• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
در میزگرد انتخاباتی صدای حوزه مطرح شد؛

خلق کلید واژه؛ شاه کلید برتری نامزدهای جبهه انقلاب در مناظره دوم

  • کد خبر : 15360
  • 22 خرداد 1400 - 12:57
خلق کلید واژه؛ شاه کلید برتری نامزدهای جبهه انقلاب در مناظره دوم
همانطور که اصلاح طلبان با هدف مشغول سازی جبهه انقلاب به خلق کلید واژه های جدید می پردازند، در مقابل نامزدهای انقلابی نیز باید در خلق کلید واژه های جدید تبحر پیدا کرده و در مناظرات از آن استفاده کنند؛ پاسخگویی به شبهات مطرح شده در فرصت کم باقی مانده، راه به جایی نمی برد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در آستانه برگزاری سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، مباحث طرح شده از سوی نامزدها در مناظرات گذشته و مطالب قابل طرح در مناظره آینده را مورد نقد و بررسی قرار دارند.

حجج اسلام مشکانی و حسن زاده، از مدیران ارشد مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم نیز در این میزگرد انتخاباتی حضور داشتند؛ در ادامه مباحث مطرح شده در جلسه را می خوانیم:

حجت الاسلام مشکانی: وقتی از آقای مهرعلیزاده در خصوص برجام و تحریم‌ها پرسیده شد تنها در یک کلام گفت احیای برجام؛ با توجه به تخصص آقای جلیلی، او می‌توانست به این موضوع ورود پیدا کرده و از انفعال مهرعلیزاده استفاده کند.

برجام و کرونا دو مسئله هستند که جبهه اصلاح طلبان آن را به عنوان نقطه قوت خود می بینند و از آن استفاده خواهد کرد؛ جبهه مقابل اعتقاد دارد صدا و سیما برای حمایت از نامزدهای انقلابی این موضوع در بین سوالات مناظره قرار نداده است.

بیان ضعف های مدیریتی در برجام و کرونا؛ راهکار خلع سلاح اصلاح طلبان

نامزدهای جبهه انقلاب با بیان های ضعف های مدیریتی دولت گذشته در کرونا و تحریم می توانند همتی و علیزاده را خلع سلاح کند؛ این دو بنا دارند مدیریت دولت در خصوص کرونا را خوب جلوه دهند و آن را بهانه ای برای برآورده نشدن وعده های دولت کنونی عنوان کنند.

آقای جلیلی در مناظرات گذشته به خوبی روی این مسئله دست گذاشت و از مدیریت ضعیف دولت در خصوص کرونا گفت؛ به همین شکل از طریق برجام نیز می‌توان دست دو نامزد جبهه اصلاحات را رو کرد.

جبهه مقابل به دنبال آن است تا با بیان این مطلب که «دیدید نامزدها چیزی در مورد تحریم‌ها نگفتند»، ابزار انتقاد از برجام و تحریم ها را از دست جبهه انقلاب بگیرند و ما هر چه می توانیم باید روی آن مانور دهیم.

ماموریت مهرعلیزاده، تخریب آیت الله رئیسی است

موضوع مهم دیگر ماموریت مهرعلیزاده است؛ ماموریت مهرعلیزاده زدن آیت الله رئیسی است.

خسروی: ماموریت همتی هم همین است

حجت الاسلام مشکانی: همتی به دلیل این که پس از ریاست جمهوری احتمالی خود باید با آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه همکاری کند، نمی‌خواهد به طور صریح او را رقیب اصلی خود قرار دهند.

خسروی: همتی در هجمه به آیت‌الله رییسی ظریف تر کار میکند؛ شبهه پوششی بودن برخی از نامزدها عمیقاً در بین مردم جا باز کرده اما تاکنون پاسخ ایجابی خوبی از طرف نامزدهای جبهه انقلاب به این شبهه داده نشده است

حجت الاسلام مشکانی: جهانگیری ۴ سال پیش در مناظرات گفت که ما چهار سال دولت را در اختیار داشتیم و می خواهیم از کارنامه آن دفاع کنیم بنابراین با دو نفر در انتخابات شرکت کردیم؛ او عملاً روی پوششی بودن خود صحه گذاشت؛ اشکالی ندارد که بچه‌های انقلابی نیز از همین روش استفاده کرده، بگویند که ما پوششی هستیم و نامزدهای مقابل را در استفاده از این حربه خلع سلاح کنند.

