• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
یادداشت:

نقدی بر نگاه صرفا عاطفی به واقعه عاشورا

  • کد خبر : 22699
  • 02 شهریور 1400 - 11:34
نقدی بر نگاه صرفا عاطفی به واقعه عاشورا
اگرچه ابعاد حزن‌انگیز واقعه عاشورا به پیدایش رهیافتی عاطفه‌گرایانه راه می‌دهد اما سیره امام سجاد علیه‌السلام مبتنی برگزارش­ی عاری از هرگونه مبالغه درباره­‌ ابعاد مختلف این قرائت بوده است.

به گزارش صدای حوزه، دکتر رفعت، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) در یادداشتی نوشت:

در گذر تاریخ رهیافت‌های متعددی از قیام عاشورا به مثابه نهضت تحول‌ساز تاریخ و الگوی آزادی‌خواهی پدیدار شده‌ است که توجه بدان‌­ها­ در واکاوی چگونگی گزینش اخبار و روایات عاشورایی به ویژه در انواع مقاتل، تحلیل و علت‌یابی رویکردهای گونه‌گون توده مردم نسبت به قیام امام‌حسین(ع)در گذر قرون متمادی و در نهایت، یافتن راهی برای برون­‌رفت از ابهاماتِ تحت تأثیر گزارش‌ها و تفاسیر متعارض و بعضاً واژگون از این قیام تأثیر بسزایی داشته است.

هر چند انگیزه‌ها، سلایق و اغراض در اینگونه رهیافت‌­ها مؤثرند، اما تصور یک واقعه آن­گاه به واقعیت نزدیک‌تر است که مبتنی بر منابع اصلی و اولیه باشد.

نقش رهیافت در گزینش اخبار و حذف آن در متن

به هر حال آگاهی از رهیافت‌های مقاتل امام حسین (ع) و کتب مرتبط می‌­تواند تحلیل عمیق‌­تری از این نوشته‌­ها و صحت آن­ها نتیجه دهد؛ زیرا نقش رهیافت در گزینش اخبار و حذف آن در متن بر هیچ منتقدی پوشیده نیست. در پژوهش در روایات تاریخی عاشورا باید با توجه بیشتر نسبت به این رهیافت‌ها داشت وگرنه احتمال تأثیر رهیافت‌ها بر روح پژوهش وجود دارد و حتی ممکن است موجب مستهلک ­شدن محقّق­ شده؛ به­ گونه‌­ای که امکان تفکیک میان رهیافت‌های مقاتل با روند حقیقی عاشورا برایش از بین رود. تأکید می­‌شود­ که مقتل‌­نگاران از ابتدا تاکنون، یا به دنبال رهیافت مورد نیاز حقیقی عاشورا نبوده­‌اند یا صرفاً مطالب منقولی که شنیده بودند ثبت کردند و یا به دلیل گرایش‌­های مختلف بر آموزه­‌های آن مطالبی افزوده­‌اند. یکی از این رهیافت‌ها، رهیافت عاطفه‌گرایانه است. تحریک عواطف و احساسات در هر حادثه‌ای برخاسته از عوامل متعدد و گونه‌گون است.

اهمیت روایت تاریخی

پیدایش این رهیافت با آغاز رخداد عاشورا همراه بوده است، رخدادی که در یک یا چند روز رخ داد، اما سنگینی حادثه و حرارت آن هم­چنان در دل‌­ها برقرار است. این بُعد از واقعه­‌ی عاشورا مورد توجه شاهدان عینی واقعه از جمله امام سجاد(ع)و بعدها امامان معصوم دیگر و مورخان کهن بوده و گزارش­‌های گوناگونی به ­صورت مختصر و عاری از هر گونه مبالغه و اغراق درباره­‌ی ابعاد مختلف این قرائت، ارائه شد، اما با قرار گرفتن گرد و غبار زمان بر این واقعه و وجود  عوامل و زمینه‌­ها، به تدریج این قرائت منبسط­‌تر و فربه­‌تر شده و رنگ و بوی جدیدتری به خود می­‌گیرد. در دوره‌­ی صفویه و قاجاریه که نقطه‌­ی عطف حدیث و تاریخ است، روایات عاشورایی شأن خود را از دست می‌­دهند و به اخباری تبدیل می‌­شوند که نقل آن به ­وسیله قصّاصان و حتی برخی بزرگان، نگاه افراطی عامه­‌ی مردم را به­ سوی این رهیافت سوق می­‌دهد.

