• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

8
حجت الاسلام راجی در یک گفتگوی صوتی زنده در روبیکا:

اطمینان از انتخاب آیت الله رئیسی در انتخابات پیش‌رو خوش‌خیالی است!

  • کد خبر : 14290
  • 09 خرداد 1400 - 12:18
اطمینان از انتخاب آیت الله رئیسی در انتخابات پیش‌رو خوش‌خیالی است!
پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مقبولیت در ابتدای ثبت نام به معنای پیروزی در انتخابات نیست؛ چرا که شایعات فضای مجازی و مناظرات قبل از انتخابات در رای مردم بسیار اثرگذار است.

هفتمین گفتگوی زنده‌ی دوطرفه طرح مجازی زنجیره تواصی با موضوع چرا رای بدهیم؟ و راه حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ با حضور حجت الاسلام محمدحسین راجی پژوهشگر انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب صعود ۴۰ ساله به صورت زنده در اپلیکیشن روبیکا برگزار شد.

تبلور اراده اکثریت در مشارکت بالا

حجت الاسلام راجی در این جلسه مجازی با طرح این سوال که: آیا با رای ندادن نظام بهتری سر کار می آید؟، گفت: در همه جای دنیا هیچ نظامی با رای ندادن از بین نرفته است. امروز مشارکت در کشورهای اروپایی بسیار پایین است؛ مثلاً مشارکت در کشور سوئیس به ۴۵ درصد نیز نمی‌رسد اما هیچ کدام یک از این کشورها، ساقط نشده‌اند.

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی عنوان کرد: برخی به این خیال رای نمی‌دهند که صدای اعتراض آنها شنیده شود. باید به این دسته جواب داد که صدای خاموش، هیچ گاه شنیده نمی‌شود. به عنوان مثال در انتخاباتی که کلینتون در ایالات متحده رای آورد، اکثریت مردم شرکت نکردند اما کلینتون رئیس‌جمهور شد و صدای اکثریت نیز شنیده نشد.

رئیس جمهور و بالاترین اختیارات در کشور

نویسنده کتاب صعود چهل ساله اظهار داشت: یکی از مسائل دیگری که برای عدم شرکت در انتخابات بیان می شود، هیچ کاره و تدارکاتچی بودن رئیس جمهور است، در حالی که اگر رئیس‌جمهور تدارکاتچی بود، این صف طویل برای ثبت نام نامزدها به وجود نمی‌آمد؟ و یا نامزدهای رد صلاحیت شده، ناراحت و معترض نبودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اختیارات رئیس جمهور تا کنون به گوش مردم نخورده است ابراز کرد: ۲۸ شورای عالی کشور مانند شورای عالی آب، شورای عالی بیمه، شورای عالی اقتصاد، شورای عالی اشتغال، شورای عالی آموزش و پرورش مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور است و پنج عضو از ۹ عضو شورای عالی امنیت ملی که دارای حق رای هستند، توسط رئیس جمهور انتخاب می شوند.

تقریبا همه امکانات کشور در اختیار رئیس جمهور است

حجت الاسلام راجی با بیان اینکه بودجه مملکت با مبلغی معادل ۲ میلیون میلیارد تحت اختیار رئیس جمهور است، گفت: ۹۵ درصد استخدامی‌های کشور و ۹۳ درصد بودجه کشور مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور مدیریت می‌شود؛ حتی صدا و سیما که ظاهراً مستقل است، بودجه خود را از دولت می‌گیرد و در مواردی مجبور است از رئیس‌جمهور تبعیت کند.

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه حوزه اختیارات رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی عجیب و غریب است، بیان کرد: بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی، تمام امکانات ارتش در دوران صلح در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد؛ از سال ۶۸ اختیاراتی که به نخست وزیر تفویض شده بود، نیز جزو اختیارات رئیس‌جمهور قرار گرفت و چه بسا یکی از دلایل ریزش روسای جمهور پس از پایان دوران ریاست جمهوری هم این اختیارات فراوان باشد.

حجت الاسلام راجی در ادامه به سوالات مخاطبین شرکت کننده در این گفتگوی صوتی پاسخ داد.

