• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10

اما و اگرهای طرح هدفمندی شهریه طلاب

  • کد خبر : 2384
  • 23 بهمن 1399 - 10:16
اما و اگرهای طرح هدفمندی شهریه طلاب
طرح هدفمندی شهریه طلاب در سال‌های اخیر بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است. با دقت در ابعاد و تبعات مختلف آن سؤالاتی درباره چگونگی اجرای این طرح به ذهن می‌رسد که پاسخ مسئولان را می‌طلبد.

شاید بتوان گفت اولین بار بحث هدفمندی شهری طلاب را آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد. ایشان در اردیبهشت 92 در همایش طلبه عصر انقلاب تأکید داشت که «باید شهریه کسانی که فعالیت های بیشتری دارند را نسبت به سایرین افزایش دهیم و امکانات بیشتری در اختیار ایشان قرار دهیم».

مدیروقت حوزه‌های علمیه وعده پیگیری این طرح را داد و گفت: «بنده به سهم خود این مهم را دنبال می کنم تا این ایده که نشأت گرفته نگاه نافذ رهبر معظم انقلاب است، عملی شود».

هدفمندی شهریه تبلیغی

در بهمن 97 هفدهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه های علمیه تشکیل شد؛ در آن جلسه حجت الاسلام والمسلمین ملکدار مسئول وقت مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه از طرح هدفمندی شهریه تبلیغی رونمایی کرد و وعده داد که این طرح به زودی اجرا خواهد شد.

وی اجرای این طرح را دارای اولویت دانست و اظهار داشت: «چون هدف حوزه، تبلیغ است و تاکنون تأکید فراوان بر این بوده که شهریه مبلغین طرح هجرت وصل شود و با عنایت بعضی مراجع تقلید این مسئله نیز انجام شده است».

در سال 95 با انتخاب آیت الله اعرافی برای تصدی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور زمزمه‌هایی از تحول در عرصه‌های مختلف به گوش می‌رسید. یکی از مسائلی که ایشان بارها مطرح و بر آن تأکید کردند طرح هدفمندی شهریه طلاب بود.

نگرانی برخی طلاب از شیوه اجرای طرح هدفمندی شهریه

از آنجا که شهریه طلاب مبلغ ناچیزی است و کفاف امورات یک زندگی در سطح بسیار نازل را هم نمی‌دهد، برخی نگران شدند که نکند به بهانه اجرای این طرح همین اندک شهریه ای که پرداخت می‌شود نیز قطع یا کم شود.

تا اینکه آیت الله اعرافی خیال همه را راحت کرد و در سخنانی اظهار داشت: « طرح هدفمندی شهریه یکی دیگر از اقدامات در حال انجام و تکمیل است به طوری‌که طلبه ای که طول ۱۸ سال غیر از شهریه عمومی چیز دیگری دریافت نمی کند بر اساس شاخص‌هایی که برای اساتید، محقق، مبلغ و طلبه در نظرگرفته شده است بحث شهریه ویژه مطرح می باشد». ایشان در آن جلسه از بررسی و اصلاح طرح هدفمندی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز خبر داد.

اینکه مسئولان حوزوی درک درستی از مشکلات معیشتی طلاب دارند جای امیدواری دارد اما به نظر می‌رسد در طول این سال‌ها می‌توانست اتفاقات خوبی رقم بخورد تا طلاب نیز بدون داشتن دغدغه‌های دیگر به دنبال انجام وظایف خود باشند.

ضرورت توجه به جامعیت طرح

البته جمع آوری اطلاعات طلاب و روحانیون طبیعتاً کار زمان بری است و همچنین تدوین این طرح نیاز به دقت و نگاه همه جانبه دارد تا با استفاده نظرات همه مراجع، بزرگان حوزه و صاحب نظران ابعاد مختلف آن مشخص شود تا إن شالله شاهد رویدادی کم نقص و جامع باشیم.

در رتبه بندی طلاب راحت‌ترین کار این است که به اطلاعات موجود در پرونده‌های تحصیلی، تبلیغی و خدماتی آنها مراجعه شود و نهایتاً از آنها خواسته شود که برای تکمیل نواقص پرونده خود اقدام کنند؛ اما به نظر می‌رسد این فرآیند روش مناسبی برای ارزیابی درست نیست.

بسیاری از طلاب و روحانیون هستند که به ویژه در عرصه تبلیغ، کارهای فرهنگی و اجتماعی خدمات بسیار ارزنده‌ای در منطقه و محله خود دارند. بسیاری از این طلاب به دلایل مختلف دیده نمی‌شوند؛ طبیعتا کسی که برای خدا کار می‌کند به دنبال جمع کردن سند و مدرک نیست.

تحول در شیوه ارزیابی؛ پیش نیاز طرح هدفمندی شهریه

بارها مشاهده شده برای ارزیابی عملکرد طلابی که دارای سابقه درخشانی هستند، خواسته شده که سند و مدرک ارائه دهند، حال آنکه با یک تحقیق محلی و ارزیابی میدانی می‌شود میزان تأثیرگذاری فرد را احراز کرد.

البته این فرآیند با توجه به کثرت جمعیت طلاب کار دشوار و زمان‌بری خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد که باید سازوکاری طراحی شود که ارزیابی‌های حوزه بر خلاف دیگر سازمان‌ها و نهادها صرفاً مبتنی بر گزارشات مکتوب نباشد.

استفاده از ظرفیت شبکه گسترده مدیران و اساتید استانی حوزه، نمایندگان ولی فقیه در استان و ائمه جمعه و جماعات، می‌تواند این مسیر را تا حدود زیادی هموار کند.

جمع بندی بحث

دغدغه اصلی ما این است که اولاً در شرایط سخت معیشتی جامعه طلاب، هر چه سریع تر این طرح اجرا شود تا بیش از این شاهد هرز رفت توان برخی سربازان امام زمان(عج) در اثر مشکلات اقتصادی نباشیم.

ثانیاً اجرای صحیح این طرح نیز باید مورد توجه باشد و خروجی کار به گونه‌ای نباشد که تعداد قابل توجهی از طلاب نخبه، فعال و اثرگذار نادیده گرفته شوند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.