هم­سویی حکومت در این دوره، موجب تبلیغ، ترویج و تثبیت این رهیافت شد و حتی به عمده­‌ترین قرائت حاکم در محافل عزاداری شیعی تبدیل شد. همچنین نقش استقبال مردمی از قصص و اخبار داستانی­ ـ­ که می‌­توان “ابن اعثم کوفی” صاحب کتاب “الفتوح” را مبدع این سبک نگارش دانست ـ­ در قوت گرفتن این رهیافت از طریق ورود افسانه‌­های حزن­‌آلود و پر احساس قابل انکار نیست. چنین رهیافتی با کتاب روضهالشهدای کاشفی پررنگ­‌تر شد، اما اعتراض کسانی مانند محدّث نوری را با نگارش کتاب لؤلؤ و مرجان برانگیخت.۱

افسانه ها

نقل حکایاتی مانند داستان عروسی قاسم،۲ زعفر جنّی زاهد،۳ افسانه‌­ی مبارزه‌­ی شخصیت خیالی مارد بن صدیف ­تغلبی با حضرت عباس(ع)،۴  خبر مسلم جصّاص و دادن نان و خرما و گردو به کودکان اهل­بیت، ۵ افسانه­‌ی ساربان و بیرون کشیدن انگشتر از انگشت امام،۶ شفا یافتن دختر معلول یهودی با خون بال یک مرغ،۷ افسانه‌­ی شیرین خانم،۸ قیام دختری به درّه الصدف در حلب به انگیزه­ خونخواهی امام۹ و … ضمن آنکه شنونده و خواننده را سرگرم می‌­ساخت، احساسات و عواطف او را نیز تحریک کرده و بعد حزن­‌انگیز و غم­بار این حادثه را بسیار پررنگ‌­تر و فربه‌­تر به تصویر می­‌کشید. همین جذّابیت و تأثیرگذاری، سبب مقبولیت این رهیافت در میان عموم مردم است. چون سبب تخلیه‌­ی روحی افراد از آلام و مَشقّات شخصی و اجتماعی آنان نیز خواهد شد. حتی پیروان ادیان و مذاهب دیگر، به ویژه یهودیان و مسیحیان، اقبال خاصی بدین رهیافت نشان داده‌­اند. شاهد این مدعا، گزارش سفرنامه‌­نویسانی است که خود در برخی از مجالس و مراسم عزاداری شرکت کرده، با مشاهده آن، متأثر و محزون می­‌شدند.۱۰

نام کتاب­‌هایی که در دوران صفویه و قاجار تدوین می‌­شد، نشان از توجه افراطی بدین رهیافت دارد. عناوینی چون أخبار ماتم، أسرار إبتلاء الأولیاء، أنیس الذاکرین، بحر البکاء، بحر الدموع، بحر المصائب و کنز الغرائب، بحور الغمه، تذکره المصائب، زبده المصائب، سحاب البکاء، سراج غم در مجلس ماتم، تسلیه المجالس، جواهر المصائب، طوفان البکاء، دفتر ماتم، سفینه البکاء، محرق القلوب، عین البکاء، کنز البکاء فی مقتل سید الشهداء، مرآه المصائب،مفتاح البکاء.۱۱

آسیب های این رهیافت

۱- توجه به بُعد عاطفی و تراژیک عاشورا آن را با افسانه­‌ها و خرافات آمیخته می‌­ساخت. در نتیجه، دقت تاریخی رنگ می‌­بازد و از مصادر دقیق در تدوین آثار استفاده نمی­‌شود. در مقتل­‌نویسی­‌های مبتنی بر این رهیافت، عمدتا از زاویه‌­ی اندوه و غم و مصیبت و ابتلاء،به قضیه‌­ی عاشورا نگاه شده و پیش از آن که تدوین یک متن تاریخی صحیح در نظر باشد، تدوین یک اثر حزن‌­زا به قصد روضه­‌خوانی در مجالس و گریاندن مورد توجه بوده است. این نوع مقتل­‌ها نه ارزش تاریخی دارند و نه ارزش ادبی و چون برای تحریک عواطف عوام نوشته شده، میدان بازی برای ترویج خرافه و تحریف داشته‌­اند و از این رو مطالب عجیبی در این کتاب­‌ها مشاهده می­‌شود.۱۲