با رای دادن می‌تواند همه چیز عوض شود

سوال ـ با رای دادن چیزی عوض نمی‌شود؛ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

هزاران سوال مرتبط با زندگی مردم وجود دارد که مستقیماً به تصمیمات رئیس جمهور برمی‌گردد؛ مثل اینکه یارانه بنزین باید به افراد داده شود یا به خودروها؟ یا این سوال که دولت باید به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی باشد یا به دنبال وارد کردن کالاهای خارجی؟

بازار مسکن باید در اختیار دولت باشد و یا اینکه دولت چنین اختیاری ندارد؟ پاسخ این سوالات و صدها سوال دیگر این چنینی با عملکرد رئیس‌جمهور پاسخ داده می‌شود، بنابراین اینکه که نام کدام فرد از دل صندوق ها بیرون بیاید، بسیار مهم و اثرگذار است.

با ترکیب فعلی کاندیداهای امسال، چرا باید رای بدیم؟!

سوال _ امسال مشخص است که چه کسی رئیس جمهور می شود، چرا باید رای بدهیم؟!

بله اگر امروز انتخابات باشد، قطعا آقای رئیسی با رای بالا رئیس‌جمهور خواهد شد اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مقبولیت در ابتدای ثبت نام به معنای پیروزی در انتخابات نیست؛ چرا که شایعات فضای مجازی و مناظرات قبل از انتخابات در رای مردم بسیار اثرگذار است.

اگر با توجه به کاهش مشارکت احتمالی، ۱۶ میلیون رای آقای رئیسی در دوره گذشته به ۱۲ میلیون تقلیل یافته باشد و این ۱۲ میلیون نیز در شب انتخابات تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه، جریانات احمدی‌نژاد، خاتمی، سیدحسن خمینی و ضدانقلاب قرار بگیرد، فاجعه به بار می‌آید. اطمینان از انتخاب آیت الله رئیسی در انتخابات پیش‌رو خوش‌خیالی است! و با شروع مناظرات خواهید دید که نامزدها چه برنامه های قوی برای ارائه دارند.

در جمهوری اسلامی مهندسی انتخابات نداریم

سوال ـ رای نمی دهم؛ چون انتخابات مهندسی شده است و از قبل رئیس‌جمهور مشخص است؟

اگر نظام انتخابات را مهندسی کرده باشد، قطعاً کسانی که کاندید می‌شوند، از آن آگاهی خواهند داشت، سوال اینجاست که چرا این افراد پس از یک دوره رای نیاوردن، دوباره با علم به اینکه انتخابات مهندسی شده، کاندید می شوند؟! مثلاً آقای احمدی‌نژاد با اینکه در سال ۹۲ تایید صلاحیت نشد، دوباره در سال ۹۶ و ۱۴۰۰ در انتخابات شرکت کرد. این حضور احمدی‌نژاد نشان دهنده آن است که انتخابات، آزاد برگزار می‌شود.

در سال ۹۲ با وجود اینکه همه نظرات خبر از پیروزی جلیلی یا قالیباف می داد، آقای حسن روحانی با ۰.۷۱ آرا بیشتر رئیس جمهور شد. اگر نظام اسلامی به دنبال تقلب بود به راحتی با ابطال چند صندوق می‌توانست کاندید مدنظر خود را به دور دوم ببرد. در همین انتخابات سال ۹۲ حسن روحانی سر کار آمد که با دولت گذشته رابطه خوبی نداشت و آقایان جلیلی و قالیبافی شکست خوردند که روابط حسنه‌ای با مجری انتخابات داشتند.

دستاوردهای جمهوری اسلامی فوق‌العاده بوده است

سوال ـ تعیین رئیس جمهور در ۴۲ سال گذشته از طریق انتخابات و باقی ماندن مشکلات، نشان دهنده ناکارآمدی نظام اسلامی است؛ پس از شرکت در انتخابات مثمر ثمر نخواهد بود؟

با وجود همه مشکلات، دستاوردهای جمهوری اسلامی در ۴۲ سال گذشته فوق‌العاده بوده البته همانطور که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند: فاصله میان واقعیت و آرمان‌ها، وجدان‌های بیدار را اذیت می‌کند، اما این فاصله طی شدنی است؛ قبل از انقلاب نزدیک به ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کردند اما این عدد در سال ۹۲ به ۸ درصد رسید؛ البته متاسفانه در ۸ سال گذشته با ناکارآمدی دولت حسن روحانی این عدد دوباره افزایش پیدا کرده است.

برای آگاهی از از پیشرفت های جمهوری اسلامی در ۴۲ سال گذشته شما را به مطالعه کتاب صعود چهل ساله ارجاع می‌دهم؛ مطالعه این کتاب کارآمدی جمهوری اسلامی را اثبات می کند.

