• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
حجت الاسلام کرباسی عنوان کرد:

تحقق شبکه ملی اطلاعات و مانعی به نام نگاه لیبرال

  • کد خبر : 9348
  • 23 فروردین 1400 - 15:46
تحقق شبکه ملی اطلاعات و مانعی به نام نگاه لیبرال
قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی کشور عنوان کرد: برخی از افرادی که نگاه روشنفکری و لیبرال به فضای مجازی را اشاعه می‌دهند، از عدم توسعه فناوری در کشور به ویژه شبکه ملی اطلاعات منافع اقتصادی کسب می‌کنند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام محمد کرباسی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» به چرایی عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات شامل خدمات پایه کاربردی بومی از جمله پیام رسان‌ها، موتور جستجو و مسیر یاب‌ها می‌باشد که در این راستا به مردم خدمت ارائه می‌کند.

متاسفانه این مقوله به زبان ساده برای مردم بیان نشده است و هرگاه سخن از این تکنولوژی به میان می‌آید یک مسئله پیچیده تصور می‌شود.

شبکه مبهم ملی اطلاعات

وی افزود: ضمن پیچیده شدن این فضا در ذهن مردم، مزایای این شبکه هم روشن نشده است. به عنوان مثال در صورت راه اندازی این شبکه، تولید کننده محتوا می‌تواند در این بستر به نسبت تعداد افراد مشاهده کننده، درآمد به دست آورد. اگر همین یک مزیت را برای مردم شرح می‌دادیم و آن‌ها را آگاه می‌کردیم استقبال بهتری از آن صورت می‌گرفت.

قائم مقام دفتر مطالعات فضای مجازی کشور، به خطر افتادن منافع شخصی برخی از افراد را دلیل عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و اظهار کرد: باید دید چه کسانی و چه دستگاهی از کسب درآمد مردم از فضای مجازی زیان می‌بینند و منافع خودشان به خطر می‌افتد که در مسیر ایجاد این شبکه سنگ اندازی می‌کنند.

کرباسی با بیان این که حوزه فناوری ارتباطات فارغ از شبکه ملی دارای دو بعد فنی و گفتمانی است، عنوان کرد: بعد فنی مربوط به زیرساخت‌ها و مسائل ساختاری است، اما بعد گفتمانی که بسیار مهم است در هیچ نهادی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی، گفتمان‌های مربوط به فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کشور را برشمرد و بیان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی و رویکرد آن به فضای مجازی و نگاه لیبرال و روشن فکرانه به این حوزه، دو نگرش فکری در جامعه هستند که در تمام این سال‌ها در حال مبارزه با یکدیگر بوده و هستند و یک جنگ ناپیدای گفتمانی را ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: گفتمانی که بتواند خود را به تفکر غالب جامعه تبدیل کند، دست برتر خواهد داشت و می‌تواند اهداف و منویات خود را محقق کند.

کرباسی، گفتمان انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی را تشریح کرد و گفت: این نگرش به دنبال توسعه و پیشرفت فناوری ارتباطات است تا جمهوری اسلامی ایران مانند کشور‌های کره جنوبی، امریکا، فرانسه و … در این حوزه به قله‌های بلند دست پیدا کند و در تراز این کشور‌ها و باشگاه فناوران برتر دنیا قرار گیرد.

وی یادآور شد: دفتر مطالعات فضای مجازی کشور برای تحقق نگرش انقلابی، با وجود پیشینه دینی خود، نگاه دینی را کنار گذاشته و یک پژوهش گسترده ترتیب داده است تا بداند کشور‌های پیشرفته در حوزه فناوری چه کرده‌اند، درواقع با مهندسی معکوس، برای رسیدن به پیشرفت، در این مسیر حرکت کنیم.

کرباسی خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات این مرکز، برخی از افرادی که نگاه روشنفکری و لیبرال به فضای مجازی را اشاعه می‌دهند، از عدم توسعه فناوری در کشور منافع اقتصادی کسب می‌کنند. افرادی که منافع بسیار بالا از واردات پهنای باند بین الملل به کشور دارند مطمئنا به ایجاد شبکه ملی اطلاعات رضایت نخواهند داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9348
  • منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.