۲- وجود روایات متعدد بر بسیاری اجر و ثواب گریستن، گریاندن و تباکی که علامه مجلسی آن­ها را تحت همین عنوان در بحار الأنوار سامان داد۱۳ سبب ترویج این قرائت گردید که آن را باید آسیب مبنایی این رهیافت دانست؛ زیرا برخی علمای ساده‌­انگار [به صورت ناخواسته] و به خصوص قصّاصان بدون علم [با سخنانی خودبافته]، با تکیه به این روایات و نقل آن‌­ها سعی در ستاندن اشک با هر ابزاری داشتند.

۳- دیگر آسیب مبنایی را در هدف باید جست: قائلان این رهیافت دو گروه هستند: نخستین گروه، از سر ارادت و حبّ بسیار به شخصیت­‌های حاضر در عاشورا، چنین رهیافتی را برگزیدند. ملاآقا فاضل دربندی نمونه­‌ی بارز این ارادت عمیق است، وی با کنار هم قراردادن گزارش­‌های متنوع، معتبر و غیر معتبر و هم­پوشانی آن­‌ها کوشید تا نقل­‌ها از همدیگر تفکیک نشوند و کسی به خود اجازه ندهد تا روایاتی که از حیطه‌­ی عقل خارج بوده یا روایات فاقد ناقلان معتمد به فراموشی سپرده شود، از این رو نقل­‌های غیر قابل باور را تا حد امکان توجیه می­‌کند؛ گروه دوم هم کسانی هستند که نه به­ جهت لزوما  ارادت، بلکه برای حفظ میراث حدیثی و تاریخی عاشورا، به منابع حدیثی و تاریخی بسیار اعتماد کردند و اخباری که رنگ و بوی عاطفی داشته، ولو ضعیف، در کتاب‌­های خود جای دادند. نمونه‌­ی بارز این دسته محمدتقی سپهر کاشانی نویسنده‌­ی ناسخ التواریخ است. علاقه­‌مندی و حبّ او به اندازه‌­ی ملافاضل دربندی نیست، ولی درج تمام روایات و اخبار رسیده از عاشورا، به ­ویژه­ افسانه‌­ها و اخبار بی‌­اساس دارای بعد عاطفی، اساس کار وی است و نتیجه کار او همانند دربندی که از سر ارادات مقتل نگاشته، یکی است.

۴- از آسیب­‌های روشی این رهیافت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف) افراط در نقل گزارش‌­ها و حکایات غیرمعتبر تاریخی:

مانند افسانه‌­ی عروسی قاسم(ع)۱۴، عروسی هلال­ بن­ نافع ۱۵،گزارش­‌هایی مانند افتادن دست­‌های بریده و مشک پاره‌­ی حضرت عباس(ع) بر روی خاک و بوسیدن دست­‌های بریده‌­ی وی توسط امام حسین(ع)۱۶، دادن امام حسین(ع) یک رشته مروارید به یکی از لشکریان دشمن به این سبب که هنگام بیرون آمدنش از خانه، دخترش به او گفت از این سفر برایش سوغات بیاورد ۱۷، پاره کردن طفل شیرخوار بند قنداقش را [مانند جدش علی!] و خود را از گهواره یا از کنار عمه‌­اش به زمین انداختن و بلند بلند صیحه کشیدن و گریه کردن هنگام شنیدن صدای امام که می‌­گفت: “هل من معین؟” ۱۸، تبسّم طفل شیرخوار به پدرش پس از تیر خوردنش ۱۹، نشان دادن حضرت زینب(س) سپر خونین حضرت عباس(ع) را به مادرش ام البنین و بی­‌هوش شدن وی۲۰، داستان مسلم جصاص و نان و خرما دادن کوفیان به کودکان۲۱ ، شفا یافتن دختر معلول یهودی با خون بال مرغ۲۲، قیام دختری به نام درّه الصدف ۲۳، افسانه‌­ی شیرین خانم ۲۴ و …