تعدد کاندیداهای انقلابی، نشانه تفوق تفکر انقلابی و مایه افتخار است

سوال ـ برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که اکثر کاندیداهای این دوره از انتخابات، تکرار آقای رئیسی هستند و انتخابات امسال نمایشی است؛ نظر شما چیست؟

آیا کاندیدای پوششی شدن از لحاظ اخلاقی صحیح است؟ قطعا صحیح نیست؛ چرا که کاندیدای پوششی با هدف فریب مردم، به میدان می‌آید. از ظاهر صحبت‌های کاندیداها معلوم است، که هیچ یک از آنها برای پوششی بودن به میدان نیامده‌اند و قرار نیست خود را کنار بکشند. اینکه تعداد زیادی کاندیدا با تفکر انقلابی در این دوره از انتخابات حضور دارند، نشانه تفوق تفکر انقلابی و مایه افتخار است. البته نباید به گونه‌ای عمل شود که اگر یکی از کاندیداها انقلابی کنار کشید، طرفداران او حاضر به حمایت از کاندیدای دیگر نباشند.

مردم از ضعف‌ها و تخلفات احمدی‌نژاد مطلع نیستند

سوال ـ عدم تایید صلاحیت آقای احمدی‌نژاد سبب ایجاد دلسردی در میان برخی از اقشار جامعه شده است؛ چگونه می‌توان به علاقمندان احمدی نژاد ثابت کرد که آقای رئیسی همان احمدی نژاد است بدون معایب احمدی نژاد؟

علت محبوبیت آقای احمدی‌نژاد عدم اطلاع مردم از ضعف‌های اوست. آقای احمدی‌نژاد در طول سال‌های گذشته اقدامات خلاف قانون فراوانی را مرتکب شده است؛ قبل از اینکه آقای رحیمی به عنوان معاون اول آقای احمدی‌نژاد معرفی شود، به آقای احمدی‌نژاد هشدار  داده شد که فرد مورد نظر شما مفسد اقتصادی است؛ اما احمدی نژاد جلوی دوربین آمد و گفت که رحیمی خط قرمز من است! بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد نیز فاسد بودن رحیمی اثبات شد.

احمدی‌نژاد در طول سالهای ریاست خود جلوی همه ایستاد، ۱۱ روز خانه نشینی او کار غیرقانونی بود. چند ده بار قانون را زیر پا گذاشت. به عنوان مثال در خصوص دانشگاه ایرانیان معلوم شد که پول‌های انتقال داده شده به این دانشگاه، بدون اجازه لازم بوده است. بیشترین فسادهای سالهای گذشته از طریق خصوصی انجام سازی انجام شده و بخشی از این فساد‌ها نیز در دولت آقای احمدی‌نژاد بوده است.

علاوه براین انحراف در حلقه بهاری احمدی‌نژاد بسیار جدی است. وزیر اطلاعات وقت احمدی‌نژاد تعریف می‌کند که با حضور آقایان احمدی نژاد و مشایی قبل از مناظرات به دیدار رهبر انقلاب رفتیم؛ آقای احمدی نژاد در این دیدار عرض کرد که می‌خواهد بحث فساد را مطرح کند. آقا به ایشان اجازه دادند اما فرمودند که اسم نیاورید پس از پایان دیدار، آقای مشایی با آقای احمدی‌نژاد گفتن که امام زمان راضی است که شما اسم بیارید و احمدی‌نژاد نیز قبول کرد.

باید مردم را نسبت به این نکته آگاه کرد که اگر دولت احمدی‌نژاد دولت خوبی بود، از وزرای خوبی تشکیل شده بود و بسیاری از این وزرا همانند آقایان لنکرانی، اژه‌ای، نیکزاد، متکی و غیره امروز در مقابل احمدی نژاد ایستاده و حاضر به کمک به دولت انقلابی هستند.

نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبر معظم انقلاب 

سوال ـ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در برخی از شهرها انتخابات مجلس خبرگان نیز برگزار خواهد شد. در خصوص شبهات مجلس خبرگان نیز بفرمایید.

بهترین کار در مورد مجلس خبرگان این است که به شبهات موجود در اذهان مردم پاسخ داده شود، یکی از شبهات این است که خبرگانی که باید بر کار رهبری نظارت کنند خود تحت فرامین رهبر انقلاب هستند.

