• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6

رژیم غذایی مادر و تأثیر آن بر سلامت جنین

  • کد خبر : 6370
  • 23 اسفند 1399 - 13:52
رژیم غذایی مادر و تأثیر آن بر سلامت جنین
برای داشتن دوران بارداری سالم و کودکی بدون عیب و نقص می‌توان اقداماتی انجام داد که یکی از آن اقدامات تغذیه صحیح می‌باشد.

جنین برای تغذیه فقط یک منبع غذایی دارد و آن مادر است. به همین دلیل در دوران بارداری رژیم غذایی مادر بیش از هر زمان دیگر مهم است و باید تا حد امکان متنوع، متعادل و صحیح باشد.

لازم نیست رژیم غذایی خاصی داشته باشید و یا برای دو نفر غذا بخورید فقط باید بر اساس هرم غذایی از انواع غذاهای خانگی و تازه استفاده کنید و مصرف غذاهای قند نمک و غذاهای کارخانه ای را کاهش دهید.

در زمان بارداری برای استفاده از هر دارو حتی داروهای گیاهی با پزشک مشورت نمایید.

پروتئین

پروتئین

سعی کنید غذاهایی که منبع خوبی از پروتئین هستند مصرف کنید زیرا نیاز شما به پروتئین در دوران بارداری افزایش می یابد. ماهی، گوشت، حبوبات، لبنیات، مغزها، تخم مرغ و سویا منابع خوب پروتئین هستند.

فیبر

فیبر

غذاهای پر فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی شماست، زیرا یبوست در دوران بارداری شایع می باشد و مصرف غذاهای پر فیبر به پیشگیری از آن کمک می کند.

میوه ها و سیزیجات منابع مهمی از فیبر هستند. غلات کامل(سبوس دار) نیز منبع مناسبی از فیبر است.

کلسیم

کلسیم

کلسیم برای رشد دندان ها و استخوان های کودک شما لازم است. اگر شما به اندازه ی کافی کلسیم دریافت نکنید، کلسیم از ذخایر بدن شما برای تامین نیاز جنین مصرف می شود.

مصرف ۳ لیوان شیر یا ماست در روز که بهتر است کم چرب باشد،نیاز شما به کلسیم را تأمین می کند.

وجود مقدار کافی از ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است؛ قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و یا استفاده از شیرهای غنی شده با ویتامین D می تواند نیاز شما را تأمین کند.

دقت کنید که برای ساخته شدن مقدار کافی از ویتامین D در بدن، نور خورشید باید بدون مانعی مانند شیشه، لباس و یا کرم ضد آفتاب به پوست برسد.

اسید فولیک

آهن و اسید فولیک

گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگراز غنی ترین منابع آهن هستند که به راحتی جذب میشوند.

حبوبات و سبزی های برگ سبز هم منابع خوبی از آهن هستند.

آهن اگر همراه با ویتامین C مصرف شود بهتر جذب می شود، اما چای و قهوه مانع جذب آهن می شود.

اسیدفولیک جز ویتامین های گروه B است که برای تشکیل دستگاه عصبی جنین به خصوص در چند هفته اول ضروری است. دل و قلوه و جگر،سبزی های برگ سبز تیره و حبوبات و غلات از منابع خوب اسید فولیک هستند.

مایعات

نوشیدن مایعات در دوران بارداری برای جلوگیری از یبوست و سالم نگه داشتن کلیه ها اهمیت زیادی دارد.

بهترین نوشیدنی اب است قهوه و شکلات مایع به دلیل داشتن کافئین بالا نباید بیش از دو فنجان در روز مصرف شوند،اما نوشیدن ۱تا۲ فنجان چای کمرنگ در روز، علاوه بر اینکه ضرری ندارد مفید نیز است.

نمک

نمک

پیش از این به زنان باردار توصیه می شد مصرف نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنند، زیرا تصور می شد نمک در تورم زیاد بدن و ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری نقش دارد. اکنون محدودیت زیاد نمک در دوران بارداری توصیه نمی شود.

مصرف نمک در حد ۵ تا ۶ گرم(به اندازه یک قاشق مربا خوری)در روز متعادل است.

غذاهای کارخانه ای

غذاهای کارخانه ای و حاضری

بهتر است از خوردن غذاهای کارخانه ای مانند کنسرو ها و آبمیوه های پاکتی و سوپ های آماده خود داری کنید زیرا بیشتر آنها قند و نمک اضافه می شود و همچنین مواد نگهدارنده و رنگ های غذایی دارند.

همچنین از مصرف کنسرو ماهی بیشتر از یک ماه در طول ماه خودداری کنید زیرا جیوه جذب شده توسط آن ما تواند احتمال مسمومیت را در شما افزایش دهد.

مکمل

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

اگر رژزیم مناسبی داشته باشید و به میزان کافی میوه و سبزی مصرف کنید به طول معمول به جز اسیدفولیک و گاهی آهن که در اکثر موارد با استفاده از مکمل تأمین می شود، به مکمل خاصی نیاز ندارید. از مصرف مکمل ها بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6370
  • منبع : کتاب تغذیه در خانواده

مطالب مرتبط

12اردیبهشت
۷ راهکار برای مادری شاداب‌تر بودن
شغلی 24 ساعته که نیاز به انرژی فوق العاده دارد؛

۷ راهکار برای مادری شاداب‌تر بودن

10اردیبهشت
رفتاری جالب از یک خانم در روز قدس که دو جور متفاوت می‌توان فهمید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.