ب) تأکید بسیار بر تشنگی امام و خاندان و یارانش

طبق گزارش­‌های کهن و معتبر موضوع عطش و تشنگی شدید امام از مسائل مهم کربلا بوده است و دلایلی این ادعا را روشن می‌­سازد. اول این که امام و یارانش در حال جنگ و در هوای نسبتا گرم کربلا تحرک و فعالیت بسیار داشته‌­اند که این امر سبب تعریق و از دست رفتن آب بدن شده است… و دوم این که به سبب اشتغال سپاه به نبرد، از صبح عاشورا و این که آن روز با حمله و جنگ و درگیری رقم خورده بود و هر چه می­‌گذشت حلقه­‌ی محاصره تنگ‌­تر می­‌شد، دیگر مجالی برای دستیابی به آب نبود و از این رو وقتی در آخرین لحظات این نبرد خونین، امام حسین(ع) و حتی حضرت عباس(ع) آخرین تلاش­ را برای دستیابی به آب می‌­کنند، این کوشش عقیم می‌­ماند.

برخلاف گزارش برخی از منابع معتبر، در هیچ یک از منابع کهن و حتی متأخر معتبر تا قرن هفتم، سخن از مأموریت دادن امام به حضرت عباس به منظور آوردن آب برای زنان و کودکان اهل ­بیت در روز عاشورا به میان نیامده و تنها طلب و تلاش مشترک وی و امام حسین(ع)برای دستیابی به آب مطرح است ۲۵ که این امر یکی از شواهد نبود یا کمبود آب در خیمه‌­گاه است. به هر روی نمی‌­توان انکار کرد که از روز هفتم که سپاه ابن سعد اقدام به بستن آب کرد،۲۶  تا صبح عاشورا آب در سپاه امام هر چند اندک و به صورت جیره‌­بندی، در حد رفع تشنگی موجود بوده است. امکان ندارد یاران و خاندان امام به ویژه زنان و کودکان، در برابر بی‌­آبی و تشنگی بیش از دو شبانه ­روز مقاومت کرده باشد، به ویژه آنکه بر اساس منابع کهن و معتبر روز عاشورا و یارانش با بالاترین توان و شجاعت با لشکر عمربن ­سعد جنگیدند که این امر شاهدی قوی بر وجود آب در حد رفع تشنگی در خیمه­‌گاه تا زمان آغاز نبرد روز عاشوراست.

بنابراین واکنش و بی‌­تابی در برابر تشنگی به ویژه بی­‌تابی زنان و کودکان امام، آنچنان که مورد تأکید برخی نگاشته‌­های دوران صفویه و قاجاریه است و برای آن حساب جداگانه باز کرده و حتی در مواردی، افسانه­‌ها ساخته‌­اند، تا جایی که گویا همه‌­ی ابعاد مصیبت و جان­سوزی واقعه‌­ی عاشورا در تشنگی امام و یاران و به ویژه خاندانش منحصر می­‌شود در منابع معتبر متقدم منعکس نشده است.۲۷

