟!

پیشنهاد افطاری ریاست جمهوری کار چه کسی بود؟! / آیا طلاب نباید از این مبلغ استفاده کنند؟!

  • کد خبر : 10542
  • 07 اردیبهشت 1400 - 15:53
پیشنهاد افطاری ریاست جمهوری کار چه کسی بود؟! / آیا طلاب نباید از این مبلغ استفاده کنند؟!
به نظر بنده به جای سرزنش این بخش از طلاب غالبا جوان، بهتر است برخی مراکز و ساختارهای حوزوی را سرزنش کنیم که هنوز نتوانسته اند فکری برای زندگی مستقل و عزتمندانه طلاب بکنند که مجبور نباشند مبالغ سرریز شده از دولت را مصرف کنند!
  • واریز مبلغ افطاری ریاست جمهوری به حساب روحانیون موجی از انتقادات از طرف طلاب و روحانیون را در برداشته است. روحانیون علی رغم وضعیت اقتصادی سختی که دارند واریز این مبلغ در آستانه انتخابات را توهین به روحانیت و نیز تلاشی در جهت القای غیرمردمی بودن روحانیت دانستند و طی یادداشت ها و کمپین های مختلف و نیز عودت مبلغ به پویش ایران همدل و یا گروه های جهادی و حساب مبدا و … انتقاد خود را علنی کردند.

  • حال سوال اینست که جاده صاف کن درون حوزوی این اقدام چه کسی یا کسانی بوده اند؟ با توجه به اینکه این مبلغ از سمت مرکزخدمات به خدمات کارت طلاب واریز شده است باید دید آیا هیات امنای مرکز خدمات در جریان این مطلب بوده اند؟ آیا مدیر حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی با این شکل از واریز موافق بوده اند؟
  • تجربه نشان داده است هر گاه حرکتی مرموز از طرف دولت در حوزه انجام می شود، حوزوی هایی هم بوده اند که تدارکاتچی این اقدامات شده اند و حال باید دید این بار چه کسانی چنین حرکت تخریبی را رقم زده اند؟
    واریز این مبلغ منجر به افزایش تیکه پراکنی های مجازی و واقعی نسبت به روحانیون شده است تا جایی که حتی سوپری محل نیز به طلبه ای که از او می خواهد مقدار اضافه بر دو کیلو شکر را بردارد می گوید، ای بابا حاجی جان از اون دو تومن که حسن روحانی بهتون داده خرج کنید خب، این که چیزی نیست! به عبارت بهتر طلبه ای که مثل برخی اقشار دیگر در زیر بار فشار اقتصادی معاش خود را در سختی و محرومیت نسبی می گذراند حالا باید شنونده زخم زبان هایی گزنده از سوپری محل تا توییت دهباشی ها نیز باشد.

  • با توجه به پویش هایی که در جهت برگرداندن مبلغ افطاری رییس جمهور به پویش ایران همدل و یا گروه های جهادی و … شکل گرفته است آیا طلبه ای که این مبلغ را برای ترمیم بخشی از زخم های زندگی خود و پرداخت قسط های عقب مانده خود هزینه کرده است کار بدی کرده است؟ همین دیشب یکی از دوستان طلبه می گفت با این مبلغ اقساط مرکز خدمات که حسابی به تاخیر افتاده بودند را پرداخت کردم اما بعد که متوجه سنگینی جو علیه این حرکت دولت شدم عذاب وجدان گرفته ام که آیا بابت خرج کردن این مبلغ، خطایی مرتکب شده ام؟

ناراحتی طلاب و روحانیون بابت حرکت پوپولیستی حسن روحانی/ عودت مبلغ به پویش ایران همدل

  • در جواب می خواهم بگویم طلبه ای که این مبلغ را علی رغم نیاز شخصی خودش به روشی عودت داده یا در موردی غیرشخصی هزینه کرده است کارش حرف ندارد و در واقع چنین شخصی از عزت و استقلال خود به عنوان یک حوزوی دفاع کرده است اما طلبه ای هم که یا حواسش نبوده یا لازم داشته و این مبلغ را هزینه کرده است ، فردی قابل سرزنش نیست چرا که همه می دانیم طلاب و روحانیون که شهریه آنها خیلی پایین تر از حداقل حقوق کارگری نیز هست با چه سختی هایی دارند روزگار می گذرانند. امروز طلبه ای که ناچار است لااقل ماهی یک میلیون تومان اجاره خانه بدهد حداکثر شهریه ای که می گیرد مابین یک و نیم تا دو میلیون تومان هست و مشخص است که او چه سختی هایی را تحمل می کند تا طلبه ای سربلند باقی بماند. بدیهی است طلاب برای پر کردن چاله چوله های اقتصادی زندگی دست به فعالیت هایی نیز می زنند تا کمی تا قسمتی اوضاع را بهبود ببخشند، فعالیت هایی نظیر تبلیغ (که فعلا به لطف کرونا و ستاد کرونا بساطش برچیده شده تقریبا)، تدریس، نویسندگی و حتی مشاغلی کاملا غیر مرتبط با صنف خود نظیر بورس (که این هم به لطف دولتی ها همه را به خاک سیاه نشانده) و کارهای اجرایی و حتی مسافرکشی و …

