• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6

صرافی دیجیتال چیست؟

  • کد خبر : 11452
  • 23 اردیبهشت 1400 - 14:22
صرافی دیجیتال چیست؟
برای انجام معامله و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال چه باید کرد؟ قدم اول برای این کار ثبت نام در یک صرافی دیجیتال است. صرافی دیجیتال واسطه ای بین معامله گران و بازار ارز های دیجیتال هستند. بازاری که امروزه بسیار داغ و پر التهاب است. در این بین صرافی های دیجیتال که در واقع یک پلتفرم آنلاین هستند، عملیات خرید و فروش ارز های دیجیتال را بسیار راحت کرده اند. در این مقاله درباره چیستی، کاربرد و چگونگی بهره مندی از خدمات صرافی دیجیتال صحبت به میان آمده است.

صرافی دیجیتال

همانطور که میدانید امروزه بازار ارز  دیجیتال بسیار داغ شده است و افراد مختلف از جای جای جهان در حال انجام معاملات مختلف در این بازار هستند. در این بین یک سوال بسیار مهم پیش می آید، که برای این کار باید به کجا مراجعه کرد؟  پاسخ این سوال بسیار ساده است :

صرافی  دیجیتال! اما اینکه صرافی های دیجیتال دقیقا چه کارهایی را انجام می دهند و چند نوع هستند، سوال های هستند که ذهن بسیاری از ما را مشغول خودشان نموده اند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم که در مورد صرافی های دیجیتال بحث مفصلی داشته باشیم و ابعاد مختلف کارهای یک صرافی دیجیتال را مشخص کنیم.

صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

صرافی دیجیتال چیست؟

اکسچنج (Exchange)  در زبان انگلیسی به معنی مبادله و معامله است. البته یکی دیگر از معانی آن صرافی هست. دقیقاً به همین دلیل بود که با ورود ارزهای دیجیتال به ایران ابتدا به صرافی های ارز  دیجیتال نیز اکسچنج گفته می شد. بعدها و با گذر زمان نحوه استفاده از این لغت نیز تغییر کرد، به گونه ای که با جا افتادن کلمه صرافی، رفته رفته به آن ها صرافی ارز دیجیتال گفته شد.

صرافی ارز دیجیتال برای این ساخته شده است تا معامله گران بتوانند در آن انواع ارزهای دیجیتال را بخرند و بفروشند و از این طریق سود به دست بیاورند. در واقع صرافی های دیجیتال یک پلتفرم آنلاین هستند که عملیات خرید و فروش ارز های دیجیتال را بسیار راحت کرده اند.

در صرافی های دیجیتال شما ارز های دیجیتال را به صورت جفت ارز خرید و فروش می کنید. برای مثال شما می توانید جفت ارز مربوط به بیت کوین و ریپل btc/rip را مبادله کنید و با توجه به نرخ تفاوت بین این دو ارز دیجیتال سود کسب کنید. در واقع می توان گفت که این مبادلات یک بازار برخط و  بخشی از مبادلات در کل شبکه ارزهای دیجیتال هستند.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که یک صرافی دیجیتال برای اینکه بتواند فعالیت خودش را ادامه دهد نیاز به bid و ask دارد که در واقع bid به معنی فروش و ask نیز به معنی خرید است. در واقع به زبان ساده اگر درخواست خریدی برای یک ارز دیجیتال خاص وجود نداشته باشد یعنی هیچ معامله و یا حجمی در بخش خرید نیز وجود ندارد و همین اتفاق موجب می شود تا کسی نتواند آن ارز دیجیتال خواست را خریداری کند.

حالا تصور کنید که یک مشتری یک درخواست فروش مربوط به یک ارز دیجیتال را ثبت می کند. پس از مدتی دیگر هم در آن سوی دنیا اولین درخواست خرید را درج می کند. اینجاست که در صورت برابر بودن قیمت های عرضه و تقاضای آن ها معامله رخ می دهد. در غیر این صورت مبلغی که برای معامله بلوکه شده بود به حساب کاربرهایی که در دو طرف معامله بودند بر می گردد.
 
صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

یک صرافی دیجیتال خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک صرافی خوب را می توان به سادگی تشخیص داد. کافیست برای این کار به ویژگیهای زیر دقت کنیم و آن ها را در گزینه های مورد نظرمان پیدا کنیم.
 

احراز هویت سریع و آسان

احراز هویت در بازار ارزهای دیجیتال امری طبیعی است، اما باید دقت داشت که فرآیند آن نباید طولانی و سخت باشد.

بالاخره معامله رمزارزها قانونی است یا غیرقانونی؟

تنوع در تعداد ارز

بازار ارز دیجیتال باید دارای تنوع زیادی باشد، چرا که بسیاری از کاربر ها  معتقدند که تنوع در سبد خرید ریسک معامله را کاهش می دهد.
 

داشتن دفتر

وجود یک دفتر فیزیکی و فراهم ساختن امکان مراجعه حضوری می تواند امتیاز بزرگی برای جلب اعتماد باشد.
 