ج) انحصار ابعاد مصیبت و جان­سوزی واقعه‌­ی عاشورا بر آن

مواردی مانند کندن چاه و جاری شدن آب برای رفع تشنگی؛ ۲۸ تلاش حضرت عباس(ع)برای آوردن آب برای زنان و کودکان اهل­ بیت؛۲۹ یا این عبارت امام: اسقونی شربه من الماء قد نشفت کبدی من الظمأ۳۰ درخواست آب از شمر در آخرین لحظات و ردّ شمر و جزع و فزع امام از تشنگی هنگام بریدن سر از قفا؛ ۳۱ سخن امام به شمر که جگرم سوخت، قطره آبی به کامم رسان، آنگاه به کار خود بپرداز؛۳۲ امتناع حضرت عباس(ع) از بردن امام حسین(ع)، بدنش را به خیمه‌­گاه به خاطر وعده­‌ای که به سکینه داده بود؛۳۳ مکالمه­‌ی سر امام حسین(ع)با راهب دیر: “انا عطشان کربلاء، انا ظمآن کربلاء”؛ یا نسبت دادن این قول به خداوند درباره‌­ی تشنگی اهل­­ بیت: صغیرهم یمیته العطش و کبیرهم جلده منکمش ۳۴ و …؛ به نظر می‌­رسد پرداختن بیش از حد به مسئله‌­ی آب و تشنگی اهل ­بیت در کربلا، در مراسم سوگواری و عزاداری و به طور کلی در فرهنگ ایرانیان این دوران، معلول اوضاع جغرافیایی و طبیعی حاکم بر ایران بوده است، یکی از مشکلات بسیار مهمی که ایرانیان از گذشته‌­های دور با آن مواجه بودند، مسئله­‌ی کمبود آب و زحماتی بوده که برای دستیابی به آن تحمل می­کرده‌اند، از این رو آب، پر مسئله­‌ترین مشکل روزمره­‌ی ایرانیان به مراسم سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) و به ویژه درون متون تعزیه، راه یافته و یکی از عوامل مهم وقایع کربلا شده است، به ویژه وقتی به این نکته توجه شود که کمبود آب و ویرانی قنات‌­ها و خشک­سالی‌­ها، ایرانیان را مردمانی منتظر و ضعیف در برابر نیروها و بلایای طبیعی و نامطمئن از تأمین معیشت خود بار آورده و بازتاب این مسئله در سوگواری برای امام حسین(ع) به ویژه در تعزیه و نمایش‌­های مربوط به واقعه­‌ی کربلا خود را نشان داده است.

بر این اساس، به نظر می­‌رسد گزارش­گران و راویان تاریخ عاشورا در مقطع یاد شده، در پر رنگ نشان دادن موضوع تشنگی، دچار افراط و مبالغه­‌گویی و نیز در مواردی مانند آب طلبیدن ذلیلانه‌­ی امام از دشمن، دچار اشتباه و وارونه‌­نویسی شده‌­اند، به هر روی، از جمله گزارش‌­های غیر معتبر و نادرست، می­‌توان به گزارش‌­های درخواست آب کردن امام حسین(ع) برای خود یا خاندانش از سپاه دشمن، عمر سعد و شمر، یا دستور امام به حضرت عباس، مبنی بر تهیه‌­ی آب برای کودکان و زنان و یا توصیف تشنگی اهل ­بیت از زبان امام یا حضرت عباس(ع)اشاره کرد.۳۵

د) ارائه‌­ی گزارش‌­های غیرمعتبر از وداع­‌های جانسوز امام با خاندان خود.۳۶

هـ) نسبت اظهار حزن و گریه‌­های بسیار و در مواردی ذلیلانه به امام و خاندانش:۳۷ گزارش‌­هایی مانند گریستن امام حسین(ع) هنگام امتناع عمربن ­سعد از دادن آب.۳۸

و) انتساب سخنان، درخواست‌­ها و رفتارهای ذلیلانه به امام و بنی ­هاشم. ۳۹

ز) ارائه­‌ی سیمای کریه‌­تر از رفتار و منش ظالمانه­‌ی سپاه عمر سعد.۴۰/۴۱

۵-آسیب غایی این رهیافت آن است که هرچند پرداختن به جنبه‌­های عاطفی عاشورا، به­ طور غیرمستقیم خاطره حادثه را زنده کرده و به­ نحوی بار سیاسی آن را انتقال می‌­دهد، اما برداشت سیاسی مستقیم به این نحو که حرکت امام به صورت یک الگوی قابل تکرار درآید را ممکن نمی‌­کند؛۴۲ زیرا قرائت عاطفی خنثی است و چالش اعتقادی همراه ندارد یا دست­‌کم بدین چالش‌­ها توجه نمی‌­شود.

