• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

5
یادداشت؛

حوزه های علمیه و هدایت سیاسی مردم

  • کد خبر : 13135
  • 27 اردیبهشت 1400 - 12:50
حوزه های علمیه و هدایت سیاسی مردم
بي شک در نسبت سنجي نهادهاي ديني با انقلاب اسلامي به طور عام و رويدادهاي سياسي مانند انتخابات ؛  به طور خاص ارتباطات وثيق و عميقي برقراراست. برجسته ترين نهاد در بين نهاد هاي ديني،حوزه هاي علميه مي باشد.    

به گزارش صدای حوزه، جناب آقای حسین قاسمی فرد دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل رشته فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) طی یادداشتی به بررسی نقش حوزه های علمیه در هدایت سیاسی مردم پرداخته است که در تقدیم شما می‌گردد:

بی شک در نسبت سنجی نهادهای دینی با انقلاب اسلامی به طور عام و رویدادهای سیاسی مانند انتخابات؛  به طور خاص ارتباطات وثیق و عمیقی برقراراست. برجسته ترین نهاد در بین نهاد های دینی،حوزه های علمیه می باشد. قصد داریم به جایگاه و وظائف این نهاد دینی و مهم در ارتباط با رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات بپردازیم:                                                                             

بنا به فرموده رهبر انقلاب نسبت حوزه های علمیه با انقلاب مانند نسبت مادر به فرزندش است.(۱) این یعنی حوزه های علمیه هم در ایجاد انقلاب اسلامی نقش به سزائی داشتند و مولد این نرم افزار که برآمده از شریعت اسلامی است ،بوده اند وهم در بقاء فرزند خویش -که حاصل مجاهدت های علمی و عملی فقهاءدر طول قرون متمادی است- باید نقش ایفا کنند.

دین اسلام زمانی به غایت خویش می رسد که به منصه ظهور و عمل رسیده و از فضای گزاره های علمی عبور کرده و به عینیت برسد؛ در واقع وجود خارجی دینی که همان مناسک باشد با وجود ذهنی آن، یعنی گزاره های دینی و علمی منطبق شود. بدون تردید عینیت بخشیدن به احکام ومناسک دینی مانند اجرای حدود، دفاع از حریم دار الاسلام و ده ها مورد دیگر بدون تشکیل حکومت دینی که بر آمده از دین باشد امکان پذیر نبوده و میسر نمی گردد.

روحانیت و علما در طول قرن های گذشته بعد از غیبت کبری وظیفه هدایت دینی مردم را با ابزار ها و روش های مختلفی به عهده داشته اند؛گاه این هدایت و حفظ شیعه را در نقش ناقد(اپوزسیون ) حکومت جور به عهده داشتند و گاه باحضور و اخذ مسئولیت در دولت ها برای حفظ و بقای  دین.

در حال حاضر با به ثمر نشستن مجاهدت های طولانی فقها و علما در تولد حکومتی دینی، حوزه های علمیه برای بقای حکومت و حاکمیت در عرصه های مختلف و هدایت های سیاسی مردم که درجهت گیرهای دینی آنان نیز تاثیر گذار است نقش مهم، تاثیر گزار و سازنده خود را ایفا کنند. لذا حوزه های علمیه ، فضلاء و طلاب باید با اعتماد به نهادهای حاکمیتی( نظیر شورای نگهبان )نه تنها مردم را به حضور در عرصه های انتخاباتی دعوت کنند بلکه با معرفی و حمایت از کاندیدای اصلح  نقش هدایت گری مردم را در این عرصه به عهده داشته باشند.

در آخر نیز مایلم به بیانات رهبر معظم انقلاب در اینباره اشاره کنم:

“مبادا کسی از روحانیون احساس کند که در مساله انتخابات، وظیفه وتکلیفی ندارد و بگوید مردم بروند هر کاری که می خواهند، بکنند! شما می توانید به مردم کمک کنید. عدم دخالت خطرناک است”. (۲)

۱-دیدار با ااجتماع بسیار عظیم و پرشور علما، فضلا، اساتید، مدیران مدارس و طلاب حوزه علمیه قم، ۱ آبان‌ماه سال ۱۳۸۹.

۲ – دیدار با روحانیون ۳ اردیبهشت ۱۳۷۶

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=13135
  • نویسنده : حسين قاسمي فرد

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.