• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

11
اندر مصائب طلاب خارجی؛

نماز و روزه استیجاری تنها راه ادامه حیات طلاب خارجی/ امیدی به مسئولان نیست؛ طلاب به یاری برادرانشان بیایند

  • کد خبر : 13976
  • 04 خرداد 1400 - 11:56
نماز و روزه استیجاری تنها راه ادامه حیات طلاب خارجی/ امیدی به مسئولان نیست؛ طلاب به یاری برادرانشان بیایند
حجت الاسلام قاسمی فرد با بیان اینکه بسیاری از خانواده های طلاب خارجی هر روز روزه هستند و از این طریق روزگار می گذرانند، گفت: بنده برای حل مشکلات طلاب خارجی امیدی به مسئولین حوزه ندارم و از برادران طلبه خود یاری می طلبم.

اشاره

حجت الاسلام حسین قاسمی فرد، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم، فارغ التحصیل فقه سیاسی از دانشگاه باقرالعلوم و فعال جهادی است که در سال ۸۸ با حضور جمعی از دوستان طلبه خود در منطقه حاشیه شهر کمالشهر استان البرز، تصمیم به حمایت از نیازمندان گرفته و موسسه خیریه شهید علی خلیلی را تأسیس می کند.

در حال حاضر این موسسه بیش از ۲۵۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش خود قرار داده؛ خانواده هایی که اکثراً بی سرپرست و یا بد سرپرست بوده و توان درآمدزایی ندارند.

حجت الاسلام قاسمی فرد با حضور در پایگاه تحلیلی خبری صدای حوزه با اشاره به فعالیت‌های جهادی خود از ضرورت فعالیت طلاب در این عرصه، کم کاری مسئولان حوزوی و وضعیت بغرنج طلاب خارجیِ در حال تحصیل در حوزه علمیه قم گفت؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

اعطا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان

صدای حوزه ـ لطفاً در خصوص اقدامات موسسه خیریه شهید علی خلیلی توضیحاتی بفرمایید.

به صورت مداوم بسته های معیشتی به خانواده‌های تحت پوشش اهدا می‌شود و علاوه بر آن در عید نوروز و ماه مبارک رمضان بسته‌های معیشتی به صورت گسترده به دست این خانواده ها می رسد.

خدمت رسانی موسسه شهید علی خلیلی در ۲۵۰ خانواده خلاصه نشده بلکه نیازهای سایر خانواده ها نیز از طریق این موسسه برطرف میشود؛ به عنوان مثال در سال ۹۹ حدود ۳۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق های قرض الحسنه به خانواده های نیازمند تسهیلات تعلق گرفته است.

همچنین فعالیت این موسسه محدود به تهیه و توزیع بسته های معیشتی نیست؛ پرداخت هزینه دفن و کفن اموات خانواده های نیازمند، هزینه رهن خانواده‌های مستاجر، هزینه درمان بیماران نیازمند، خرید تلفن همراه برای دانش آموزان نیازمند و تهیه ده‌ها جهزیه برای جوانان دم بخت از جمله اقدامات دیگری است که صورت گرفته است.

گروه جهادی

مهارت افزایی و اشتغال فرزندان خانواده های نیازمند

با هماهنگی صورت گرفته با قرارگاه محرومیت زدایی استان البرز فرزندان خانواده های نیازمند به صورت رایگان می‌توانند در سازمان های فنی حرفه‌ای و در رشته مورد علاقه خودشان آموزش دیده، مدرک گرفته و در صورت تمایل استخدام شده و یا وام اشتغالزایی بگیرند.

صدای حوزه ـ هدف شما از فعالیت‌های موسسه چیست؟

مردم ما غیرتمند هستند و اگر صداقت روحانیون را ببینند، حتما استقبال خواهند کرد؛ در ایام کرونا که کسب و کار برخی از مشاغل آسیب دید، سعی کردیم مشکلات این دسته از افراد را حل کنیم حالا همان افراد که قبل از کرونا علاقه‌ای به ما نداشتند، نسبت به روحانیت اظهار علاقه کرده و می‌گویند ما سرباز تو هستیم.