در پاسخ باید گفت کمیته تحقیق و تفحص مجلس خبرگان رهبری که تحقیق در خصوص عملکرد رهبری را برعهده دارد بارها از ایشان در خصوص عملکردها سوال پرسیده و جواب گرفته است. آیت الله اراکی در این زمینه می‌گوید بارها پیش آمده که به تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد رهبر انقلاب پرداخته ایم و وقتی به نتیجه نرسیده‌ایم، از بیت سوال کردیم و اگر این کار نیز نتیجه بخش نبود از خود رهبر انقلاب پرسیدیم. یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان می کرد که تاکنون حدود ۳۰۰ سوال از رهبر انقلاب پرسیده شده است.

برنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین یک برنامه راهبردی است

سوال _ برخی معتقد هستند که بر اساس قرارداد ایران و چین برخی از جزیره ها و امتیازات فراوان به چین واگذار می شود؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

برنامه همکاری جامع ایران و چین شامل مباحث کلی ارتباط میان این دو کشور می شود و مباحثی همچون ارتقای علمی، احترام متقابل، اشتراک نظر در خصوص مسائل مختلف و تقویت زیرساخت های دفاعی در آن گنجانده شده است.

برخلاف شایعات مطرح شده در این برنامه هیچ حرفی از فروش نفت و یا واگذاری جزایر ایرانی به میان نیامده. یکی از محسنات این برنامه این است که بر طبق آن می‌توان معاملات میان دو کشور را بر مبنای ارزی غیر از دلار انجام داد تا پول ملی تقویت شود.

آنچه که در خصوص این برنامه از سوی رسانه‌ها بیان می‌شود، شایعاتی بیش نیست که با هدف ناامید کردن مردم بیان می‌گردد. برنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین یک برنامه راهبردی است و قرارداد و معاهده محسوب نمی‌شود که در آن بده و بستان وجود داشته باشد. این برنامه کوچکترین تعهدی برای دو طرف به وجود نمی‌آورد و طبق اصول قانون اساسی و شورای عالی امنیت ملی نوشته شده است.

جالب است با وجود همه شایعات هیچ عدد و رقمی در کل ۱۶ صفحه برنامه راهبردی میان ایران و چین وجود ندارد و در خصوص برنامه‌های نظامی نیز تنها بحث حمایت مطرح شده و هیچ حرفی از ایجاد پایگاه و استقرار نیرو در خاک یکدیگر به میان نیامده است.

عرصه‌هایی که زیر نظر رهبری هستند، خوش درخشیده‌اند

سوال ـ چرا در دو عرصه اقتصاد و فرهنگ ضعیف هستیم؟

کشورها برای ابرقدرت شدن نیازمند قدرت در پنج مولفه نظامی، تاثیرگذاری بر تحولات بین‌المللی، امنیت داخلی، اقتصاد و فرهنگ هستند. در بخش نظامی با اینکه بودجه بسیار پایینی در کشور ما تصویب می‌شود اما قدرت نظامی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

بشار اسد با ۹۵ درصد آرا یک بار دیگر رئیس جمهور سوریه شد، این در حالی است که اوباما در زمان ریاست خود گفته بود که بشار اسد باید برود و رهبر انقلاب فرمودند که بشار اسد باید باقی بماند. اکنون اوباما و ترامپ رفته‌اند اما بشار اسد همچنان باقیست و این نشان‌دهنده تاثیرگذاری و قدرت ایران در تحولات بین المللی است.

در ناامن‌ترین نقطه دنیا کشور ایران امنیت کامل را دارد. سه مولفه امنیت، قدرت نظامی و تاثیرگذاری بر تحولات منطقه مستقیماً زیر نظر رهبر انقلاب است که کشور در آن‌ها خوش درخشیده است. اما ۲ بخش اقتصاد و فرهنگ زیر نظر دولت هاست حال اگر دولتی سر کار بیاید که تفکری مانند رهبر انقلاب داشته باشد، در این دو مولفه نیز پیشرفت خواهیم شد.