  • مگر می توان به طلاب عزیزی که غالبا به جهت وضعیت اقتصادی متوسط رو به پایین خود، در مرکز خدمات پرونده فعال دارند، ایراد گرفت که چرا این مبلغ را هزینه کرده اید؟!

  • به نظر بنده به جای سرزنش این بخش از طلاب غالبا جوان، بهتر است برخی مراکز و ساختارهای حوزوی را سرزنش کنیم که هنوز نتوانسته اند فکری برای زندگی مستقل و عزتمندانه طلاب بکنند که مجبور نباشند مبالغ سرریز شده از دولت را مصرف کنند!
    البته غرض ایجاد سامانه هوشمند اقتصادی در حوزه های علمیه می باشد که طی آن طلاب با توجه به میزان رشد تحصیلی و اثربخشی و تولیدات علمی و تبلیغی و … از حمایت مناسب و بورس حوزوی بهره مند شوند و به جهت مراعات مباحث اقتصادی از تبلیغ و تدریس و فعالیت در مناطق محروم نیز باز نمانند.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10542
  • نویسنده : حمید برزگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. ما طلاب خونمان رنگین تر از دیگر مردم نیست. بقیه هم کار می کنند. مگر یک طلبه چند سال درس می خواند؟ کار عار نیست؟ الآن دیگه مثل قدیم نیست. فقط طلاب سطح یک درگیر هستند و صبح تا غروب درس دارند. بقیه هم فقط تا مدتی درس می خوانند و بعد فقط نمایشی در کلاس شرکت می کنند. این یک واقعیت است. خیلی ها واقعا موقعیت مشاغل علمی و غیره را دارند. حتی می توانند به زادگاه خود برگردند؟ قرار نیست کسی که وارد حوزه شد تا ابد از کار کردن بی نیاز باشد!

  2. عزیز شاید شما نمایشی کلاس بروید …
    همه را با عینک خودتون نبینید.

  3. از قدیم گفتند یه مو از سر خرس کندن غنیمته.
    اینکه روحانی به طلبه ها ۲ میلیون داده مگه از جیب خودش داده که فکر می کنید حرامه. از بودجه مملکته و از بیت المال. این پول ذره ای از حقوق طلاب هم نمی شه. روحانی باید هر ماه به طلاب پول می داد. حالا اومده بعد ۸ سال یه چندر غازی داده ایراد می گیرید؟ چطور وقتی هر سال وقتی ۲۰-۳۰ درصد روی حقوق کارمندان لشکری و کشوری گذاشت کسی نگفت این پولها مال مردم مستضعفی که تو صف مرغ ایستادند هست ما نمی خواهیم؟
    در ثانی مگر این پول از حکومت طاغوت است که گرفتنش اشکال داشته باشه؟
    ثالثا اگه روحانی این کار را کرد تا در آستانه انتخابات نظر حوزه علمیه را به سمت طیف خودش جلب کنه، همه این را فهمیدند و این بصیرت طلاب را می خواد که پول را ازش بگیرند و بر ضد هدفی که او داشت عمل کنند. کج فهمی این شیخ که به اصطلاح اومده افشاگری کنه اینه که فکر کرده روحانی با این کارش رای طلاب را خریده است. نه حاج شیخ! این قدر طلبه ها نفهم نیستند که هدف روحانی از این کار را ندانند. زرنگ اونه که پولی که حقش بوده را بگیره و راه حق را برود. شما اگه از هر طلبه ای بپرسید آیا با گرفتن این پول نظرتون نسبت به دولت روحانی عوض شده قطعا جواب منفی است. همانطور که همه حقوق بگیران دولت لزوما رای و نظرشون موافق دولت نیست. بنابراین اینکه این شیخ برای همه طلاب تکلیف می کنه که این پول را پس بدهند حرف مفتی است که اکثریت طلاب زیر بار اون نمی روند.

