• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 6242اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7

امامت شهر یا امام جمعه

  • کد خبر : 8805
  • 18 فروردین 1400 - 13:53
امامت شهر یا امام جمعه
در روزگاری که برخی مسئولان به جای دوای درد مردم با سوء مدیریت‌ و بی‌تدبیری‌ و اختلاس‌، به تولید درد می‌پردازند، امامان مردم باید به صحنه بیایند و نقش «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» را به منصه ظهور رسانند.

هنوز پنج سالم نشده بود که هر هفته پدرم دستم را می‌گرفت و به نماز جمعه می‌برد؛ اوایل دهه شصت بود و شور و شوق انقلابی در این مراسم هفتگی بروز و ظهور ویژه‌ای داشت.

اغلب پس از نماز، به یک مناسبت و بهانه، به سمت میدان انقلاب راهپیمایی می‌کردیم. چهره جذاب و پر تحرک حاجی بخشی عزیز که روی سقف آن خودروی معروفش شعار می‌داد و با شور انقلابی‌اش جمعیت به وجد می‌آمد، را هیچ‌گاه از یاد نخواهم برد.

آن ایام نگاه مردم به نماز جمعه و ائمه جمعه نگاه خاصی بود؛ این جایگاه‌ها همواره تقدس خاصی نزد مردم متدین داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: یک روز عادی امام جمعه جهادی+فیلم

رفته رفته با تهاجمات و شبیخون‌های متعدد فرهنگی و اقتصادی گویا آن شور و حرارت کمی تحلیل رفت. بُعد عبادی نماز جمعه پر رنگ‌تر شد و بُعد سیاسی آن به خطبه دوم و برخی مناسبت‌های خاص تقلیل یافت.

در نظر برخی از مردم نماز جمعه نسبت به نمازهای جماعت یومیه، تنها در روز و تعداد شرکت کنندگان تفاوت داشت و امام جمعه نیز همان امام جماعت خودمان بود با یکسری توانمندی‌های بیشتر در ارئه مطلب.

نقطه عطفی برای جایگاه امامت جمعه

اما با انتخاب امام جمعه‌های جوان از سوی رهبر معظم انقلاب و حرکت‌های جدیدی که از آنها مشاهده کردیم، بستری جدید و کابری فراگیر و مهمی برای این جایگاه تعریف شد.

                                                                    امام جمعه کوخ نشین اهواز

مردمی که عادت کرده بودند امام جمعه را تنها در پشت تریبون نماز جمعه به عنوان متکلم وحده ببینند، امروز امامانی را می‌بییند که روی جدول خیابان بدون هیچ تکلفی می‌نشینند و به در دل آنها گوش می‌دهند؛ البته به این میزان هم بسنده نمی‌کنند همه همت خود را به کار می‌برند تا این مشکلات مرتفع شود.

مردم روستاها و مناطق محرومی که در طول این چهاردهه شاید نام امام جمعه شهر خود را هم نمی‌دانستند، امروزه او را در کنار خود می‌بییند که تا زانو در آب سیل فرو رفته و خانه به خانه به دنبال امداد رسانی به مردم سیل زده است.

همراهی میدانی با مردم به‌جای نظرسنجی اتومبیلی

                                                            امام جمعه تبریز در صف مرغ!

وقتی که تدبیر برخی مسئولان، مردم را برای تهیه مرغ به صف می‌کند و صدای آنها به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد این امام جمعه است که پا به میدان می‌گذارد و همانجا با چند تماس مشکل مردم را از نزدیک حل می‌کند.

                                 ایده جالب امام جمعه همدان؛ پای درد و دل مردم از نزدیک به بهانه پیاده روی

در شرایطی که افتخار رئیس جمهور این است که از پشت شیشه دودی اتومبیل ضد گلوله‌اش نظرسنجی می‌کند و به زعم خود با دیدگاه مردم آشنا می‌شود، امام جمعه یک شهر بخشی از روز را به پیاده روی در معابر پر تردد، اختصاص می‌دهد تا مردم از نزدیک و بدون هیچ مانع و واسطه‌ای مشکلات خود را مطرح کنند و او راه چاره را نشان دهد.

امروزه دیگر حرکت‌های جهادی مردم صرفاً در پشت تریبون نماز جمعه تقدیر و تجلیل نمی‌شوند بلکه امامان جمعه‌ای داریم که خود جهادی اند و در کنار طلاب، دانشجویان جهادی و مردم بومی منطقه، خشت روی خشت می‌گذارند تا جامعه را بسازند.

خبرهای امام جمعه دیگر منحصر به روزهای جمعه نیست؛ بسیاری از روزهای هفته شاهد یک اتفاق مبارک در گوشه‌ای از کشور هستیم که معمولاً شخص امام جمعه محور آن رویداد است.

امام جمعه می‌تواند امام شهر باشد

باز تعریف جدیدی که از جایگاه امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه، صورت گرفته، فراتر از اقامه نماز در یک روز خاص است. این بزرگواران نشان دادند که امام جمعه می‌تواند امام شهر باشد و بارهای سنگینی را به دوش بکشد.

                                                    سرکشی امام جمعه زابل به بیمارستان‌ها با لباس مبدل

هرچند که شاید هیچ کس چنین توقعی از امام جمعه نداشته باشد ولی این ظرفیتی است که برای بسیاری از ائمه جمعه ما فراهم شده است؛ خدمت رسانی ملموس به مردم، آنقدر شیرین و مبارک است که رایحه خوش آن تا فرسنگ‌ها می‌رود و تلخ کامی مردم محروم اقصی نقاط کشور را از بین می‌برد.

راهکاری مهم در خنثی سازی پروژه تولید درد برخی مسئولان

سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها، اختلاس‌ها و معیشت سخت شاید مهم‌ترین دلایلی باشد که نمازجمعه‌های ما دیگر رنگ و بوی دهه شصت را ندارد اما بازتکرار و تکثیر فعالیت‌های جهادی این قیبل امامان جمعه می‌تواند شور و شوق انقلابی را در دل مردم پر رنگ‌تر کند.

                                          امام جمعه آبادان مشغول خدمت رسانی به مردم سیل زده خوزستان

حال که برخی از مسئولان در سال‌های «جهش تولید» و «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به جای دوای دردها، به تولید درد می‌پردازند و استخوان لای زخم مردم می‌گذارند؛ به نظر می‌رسد این امامان مردم هستند که باید به صحنه بیایند و نقش «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» را به منصه ظهور رسانند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.