خسروی: در حال حاضر دو شبهه عدم توازن میان کاندیداهای دو جبهه از نظر تعداد و پوششی بودن برخی از کاندیداهای جبهه انقلاب در میان مردم وجود دارد که حتی اگر آقای رئیسی رای بیاورد در ذهن آنها باقی خواهد ماند؛ یک شبهه قدیمی نیز از سوی کاندیداهای جبهه مقابل با اسم رمز کاسبان تحریم عنوان می‌شود در حالی که بر خلاف بخشی از جامعه که فکر می کنند برخی از تحریم ها منفعت می برند، سود عده ای دیگر در رابطه داشتن با آمریکاست؛ چون اگر تولید داخلی شکل گرفته و اشتغال ایجاد شود کشور توانمند می‌شود اما با برداشتن تحریم ها دست دلال ها و وارد کننده ها برای سود جویی باز می ماند.

حجت الاسلام مشکانی: تا زمانی که شبهه جای خود را در میان مردم باز نکرده می‌توان در مقابل آن دفاع کرد و پس از آن تلاش نتیجه چندانی برجای نمی گذارد؛ در دوره قبل که کلید واژه آیت الله اعدام جا افتاد، دفاع بسیار زیادی صورت گرفت، اما فایده آن چندانی نداشت.

شبهه مدرک تحصیلی آیت الله رئیسی؛ ابزاری برای مشغول ساختن جبهه انقلاب

 به عنوان مثال مهرعلیزاده با تکرار مسئله مدرک تحصیلی آیت الله رئیسی به دنبال آن است که جبهه انقلاب مشغول این مسئله کند و در حال حاضر نیز ۵۰ درصد از ظرفیت جبهه انقلاب مشغول پاسخگویی به این شبهه شده است.

برخی از شبهه ها به صورت زیرکانه برای مشغول کردن جبهه انقلاب مطرح می‌شود و در این مدت زمان کم نباید به دنبال پاسخگویی به آنها باشیم.

خسروی: مسئله من مسئله دفاع نیست؛ بلکه صحبت بنده در خصوص راه حل خنثی سازی شبهات مطرح شده از طرف جبهه مقابل است.

حجت الاسلام مشکانی: همانطور که جبهه مقابل برای مشغول کردن جبهه انقلاب در ایجاد کلید واژه های جدید تبحر دارد در مقابل ما نیز باید در چنین مواقعی کلید واژه های جدید خلق کنیم.

نامزدهای انقلاب از جمله آقای رئیسی باید از این کلید واژه ها استفاده کرده و بچه های انقلاب نیز از او پشتیبانی کنند؛ متاسفانه به نظر می‌رسد پشتیبانی خوبی از لحاظ محتوایی در ستاد آیت الله رئیسی صورت نمی‌گیرد و آیت الله رئیسی مشاوران قوی ندارند.

خسروی: بله به نظرم می‌رسد همین‌گونه است؛ به عنوان مثال آقای رئیسی در مناظرات مانند یک منبری عمل می‌کند که کاملا اشتباه است.

حجت الاسلام مشکانی: برای ستاد آقای رئیسی نوشتیم که ایشان در مناظرات مانند یک منبری رفتار نکند و بدون کاغذ بودن را کنار بگذارد؛ علاوه بر این از حدود ده گزاره ای که به ایشان توصیه کردیم حداقل در مناظره دوم به سه یا چهار گزاره در مناظرات عمل کرد.

یک ساعت قبل از مناظره به من زنگ زدند و برای مطالبی که به ستاد، ارائه داده بودم، مصداق خواستند و من هم گفتم باید بیشتر سوالات به عدالت اجتماعی ربط داده شود؛ این مسائل نشان می‌دهد که این نیاز وجود دارد که به جای پاسخ به شبهه کلید واژه خلق کنیم.

نکته جالب دیگر در مورد مناظره این است که سوالاتی که در مناظره مطرح می شود مناسب کسی است که بخواهد در مورد ساختارهای جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند و این فرد آقای قاضی زاده هاشمی است.

بازنگری در قانون اساسی؛ پروژه قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات

آقای قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات امسال پروژه خاص بازنگری در قانون اساسی را دنبال می‌کند و به دنبال گفتمان سازی برای این امر است که چندین بار رهبر انقلاب نیز به آن تاکید کرده‌اند.

 در خلق کلید واژه تنها آقای جلیلی که چند بار صحبت از کار نمایشی و واقعی به میان آورده، موفق بوده است و آقای جلیلی صحبت از جهش در کشور می کند؛ ادبیات توسعه و پیشرفت در بین جامعه نخبگانی و مردم جا افتاده است، بحث‌های آقای جلیلی در بین مردم نیز جا باز کرده؛ اگر باید این کلید واژه دست آقای رئیسی بود حتماً گل می کرد چرا که پایگاه اجتماعی او از آقای جلیلی بیشتر است.

