• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6241اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7
گزارش تحلیلی از بازتاب‌های سفر رئیس مجلس به روسیه؛

مشاوران کم تجربه؛ پاشنه آشیل قالیباف

  • کد خبر : 2827
  • 27 بهمن 1399 - 12:05
مشاوران کم تجربه؛ پاشنه آشیل قالیباف
رفتار برخی مشاوران نزدیک آقای قالیباف، در زمینه تبلیغات پیشاپیش درباره سفر آقای قالیباف، هیجان زده و ناپخته بود و در نهایت این بدسلیقگی‌ها موجب شد که اهمیت این سفر تحت الشعاع قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، سفر رییس مجلس به روسیه شاید یکی از سفر‌های مقامات کشور در سالیان اخیر بود که از طرف رسانه‌های معاند و برخی جریانات داخل کشور به طور همزمان مورد هجمه قرار گرفت، این حالی است که سفر یک مقام بلندپایه به یک کشور خارجی را باید به صورت یک مسئله ملی نگاه کرد که در راستای تأمین منافع ملی صورت می گیرد.

اما برخی همان طور که سند روابط راهبردی ۲۰ ساله ایران با چین را آماج بمباران رسانه ای خود قرار داده بودند، تا جایی که این حاشیه سازی همراه با دروغ‌پردازی چند روز جلوتر از سفر و در حالی که سفر قالیباف هنوز انجام نشده بود، با انتشار عکس‌های سفر آبان سال ۹۴ قالیباف در مقام شهردار تهران به سن پترزبورگ آغاز شد، انواع تفسیر‌ها و تحلیل‌ها از علل بی توجهی مقامات روس به رئیس مجلس مطرح شد و حتی رسانه‌های معاند با انعکاس این تصاویر از دست رفتن عزت ایرانیان سخن به میان آوردند؟!

شاید یکی از موضوعاتی که موجب شد سفر دکتر قالیباف مورد قرار گیرد، پیام رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه بود، متأسفانه برخی مبتذلانه به این امر عمومی واکنش نشان دادند و سفر رسمی مقام جمهوری اسلامی را بازیچۀ بازی‌های سیاسی خود قرار دادند، برای مثال:

آذری جهرمی درس امام را چرا به ظریف یادآوری نکرد؟

«جهرمی»، وزیر ارتباطات در سخنرانی اخیر خود به بهانه دهه فجر گفت: «درس امام با این بود که همان گونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به «کاخ کرملین» هم راهبرد درستی نیست. امام به ما یاد دادند که به مردم و به ویژه کوخ نشین ها تکیه کنیم».

آقای آذری جهرمی در حالی غیرمستقیم و کنایه‌آمیز اولین سفر رسمی قالیباف به مسکو را امیدبستن به کرملین تعبیر می‌کند که محمدجواد ظریف در 7 سال گذشته بیش از 30 مرتبه برای دیدار با مقامات روسیه به این کشور سفر کرده است اما نه سفر قالیباف و نه سفر ظریف را نمی‌توان وابستگی به شرق تعبیر کرد.

مشاوران قالیباف؛ نوک پیکان هجمه‌ها

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی نیز در این باره نوشت: «اگر آقای قالیباف از این سفر تشریفاتی به خاطر برخورد تحقیرآمیز پوتین چشم می پوشید و به جای آن به سفر نظارت میدانی می رفت می توانست بهره بیشتری در جهت مورد نظر نصیب خود کند. نقش مشاوران را هم نباید نادیده گرفت. او اگر می خواهد در آینده موفق عمل کند، باید افراد با درایتی را جایگزین این مشاوران کند».

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصلاح طلب به ظاهر اصولگرا با ادبیاتی زننده در واکنش تندی در توییتر خود نوشت: “مشاوران بادمجان دورقابچین رئیس مجلس به جای شفاف سازی در مورد باقر گیت، هم دروغ بافتند، هم او را با حاج قاسم مقایسه کردند. حال آنکه خود قالیباف می‌داند این مقایسه عرش با فرش است. خاک بر سر من که چنین مشاورانی دارد رئیس مجلس مملکتم، که برای پست خود، رئیس‌شان را هم خراب می کنند، حتی.”

