• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

3
در روز جهانی ام اس طی مصاحبه ای مطرح شد؛

درمان پرهزینه و کمبود دارو/ فقدان همدلی با طلاب مبتلا به ام اس

  • کد خبر : 14453
  • 10 خرداد 1400 - 14:15
درمان پرهزینه و کمبود دارو/ فقدان همدلی با طلاب مبتلا به ام اس
یکی از نقاط عطف اشنایی ما با این بیماری در فیلم سینمایی "طلاومس" به کارگردانی همایون اسعدیان رقم خورد که "زهرا"، همسر یک روحانی سید به نام "سیدرضا" مبتلا به ام اس بود و برای این طلبه مشکلاتی رقم خورد که به درس و سبک زندگی او جهت تازه ای داد و البته "سیدرضا" هرگز نگذاشت همسرش "زهرا" احساس تنهایی یا عدم حمایت کند.

به گزارش زهرا بیک وردی، خبرنگارسرویس فرهنگی،اجتماعی پایگاه خبری صدای حوزه یکی از نقاط عطف اشنایی ما با این بیماری در فیلم سینمایی “طلاومس” به کارگردانی همایون اسعدیان رقم خورد که “زهرا”، همسر یک روحانی سید به نام “سیدرضا” مبتلا به ام اس بود و برای این طلبه مشکلاتی رقم خورد که به درس و سبک زندگی او جهت تازه ای داد و البته “سیدرضا” هرگز نگذاشت همسرش “زهرا” احساس تنهایی یا عدم حمایت کند.

حال با توجه به اینکه دیروز ۹خرداد ۱۴۰۰ روز جهانی بیماری ام اس بود در همین زمینه با آقای رزق آبادی مدیرعامل انجمن ام اس قم در محل دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، به گفتگو پرداختیم که شامل نکات قابل توجهی بود. شمارا به مطالعه این گفتگو دعوت می نماییم.

_ جناب آقای رزق آبادی، شما به عنوان مدیر عامل انجمن ام اس قم، لطفا در خصوص ماهیت بیماری ام اس توضیح مختصر اولیه ای بفرمایید.

بیماری فلج چند گانه یا ام اس (MS) یک مشکل مغزی و نخاعی است. این بیماری می تواند علائم مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در اکثر موارد، در ابتدا عوارض بیماری ام اس به تناوب ایجاد شده و بر طرف می شوند. با گذشت زمان، بعضی از این علائم ماندگار شده و می توانند ناتوانی فرد را به همراه داشته باشند. هر چند هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، داروها و درمان بیماری ms به روش های مختلف می توانند تعداد دفعات عود بیماری و علائم و ناتوانی های مربوط به آن را کاهش دهند.

_ این بیماری علائم خاصی دارد؟

 شایع ترین علائمی که این بیماری دارد می توان به اختلال در بینایی، گزگز دست ها، علائم حسی و حرکتی، اختلالات تعادل، مشکلات شناختی و مشکلات ادراری اشاره کرد. وضعیت به گونه ای است که گاها شخص مبتلا به ام اس ناگهان تعادل خود را از دست داده و زمین می خورد.

_ آیا عواملی وجود دارند که این بیماری را تشدید کنند؟

  • گرما
  • استرس
  • خستگی
  • کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن

_ راهکاری برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد؟

باید به دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن اهمیت ویژه ای دهیم و همچنین به لحاظ رفتاری و روحی ، روانی باهم مهربانتر باشیم. همین که هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم در واقع در حال پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم هستیم.

– این بیماری درمان قطعی دارد؟

خیر، فقط امکان کنترل این بیماری وجود دارد و می توان با برخی اقدامات عود بیماری را به تاخیر اندات یا از شدتش کاست.

*در استان قم تعداد ۱۶۰۰نفر بیمار ام اس ثبت شده و ۲۵۰۰ نفر ثبت نشده داریم

– این بیماری شامل بیماری های پر هزینه است؟

متاسفانه بله. داروهای بیماری ام اس شامل بیمه نمی شود. به علت تحریم داروهای خارجی یا در دسترس نیستند یا هزینه های سرسام آوری دارند.

_ آیا داروهای گیاهی تاثیری در روند بهبود این بیماری دارد؟

به نوعی میتوانند کمک کننده باشند اما نه کامل و قطعی.

– پیشنهادی برای مبتلایان به این بیماری دارید؟

روحیه خودتان را حفظ کنید، این بیماری آخر دنیا نیست، اعتماد به نفس داشته باشید!

با حفظ روحیه میتوانید به روال زندگی عادی ادامه دهید.ازدواج، ورزش، تفریح، وشغل مناسب میتواند کمک شایانی به کنترل این بیماری کند.

– بیشترین آمار بیماران ثبت شده خانم هستند یا آقا؟

۷۰درصد بیماران خانم هستند و سن آنها بین ۳۰ تا۴۰ سال می باشد.

-در بین بیماران ام اس از طلاب و روحانیون هم وجود دارند؟

بله حدودا ۲۵ نفر از طلاب عزیز میباشند.

_ آیا مرکز خدمات حوزه های علمیه حمایت قابل توجهی نسبت به این دسته از طلاب مبتلا به ام اس دارند؟

خیر متاسفانه طبق اطلاعی که ما داریم، هیچ مساعدتی نسبت به این عزیزان صورت نمی گیرد.

آقای رزق آبادی در پایان این گفتگوی کوتاه ضمن اشاره به اثرات زناشویی این بیماری، اشاره کرد که اطرافیان نقش بسزایی در روند بهبود یا تشدید این بیماری دارند. بیماران ام اس می توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند اما به علت عدم اطلاعات و درک مناسب اطرافیان، این بیماری منجر به فروپاشی تعداد چشمگیری از زندگی ها شده است.

اگر بیمار ام اسی در منزل دارید لطفا اطلاعات خود را نسبت به این بیماری بالا ببرید و ماهم اینجاییم تا با کمک هم این بیماری را پشت سر بگذاریم.

آدرس دفتر انجمن بیماران ام اس استان قم
شعبه۱ / هنرستان نبش پل بعثت

شعبه۲ / درمانگاه بقیه الله

کارت بانک ملی انجمن ام اس قم:۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۶۷۴۴۶

حساب انجمن ام اس قم:۰۱۰۷۳۱۴۵۳۷۰۰۶

شبا بانک ملی انجمن: lr650170000000107314537006

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.