به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، هادی چیت ساز در کانال ایتای مناهج نوشت:
یکی از خلأها و علل اصلی عدم پیشرفت مطلوب در تبلیغ دینی، فقدان مدیریت و سازماندهی این عرصه است.
نبود مدیریت بهروز و کارآمد و استفاده نکردن از فرصت انقلاب، باعثشده این همه وقت و انرژی و هزینه، بهره کمی داشته باشد. از مأموریتهای مدیریت تبلیغ، سازماندهی و ضابطهمندی مبلغان است؛ نکتهای بدیهی و ضروری که رهبر انقلاب نیز ۳۰ سال پیش آن را مطالبه کردند و معالأسف هنوز بر زمین مانده است.
منظور نگارنده، هیئتها و جلساتی نیستند که سخنران دعوت میکنند. این جلسات به همین روش باقی خواهند ماند و محل بحث نیستند.
مقصود، تبلیغ در شهرستانها، بخشها، روستاها، دانشگاهها و ادارهها هستند که ظرفیت بسیار عظیمی دارند و باید بر اساس اقتضای مکان، مخاطب و تواناییهای مبلّغ، مدیریت شوند.
اگر در این مکانها سازماندهی خوب و مؤثری پیدا کنیم، هیئتها و جلسات هم خودشان از این سیستم استقبال خواهند کرد.
مدیریت مدنظر، نیاز به بودجه و پول زیادی ندارد، بلکه نیاز به دغدغه و توانایی مدیران دارد.
امروز اما سقف مدیریت تبلیغ، فراتر از صدور حکم و پرداخت حقالتبلیغ نمیرود. عرصه تبلیغ به خود طلاب سپرده شده و هر طلبهای باید خودش دنبال مکان تبلیغی باشد. آنها هم که اعزام دارند -مانند دفاتر ائمه جمعه- توجه زیادی به تواناییهای مبلغ و ویژگیهای منطقه ندارند و فقط اصل اعزام انجام میشود. گویا تمام تجربه مدیران و مسئولان در این سالها، فقط به ایجاد «رتبه بندی کلی اداری» ختم میشود که مقداری در تسویه حقالتبلیغ مؤثر است و لازمهای دیگری بر این رتبه بندی مترتب نیست.
چرا میگویم تجربه این سالها، چون ما در عمل چیزی غیر از این نمیبینیم.