• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
زنگ هشدار غلبه آثار داستانی ترجمه شده در حوزه کودک و نوجوان بر آثار داخلی

کودکان داخلی زیر سلطه ی داستان های خارجی

  • کد خبر : 4442
  • 10 اسفند 1399 - 15:45
کودکان داخلی زیر سلطه ی داستان های خارجی
آمارهای نشر حکایت از کاهش دو هزار عنوان در انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان در بهمن ماه سال جاری در قیاس با بهمن سال گذشته دارد.

به گزارش صدای حوزه، بر اساس آمارهای خانه کتاب در بهمن ماه سال جاری هفت هزار و ۵۸۹ عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان پنج هزار و ۶۰۴ عنوان تالیف و هزار و ۹۷۹ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در بهمن ماه چهار هزار و ۶۸۹ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها دو هزار و ۹۸۳ عنوان بوده است.  متوسط شمارگان کتاب در بهمن ماه نیز حدود هزار و ۳۰۰ نسخه بوده است.

در میان رده‌های دیوئی‌، ادبیات با هزار و ۳۷۴ عنوان کتاب منتشر شده در رده نخست کتاب‌های کمک آموزشی با  هزار و ۱۹۹ عنوان و علوم عملی با هزار و ۱۹۰ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.  بخش کلیات نیز با ۹۷ عنوان به عنوان کم‌عنوان‌ترین در پایین این فهرست قرار دارد.

اگرچه در سال جاری با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا نمی‌توان چندان خرده‌ای بر کاستی‌های روند انتشار کتاب گرفت‌، اما نشر کودک و نوجوان در مقایسه با سایر گروه‌ها چندان مطلوب نیست.

در حوزه کودک و نوجوان  کودک و نوجوان در بهمن‌ماه تنها ۸۲۶ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۴۱۲ عنوان تالیف و ۴۱۴ عنوان ترجمه بوده‌اند و متاسفانه غلبه انتشار کتاب‌های ترجمه بر تألیف در این حوزه همچنان مشهود است.

از سوی دیگر نکته‌ای که باز هم بر وضعیت نامطلوب نشر کودک و نوجوان صحه می‌گذارد‌، غلبه شمار تجدید چاپی‌ها به چاپ اولی‌هاست. شمار کتاب‌های تجدید چاپ در حوزه کودک و نوجوان ۵۳۱ عنوان و چاپ اولی‌ها ۲۹۵ عنوان بوده است.

 طبق آمارهای موجوددر سایت خانه کتاب متوسط قیمت کتاب در بهمن ماه سال جاری ۵۰ هزار تومان بوده است؛‌ این در حالی است که متوسط قیمت کتاب در بهمن ماه سال گذشته حدود ۳۵ هزار تومان بوده است.

مقایسه آمار نشر بین بهمن ماه سال جاری با بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که روند انتشار کتاب با کاهش بیش از ۵ هزار عنوانی کتاب روبرو بوده است،‌ با توجه به اینکه عمده فعالیت ناشران برای رساندن کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب تهران در بهمن ماه انجام می‌شود‌و  امسال ناشران می‌دانند که  اردیبهشت ماه آینده نمایشگاه کتابی برگزار نمی‌شود،‌ این کاهش تاحدودی قابل توجیه است.

اما در مقایسه حوزه کودک و نوجوان کاستی‌‌ها بیشتر به چشم می‌خورد،‌ به گونه‌ای که در بهمن ماه سال گذشته ۲ هزار و ۷۶۸ عنوان کتاب منتشر شده است،‌ در حالیکه در بهمن سال جاری تنها ۸۲۶ عنوان کتاب کودک منتشر شده است به عبارت بهتر با کاهش  هزار و ۹۴۲ عنوانی کتاب در بهمن ماه روبرو بوده‌ایم.

با توجه به کاهش روند انتشار کتاب در حوزه کودک و نوجوان در ماه‌های دیگر سال جاری باید گفت که ناشران کودک و نوجوان در سالی ۹۹‌، سالی که نشر با مشکلات ریز و درشت ناشی از شیوع کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد،‌ فعالیت کمتری داشته‌اند و این حوزه از آسیب بیشتری برخوردار شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=4442
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

23شهریور
بررسی برنامه جدید مرکز مدیریت براساس کتاب شریف فرائدالاصول
به همت شورای طرح و برنامه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام انجام شد؛

بررسی برنامه جدید مرکز مدیریت براساس کتاب شریف فرائدالاصول

10اردیبهشت
ثبت نام بن کارت اعتباری نمایشگاه کتاب شروع شد
سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

ثبت نام بن کارت اعتباری نمایشگاه کتاب شروع شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.