  4. با سلام…دوستان وقتی طلبه ای را راهی حوزه میکنیم .باید به فکر مخارج خود و خانواده اش باشیم. تا این طلبه درست درس بخواند تمام حواسش را معطوف درس خواندن.بدارد.اگر طلاب قوی و خوب درس بخوانند خروجی حوزه هم خوب میشود ..طلبه ای کخ خوب درس خوانده میتواند منشا نوع اوری ها و ایجاد رشد و شکوفایی مباحث علمی خوزه و جامعه بشود..باید از نطر مالی این عزیزان …….دغدغه معاش نداشته باشند.عربستان و امارات به طلاب در پاکستان کمک مالی میکنند تا مفتی های سنی و وهابی بیشتری اموزش ببینند کا ناحق هم هستند مذاهبی مثل وهابی ها.اونوقت ما ایران را شیعه خانه امام زمان میداتیم انوقت شاگرد و طلبه مدارس دینی این شیعه خانه باید مسافر کشی کند..از عربستان و امارات باید اموخت..اون طلبه ای که دو میلیون رو پس داده درود به شرفش .اون طلبه ای هم که زده به زخم زندگیش .اونهم دمش گرم. ..

  5. در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم :
    إنَّ الحَسَنَ وَ الحُسَینَ علیهماالسلام کانا یغمِزانِ مُعاوِیهَ وَ یقولانِ فیهِ وَ یقبَلانِ جَوائِزَهُ .
    منبع : دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۳، ص ۳۸-۳۹

    حسن و حسین علیهماالسلام از معاویه عیب می گرفتند و از او انتقاد می کردند ؛
    ولی عطایایش را می پذیرفتند .

    • خب ما هم عطایش را پذیرفتیم حالا یا خرج مشکلات شخصی کردیم یا عودت دادیم به پویش ایران همدل و گروه های جهادی و ستاد کرونا و …

  6. البته مجلس محترم شورای اسلامی پس از پایان سال و تصویب بودجه ۱۴۰۰ بودجه را دستکاری کرده است به صورتی که در سایتهای خبری انعکاس آن را می بینید در این دستکاری مبلغ صد میلیارد تومان به بودجه شورای عالی حوزه اضافه شده است عجیب است که کسانی که به پرداخت افطاری اعتراض کرده بودند در مورد آن مبلغ صد میلیارد تومانی که در تعطیلات نوروز با دست کاری در بودجه ۱۴۰۰ به بودجه شورای عالی حوزه اضافه شده اعتراضی ندارند. اگر سایتهای خبری را مرور کنید می گویند برخی در مجلس، جداول ردیف های بودجه را پس از اتمام تصویب بودجه ۱۴۰۰تغییر داده اند، بنده از درستی یا غیرقانونی بودن این اقدام بی اطلاعم ولی برایم عجیب است که در این مورد صد میلیارد تومانی در حوزه کسی اعتراضی ندارد و قصد ندارد صد میلیارد تومان را به فقرا و محرومین اختصاص دهد

    اگر این پول شبهه ناک است که با آن نمی توان کار خیر کرد. باید آن را به حساب خزانه کشور واریز کنید، مانند مال سرقتی که حرام است، مگر با مال سرقتی می توان صدقه داد؟ مال سرقتی باید به مالک پس داده شود. اگر این پول شائبه دارد جایز نیست انفاق کنید باید آن را به حساب خزانه کشور پس بدهید. مثل مال سرقتی که به مالک اصلی مال بازپس داده می شود.

    شهید مطهری در کتاب داستان راستان جلد اول داستانی تحت عنوان شهرت عوام نقل می کند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

    در عصر امام صادق (ع) مردی به تقدس و تقوا شهرت یافته بود، اطوار عوام فریبانه او امام(ع) را متوجه کرد و روزی به تعقیب ایشان پرداخت تا اعمال او را از نزدیک ببیند امام (ع) ملاحظه فرمود که این مرد ۲ قرص نان و ۲ عدد انار دزدید و سپس آنها را صدقه داد امام (ع) خود را به او نشان داده و توضیح خواست. آن مرد گفت: من ۴ گناه و ۴۰ ثواب کرده ام و به آیه ۱۶۰ سوره انعام تمسک جست « مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا » و چون ۴ از ۴۰ کم کنیم برای من ۳۶ ثواب خالص می ماند.

    امام (ع) فرمود: إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ « سوره مائده، آیه ۲۷ » شما چهار معصیت مرتکب شده ای که دزدی کرده ای و ۴ گناه دیگر که بدون اذن صاحب اموال آنها را صدقه داده ای و این مجموعاً ۸ گناه می شود بدون هیچ حسنه ای. و بعد از این گفتار امام او را رها کرد و رفت و چشمان آن مرد خیره مانده بود.