آبادسازی دنیا و آخرت؛ راهبرد اصلی روحانیت

اگر دنیای مردم توسط روحانیون آباد شود آخرت آنها نیز آباد خواهد شد یکی از اهداف ما این است که این سخن را به همه برسانیم که وظیفه طلاب صرفاً مربوط به آخرت نیست و باید دنیای مردم را نیز در نظر بگیرند.

اگر همین فعالیت در مقیاس کشوری انجام شود، بسیاری از افراد نسبت به دین و انقلاب علاقه و تمایل پیدا می کنند؛ بزرگترین مراکز نیکوکاری در عربستان سعودی قرار دارد و این کشور روی فعالیت‌های این چنینی حساب ویژه ای باز کرده؛ البته جهت گیری ما متفاوت و متناسب با ایدئولوژی اصیل اسلامی است.

فرهنگ‌سازی مواسات؛ مهم تر از مواسات

راهبرد اصلی ما آبادسازی همزمان دین و دنیاست؛ رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود اشاره داشتند که علاوه بر مواسات باید به دنبال «فرهنگ‌سازی» آن نیز بود؛ به همین دلیل سعی کردیم به صورت شبکه‌ای و گسترده فعالیت کنیم و در حال حاضر چندین گروه جهادی در حال کمک به ما هستند.

طبق آمار دولتی حدود ۶۰ میلیون فقیر در کشور داریم و این در حالی است که ۲۰ میلیون نفر دیگر می توانند به راحتی از ۶۰ میلیون نفر فقیر حمایت کنند؛ بدون این که نیازی به بودجه‌های دولتی باشند.

اینکه کمیته امداد اعلام می‌کند ۲۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده، مایه ننگ است؛ اگر این منابع مالی در حوزه‌هایی مثل تولید و فرهنگ‌سازی مصرف می‌شد، می‌توانست اتفاقات بزرگ‌تر را رقم بزند. البته رویکرد کمیته امداد در چند سال اخیر با حضور آقای دکتر عبدالملکی به سمت اشتغال‌زایی رفته و به کسانی که شغل ایجاد کنند، ۵۰ میلیون وام داده می‌شود.

گروه جهادی

طلاب خارجی نیازمندترین اقشار در قم هستند

صدای حوزه ـ گروه جهادی شما در جهت حمایت از طلاب خارجی نیز فعالیت می‌کند؟ چه شد که به سراغ طلاب خارجی رفتید؟

وقتی جرقه فرهنگ سازی مواسات به ذهنم خطور کرد با طیف های متعدد ارتباط گرفته و به این نتیجه رسیدم که نیازمندترین اشخاص را شناسایی کنم. بررسی‌ها نشان داد که طلاب خارجی نیازمندترین افراد در شهر قم هستند. با تشکیل گروه‌های جهادی و حوزوی در کمتر از یک سال ۵۰ خانواده طلاب خارجی تحت پوشش گروه جهادی قرار گرفتند.

مسئولین حوزه پاسخ دهند: با ۶۰۰ هزار تومان چطور می توان، ماه را به سر رساند؟

هدف بلند مدت ما این است که طلاب ایرانی و خارجی نیازمند توسط سایر دوستان طلبه حمایت شوند. بخش اعظمی از طلاب خارجی متاهل ماهانه تنها ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارند. باید از مسئولین حوزه پرسید که چگونه می‌توان با ۶۰۰ هزار تومان یک ماه را به سر رساند؟

وقتی با مسئولین حوزه نیز صحبت می‌شود می‌گویند ما در ابتدا هریک از طلاب را در قبال شهریه تفهیم کرده و الان وظیفه‌ای در برابر آنها نداریم! آیا این جواب در برابر خداوند مقبول است؟ در حالی که حوزه علمیه در عرصه بین الملل فراخوان داده و عده‌ای از دلدادگان به مکتب اهل بیت علیهم‌السلام از وطن و خانواده خود دل کنده‌اند و هم اکنون به نان شب خود محتاج هستند.