ریشه مشکلات اقتصادی به ۱۳۰ سال پیش برمی‌گردد

سوال ـ آیا امکان دارد روزی رئیس جمهوری بر سر کار بیاید که مشکلات اقتصادی را حل کند؟

مشکلات اقتصادی در هشت سال گذشته به اوج خود رسیده اما ریشه مشکلات اقتصادی کشور به ۱۳۰ سال پیش و به دوران قاجار بر می‌گردد. در سال ۱۸۴۰ هم‌زمان با موج دوم انقلاب صنعتی، پادشاهان قاجار علاوه بر سپردن زمین‌ها به شوروی، تصمیم به بستن قراردادهای استعماری با انگلیس گرفتند و بر اساس یکی از همین قراردادها، تعرفه بر واردات حذف شد، بدین ترتیب کالاهای انگلیسی به صورت ارزان وارد کشور شده و تولید نابود گردید و ارزش پول ملی ۵۰ برابر کاهش پیدا کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

تنها راه نجات کشور از مشکلات، تولید داخلی است و اگر به تولید داخلی بها داده شود، قطعاً مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد و حتی تورم به صفر یا یک درصد خواهد رسید. البته حل مشکلات اقتصادی از راه تولید امروز بسیار سخت‌تر از گذشته است؛ چرا که کشورهای زیادی در این راه قدم برداشته و پیشرفت کردند اما ما در ابتدای کار هستیم.

چرا رفراندوم برگزار نمی‌کنیم؟!

سوال _ چرا نظام خودش را در معرض رفراندوم قرار نمی دهند؟

از نگاه اسلامی، دین چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. اگر پرسیده شود چرا امام خمینی قدس سره رفراندوم برگزار کرد؟ باید پاسخ داد که زمانی امام خمینی قدس سره  این کار را انجام داد قبل از حکومت اسلامی و برای تشکیل جمهوری اسلامی انجام داد.

از نگاه دیگر نیز هیچ کشوری در هیچ جای دنیا تا کنون این کار را انجام نداده؛ چرا ما باید اول این کشور باشیم؟! آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و غیره خود را به رفراندوم بگذارند. علاوه بر این امکان برگزاری رفراندوم در واقع وجود ندارد! چراکه در صورت برگزاری رفراندوم و عدم رای مردم به حکومت مستقر، این برگزاری و انتقال قدرت باید توسط حکومت فاقد صلاحیت انجام شود که بی‌معنی است.

اشکال دیگر به موافقان رفراندوم این است که در صورت برگزاری رفراندوم این برنامه باید ۲ یا ۴ یا ۶ یا ۸ ساله یکبار برگزار شود؛ در حالی حکومت‌ها برنامه‌ریزی‌های پانصد ساله برای خود دارند و همچنین کاری امکان پذیر نیست.

بر فرض اینکه جمهوری اسلامی رفراندوم انجام داده و مردم به آن رای ندادند؛ سوال این است که چه کسی می‌خواهد جایگزین جمهوری اسلامی شود؟ وقتی از روح الله زم پرسیده شد که آیا در مسیر حرکت خود ناامید شده است یا نه؟ جواب داد: یک بار ناامید شدم، آنجا که فکر کردم چه کسی می خواهد جایگزین جمهوری اسلامی باشد؟!

برنامه ایران برای صادرات تولید داخلی

سوال ـ حتی اگر تولید رونق بگیرد، چگونه می خواهیم کالای تولیدی را صادر کنیم؟

برنامه جامع میان ایران و چین با هدف حل همین مشکل امضا شده؛ علاوه بر این ما در همسایه خود ۶۰۰ میلیون جمعیت داریم که مشکل فروش ما را حل می کند. اگر در طول سال‌های گذشته، دولت به جای اروپا و آمریکا به سراغ همسایگان خود رفته بود، ارزش پول ملی کاهش پیدا نمی کرد.

گره زدن مشکلات به تحریم‌ها نابخشودنی است

سوال ـ آیا جمهوری اسلامی در زمینه امنیت اقتصادی هم مانند عرصه امنیت نظامی حرفی برای گفتن دارد؟

 پاسخ این سوال خیر است. متاسفانه نتوانستیم به قله امنیت اقتصادی برسیم و تنها راه بدست آوردن آن، افزایش تولید است؛ کره جنوبی که در گذشته نه چندان دور یکی از کشورهای فقیر بود و مردم آنجا از لجن تغذیه می‌کردند با شعار حمایت از توان داخلی قدرت پیدا کرد و تبدیل قدرت بزرگ جهانی شد.

اگر کشور از موشک، انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و غیره صرف نظر کند، با این فرض که تمامی تحریم‌ها برداشته شود، در خوشبینانه‌ترین حالت ایران، تبدیل به عربستانی می‌شود که تولید ندارد و وابسته به نفت است.

تمام پول‌های بلوکه شده ایران حداکثر به اندازه درآمد نفتی ما در دو سال است؛ به همین جهت است که گره زدن تمامی مشکلات به بحث تحریم ها خطای نابخشودنی است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14290

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.