• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟

تبدیل تهدید بازی های رایانه ای به فرصت

  • کد خبر : 23855
  • 11 شهریور 1400 - 14:21
تبدیل تهدید بازی های رایانه ای به فرصت
طبق بررسی ها با توجه به اینکه بازی های رایانه ای دارای آسیب های جدی است، فرهنگ سازی در نحوه مصرف این بازی ها بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش صدای حوزه، امروزه با رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت بازی های رایانه  به سرعت در حال پیشرفت است و شرکت های تولید کننده بازی های رایانه ای در دنیا  تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.

مطالعات نشان می دهد بازی های رایانه ای می تواند آثار مثبت و یا منفی بسیاری بر روح و جسم مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد این در حالی است که بسیاری از خانواده ها، بازی های رایانه ای را تنها یک سرگرمی می دانند. 

آسیب های بازی های رایانه ای

از جمله آسیب ها و تهدیدات بازی های رایانه ای می توان به تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت اخلاقی، افت تحصیلی، بی نظمی و خودمحوری و بحران هویت اشاره کرد.  متاسفانه خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازی‌های زیادی است که همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروش‌ترین بازی‌های روز دنیا هستند. هنگامی که یک بازیکن ساعت‌ها وقت خود را صرف بازی کردن نقش یک انسان با این ویژگی‌ها می‌کند، کوچکترین اثر آن کمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنه‌های خشن و دردناک برای اوست و در نتیجه ممکن است باعث ارتکاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیکن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهمترین چالش‌هایی است که امروزه گریبانگیر خود غربی‌ها شده است. سالانه ده‌ها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگ‌ومیر ناشی از بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای مختلف دنیا گزارش می شود.

بی اعتنایی نسبت به این موضوع، ناشی از ضعف در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه فرصت و تهدیدها بازی های رایانه ای است. از این رو انتخاب بازی های نامناسب و استفاده بیش از حد از آنها می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای کاربران در پی داشته است. همچنین کمبود فرهنگ سازی در راستای استفاده از ابزارهایی مانند رده بندی سنی بازی ها، خانواده را در مواجهه با این پدیده نوظهور در وضعیت انفعال قرار داده است. لذا لازم است به مخاطبان بازی آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود و تلاش شود تا استفاده از ابزارهای فوق، به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد.

بهبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خانواده ها

بر این اساس یکی از الزامات مهم در مساله بازی های رایانه ای، بهبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خانواده ها است که در این باره باید طبق برنامه ملی بازی های فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات مختلفی انجام شود که برخی از این اقدامات عبارت است از:

معرفی و فرهنگ سازی نظام رده بندی سنی و همچنین آموزش عمومی در خصوص فرصت ها و مخاطرات بازی های رایانه ای در قالب های مختلف

ایجاد مرکز مشاوره درباره نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای

راه اندازی بازی سراها با شرایط مناسب

همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در برنامه ملی بازی های رایانه ای، برای تحقق این اقدامات، سازمان های مختلفی باید ایفای نقش کنند که از جمله این نهادها می توان به صداوسیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد. مسلما هم افزایی و هماهنگی این دستگاه ها در فرهنگ سازی تولید و مصرف بازی های رایانه می تواند اتفاقات بسیار خوبی در زمینه رشد و ارتقای فضای مجازی در کشور رقم بزند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23855
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

23اردیبهشت
فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کرد؛

فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه

18اردیبهشت
ما و پدیده فرهنگی حجاب
یادداشت رسیده؛

ما و پدیده فرهنگی حجاب

25فروردین
برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار فرمانده سپاه قم؛

برای گسترش اسلام از تمام ابزارها خصوصا فضای مجازی استفاده کنید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.