• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
یادداشتی از صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان در ایران؛

از امام موسی صدر چه آموخته‌ایم؟

  • کد خبر : 23792
  • 13 شهریور 1400 - 11:00
از امام موسی صدر چه آموخته‌ایم؟
اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه می‌توانیم از او بیاموزیم و کارنامۀ عملی امام صدر برای امروز ما چه پیام و درسی دارد؟
به گزارش صدای حوزه صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان در ایران در یادداشتی نوشت:
 
امام موسی صدر ۴۳ سال پیش در ۹ شهریور ربوده شد. او حدود بیست سال در لبنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی فعال بود.
همگان اذعان دارند که او توانست در این مدت وضعیت شیعیان آن دیار را دگرگون کند؛ به‌طوری که شیعیان در عرصه سیاسی به گروهی اثرگذار در لبنان بدل شدند و از حیث اقتصادی تحولی چشمگیر پیدا کردند و وضعیت اجتماعی‌شان نیز ارتقا یافت.
وقتی که امام موسی صدر در سال ۱۹۵۹ وارد لبنان شد، شیعیان در نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وضعیت ناگواری داشتند. اساساً، همین وضعیت شیعیان بود که امام موسی صدر را به لبنان کشاند تا بتواند این وضعیت را تغییر دهد. اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه می‌توانیم از او بیاموزیم. آیا کارنامۀ عملی امام صدر برای امروز ما پیام و درسی دارد.

 نخست: امید. گمان می‌کنم یکی از وجوه برجسته فعالیت امام صدر امید دائمی او به آینده‌ای بهتر از امروز بود. گاه از از میزان امید او به حیرت می‌افتیم. در آن دوره، یعنی دهۀ هفتاد میلادی، لبنان و منطقه یکی از دوره‌های سخت خود را می‌گذراند. شیعیان لبنان هم گرفتار مسائل متعددی بودند. اما امام صدر با اطینان و امید قدم‌هایش را برمی‌داشت. البته، او این آموزه خود را از مفهوم انتظار در متن اعتقادات شیعه اخذ کرده بود و ناامیدی را با مرگ برابر می‌دانست. بنابراین، در هر وضعیتی اجازه نمی‌داد ناامیدی در او چیره شود و خللی در کارها و برنامه‌هایش ایجاد کند.
دوم: مشورت گرفتن. امروز اطرافیان امام صدر گزارش می‌دهند که یکی از خصوصیات امام صدر در مدیریت امور مشورت گرفتن از اطرافیان و نخبگان بود. روشن است که امام صدر در موقعیتی ویژه بود و شخصیت کاریزماتیکش چنان نفوذی داشت که اگر در تدبیر و مدیریت امور مشورت هم نمی‌کرد، کسی بر او خرده نمی‌گرفت. اما او به شدت از این موضوع احتراز می‌کرد و در امور متعدد مشورت می‌گرفت.
سوم: آگاهی‌سازی. این ویژگی نیز یکی دیگر از وجوه رویکرد امام صدر است. او تلاش می‌کرد که سطح آگاهی عموم مردم را بالا ببرد. به یک معنا، به‌رغم محرومیتی که شیعیان گرفتار آن بودند، او هیچ‌گاه آگاه‌سازی و ارتقای سطح فرهنگی شیعیان را از اولویت خود خارج نکرد. شاید همین رویکرد است که موقعیت او را در جایگاه مصلحی اجتماعی قرار می‌دهد. تبلور این مسئله را می‌توان در سخنرانی‌ها و مقالات عاشورایی او ببینیم. امام صدر تلاش فراوانی می‌کرد تا مردم را با روح نهضت امام حسین آشنا کند و تحریفات واقعه را نشان دهد.
چهارم: همه‌جانبه‌نگری. یکی از آسیب‌هایی که عموماً در مدیریت به چشم می‌خورد، نگاه محدود وتک‌بعدی است. اما با بررسی مجموعۀ اقدامات امام موسی صدر متوجه نوعی همه‌جانبه‌نگری می‌شویم. او به ارتقای وضعیت شیعیان در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی توجه دارد. البته، این سخن بدین معنا نیست که او همۀ زمینه‌ها را هم‌زمان و با یک میزان توجه جلو می‌برد. نه! او اولویتی هوشمندانه برای کارها و زمینه‌های مختلف داشت که اتفاقاً می‌تواند موضوع یادداشتی جداگانه باشد.
مواردی که در این یادداشت به آن اشاره کردم، برخی از ویژگی‌های فعالیت دو دهه‌ای امام موصی است. قصدم این بود که ویژگی‌های فعالیت‌های عملی امام صدر را برجسته کنم و الا ابعاد اندیشه‌ای امام موسی صدر بسیار فراتر از این موارد است. این‌ها برخی از چیزهایی است که از امام صدر آموخته‌ایم و چشم انتظاریم تا او خود بیاید و ببیند که از او چه‌ها آموخته‌ایم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23792

مطالب مرتبط

06اردیبهشت
تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر
نیم قرن تلاش مخلصانه و بی‌وقفه؛

تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر

10فروردین
انسانی که به دیگران سودی نرساند، مرده است و وجود ندارد
متن سخنرانی امام موسی صدر به مناسبت ماه مبارک شعبان؛

انسانی که به دیگران سودی نرساند، مرده است و وجود ندارد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.