    • در مورد صد میلیارد تومانی که اشاره کردید مطلبی در حال تولید هست از طرف صدای حوزه

  7. مبلغ افطاری رئیس جمهور، به هیچ عنوان به حساب شخصی بانکی طلاب واریز نشده بود.
    مرکز خدمات حوزه شماره حساب بانکی شخصی تمام طلاب را در اختیار دارد، ولی عامدانه از واریز وجه افطاری به شماره حساب شخصی طلاب خودداری کرد. و پول افطاری به هیچ عنوان به شماره حساب شخصی طلاب واریز نشد.
    این مبلغ به یک شماره حساب خیریه قرض الحسنه تحت عنوان «خدمات کارت» طلاب حوزه علمیه واریز شده است.

    کسانی که کارمند باشند یا در هر جائی حقوق بگیر باشند مطلع هستند که برخی سازمان ها برای کارگران یا کارمندان یک حساب خیریه قرض الحسنه در بانک افتتاح می کنند که ویژگی خاصی دارد. یک شماره حساب است ولی هزاران کارت بانکی مستقل به همان شماره حساب خیریه قرض الحسنه متصل می شود.
    یعنی به تعداد کارمندان یک کارت بانکی جداگانه صادر می شود که همه آنها به یک حساب مشترک قرض الحسنه مربوط می شوند. مثلاً اگر ده هزار نفر کارمند باشند برای هر کدام از این ده هزار نفر یک کارت بانکی با رمز عبور و شماره مستقل صادر شده است که می توانند از آن در عابربانکها استفاده کنند. ولی تمام این ده هزار کارت بانکی متصل به یک حساب بانکی قرض الحسنه هستند با بتوان موجودی هر ده هزار کارت را یکجا جمع کرد.
    به این ترتیب مبلغ موجودی کارت بانکی تمام این ده هزار نفر کارمند در سیستم بانک روی هم جمع شده و در یک حساب بانکی محاسبه شده و بر اساس موجودی عظیمی که جمع می شود می توان به این ده هزار نفر وام قرض الحسنه خیریه داد. چیزی شبیه یک صندوق های قرض الحسنه خیریه خانگی .

    هدف مرکز خدمات حوزه و دیگر سازمانها از این شیوه کار خیریه است، مثل همان کار صندوق های قرض الحسنه خانگی یعنی دادن وام قرض الحسنه خیریه به اعضای یک صندوق قرض الحسنه.

    بنابراین اگر این طلاب محترم پول را در همان حساب قرض الحسنه «خدمات کارت» باقی می گذاشته اند و آن را به حساب دیگری منتقل نمی کردند. بطور اتوماتیک مبلغ مذکور به مصرف کار خیر می رسید و کار خیر را انجام داده بودند و نیازی به اهدای این مبلغ به فرد یا حساب دیگری نبود و نیست.

    به طلاب مجرد و متأهل در دو ماه گذشته کمک کالایی معیشتی ایام کرونا از قبیل کیسه برنج، مرغ، روغن حیوانی، روغن نباتی و حبوبات … توسط همین مرکز خدمات حوزه اختصاص یافت و در بین تمام طلاب توزیع شده است و مشخص نیست چرا دریافت کالاهای معیشتی ایام کرونا مثل برنج و مرغ و روغن حیوانی و روغن نباتی و حبوبات از مرکز خدمات حوزه بدون اشکال بود ولی پرداخت نقدی همان کمک معیشتی کرونا تحت نام افطاری شبهه ناک اعلام شده است. این کمک های معیشتی کالایی ایام کرونا که با بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه تأمین نشده بود زیرا جزء برنامه ریزی بودجه ای قبلی مرکز خدمات حوزه نبود چون هیچ کس پیش بینی نمی کرد که بیماری کرونا بیاید لذا این مسأله در بودجه مرکز خدمات پیش بینی نشده بود بنابراین مثل همین افطاری بطور ویژه خارج از بودجه سالانه مرکز خدمات هزینه آن دریافت و توسط مرکز خدمات حوزه این سبدهای کالایی معیشتی ایام کرونا تأمین شده بود. این بسته های معیشتی بطور مثال در شهر قم در فروشگاه رضوان قم در نزدیکی امامزاده سید علی توزیع می شد و به طلاب از طریق پیامک ارسالی توسط مرکز خدمات زمان مراجعه به فروشگاه اعلام می شد.

  8. دو سال است طلاب نمی توانند تبلیغ بروند به شهرستان ها مسافرت کنند و در قم نیز کار برای طلاب وجود ندارد و حوزه هم پولی ندارد پس چاره ای جز این نماند که دست به دامن دولت که اسلامی است بشود دولتی که ولی فقیه نصبش کرده است و این پول زخمی از طلاب را دوا می کند و اعتراض ها توسط عده ای شکم سیر است و گرنه کدام طلبه پول را به خزانه داری برگردانده سند بدهد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.