منابع

الإرشاد، محمد بن­ محمد بن­ نعمان مفید، تحقیق: مؤسسه آل ­البیت(ع)، قم: کنگره‌­ی ­شیخ­ مفید،۱۴۱۳ق.

اکسیر العبادات ­فی ­أسرار ­الشهادات (أسرارالشهاده)، دربندی، آغا بن ­عابد شیروانی­ حائری، تحقیق: محمد جمعه بادی، عباس ملاعطیه جمری، بحرین: شرکه المصطفی، ۱۴۱۵ق.

بحار الأنوار الجامعه لعلوم ­الأئمه الأطهار، محمدباقر مجلسی، بیروت: دارإحیاء­التراث­العربی،۱۴۰۳ق.

تجارب الأمم، ابوعلى مسکویه رازى، تحقیق: ابوالقاسم امامى، تهران: سروش،۱۳۷۹ش.

تذکره الشهداء، شریف­ کاشانی، حبیب ­الله تهران: شمس­‌الضحی،۱۳۹۰ش.

ترجمه الفتوح، ابن­ اعثم ­کوفی، ترجمه: محمدبن ­احمدمستوفی­ هروی، تصحیح: غلامرضا محمد مجدطباطبایی، تهران: شرکت­ انتشارات­ علمی ­و­فرهنگی،۱۳۷۴ش.

جریان­‌شناسی ­تاریخی ­قرائت‌­ها و رویکردهای­ عاشورا از صفویه­ تا مشروطه، محسن رنجبر، قم: مؤسسه­‌ی­ آموزشی ­و پژوهشی امام ­خمینی(ره)، ۱۳۹۲ ش.

الدمعه الساکبه، محمد باقر بن ­عبد الکریم بهبهانی، بیروت: مؤسسهالأعلمی،۱۴۰۹ق.

الذریعه الی ­تصانیف ­الشیعه، آقابزرگ طهرانی، بیروت: دارالأضواء،۱۴۰۳ق.

روضهالشهداء، ملاحسین کاشفی­ سبزواری، تصحیح: ابوالحسن­ شعرانی، اسلامیه، بی­تا.

رویکرد ­احساسی ­ـ ­عاطفی ­به ­واقعه‌­ی ­عاشورا ­در ­ایران (از صفویه ­تا ­مشروطه)، حسین مفتخری، محسن رنجبر، شیعه­ شناسی، سال ششم، شماره­ی ۲۴، زمستان ۱۳۸۷٫

طبری، ابوجعفرمحمدبن ­جریر، تاریخ ­‏الطبری (تاریخ­ الأمم ­والملوک)، تحقیق: محمدابوالفضل ­ابراهیم، بیروت: دارالتراث،۱۳۸۷ق.

لؤلؤ و مرجان، میرزاحسین نورى، قم:بنی ­الزهراء،۱۳۸۶ش.

معرفی ­و نقد منابع ­عاشورا، سیدعبدالله حسینی، قم: پژوهشگاه­ علوم ­و ­فرهنگ ­اسلامی، ۱۳۸۶ ش.

المنتخب­ فی­ جمع ­المراثی ­و الخطب، فخرالدین طریحی، تصحیح: نضال­علی، بیروت: مؤسسه­ الأعلمی، ۱۴۲۴ق.

ناسخ­ التواریخ­ در احوال ات­ حضرت ­سیدالشهداء، میرزامحمدتقی سپهر،تهران: اسلامیه، ۱۳۶۸ش.

  1. لؤلؤ و مرجان، ص۲۵۳٫
  2. روضه الشهداء، ص۳۲۱ـ ۳۲۲٫
  3. همان، ص۳۴۶٫
  4. أسرارالشهاده، ج۲، ص۴۹۹٫
  5. بحار الأنوار، ج۴۵، ص۱۱۴ـ ۱۱۵
  6. همان، ج۴۵، ص۳۱۶ ـ ۳۱۹٫
  7. روضه الشهداء، ص۳۵۸ ـ ۳۶۰٫
  8. همان، ص۳۷۰ ـ ۳۷۱٫
  9. أسرارال‌شهاده، ج۳، ص۴۴۵ ـ ۴۵۰٫

۱۰ . برای مطالعه­‌ی بیشتر، ر.ک: مفتخری­ و رنجبر، رویکرد احساسی-­عاطفی­ به­ واقعه­ عاشورا در ایران.

