• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

12

مصائب تبلیغ در عصر جدید

  • کد خبر : 44010
  • 23 تیر 1402 - 21:47
مصائب تبلیغ در عصر جدید
مطابق شواهد و اخبار غیررسمی، زندگی اکثریت طلبه‌های جوان به‌سختی و در انتهای خط فقر می‌گذرد، اما نجابت این عده مانع گسترده‌شدن اخبار این تنگدستی می‌شود. بله ما معدودی آخوند بسازوبفروش و صاحب مال‌و‌منال هم داریم. برخی طلبه‌ها هم با چندین حرفه دیگر از طب‌سنتی تا مشاوره و تدریس، بخورونمیری درمی‌آورند، اما اکثریت‌مطلق، سخت می‌گذرانند.

به گزارش صدای حوزه غلامرضا صادقیان طی یادداشتی که در روزنامه جوان امروز منتشر شده است در مورد سختی های تبلیغ در عصر جدی یادداشتی نوشته است که از نظر می گذرانیم:

چه چیز‌هایی در مجموع موجب «نگرانی نسبت به تبلیغ» می‌شود و مبلغان مذهبی و دیگران چگونه باید رفع نگرانی کنند؟ پاسخ به این پرسش را از چند جنبه می‌توان داد. جنبه اول مسئولیت دولت، حوزه‌های علمیه و مردم نسبت به تأمین معاش و مسکن حداقلی یک مبلغ است. مطابق شواهد و اخبار غیررسمی، زندگی اکثریت طلبه‌های جوان به‌سختی و در انتهای خط فقر می‌گذرد، اما نجابت این عده مانع گسترده‌شدن اخبار این تنگدستی می‌شود. بله ما معدودی آخوند بسازوبفروش و صاحب مال‌و‌منال هم داریم. برخی طلبه‌ها هم با چندین حرفه دیگر از طب‌سنتی تا مشاوره و تدریس، بخورونمیری درمی‌آورند، اما اکثریت‌مطلق، سخت می‌گذرانند.

درس حوزه سنگین و یادگرفتن آن ممارست و «تکرار الف» می‌خواهد و یک طلبه نمی‌تواند بدون حمایت، درس بخواند و مبلغ شود. شهریه حوزه‌ها نیز پول یک ساندویچ است. اینجاست که باید هم نهاد دولت و هم نهاد‌های مردمی نقش خود را پررنگ کنند. بهترین کار هم اداره مساجد به دست مردم و مراجع و با کمک نمازگزاران است. همه طلبه‌های ما نمی‌توانند روحیه مبلغی و نشاط درس و تبلیغ را در عین فقر و تنگدستی حفظ کنند. مانند قدیم هم نیست و شاید برخی همسران‌شان همراهی نکنند. اینجاست که سنگ‌بنای اول تربیت یک مبلغ باسواد، بانشاط و شاد و درگیر و درخدمت مردم، تأمین حداقلی معیشت و مسکن اوست.

جنبه دوم، خودسازی طلبه‌ها و مبلغان است. این خودسازی خودش دو جنبه دارد. اولی، علمی و دومی، زی‌طلبگی است. جنبه علمی نیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد. در دوران «پسا اینترنت و هوش مصنوعی» مبلغان نباید مانند گذشته اتکای‌شان صرفاً به منبر و بلندگو باشد. البته اخبار و اطلاعات حوزه‌ها نشان می‌دهد که در این زمینه طلبه‌ها و مبلغان در سطح خوبی هستند. اما این سخت‌افزاری است، در بخش نرم‌افزاری، یک مبلغ مذهبی به‌لحاظ قوت اندیشه و آراستگی سخن باید از عهده محاجه و مواجهه با جوانانی که «امروز سطح آگاهی عمومی آنان با گذشته قابل مقایسه نیست»، به‌خوبی برآید. جوان امروز منطقی‌تر شده است. کوچک‌ترین «مثال‌نقض» را وقتی در محاجات ما ببیند، «ترک پای‌منبر» می‌کند. اول از هرچیز باید خدای قادر مطلق را به نسل جدید شناساند. نسل تازه، خدای ضعیف و ناتوانی را از شبکه‌های اجتماعی و حتی کلاس‌های درس مدارس یاد گرفته و شناخته است. بشخصه شاهد هستم «مسئله شر» که از مسائل اساسی فلسفه دین است، در میان نسل جدید، بسیار پربحث است و متأسفانه اغلب به اقناع نمی‌رسند. مبلغ مذهبی باید با سلاح مجهز برای این مباحث وارد میدان شود.

