• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل اخبار 6245اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

5
کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

کار ویژه روحانیت، تولید‌ روایت و محتوای رسانه‌ای متقن + دانلود کتاب

  • کد خبر : 13322
  • 01 خرداد 1400 - 14:22
کار ویژه روحانیت، تولید‌ روایت و محتوای رسانه‌ای متقن + دانلود کتاب
قنبری گفت: روحانیون برای تأثیرگذاری در انتخابات، باید در درجه‌اول تولید‌محتوا در خصوص انتخابات را موردتوجه قرار دهند و در درجه بعد نیز باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند

مهندس محمد قنبری کارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه با اشاره به تکنیک‌های رسانه‌ای دشمنان در خصوص انتخابات پیش رو، گفت: تاکنون جبهه رسانه‌ای دشمن از تکنیک‌های مختلفی همچون فریب و سیاه‌نمایی استفاده کرده و القای مهندسی انتخابات را در برنامه خود قرار داده است. وی با اشاره به استفاده دشمن از تکنیک رسانه‌ای تکرار برای ضربه زدن به ذهن مخاطب در فضای مجازی، عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه در تولیدات خود از آرشیو تاریخی رسانه‌های داخلی و خارجی استفاده زیادی کرده‌اند؛ علاوه بر این از تکنیک‌های رسانه‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر دنیا، مورد استفاده قرار گرفته نیز بهره می‌برند.

تکنیک‌های رسانه‌ای دشمن در انتخابات

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: رسانه‌های غربی با استفاده از تکنیک نظرسازی و ایجاد آمارهای ساختگی اهداف خود را به جمع کثیری از مردم نسبت داده و داده مد نظر خود را به خورد آن‌ها می‌دهند.

قنبری با بیان اینکه مواجهه صحیح با القائات رسانه‌ای نیازمند آمادگی رسانه‌های حاکمیتی و دریافت کنندگان محتواست، ابراز کرد: رسانه ابزار دموکراسی و گفت‌وگو است و نمی‌توان داعیه‌دار آزاداندیشی بود اما رسانه آزاد نداشت؛ رسانه‌ها باید فضا را برای شنیده شدن صدای مخالف فراهم کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های غربی با زیرکی یک منتقد را تبدیل به معاند می کنند، گفت: از طریق تکنیک‌هایی که در رسانه‌های غربی استفاده می شود، منتقد به قدری در شدت انتقاد جلو می‌رود که از نظر مخاطب تبدیل به معاند می‌شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه دوره سانسور به پایان رسیده و باید رسانه‌های حاکمیتی اجازه شنیده شدن صدای مخالفان را بدهند، عنوان کرد: برنامه بدون توقف و برخی برنامه‌های انتقادی شبکه چهار سیما از جمله برنامه‌های موفق در زمینه بیان نظرات مخالف است که مباحث در بالاترین سطوح حکمرانی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

افزایش سوادرسانه‌ای، بهترین راه‌حل در شرایط فعلی 

این کارشناس فضای مجازی به تأکیدات رهبر انقلاب و سایر کارشناسان حوزه فضای مجازی در خصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: امروز هر محتوایی به راحتی وارد فضای مجازی ما می‌شود و با دروازه‌ای روبرو هستیم که دروازه‌بان ندارد؛ در شرایط این‌چنینی تنها کاری که می‌تواند مثمر ثمر باشد، بالابردن سطح سواد رسانه‌ای مخاطب است.

وی افزود: مخاطب در مواجهه با هر خبری باید از چهار عنصر چه زمانی؟ چه کسی؟ چرا؟ و چگونه؟ سوال کند تا دچار فریب نگردد؛ علاوه بر آن اطلاع از منبع خبر نیز از اصول اصلی سواد رسانه ای است.