  1. ر.ک. الذریعه.
  2. معرفی ­و نقد منابع­ عاشورا، ص ۴۲ ـ ۴۳٫
  3. ر.ک: بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۸ ـ ۲۹۶٫
  4. ر.ک: روضهالشهداء، ص۳۲۱ـ۳۲۲٫
  5. همان، ص۲۹۸ـ۲۹۹٫
  6. تذکره الشهداء، ص۲۷۰٫
  7. همان، ص۳۲۵٫
  8. همان، ص۲۲۰٫
  9. ناسخ التواریخ، ج۲، ص۳۶۴؛ ج ۴، ص۲۳۵٫
  10. تذکره الشهداء، ص۴۴۳٫
  11. بحارالأنوار، ج۴۵، ص۱۱۴ـ۱۱۵٫
  12. روضهالشهداء، ص ۳۵۸ـ۳۶۰٫
  13. أسرارالشهاده، ج۳، ص۴۴۵ـ۴۵۰٫
  14. روضهالشهداء، ص۳۷۰ـ۳۷۱٫
  15. ر.ک: الإرشاد، ج۲، ص۱۰۹٫
  16. تاریخ ­الطبری، ج‏۵، ص۴۱۲ و نیز، ر.ک: تجارب ­‏الأمم، ج‏۲، ص۷۰٫
  17. برای مطالعه‌­ی بیشتر، ر.ک: جریان­‌شناسی ­تاریخی ­قرائت‌­ها، ص۱۷۴٫
  18. ترجمه الفتوح، ص۸۹۳٫
  19. المنتخب،ص۳۰۶٫
  20. المنتخب، ص۴۳۹؛ الدمعهالساکبه،ج۴، ص۳۴۱٫
  21. المنتخب، ج۲، ص۴۵۲٫
  22. أسرار الشهاده، ج۳، ص۷۲٫
  23. همان، ج۲، ص۵۰۴٫
  24. بحارالأنوار، ج۴، ص۳۰۸٫
  25. ر.ک: روضهالشهداء، ص۳۳۴؛ المنتخب، ج۲، ص۳۰۶، ۴۵۲، ۴۵۳؛ الدمعه الساکبه، ج۴، ص۳۱۶ و …
  26. ر.ک: المنتخب، ص۴۳۹٫
  27. این شناسه به حدی است که یکی از نویسندگان عصر قاجار کتابی به نام امواج البکاء درباره­‌ی شمار مواضعی که امام حسین(ع) در روز عاشورا گریه کرده نگاشته است. ر.ک: الذریعه، ج۲، ص۳۵۱٫
  28. ر.ک: المنتخب، ص۳۰۶٫
  29. ر.ک: کاشفی، روضهالشهداء، ص۳۴۸؛ أسرارالشهاده، ج۲، ص۳۷۹؛ ج ۳، ص۶۵ و … .
  30. ر.ک: کاشفی، روضهالشهداء، ص۳۵۲؛ أسرار الشهاده، ج۳، ص۷۳ و … .
  31. برای مطالعه‌­ی بیشتر، ر.ک: جریان­ شناسی ­تاریخی­ قرائت­‌ها، ص۱۷۴ به بعد.
  32. تأملی ­در نهضت ­عاشورا، ص۲۲۴٫
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22699
  • نویسنده : دکتر رفعت، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س)
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!
درپی حواشی اخیر پیرامون دولت سیزدهم؛

دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!

08مهر
اربعین نماد قدرت جهان شیعه است و نماد بسیج همگانی منظم و هدفمند در دارالایمان است
رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

اربعین نماد قدرت جهان شیعه است و نماد بسیج همگانی منظم و هدفمند در دارالایمان است

06مهر
پیاده روی اربعین، چارچوب های جامعه شناسی غرب را به چالش کشیده است
دکتر محمد جواد نوروزی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با صدای حوزه:

پیاده روی اربعین، چارچوب های جامعه شناسی غرب را به چالش کشیده است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.