• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
مسیرِ کج اظهارات و اقدامات اخیر دولت؛

حسن روحانی به دنبال چیست؟!

  • کد خبر : 10255
  • 03 اردیبهشت 1400 - 23:35
حسن روحانی به دنبال چیست؟!
رئیس جمهوری در ماه‌های اخیر اقدامات و ادبیات متفاوتی را در پیش گرفته است که می‌تواند به فرضیه‌های ناخوشایندی منجر گردد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به موسم انتخابات، رئیس جمهوری اقدامات و ادبیات متفاوتی را در پیش گرفته است. حسن روحانی که در طول ریاست جمهوری خود برای فرار از پاسخگویی به دنبال حاشیه‎‌سازی و اظهارات جنجالی بوده است، گویا این‌بار علاوه بر حاشیه‌سازی به عنوان پوششی برای ضعف عملکردش، مقاصد دیگری را نیز دنبال می‌کند.

برخی از این اقدامات و اظهارات بدین شرح است:

پیام عجیب روحانی در روز ارتش

رئیس جمهور طی بیانیه‌ای در روز ارتش ضمن تاکید معنادار از نقش ارتش  نوشت: “ارتش از ملت، بدون آنکه از عقیده دینی و مذهبی و تمایل سیاسی … آنها خبر داشته باشند دفاع می‌کنند. کافی است ایرانی باشید تا ارتش از شما دفاع کند.”

وی در یک پالس امنیتی به ارتشیان تاکید کرد: “زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند… این مسأله هم روشن است که ارتش‌ها باید از دولتی حمایت کنند که به ملتش خیانت نکرده است.”

سرعت بالا مذاکرات هسته‌ای

در روزهای گذشته، برخلاف ادعای روحانی، که عنوان کرده است: “در مذاکرات وین عجله نداریم.” عراقچی از کنار گذاشتن روند گام به گام خبر داد و گفت: “مذاکرات بر روی اقدام نهایی متمرکز شده است.” هرچند عراقچی نیز بر شتاب‌زده نبودن مذاکرات تاکید کرده اما کارشناسان ازعان به تعجیل هیئت ایرانی در رسیدن به یک توافق اولیه دارند.

همچنین روحانی روز پنجشنبه گفت: “مخالفان هرچه هم زور داشته باشند، یک لحظه برای رفع تحریم صبر نمی‌کنیم”

آغاز مذاکرات مستقیم با عربستان

روزهای گذشته خبر دیدار مستقیم هیئت ایرانی و عربستانی به میزبانی عراق نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفت: “ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و این فکر [رویکرد] ادامه خواهد یافت.”

زمزمه تعویق انتخابات

حسن روحانی، روز یکم اردیبهشت در سخنانی حرف از تعویق انتخابات زد؛ اظهاراتی که در انتخابات‌های گذشته جز در پستوهای برخی جریانات سیاسی حرفی از آن در سپهر سیاسی شنیده نمی‌شد اما رئیس جمهور در یک سخنرانی عمومی گفت: “ما در مذاکرات هسته ای هیچ نظری به انتخابات نداریم؛ حتی اگر انتخابات در سال ۱۴۰۱ انجام شود!”

وی در همین سخنرانی با کنایه به رهبر معظم انقلاب گفت: فقط می گویند اصل مدیریت قوی است و نباید ترسید؛ خب ما نمی‌ترسیم و مدیریت قوی خود را در دولت یازدهم نشان داده‌ایم، اما با دست بسته چه می‌شود کرد؟!”

یک فرضیه نه چندان صلح‌آمیز!

صحبت‌ها و اقدامات اخیر دولت و رئیس جمهور، را می‌توان با مقدمه‌ای نسبتا طولانی همراه دانست: رفراندوم؛ این مقدمه نسبتا طولانی را که از سال‌های گذشته مورد توجه روحانی بوده است در ماه‌های اخیر نیز تکرار شده است و احتمالا بازهم توسط دولت تکرار می‌شود.

بر اساس یک فرضیه ناخوشایند و کاهش احتمالی مشارکت مردمی در انتخابات ۱۴۰۰، رئیس جمهور بعدی با کمترین آراء مردمی انتخاب خواهد شد. روحانی و تیمش با کلیدواژه «رئیس جمهور حداقلی» مستعد بحران‌آفرینی، به بهانه ادامه روند احیای برجام و تعاملات منطقه‌ای، مخدوش بودن انتخابات و … در فاصله حدودا ۲ ماهه بین انتخابات و مراسم تحلیف رئیس جمهور بعدی را دارند.

بحرانی که برخی، به بهانه بهبود معیشت مردم، سعی در تقابل مردم در مقابل نظام برای «ادامه روند دولت» و یا «توافق‌های مجهول» دارند و پیشاپیش نیز ارتش را در مقابل حکومت تحریک می‌کند.

ضرورت هوشیاری مسئولین امر

البته رهبر معظم انقلاب، کارآمدترین سبک مدیریت بحران و رفع فتنه از کشور را در موارد مشابه قبلی به خوبی اجرایی کرده است. مردم نیز گوش به امر رهبر در میدان حضور داشته‌اند؛ در مورد بحران‌های پیش‌روی نظام نیز همینگونه خواهد بود. مهم زیرکی و هوشیاری مجلس، قوه قضائیه و دستگاه‌ها امنیتی است که در پیش‌گیری از این گردنه احتمالی به درستی اقدام کنند.

پیش‌بینی سناریوهای احتمالی برای انتخابات ۱۴۰۰، ضرورت تلاش همه‌جانبه اهالی رسانه و کنشگران اجتماعی را در ترغیب مردم برای مشاکرت حداکثری را ضروری می‌نماید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10255
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

مطالب مرتبط

05دی
موضوع دیدار حسن روحانی با مقام معظم رهبری چه بود؟
پاسخ یک کارشناس مسائل سیاسی به سوال خبرنگار صدای حوزه؛

موضوع دیدار حسن روحانی با مقام معظم رهبری چه بود؟

24آبان
اگر رئیسی نیامده بود!
تصور اینکه شخصی مثل حسن روحانی در این 100 روز رئیس جمهور می‌شد؛

اگر رئیسی نیامده بود!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.