• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

7
میزهای خدمت و تعامل بین مردم و مسئولین؛

ابتکار آیت الله رئیسی برای بهبود مطالبات و مشکلات مردمی از قوه قضائیه

  • کد خبر : 7078
  • 29 اسفند 1399 - 18:05
ابتکار آیت الله رئیسی برای بهبود مطالبات و مشکلات مردمی از قوه قضائیه
ایجاد میز‌های خدمت به ابتکار و دستور ریاست قوه قضاییه و به منظور ارتباط مستقیم با مردم و پاسخگویی به مشکلات و پرسش‌های حقوقی مراجعه‌کنندگان انجام شده است.

به گزارش صدای حوزه سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور، در رابطه با میز‌های خدمت قوه قضاییه به منظور ارائه خدمات رایگان به شهروندان اظهار کرد: ایجاد میز‌های خدمت به ابتکار و دستور ریاست قوه قضاییه و به منظور ارتباط مستقیم با مردم انجام شده است و ما به عنوان دستگاه قضا، روز‌هایی از هفته را برای این منظور اختصاص داده ایم که به سراغ مردم بیاییم و به آن‌ها خدمت کنیم و پاسخگوی مشکلات و پرسش‌های حقوقیشان باشیم.

تعامل میان مردم و مسئولان با میزهای خدمت

وی بیان کرد: در ایستگاه‌های میز خدمت، از تمام حوزه‌های دستگاه‌های قوه قضاییه، یک یا دو نفر به عنوان نماینده مربوطه حضور پیدا کرده و به مردم خدمت می‌کنند و معمولا هم این ایستگاه‌ها در محل‌هایی مستقر هستند که بیشترین مراجعات مردمی را دارند.

هدف ما این است که بتوانیم در این ایستگاه‌های جهادی، میان مسئولان و مردم تعامل به وجود آوریم و در آن محل، به وظیفه خود که خدمت رسانی است عمل کنیم.

آن چه که انگیزه ما را برای این منظور بیشتر می‌کند استقبال خوب مردم است، چرا که آن‌ها در فضایی بسیار صمیمی و به صورت مستقیم، مشکلات و پرسش‌های خود را مطرح می‌کنند و ما نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم و اگر این موارد، مربوط به بخشی از دستگاه قضا باشند، از همکاران می‌خواهیم که به درخواست‌های افراد رسیدگی و توجه بیشتری کنند.

میز‌های خدمت قوه قضاییه؛ کلیدی برای قفل مطالبات و مشکلات مردمی

عمرانی تصریح کرد: در حقیقت، ما با میز‌های خدمت، در حوزه‌های مختلف به افراد راهنمایی‌های حقوقی رایگان ارائه می‌دهیم و علاوه بر آن، در برخی موارد نیز نامه‌هایی را به همکاران در تمامی واحد‌ها می‌نویسیم و سعی می‌کنیم یک پلی برای انتقال صحبت‌ها و مطالبات مردم باشیم.

ارائه مشاوره‌های حقوقی رایگان

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: در مراجعات ما پرونده‌های معروف به کثیرالشاکی وجود دارند که در آن‌ها کلاهبرداری‌های سنگینی انجام شده است و یا اختلاف‌های حقوقی در آن‌ها وجود دارد و مردم تقاضا می‌کنند که رسیدگی به آن‌ها به سرعت انجام شود.

ما ضمن راهنمایی کردن بر اساس موضوع، سعی می‌کنیم در صورت امکان، یک کار اجرایی هم انجام دهیم، اما اصل موضوع ما ارائه مشاوره‌های حقوقی رایگان از طریق میز‌های خدمت است که ممکن است مردم عادی در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی نداشته باشند و راه حل‌هایی به آن‌ها ارائه می‌دهیم که امیدواریم با پیگیری‌های قانونی به حق خود برسند.

فضای صمیمانه حاکم بر طرح

وی با اشاره به فضای صمیمانه حاکم میان مردم و مسئولان دستگاه قضا در میز‌های خدمت ادامه داد: بر اساس مشاهدات بنده در مدت ارائه خدمات از طریق میز‌های خدمت، صرفا بحث حقوقی موردنظر نبوده است، زیرا صمیمیت حاکم در آن که شاید کمتر به آن توجه و پرداخته شده سرفصلی است که به مردم ثابت می‌کند ما خادم آن‌ها هستیم تا مشکلاتشان را تا جایی که در اختیار ماست برطرف کنیم و در این خصوص، مردم به ما منت دارند که ما را سربازان خود می‌دانند.