زی‌طلبگی نیز بخش ناگزیر خودسازی طلبه‌های دینی است. یکی از دلایل گریز نسل تازه از میدان، دیدن تفاوت حرف و عمل است. تبلیغ دین، یعنی تبلیغ آخرت و ترجیح آخرت به دنیا و عبودیت و زهد و ایثار و نرنجیدن و نرنجاندن. این‌ها زی‌طلبگی می‌خواهد. در خبر‌ها آمده بود که ۵۰ هزار مسجد در کشور تعطیل یا نیمه‌تعطیل است. بعید است در چندصدمتری هر مسجدی یک روحانی ساکن نباشد. اگر او نماز‌های یومیه خود را در مسجد بخواند، حتی اگر در محراب نایستد، هرجا که بایستد، مردم پشت سر او به جماعت می‌ایستند و همان روحانی می‌تواند مسجد را با کمک همین مردم از تعطیلی و بی‌رونقی و بی‌پولی دربیاورد. این کار نمونه‌های زیادی دارد، اما باید فراگیر شود. اگر مردم دیدند طلبه داریم، اما مسجد تعطیل است، دچار شبهه می‌شوند.

جنبه دیگر کار رسانه است. گاهی گمان می‌شود که حضور پررنگ روحانیون در رسانه‌ملی، عمل به وظیفه تبلیغ است. برعکس، مدعای خود روحانیون این است که بهترین تبلیغ‌ها و اثرگذاری‌ها را در زمانی که بین مردم و مثل مردم و چهره‌به‌چهره بوده‌اند، به ثبت رسانده‌اند. تلویزیون جای نوابغ و استثنا‌های تبلیغ است، مثل آقای قرائتی. هنوز صدای مطهری از تلویزیون، خاص و عام را پای آن میخکوب می‌کند و بسیار شنیده و دیده‌ام که خاص‌وعام، پای درس آیت‌الله جوادی آملی می‌نشینند و شبکه تلویزیون را عوض نمی‌کنند با آنکه معترف‌اند که بحث ثقیل است و طرفی نمی‌بندند، اما آن احساس پاکی که دارند، مانع ترک درس و تغییر شبکه تلویزیون می‌شود. مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا هم که درس اخلاق می‌داد و دلی را از خود نرنجاند و بسیاری از جوانان را جذب کرد، از نوابغ و خواص بود. تلویزیون وظیفه مخاطب‌شناسی و وقت‌شناسی دارد. پرکردن آنتن از بحث‌های دینی و روحانی، به‌معنای انجام وظیفه درست تبلیغ نیست.

تبلیغ، اول است و کاری که باید اول باشد، باید نمره اول هم بگیرد که اکنون چنین نیست و دنیا اولویت را بهتر از ما شناخته و نسل تازه ما را می‌برد آنجا که خاطرخواه اوست!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44010
  • نویسنده : غلامرضا صادقیان
  • منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

10مرداد
دانش تبلیغ تهاجمی
حجت الاسلام علیرضا پناهیان تبیین کرد؛

دانش تبلیغ تهاجمی

22تیر
مهمترین ماموریت رهبرانقلاب به حوزه علمیه چگونه می‌تواند تحقق یابد؟
در پی محورهای مورد تأکید رهبری در دیدار با مبلغان و طلاب حوزه های علمیه؛

مهمترین ماموریت رهبرانقلاب به حوزه علمیه چگونه می‌تواند تحقق یابد؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.