• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4

طرح شفافیت آراء نمایندگان چرا به ثمر ننشست؟

  • کد خبر : 1595
  • 15 بهمن 1399 - 16:56
طرح شفافیت آراء نمایندگان چرا به ثمر ننشست؟
اساساً معقولیت مشروعیت و مقبولیت لازمه هر مصوبه‌ای است که در دالان‌های قانونی و اجرایی و قضایی گیر نکرده و بر ریل روان و روبه جلویی حرکت کند.

به گزارش صدای حوزه، در جلسه علنی امروز مجلس طرح شفافیت آراء نمایندگان، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ مخالف و ۱۲ ممتنع رد شد. تصویب این طرح نیاز به دوسوم آرای نمایندگان مجلس را داشت که با اختلاف سه رأی کمتر، رد شد.

فارغ از تأیید یا رد طرح‌های نمایندگان در مجلس، رویکرد منتخبین ملت که در چنین طرح‌هایی اشراب می‌شود نیز بسیار حائز اهمیت است. اینکه رویکرد نظری و منطق عملیاتی در طرح شفافیت آرا چه بود نیازمند بررسی و بازبینی دقیق‌تری است تا به یک اجماع نظری در مجلس انقلابی منجر شود.

اساساً معقولیت مشروعیت و مقبولیت لازمه هر مصوبه‌ای است که در دالان‌های قانونی و اجرایی و قضایی گیر نکرده و بر ریل روان و روبه جلویی حرکت کند.

طرح شفافیت آراء که به دنبال اجرای تمام عیار دموکراسی و مانور واقعی مردم سالاری در ساحت قانون‌گذاری بود چرا باید رأی نیاورد؟ اینکه مسیر رانت و خرید فروش رأی بسته شود چرا مخالف دارد؟

اینکه مردم در جریان جزئیات تصمیم گیری نمایندگان‌شان قرار بگیرند چرا به ثمر نمی نشیند؟ آیا به ادعای برخی از نمایندگان مخالف دوره قبل مجلس، از شمشیر داموکلس دولتی می‌هراسند که در عنایت به شهر یا استان یا شخص خودشان دچار کم لطفی شوند؟

میزان حریت نمایندگان در چنین طرح‌هایی آیا افزایشی است یا کاهشی؟ باعث جسورتر شدن نماینده مردم می‌شود یا دست و دلش خواهد لرزید و استقلال رأی خود را در مرز چالش تجربه خواهد کرد؟

ضروری است که پیوست‌ها و مبانی و نتایج چنین طرح‌هایی در اتاق فکر و کمیته‌های اندیشه‌ورز مجلس با همه ابعادش و به نسبت تمام نمایندگان استانی و شهرستانی و غیرمرکزی بررسی و بازخوانی شود تا اشکالات و معایب طرح، قبل از ارائه در صحن علنی مجلس برطرف شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1595

مطالب مرتبط

03اردیبهشت
بهای «منفعت»، بهای «حقیقت»
دوستانه با آقای قالیباف:

بهای «منفعت»، بهای «حقیقت»

25فروردین
بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی
گزارشی درباره یک طرح سرگردان ملی:

بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی

23فروردین
فراز و فرود طرح «فضای مجازی» مجلس
درباره ضرورت قانونمند شدن فضای مجازی:

فراز و فرود طرح «فضای مجازی» مجلس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.