وجود خدمات پس از فروش و پشتیبانی

خدمات پس از فروش و پشتیبانی هم می توانند اعتبار کسب و کار را افزایش دهد.
 

نرخ های واقعی و لحظه ای

یک صرافی خوب باید بتواند نرخ های واقعی و لحظه ای را با توجه به نوسانات شدید ارزهای دیجیتال ارائه کند، چرا که بهره بردن از دقیق ترین نرخ هادر لحظه خرید و یا فروش الزامیست.
 

وجود اپلیکیشن

احتیاجی به گفتن ندارد که بسیاری از کاربران تمایل بسیار زیادی به استفاده از موبایل به جای لپ تاپ و  رایانه ها دارند. در این بین وجود یک اپلیکیشن بسیار خوب برای یک صرافی امتیازی بسیار خوب به حساب می آید. در این بین باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده از اپلیکیشن ها به مراتب ساده تر است کار روی وبسایت است.

رزومه و سابقه مجموعه

یافتن اطلاعات در مورد سابقه و کلاس کاری یک مجموعه از طریق اینترنت بسیار ساده است.سابقه یک شرکت به ما نشان می دهد که هدف و چشم انداز آن ها برای آینده به چه شکل است.(۱) و(۲) و(۳)و (۴)
 
صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد صرافی های دیجیتال

فرض کنید که قصد دارید مقدار پول را در فضای ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید تا از این طریق سود به دست بیاورید. اینجاست که صرافی دیجیتال وارد کار می شود. چراکه صرافی های دیجیتال در واقع پورتال هایی هستند که دنیای ما را با دنیای ارزهای دیجیتال لینک می کنند. امروزه تعداد زیادی از صرافی های دیجیتال موجود هستند اما باید برای انتخاب بهترین مورد آن ها این فاکتورهای کلی را در نظر گرفت: اعتبار، شهرت، سابقه، شفافیت مبادلات و البته امنیت معاملات.

با یک بررسی ساده می توان به طور کلی گفت که کار صرافی های ارز دیجیتال تا حدود بسیار زیادی شبیه به کارگزاری های بازار سهام هستند؛ البته لازم به ذکر است که این دو مورد با هم تفاوت های بسیاری دارند. جالب است بدانید که صرافی های ارز دیجیتال از ابتدا فقط امکاناتی نظیر خرید و فروش ارزهای مختلف دیجیتال را برای معامله کنندگان مختلف تامین می کردند؛ اما با گسترش این حوزه و نیاز معامله کنندگان به امکانات بیشتر در حوزه صرافی های بزرگ قابلیت های معاملاتی بسیار زیادی را برای کاربران خودشان تعبیه کرده اند.

ویژگی های معاملاتی خاص برخی از صرافی های بزرگ شامل معاملات مارجین، فرابورس و قراردادهای آتی است. البته با توجه به پیشرفت معاملات امکانات هر روز در حال پیشرفت هستند.

صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع صرافی های دیجیتال

به طور کلی دو نوع صرافی دیجیتال وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی آن دو خواهیم پرداخت.
 

متمرکز

در ابتدا لازم است بدانید که متمرکز بودن در امور مالی بدین معنی است که شما به کسی یا جایی اطمینان می کنید و مدارکتان را در اختیارش قرار می دهید، آن مکان هم به شما برای انجام دادن تراکنش ها و رسیدگی به پولتان خدمات لازم را ارائه می دهد.جالب است بدانید که در گذشته کلمه متمرکز برای سازمان هایی به کار برده می شد که امور مختلف مالی را مدیریت می کردند.

متمرکز بودن در واقع بدین معنی است که یک واسطه ی معتبر برای رسیدگی به تک تک تراکنش های افراد مختلف و دارایی های آنها وجود داشته باشد. یک مثال خوب برای این قضیه بانک است. مشتری ها پول خودشان را به بانک می دهند تا بانک از آنها محافظت کند، بانک هم بابت این کار از مشتری ها اطلاعات شناسایی را دریافت می کند و خدمات لازم را به مشتریان ارائه می کند و متعاقباً بابت انجام این خدمات کارمزد خودش را دریافت می کند.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد مشابه اعتماد کردن به یک بانک یا حتی یک کارگزاری بسیار ساده تر و امن تر از حالتی است که یک فرد خودش از دارای خودش محافظت کرده و آن را مدیریت می کند.

دلیل این امر نیز بسیار واضح است. یک بانک یا کارگزاری دارای پروتکل های امنیتی و عملیاتی بسیار قابل قبولی است و تیم حرفه ای نظارت بر پول بسیار کارکشته ای را در قلب خودش جای داده است که میزان اعتماد مشتریان به خودش را بالاتر ببرد.