تفاوت نگاه رئیسی و جلیلی در خصوص برنامه

تفاوت آقای رئیسی و جلیلی در این است که آقای جلیلی روی برنامه تاکید دارد اما آقای رییسی می‌گوید برنامه موجود است و نیاز به یک مدیر قاطع داریم؛ به نظر من حق با آقای جلیلی است و حتی اشکالی ندارد که این دو نامزد با یکدیگر در مناظره بحث کنند

کاوه: آقای جلیلی در کنار اشاره به عدم وجود باور به امکانات کشور در میان مسئولان کنونی با ارائه طرح و برنامه موازنه ایجاد می‌کند اما آقای رئیسی فقط از لزوم سر کار آمدن یک مدیریت قاطع صحبت می‌کند.

حجت الاسلام مشکانی: تلقی آقای رئیسی این است که برنامه های اول تا پنجم توسعه برنامه های بومی و اسلامی خوبی است در حالی که چنین نیست و این برنامه ها نمی تواند ما را به وضع مطلوب برساند و اصلاح آنها نیز کار زیادی دارد.

وقتی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که تقریباً حدود ۸ سال روی آن کار شده، روی میز حوزویان آمد مورد نقد جدی قرار گرفت؛ ۲۵ اندیشمند حوزوی این سند را که توسط تعدادی از اساتید دانشگاه و حوزه تدوین شده است را مورد انتقاد جدی قرار دادند.

کاوه: بهتر است بگوییم آدم های ریششو این سند را نگاشته اند.

حجت الاسلام مشکانی: حقیقت اش کمی هم دین بلد بودند اما این سند باید مجتهدانه تدوین شود؛ در کل تفاوت آقایان جلیلی و رئیسی در این است که آقای جلیلی می گوید برنامه های موجود کارآمدی ندارد اما آقای رئیسی اعتقاد دارد باید همین برنامه‌ها را اجرا کرد

 البته نظر آقای رئیسی تا حدودی درست است چرا که با اجرای این برنامه ها در کشور از نقطه ۲۰ به نقطه ۴۰ می رسیم اما حرف آقای جلیلی این است که در مقطع کنونی باید جهش صورت گیرد که لازمه آن تغییر در برنامه است.

کاوه: برنامه‌های آقای جلیلی عملیاتی نشده و در مرحله آزمون و خطاست اما آقای رئیسی می گوید همین برنامه هایی که نسبت به آن اطمینان داریم را عملی کنیم

حجت الاسلام مشکانی : برنامه های موجود نیز در مرحله آزمون و خطا هستند

سازمان برنامه و بودجه و مشکلات کشور 

خسروی: یکی از مشکلات کشور در طول چند سال گذشته عملکرد سازمان برنامه و بودجه بوده است که برای همه دستگاه‌های کشور برنامه ریزی می کند؛ آقای احمدی‌نژاد می‌گفت: اختیارات مسئولین سازمان برنامه و بودجه به حدی است که رئیس رئیس جمهور محسوب می‌شوند.

همچنین آقای نبویان می گفت: آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه پادشاهی می‌کنند و استانداردها برای دریافت بودجه مانند یک عبد ذلیل در مقابل او هستند

حجت الاسلام مشکانی: بله یکی از مواردی که آقای قاضی‌زاده هاشمی در اصلاح ساختار ها به آن اشاره دارد سازمان برنامه و بودجه است.

خسروی: آقای نمکی چند ماه پس از گرفتن کرونا می گفت تنها ۳۰ درصد از بودجه مربوط به مبارزه با این بیماری را به حساب وزارت بهداشت واریز کرده بودند؛ علت استعفای آقای قاضی‌زاده هاشمی نیز این بود که مبلغ تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به حساب وزارت بهداشت واریز نمی شد.

موضوع مهم برای مناظره آینده این است که تیم آقای رئیسی سوالات و موضوعات احتمالی را قبل از مناظره پویش بینی کنند.

حجت الاسلام مشکانی: متاسفانه تیمی وجود ندارد؛ ستاد مرکزی فقط حکم می دهد و لا غیر؛ گروه های مختلف باید خودشان تلاش کنند و نتایج تلاش هایشان به دست آقایان علم الهدی و نیکزاد در ستاد مرکزی برسانند.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=15360

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.