برخی فرآیندهای طولانی گریزناپذیر

عمرانی با اشاره به علت زمان بر بودن فرآیند‌های رسیدگی حقوقی-قضایی تاکید کرد: در رسیدگی‌های قضایی که تابع مقررات آیین‌های دادرسی کیفری و مدنی و مقرراتی هستند طبعا مواردی پیش بینی شده است.

به طور مثال؛ ممکن است مجبور باشیم که فردی را به خاطر یک قرارداد یا مبایعه نامه‌ای که می‌خواهد تنفیذ و یا مالکیت خود را اثبات کند به کارشناس ارجاع دهیم که این نظر کارشناسی، متشکل از یک تا یازده نفره است و امکان دارد هر یک از آن‌ها نظر و اعتراضی داشته باشند و همین باعث می‌شود که رسیدگی به پرونده را یک سال دچار اطاله کند و ما هم گریزی نداریم، چرا که طرفین پرونده نسبت به نظریه کارشناس اعتراض می‌کنند، اما واقعیت این است که به دلیل مکانیزه شدن کارها، جمع آوری دفاتر و… هیچ کسی نمی تواند مغرضانه عمل کند و رسیدگی به پرونده‌ای را دیرتر انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از موارد مرتبط با دستگاه قضا مرتفع شده است و کماکان در برخی از گروه‌های دستگاه هم فعالیت‌هایی در حال انجام است که بتوان مشکلات موجود را به حداقل رساند.

میز‌های خدمت قوه قضاییه؛ کلیدی برای قفل مطالبات و مشکلات مردمی

معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان ابلاغ ارائه خدمات حقوقی رایگان از طریق میز‌های خدمت به صورت ملی افزود: از طریق بسیج قوه قضاییه به همه استان‌ها ابلاغ کرده ایم و آن‌ها نیز از طریق میز‌های خدمت، به مردم خدمات حقوقی رایگان ارائه می‌دهند و گزارش عملکرد آن‌ها به دست ما رسیده است و روز به روز هم داریم کیفیت و تعداد این میز‌های خدمت را افزایش می‌دهیم تا اعتماد مردم جلب شود و بدانند افرادی که در دستگاه قضا برای آن‌ها کار می‌کنند از روی عشق و محبت و خدمت است.

عمرانی با اشاره به مقرون به صرفه بودن این خدمات مشاوره‌های حقوقی رایگان، خاطرنشان کرد: ارائه مشاوره‌های رایگان حقوقی به مردم از طریق این میز‌های خدمت برای آن‌ها بسیار کمک کننده و مقرون به صرفه است؛ به طوری که افرادی هستند که مشکلات حقوقی داشته اند و به کارشناسان مربوطه هم مراجعه کرده اند که به دلیل بار سنگین مالی به ما مراجعه کرده اند.

با راهنمایی کردن  آن‌ها از طریق این میز‌های خدمت، نامه آن‌ها را دریافت و فرآیند‌های حقوقی آن‌ها را تسهیل کرده ایم و از همکاران خواسته ایم که مساعدت بیشتری برای این منظور داشته باشند و این خدمات توانسته است به صورت صد در صد برای آن‌ها موثر باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7078
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

15آذر
دستیابی به سبک زندگی اسلامی با ۷ اقدام
نامه دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به آیت الله رئیسی؛

دستیابی به سبک زندگی اسلامی با ۷ اقدام

15اسفند
مهمتر از رفع تحریم، به دنبال خنثی کردن تحریم ها هستیم
رئیس جمهور در پایان سفر به استان گلستان مطرح کرد؛

مهمتر از رفع تحریم، به دنبال خنثی کردن تحریم ها هستیم

21دی
دولت از محققین اقتصاد اسلامی استفاده نکرده است/ جامعه توان تحمل شوک درمانی ندارد + پاسخ اجمالی به دیدگاه استاد علوی بروجردی و جعفریان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.