قنبری ابراز کرد: در حال حاضر مباحث سوادرسانه در سطح دنیا بسیار پیچیده شده است و رسانه‌ها در انتخابات اخیر در دنیا با در هم آمیختن تکنیک های روانی و فنی سبب فریب مردم عادی شده‌اند.

بزرگنمایی در ضریب نفوذ فضای مجازی

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه بخشی از ضریب نفوذ فضای مجازی که امروز از آن صحبت می شود، بزرگنمایی است، گفت: کرونا با هدایت سازمان های جهانی و از طریق فضای مجازی بیش از آنچه ضرورت جامعه بود، بزرگ شد و اکثر تعطیلی ها در مراکز مذهبی و فرهنگی بود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی حکمرانی را تحت تاثیر قرار داده و پذیرش حاکمیت آمریکا را که صاحب تکنولوژی است فراهم آورده است، عنوان کرد: در شرایط کرونا فضای ارتباطات در دنیا کاریکاتوری شده است؛ یک ارتباط گسترده در فضای مجازی و ارتباط ضعیف تر در فضای حقیقی.

صداوسیما در اوج تاثیرگذاری

قنبری با بیان اینکه بر اساس اعلام مرکز پژوهش های صدا و سیما، رسانه ملی تاثیرگذارترین رسانه در کشور است، اظهار داشت: مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمودارها را به سرعت جابجا می‌کند؛ افرادی که اکنون حرف از عدم شرکت در انتخابات می زنند با آغاز مناظرات تغییر نظر می دهند.

این کارشناس فضای مجازی ابراز کرد: مردم در حجم استفاده از فضای مجازی بسیار فعالانه عمل می‌کنند؛ دشمن نیز در خصوص این فضا که تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد سرمایه گذاری کرده است.

در حالیکه در کشور ما ۴۲ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند ۳۰۰ میلیون اکانت ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود دارد؛ از این اکانت ها برای تجارت آنلاین، خرید و فروش ممبر، لایک استفاده شده و برخی نیز از طریق هویت جعلی و پوششی برای خود ساختند؛ کلیپی که در رسانه ملی دیده نمی شود در اینستاگرام بازخورد فراوانی پیدا می کند و مسائلی از این دست مقداری نگران کننده است.

اهمیت بالای تهیه محتوا

وی با اشاره به اینکه روحانیون فعال در عرصه انتخابات نسبت به تهیه محتوا باید اهمیت بسیار زیادی قائل باشند، خاطر نشان کرد: ارزش محتوا به قدری بالاست که خداوند متعال بزرگترین معجزه خلقت را کتاب قرآن کریم قرار داده است.

قنبری گفت: به جرأت می توان گفت یک سوم از آیات قرآن کریم دارای روایت است و زیر مجموعه اصلی رسانه هم روایت است؛ محصولاتی که دارای ریشه دینی بوده و به صورت روایت ارائه شده، در جامعه ما با استقبال روبه رو شده است.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: در درجه اول روحانیون باید تولید محتوا در خصوص انتخابات را مورد توجه قرار دهند؛ کتاب «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» به صورت رایگان در دسترس است و روحانیون با مطالعه این کتاب و مراجعه به مصداق ها می توانند برنامه ریزی خوبی در جهت تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در درجه بعد نیز طلاب و روحانیون باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند، اظهار داشت: محتوا نیاز به خلاقیت دارد که این خلاقیت از طریق فراگیری علم رسانه در حد ضرورت و تلفیق آن با محتوای غنی دینی امکان‌پذیر می‌شود.

قنبری بیان کرد: از آنجا که مردم ما اعتقادات عمیقی دارند تطابق حوادث تاریخ اسلام با حوادث امروز برای مردم می تواند بسیار جذاب باشد؛در عین حال طلاب باید با بالا بردن مطالعات خود بتوانند مسائل امروز را برای مردم جامعه تبیین و تحلیل کنند.

دانلود کتاب 👇

آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=13322

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

13آذر
خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!
در پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، مطرح شد؛

خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.