• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 6243اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

4
تاکید همیشگی مقام معظم رهبری؛

محیط زیست؛ محور تمامی فعالیت‌های دیگر

  • کد خبر : 8315
  • 14 فروردین 1400 - 11:25
محیط زیست؛ محور تمامی فعالیت‌های دیگر
رهبر معظم انقلاب شعار "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" را برای امسال تعیین کردند اما متاسفانه برخی از مسئولان دولتی از این شعار برداشت­های ناصحیحی داشته و تصورشان بر این است که تولید حتی با نابودی منابع طبیعی کشور باید انجام شود!

به گزارش صدای حوزه، از همین روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ که رهبر معظم انقلاب شعار “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها” را برای این سال بیان کردند، متاسفانه برخی از مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی در کشور از این شعار برداشت­های ناصحیحی داشته و تصورشان بر این است که تولید به هر قیمتی حتی با نابودی منابع طبیعی و محیط ­زیست کشور باید صورت پذیرد!

در صورتی که رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی محیط­ زیست نظام ــ که دایره­‌المعارفی جامع و کامل محسوب می‌شود ــ در سخنرانی ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ در دیدار با مسئولان منابع طبیعی و محیط­ زیست کشور، در سخنرانی­های هر ساله خود در روز درختکاری و مناسبت­‌های گوناگون دیگر، همواره بر اهمیت مسئله محیط­ زیست به عنوان محور تمامی فعالیت­های دیگر تاکید داشته­‌اند که فرازی از سخنان گهربار ایشان از باب نمونه در ادامه آمده است:

نقش محوری محیط زیست

“سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط­ زیست تخریب شد، همه‌ اینها باطل خواهد شد.

اهمیت محیط­ زیست اینجاست؛ واقعاً اگر ما به مسئله‌ آب، خاک، هوا و آن چیزهایی که منتهی می­‌شود به این چیزها – مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگل­ها، مثل وضع شهرسازی – نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد.

صنعت و پیشرفت صنعتی و درآمدهای فزاینده‌ کشور و افتخارات گوناگون علمی، متن زندگی و واقعیت زندگی را شیرین نمی­‌کند؛ همه‌ اینها باید مقدمه باشد برای اینکه مردم زندگی سالم و شیرین و مطلوب داشته باشند.

از جمله‌ چیزهایی که مساس مستقیم دارد، مسئله‌ محیط­ زیست است، محیط زندگی انسانهاست، مسئله‌ آب و هواست. آن وقت ریشه‌های آن، بنیان­های آن، که خاک است و جنگل است و درخت است و بقیه‌ چیزها، اهمیت درجه‌ یک پیدا می‌کند.”

حال با توجه به نگاه عمیق و راهبردی رهبر انقلاب به موضوع حیاتی محیط­ زیست، جفایی نابخشودنی است که مسئول یا کارشناس دولتی، محیط­ زیست و منابع طبیعی را مانع به حساب آورد و بدتر از آنکه به ناحق از شعار سال رهبری برای توجیه کار خطای خود استفاده کند و رهبری را هزینه کنند و در مواجهه بگویند که خود رهبری اگر لازم باشد، این مسئله را تبیین خواهند کرد.

پیشنهاد موکد به هر مسئولی در حوزه محیط­ زیست کشور از رئیس، معاونان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط­ زیست، رئیس فراکسیون محیط­ زیست و سایر نمایندگان آگاه مجلس شورای اسلامی، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، رئیس کمیته محیط­ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و … _ انجمن­های مردم‌نهاد و هر کارشناس و فعال محیط­ زیستی این است که در این زمینه در همین روزهای ابتدایی سال با روشنگری و تبیین صحیح فرمایشات رهبری، راه را بر هر نهاد و مسئولی که می­خواهد از روی ناآگاهی، اهمال یا بعضا خیانت، مسیر خلافی را با عنوان برداشتن مانعی به نام محیط­ زیست طی کند، بسته تا نسل­های آینده کشور، میراث­‌داران امروز خود را با بدنامی یاد نکنند.

برای تاکید بیشتر بر اهمیت محیط­ زیست در کلام رهبری مجدد به سخنان ایشان اشاره می­‌کنیم که بستر هر فعالیتی اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … را محیط­ زیست سالم می­‌دانند و هرگونه پیشرفتی با تخریب محیط­ زیست را پایدار ندانسته و عدالت اجتماعی را نیز مخدوش می­‌سازد.

پس لطفا از شعار و سخنان رهبری سوء استفاده نکنید و مسئولان محیط­ زیستی کشور نیز به وظایف خود در تبیین و روشنگری و نظارت بر اجرای صحیح سخنان معظم له اهتمام جدی داشته باشند چراکه دیگر محیط­ زیست کشور دیگر تاب و توان تصمیمات و اقدامات غلط ما را ندارد و اشتباهات فراوان زیست­ محیطی در سال­های گذشته درس­های آموزنده­ای به همه ما داده است؛ راه­‌حل اجتناب از مسائل زیست­‌محیطی، نفی صنعتی شدن و توسعه اقتصادی نیست اگرچه امروزه مفهوم توسعه با تخریب منابع طبیعی و محیط­ زیست به شدت همراه شده است؛ واقعیت آن است که سلامت محیط­‌زیست می­‌تواند از طریق توسعه برنامه‌ریزی شده و پایدار تضمین شود اما به این شرط که همه مسئولان و در درجه بعدی همه مردم در این امر سهیم باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8315
  • نویسنده : مصطفی نادری
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

31خرداد
عقد شیرین در مقابل دوربین!
صبح دیروز اتفاق افتاد؛

عقد شیرین در مقابل دوربین!

29شهریور
اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.