نماز و روزه استیجاری؛ تنها راه ادامه حیات طلاب خارجی

تنها راهی که مقابل روی برخی از طلاب خارجی نماز و روزه استیجاری است. بسیاری از طلاب خارجی و خانواده‌های آن‌ها روزانه روزه هستند تا هم یک درآمد حداقلی داشته و از طرف دیگر خرج کمتری داشته باشند در حالی که اکثر طلاب خارجی اهل فضل و دارای مدارک دکتری هستند.

چند مسئول حوزوی به خانه طلاب خارجی سرزده است؟ بنده که مسئول گروه جهادی هستم هنوز نتوانسته‌ام با یکی از آقایان مسئول ملاقات کرده و مشکلات را مطرح کنم. کدام یک از علما حاضران وجوهات خود را صرف چنین کاری کنند؟

برخی از این طلاب خارجی در گذشته وهابی بوده و به عشق مکتب اهل بیت علیهم‌السلام  شیعه شده و راهی حوزه‌های علمیه گشته‌اند. همه این‌ها در حالی است که عربستان سعودی برای حوزه‌های علمیه خود هزینه‌های میلیون دلاری کرده و طلاب را از دنیا بی‌نیاز می‌کند.

طلبه تاجیکستانی را می‌شناسم که چهار بچه دارد اما اجازه نمی‌دهد که من به خانه‌اش بروم چون جایی را برای پذیرایی ندارد؛ این طلبه حتی نمی‌تواند به کشور خود برگردد.

گروه جهادی

امیدی به مسئولین حوزه ندارم، طلاب به یاری برادرانشان بیایند

بنده امیدی به امید مسئولین نداشته و علاوه بر آن توقعی نیز ندارم اما از سایر دوستان طلبه درخواست کمک و یاری دارم. امیر المومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: “تفریح مومن جهاد است” و اگر دوستان طلبه بخشی از وقت خود را صرف این کار کنند بسیاری از اولیات زندگی طلاب تامین می‌شود و لازم نیست که آنها به خاطر معیشت از درس جدا شوند.

طلبه دیگری که همسرش فارغ شده بود را می شناسیم که به مرکز خدمات برای هزینه‌های بیمارستان نامه نوشته بود و مرکز خدمات در جواب گفته بود دو ماه دیگر نتیجه درخواست مشخص می‌شود که البته مشکل این طلبه از طریق خیرین برطرف شد یا طلبه دیگری که حتی ۴۰ هزار تومان پول برای تعویض باتری سمعک گوش خود نداشت.

یک خانم خیر عراقی با ما در ارتباط است که آرزو دارد رهبر انقلاب را از نزدیک ملاقات کند. وقتی چفیه تبرکی خودم از رهبر انقلاب را به ایشان هدیه کردم، اشک شوق از چشمانش جاری شد و گفت هرگز این چفیه از گردن من نخواهد افتاد. آرزوی ما نیز این است که یک خدا قوت از طرف ایشان به ما برسد.

یکی از روحانیون پاکستانی فاضل تحصیل کرده حوزه علمیه قم پس از بازگشت به دیار خود و آبادسازی زمین‌های کشاورزی از طریق درآمد این زمین‌ها، حوزه علمیه‌ای را تأسیس کرده و صدها نفر در این حوزه علمیه شیعه شده و ده‌ها نفر دیگر نیز به تحصیل علوم دینی مشغول شده‌اند؛ اما وضعیت مالی این حوزه به گونه‌ای است که گاهی اوقات حتی نمی‌تواند یک وعده غذایی برای طلاب خود تهیه کند؛ و یا دختران شیعه این منطقه به قدری در فقر به سر می‌برند که از تهیه چادر برای خود عاجز هستند.

البته با همکاری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در طرحی تحت عنوان عقیق، قرار بر این است که بیش از ۱۰۰ عدد چادر به همراه بسته های فرهنگی برای دختران آن منطقه ارسال شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=13976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام شما فک میکنی فقط طلاب خارجی تو فشار هستند به خدا ما طلبه ایرانی هستیم با نماز روزه استیجاری زندگی میچرخونیم به داد ما طلبه ها برسین خسته شدیم دوست داشتم به جای شهید فرج نژاد بودم راحت میشدم از دست این مسئولین بی کفایت چه گناه دارند زن بچه من مستأجرم وضعیت معیشتی خیلی خرابه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.