• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
فرصت‌ها و آسیب‌های ورود طلاب به آموزش و پرورش؛

مبلغ معلم؛ فرصتی شغلی یا رسالتی بر زمین مانده

  • کد خبر : 2751
  • 26 بهمن 1399 - 11:13
مبلغ معلم؛ فرصتی شغلی یا رسالتی بر زمین مانده
ورود طلاب به آموزش و پرورش امری مبارک است که فرصت‌هایی را پیش‌روی حوزه علمیه باز کرد؛ نگاه حداقلی به این ظرفیت و فقدان برنامه مدون برای پیشبرد اهداف متعالی بی‌شک موجب انحراف از مسیر اصلی و بر زمین مانده این رسالت سنگین خواهد شد.

پس از پیروزی انقلاب بلافاصله بحث انقلاب فرهنگی مطرح شد. از آنجا که دانشجویان در کنار اقشار دیگر در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش پر رنگی داشتند، اغلب ذهن‌ها متوجه این صنف شد.

بر این اساس، بنا شد که انقلاب فرهنگی از دانشگاه شروع شود؛ هر چند که این حرکت یک کار مهم با نگاه مقدسی کلید خورد اما شاید بتوان گفت آن چیزی که مد نظر امام راحل بود محقق نشد و پس از دو سال تعطیلی، دانشگاه‌ها با یکسری تغییرات شکلی در کتب مجدداً آغاز به کار کردند.

در این میان آنچه مغفول واقع شد بحث آموزش و پرورش بود. نهادی که بنا بود نسل آینده انقلاب را تربیت کند، چندان که باید متأثر از انقلاب فرهنگی نبود؛ در اینجا هم تنها تصاویر موجود در کتاب‌ها تغییر کرد.

تشکیل نهادهای تسهیل کننده ارتباط حوزه و آموزش و پرورش

رفته رفته کار به جایی رسید که برخی بزرگان و علما صدای‌شان درآمد که با تنها قرار دادن عکس امام(ره) در ابتدای کتاب نمی‌توان اسلامی سازی علوم را محقق کرد.

چالش‌های تربیتی، به محاق رفتن پرورش و آموزش محور شدن مدارس مسئولان را به این نتیجه رساند که از ظرفیت حوزه‌های علمیه استفاده کرده تا بلکه بتوانند این مشکلات را مرتفع کنند.

تشکیل ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در طول این سال‌ها و راه اندازی مرکز تربیت مبلغ معلم برای رفع این دغدغه‌ها بود.

نگاه حداقلی به جایگاه طلبه معلم؛ مانعی بزرگ پیش روی اهداف متعالی

شاید مهم‌ترین مانعی که نمی‌گذارد آن‌گونه که باید طلاب در عرصه آموزش و پرورش نقش آفرینی کنند، نگاه حداقلی به این قشر است. آموزش و پرورش در عمل نشان داده که به حوزه این نگاه را دارد که صرفاً معلمان ملبس به لباس روحانیت را برای او تأمین کند تا دروس معارف، قرآن و پرورشی را در مدارس آموزش دهند.

از سوی دیگر مشکلات معیشتی طلاب نیز سبب شده که برخی برای ورود به این نهاد صرفاً نگاه شغلی دارند و رسالت‌ اصلی خود را در این اهداف میانی فراموش می‌کنند.

معمولا طلاب با ورود به آموزش و پرورش نگاه درون سازمانی پیدا می‌کنند و به نوعی هضم می‌شود و کم کم دغدغه‌های دینی و پرورشی رنگ می‌بازد.

بعضا طلاب با تجربه تبلیغی خود پا به این عرصه می‌گذراند و اقتضائات کار در فضای مدرسه را نمی‌دانند و روحیه سر و کله زدن با دانش آموز را ندارند.

خلأهای آموزشی برای طلابی که قصد ورود به آموزش و پرورش را دارند

درست است که طلاب دوره کوتاه مدتی را پیش از ورود به آموزش و پرورش می‌گذرانند اما این مقدار برای برداشتن رسالت سنگین تعلیم و تربیت نسل‌ها، به نظر کافی نیست؛ معمولاً افراد با ذخیره‌های معرفتی خود وارد این معرکه می‌شوند.

راه اندازی نهادهای تسهیل‌گر میان حوزه و آموزش و پرورش، لازم است ولی مهم‌تر از آن رویکرد تخصصی حوزه به این کار و تأسیس مراکزی در درون حوزه برای تربیت طلاب با انگیزه ورود به آموزش و پرورش است.

طلابی که می‌خواهند آینده شغلی خود را در مدارس پیگیری کنند باید آموزش‌های تربیتی و مهارت‌های لازم را به پیوست فقه و اصول و دروس متداول حوزوی، طی کرده باشند. در حال حاضر نگاه راهبردی به مقوله‌های تربیتی در حوزه وجود ندارد.

چشم انداز ورود طلاب به عرصه آموزش و پرورش

چشم اندازی که برای این دسته از طلاب تعریف می‌شود باید تربیت دینی و دمیدن روح معارف اسلامی در کالبد آموزش و پرورش باشد به گونه‌ای که طلبه یک نیروی جزء و نهایتاً یک معلم نمونه نباشد بلکه به عنوان یک نیروی راهبر باشند که نه تنها موجب تعالی مدرسه شود حتی بتواند زمینه ارتقای معنوی این وزارت‌خانه را فراهم کند.

طلاب باید این ظرفیت را داشته باشند که نقش امامت را برای آموزش و پرورش ایفا کنند؛ در خط و مشی گذاری، پیش‌برد سند تحول و پیگیری آن اهداف، نقش مؤثر در میدان عمل داشته باشند و با نگاه بلند و رو به جلویی که دارند کاری کنند که زمینه اجرای اسناد بدلی و وارداتی فراهم نشود.

در کنار این مباحث ارتقای مهارت‌های فردی طلاب کمک شایانی برای پیشبرد این اهداف متعالی می‌کند. آشنایی و بهره‌مندی از تکنولوژی روز و وسائل کمک آموزشی، فن مشاوره و حتی گاهی سر رشته داشتن در امور ورزشی به مثابه کاتالیزوری در موفقیت طلاب نقش دارد.

ایجاد نگاه تمدنی در دانش آموزان و عبور از تربیت سکولار

دانش، بینش، انگیزش و کنشگری مهارت محور وقتی در یک طلبه ایجاد شود آنگاه می‌توان کارهای بزرگی را از این ظرفیت توانمند انتظار داشت.

جای تأسف است که خواسته یا ناخواسته خروجی آموزش و پرورش، دانش آموزانی سکولار هستند. این وظیفه طلاب و روحانیت است که رابطه دین با علم و همه شئون زندگی را برای فرزندان این مرز و بوم جا بیندازند.

عبور از نگاه فردی به دین و باور نگاه تمدنی به آن، باید در مدارس شکل بگیرد؛ این مهم با تربیت و ورود نیروهای توانمند به این عرصه و همچنین متناسب سازی کتب درسی با این هدف و استفاده از بزرگان حوزه و صاحب نظران، می‌تواند محقق شود.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2751

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.