صرافی های متمرکز ارز دیجیتال نیز از همین قواعد پیروی می کنند و به همین شکل عمل می کند. یک کاربر می تواند پول خود را در اختیار آن ها بگذارد و در حساب آن ها ذخیره کند. پولی که توسط یک مشتری در اختیار صرافی قرار می گیرد توسط صرافی برای انجام عملیات های مالی مد نظر مشتری مورد استفاده قرار می گیرد و در اختیار صرافی است.

صرافی هم یک پنل دسترسی برای هر مشتری ایجاد می کندکه رمز عبور آن توست مشتری تعیین می شود. موارد بسیاری وجود دارد که در آن ها سرمایه گذاران مقادیر مختلفی از پول های خودشان را به علت استفاده از صرافی های غیرمتمرکز از دست داده اند. این مورد جای تاسف بسیاری دارد، چرا که آن ها می توانستند از صرافی های متمرکز استفاده کنند و با ارائه مدارک شناسایی پول های خودشان را بازیابی کنند.
 

غیرمتمرکز

به عبارت ساده می توان گفت که یک صرافی غیرمتمرکز ارز های دیجیتال، یک محیط بسیار هوشمند را به وجود می آورد که به وسیله آن واسطه ها را در امر مبادله ارز های دیجیتال کنار می زند. در این صرافی ها معاملات از طریق قرارداد های بسیار هوشمند صورت می گیرد تا پول ها از دست هیچ واسطه ای عبور نکنند. در واقع صرافی های غیرمتمرکز به صورت یک سیستم p2p یا  همتا به همتا عمل می کنند.

البته باید توجه داشت که معاملات غیر متمرکز یا dex  هنوز در ابتدای راه خودشان قرار دارند و به همین دلیل در سطح دنیا خیلی محبوب نیستند و طبیعی است که میزان مبادلات در این صرافی ها تا حدودی کم باشد؛ با این حال این صرافی ها به دلیل عملکرد جالب توجهشان مورد توجه بسیاری از فعالان بازار قرار گرفته اند و برای کشورهایی که در تحریم هستند نیز بسیار مناسب اند.(۳ و ۶ و ۷)
 

صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

معایب و مزایای استفاده از انواع صرافی های دیجیتال

تفاوت هایی که بین صرافی های دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد باعث شده است تا نقاط قوت و ضعف برای آن ها ایجاد شود، شاید به کار بردن اصطلاح مزایا و معایب برای این نقاط قوت و ضعف زیاد درست نباشد، اما برای درک بهتر این موضوع به ما از این لغات استفاده کردیم.
 

مزایای استفاده از صرافی های متمرکز

  • استفاده ساده و بسیار راحت و آسا
  • قابلیت نقدینگ

معایب صرافی متمرکز

  • کنترل وجوه و مبادلات مختلف توسط صرافی 
  • نیاز به ارائه  دادن برخی از مدارک شخصی ( برای برخی از ویژگی های اضافی) 
  • امکان عدم دسترسی به سایت در اثر خرابی و یا تلاش کلاهبرداران برای هک کرد

مزایای استفاده از صرافی غیرمتمرکز

  • کنترل تمامی وجوه و مبادلات توسط خود کارب
  • ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی 
  • عدم امکان خرابی یا هک شدن سرور مرکز
  • عدم نیاز به ارائه مدارک شخصی جهت شناسایی و پیگیری 

معایب استفاده از صرافی غیرمتمرکز

  • استفاده از آن برای افراد مختلف ساده نیست، به خصوص برای مبتدیا
  • در صورتی که رایانه  ی شما هک شود شما قادر به انجام کاری نخواهید بود

 
صرافی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه گیری

برای شروع فعالیت در بازار ارز های دیجیتال ما باید در ابتدا یک صرافی دیجیتال خوب را انتخاب کنیم. صرافی های بسیار زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و خدمات خاص خودشان را ارائه می دهند.

برای اینکه بتوانیم بهترین صرافی را انتخاب کنیم لازم است که اطلاعات لازم در مورد ارز های دیجیتال و نحوه کارکرد و خرید و فروش آن ها را به دست بیاوریم؛ چرا که ورود احساسی و ناآگاهانه به این بازار می تواند منجر به ضررهای مالی برای ما بگردد.

لذا بهترین راه ممکن برای فعالیت و سود بردن از این بازار بزرگ، کسب اطلاعات و آگاهی های لازم، انتخاب مناسب ترین گزینه و به روزرسانی دائمی سطح اطلاعاتی خودمان می باشد. در پایان امیدواریم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و برای شما روزهای بسیار خوبی را آرزومندیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=11452
  • منبع : rasekhoon.net

مطالب مرتبط

15بهمن
علت وضعیت غم انگیز این روزهای بازار بورس
روایت فراز و نشیب عجیب سهام در بورس؛

علت وضعیت غم انگیز این روزهای بازار بورس

02بهمن
جرأت، حلقه مفقوده این روزهای بازار بورس!
همزمان با روزهای سراسر سرخ بازار سرمایه؛

جرأت، حلقه مفقوده این روزهای بازار بورس!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.