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم نیز دیدگاه خود را این چنین توئیت کرد: “قصد تحقیر ندارم فقط به دو اشکال قالیباف اشاره می کنم. اول به جای این که زندگی و فعالیت عادی خود را انجام دهد همه کارهایش معطوف به انتخابات است. لذا کارهایش همیشه مصنوعی و خراب می‌شود. دوم. مشاورانش از خودش خیلی ضعیف ترند. مشاور محترم لطفا آقای رئیس‌ را از این توییت بی‌خبر نگذار.”

سنگ اندازی در روابط با کشورهای شرقی؛ رویه غرب‌گراها

تلاش مخالفان داخلی هماهنگ و هم صدا با افراد و رسانه‌های اصلاح طلبان به‌منظور حاشیه‌سازی برای سفر رئیس مجلس در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مورد عدم دیدار رییس مجلس با پوتین اعلام کرده بود: “پروتکل ملاقات روسای مجالس” امکان ملاقات با رئیس جمهور روسیه را نمی‌داد و مجلس در جریان این موضوع بوده ‌است. آقای ظریف گفته بود وزارت خارجه برای انجام این ملاقات، تلاش کرد اما نتیجه نداشت.

سنگ‌اندازی در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین از سوی غرب‌گراها تبدیل به رویه شده است؛ مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ یک هجمه آیی را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد.

چند نکته در این زمینه

قابل ذکر است که: 1 ـ سفر آقای قالیباف در راستای دعوت مستقیم رئیس دومای روسیه مسکو بوده است و این دیدار در سطح دو همتا صورت گرفت که در عرف دیپلماتیک دیداری در سطح رؤسای پارلمان ها محسوب می شود. از سوی دیگر بنا به اذعان سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان، هماهنگی کاملی میان مجلس با وزارت خارجه برای انجام این سفر وجود داشت. خطیب زاده این نکته را نیز بیان داشت که: «از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. اگر موضوع کرونا و پروتکل ها نبود ممکن بود برخی ملاقات ها انجام شود. نفس سفر مهم است».

۲ ـ به اعتراف خیلی از سیاستمداران قدرت رهبری آمریکا در دنیا در حال زوال و کاهش است. آمریکا دیگر در درون انسجام سابق را ندارد و بزرگ‌ ترین مدعی دموکراسی دنیا در حال بی ثبات ‌شدن است، از این رو کشورهای جهان در یک چرخش مهم در حال عبور از غرب، و حرکت به سمت شرق یعنی آسیا می باشند. دیگر آمریکا ابرقدرت نیست و جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. و بدون شک جمهوری اسلامی ایران، نقش منحصر به فردی را در این انتقال قدرت ایفا کرده است.

اگر قدرت اقتصادی چین، قدرت نظامی روسیه، و قدرت بسیج کنندگی و الهام بخشی ایران در منطقه، بتواند به هم افزایی منافع و دفع تهدیدهای مشترک منتهی شود، دیگر جایی برای دست درازی غرب باقی نمی ماند. در این مواجهه راهبردی که به مرگ و زندگی قلدرانه استکبار غرب گره خورده است؛ ظاهراً اصلاح طلبان، اعتدالی‌ها و جریان اپوزیسیون یک مأموریت مشترک دارند و آن اینکه هر نوع تعامل جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه و سایر کشورهای شرقی را بکوبند.

۳ ـ اولین بار نیست که رهبری به واسطه یکی از شخصیت ها، برای سران کشورها پیام می فرستند. پیش‌تر نیز آقایان لاریجانی، ولایتی، حداد، سردار سلیمانی و… چنین مأموریت‌هایی را به انجام رسانده اند.

اما در این بین بعضی رفتارهای برخی افراد کم تجربه در فضای مجازی مخصوصاً مشاوران نزدیک آقای قالیباف، در زمینه تبلیغات پیشاپیش درباره سفر آقای قالیباف، هیجان زده و ناپخته بود؛ هم رفتار افراد مشابه در درون جبهه خودی برای تخطئه آقای قالیباف، و هم افتادن در بازی دشمن، درباره القای انتخاباتی بودن سفر و کاستن از اهمیت اصل ماجرا، بدسلیقگی‌هایی بود که این سفر مهم را تحت الشعاع قرار داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.