• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
رئیس قوه قضاییه:

تخلف در عرصه ساخت و ساز، ضایع کردن حقوق عامه است

  • کد خبر : 6002
  • 19 اسفند 1399 - 19:41
تخلف در عرصه ساخت و ساز، ضایع کردن حقوق عامه است
آیت الله رئیسی گفت ترک فعل در خصوص بحث تخلفات ساخت و ساز از مسائل مهم در حوزه حقوق عامه است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه امروز در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال با بیان اینکه اقدامات انجام شده در پیش‌گیری و برخورد با تخلفات قابل تقدیر است، گفت: با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که در گزارش دادستانی کل کشور نیز به بخشی از این مشکلات اشاره شده بود، بخشی از این مشکلات طبیعتا اشکالات ساختاری است و بخش دیگر نیز مربوط به اشکالات رفتاری و ترک فعل‌ها است که همگی قابل پیگیری است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه آب و خاک دو سرمایه عظیم کشور است که نباید ارزان باشد به قدری که ارزش آن شناخته نشود، اظهار کرد: باید جلوی فرسودگی این سرمایه عظیم را بگیریم تا مورد سؤال خداوند متعال و مردم قرار نگیریم. بی‌تردید برای جلوگیری از این فرسایش می‌توان اقداماتی انجام داد.

کاداس یک بحث زیربنایی است

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری کردن از فرسودگی و از دست رفتن ارزش اراضی کشور، خاطرنشان کرد: نسبت به حریم شهرها و روستاها و تالاب‌ها و اراضی دولتی اقدامات خوبی در دست اقدام است و لازم است محدوده شهرها در اختیار سازمان ثبت قرار بگیرد تا در بحث کاداس تسریع صورت بگیرد و لازم است کاداس با جدیت دنبال بشود چرا که یک بحث زیربنایی مهم است.

رئیس دستگاه قضا مسأله حریم شهرها را یک مسأله مربوط به سراسر کشور و مربوط به وزارت کشور دانست و تصریح کرد: باید یک زمان سه ماهه تعیین شود که این مسأله در وزارت کشور مشخص شده و حریم‌ شهرها تعیین شده و مانع سوء استفاده سودجویان شده و تعارض و اختلاف میان فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها از این طریق از بین خواهد رفت.

آیت الله رئیسی با تأکید بر ضرورت انسداد منافذ قانونی موجود برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها و تخلف‌های قانونی، اظهار کرد: باید اختلاف میان دستگاه‌ها برطرف شود تا افراد نتوانند از این منافذ سوء استفاده کنند.

نظارت بر تعاونی‌ها افزایش یابد

وی با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از عنوان تعاونی برای انجام تخلفات مختلف، خاطرنشان کرد: تفاوتی میان اشخاص و تعاونی در تخلفات وجود ندارد و همه باید قوانین را رعایت کنند. 

آیت‌الله رئیسی افزود: مطمئنا رعایت قانون از جانب تعاونی‌ها مهم است و از وزارت تعاون می‌خواهیم در این خصوص نظارت های تعریف شده را با دقت انجام دهند تا تعاونی‌ها بیشتر مورد نظارت باشند تا شاهد وقوع تخلف در این زمینه نباشیم.، ده‌ها پرونده تخلفات تعاونی‌ها در قوه قضاییه وجود دارد به ویژه تعاونی‌های مسکن و لازم است نظارت ویژه بر آنها صورت بگیرد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اهمیت جلوگیری از تخلفات ساخت و سازها، تصریح کرد: چرا نباید در ابتدای شکل گیری تخلفات ساختمانی با آن برخورد شود که بعدا بحث تخریب ساختمان و دادگاه برای تخریب و مسائل مربوط به ان پیش نیاید، این سؤالی است که ما و همه مردم دارند و قطعا لازم است پیش از شکل گیری ساختمان و ساخت و ساز مانع شکل گیری تخلف شویم.

تخلف در عرصه ساخت و ساز ضایع کردن حقوق عامه است

آیت الله رئیسی ترک فعل در خصوص بحث تخلفات ساخت و ساز را از مسائل مهم در حوزه حقوق عامه عنوان کرد و گفت: چاه‌های غیرمجاز یکی از مسائل و مشکلات کشور است، چاه‌های غیرمجاز کشور اگر بیشتر نباشد کمتر نیست، این یکی از مشکلاتی است که باید پیگیری جدی در خصوص آن صورت بگیرد و ساماندهی جدی آن باید در وزارت نیرو در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مخالف استفاده از ظرفیت‌های موجود در محیط زیست و آب و هوای کشور نیستیم اما باید مسائل گردشگری و تفریحی مردم همراه با قانونمندی و برنامه‌های قانونی باشد نه اینکه شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی و غیر مجاز و آسیب دیدن منابع طبیعی و محیط زیست باشیم.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر ضرورت تبعیت همه دستگاه‌ها از قانون، اظهار کرد: باید کاری کنیم که تخلفات شکل نگیرد و اگر تخلفی شکل گرفت سریعا با آن مقابله کنیم، تخلف کردن باید ضد ارزش تلقی شود و از آن پیشگیری و در صورت بروز با آن مقابله شود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: تصرف قطع اشجار و درختان به هیچ عنوان نباید انجام شود، از این رو در موارد موجود باید خلع ید و قطع تصرف صورت بگیرد اما درختان نباید قطع بشود و لازم است در این خصوص توجه جدی وجود داشته باشد چرا که قطع درختان کار درستی نیست. 

در برخورد با تخلف وحدت رویه وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه باید وحدت رویه در نوع برخورد با تخلفات شکل بگیرد و این از وظایف دادستان کل کشور است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهم جلسه‌ای با حضور بدنه اجرایی سه قوه تشکیل شود و حتی نیروهای مسلح و نهادهای مربوطه نظیر سازمان اوقاف در این جلسه حاضر باشند چرا که نقش سازمان اوقاف در مسأله اراضی بسیار مهم است، تمام بخش های مربوطه باید در این جلسه گرد هم بیایند و یک بحثی در خصوص حراست و حفاظت از اراضی ملی صورت بگیرد که از مهمترین مسائل کلان کشور محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه هر روز در رسانه‌ها شاهد خبر رفع تصرف و خلع ید تخلفات حوزه اراضی هستیم، اظهار کرد: ممکن است برای مردم سؤال پیش بیاید چرا از این تصرفات پیش از ساخت و ساز جلوگیری نمی‌شود تا مدام شاهد اخبار تخریب تصرفات غیرقانونی در کشور باشیم، راه قانونی را باید باز گذاشت و مانع هرنوع خلاف قانونی شد.

آیت الله رئیسی در ادامه افزود: راه قانونی باید باز باشد تا راه‌های غیرقانونی را بتوانیم با قدرت ببندیم و در این مسأله فرقی بین اشخاص وجود ندارد، در برخی حوزه‌ها افراد منفعل عمل می کنند، نباید چنین باشد، برخی می‌گویند چون تخلف زیاد شده نمی‌شود برخورد کرد، چنین منطقی قابل قبول نیست.

وی پیرامون نقش شوراهای اسلامی شهر در مدیریت شهری و توسعه شهری، گفت: آسیب‌های شوراهای شهر باید شناسایی شود و افرادی که در آینده وارد شوراهای اسلامی شهرها می‌شوند با توجه به این آسیب‌ها نقش بسزایی در گره گشایی از مشکلات با همکاری شهرداران داشته باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6002

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.