• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
نقدی بر مهارت سواد رسانه ای رایج؛

سواد رسانه‌ای تجاری-نمایشی عامل بی سوادی رسانه ای

  • کد خبر : 37914
  • 14 بهمن 1400 - 17:57
سواد رسانه‌ای تجاری-نمایشی عامل بی سوادی رسانه ای
کارشناس سواد رسانه‌ای علاوه‌بر همراهی با ایدئولوژی موردنیاز سازمان، باید همراه با ایدئولوژی تلویزیون نیز باشد، لذا یکی از دلایل عدم موفقیت سواد رسانه‌ای در ایران به این دلیل است؛ چراکه به مردم سواد رسانه‌ای انتقادی آموزش داده نمی‌شود بلکه سواد رسانه‌ای همراه با حاکمیت، جذاب و پرتوجه ارائه می‌شود.

به گزارش صدای حوزه، سواد رسانه‌ای به یکی از مفاهیم مهم و البته کاربردی برای نحله‌های فکری مختلف در ایران تبدیل شده‌است. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز سعی کرده در چندسال اخیر از این مفهوم استفاده کافی خود را ببرد.

رویکرد سازمان صداوسیما به سواد رسانه ای

برنامه‌هایی گفت‌وگومحور با حضور کارشناسان سواد رسانه‌ای و با موضوع «چگونه خود را در برابر رسانه‌‌ها مقاوم کنیم» جای نقد و بررسی دارد. اگرچه اهمیت اشاعه و گسترش آموزش سواد رسانه‌ای بر هیچ‌کس پوشیده‌نیست، اما آنچه آموزش سواد رسانه‌ای در تلویزیون ایران را به مساله‌ای پرنقص تبدیل می‌کند، رویکرد سازمان صداوسیما و کارشناسان سواد رسانه‌ای است؛

اگر از این کارشناسان بپرسیم که چرا در این برنامه‌ها حاضر می‌شوید، پاسخ‌های قابل پیش‌بینی‌ای مانند گسترش مهارت‌های مواجهه با رسانه و گسترش سواد رسانه‌ای در جامعه را می‌دهند، اما باید گفت این مجموعه رسانه‌ای-دانشگاهی، خود دچار بی‌سوادی رسانه‌ای شده است‌؛ آن‌هم نه در لایه‌های رفتاری نسبت به پیام، بلکه در لایه‌های فلسفی نسبت معنای رسانه تصویری مانند تلویزیون. نکته‌ای که پستمن نیز به آن اشاره می‌کند؛ او معتقد است اساسا تلویزیون، رسانه‌ای برای آموزش نیست (پستمن،۱۳۹۷).

تلویزیون هر معنایی را آمیخته به سرگرمی و تصویر می‌کند تا بتواند در جامعه بقا و دوام داشته‌باشد، لذا آموزش تلویزیونی هیچ شباهتی به آموزش در مدرسه و دانشگاه ندارد؛ چراکه عنصر جذابیت به آموزش اضافه شده تا بتواند تلویزیونی باشد.

در اینجا فرآیند آموزش به محصولی تبدیل می‌شود که اصالت خود را از دست داده‌؛ آن آموزش ناب و خالصی که در جریان ارتباطات آیینی دریافت می‌شد، حال از طریق ارتباطات توجه (گونه سوم مدل‌های ارتباطاتی از منظر مک‌کویل) دریافت می‌شود. آموزش تبدیل به امری می‌شود که نسبت به دیگر محتواهای تلویزیونی، باید جذاب‌تر و نمایشی‌تر باشد. (بلایی که سر کتاب سواد رسانه‌ای پایه دهم با لطیفه و… آوردند)

سواد رسانه‌ای نیز به‌عنوان امری آموزشی، از این قاعده مستثنی نیست؛ کارشناس سواد رسانه‌ای علاوه‌بر همراهی با ایدئولوژی موردنیاز سازمان، باید همراه با ایدئولوژی تلویزیون نیز باشد، لذا یکی از دلایل عدم موفقیت سواد رسانه‌ای در ایران به این دلیل است؛

چراکه به مردم سواد رسانه‌ای انتقادی آموزش داده نمی‌شود بلکه سواد رسانه‌ای همراه با حاکمیت، جذاب و پرتوجه ارائه می‌شود و تبدیل به «سواد رسانه‌ای نمایشی» می‌شود که از طرفی نباید به قدرت و ساختارها بپردازد و از طرف دیگر، قابلیت آموزشی خود را از دست می‌دهد و صرفا جنبه‌ای نمایشی دارد.

بیشتر بخوانید:

در فضای مجازی با ولنگاری عجیبی روبه رو هستیم/ فقر سواد رسانه ای در سطح مدیران و مردم به شدت دیده می شود

بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی، تقویت روزنامه‌نگاری و سواد رسانه‌ای است

درنهایت نیز برای بقا و ادامه کار خود، جلسات و کلاس‌های مختلف با هزینه‌های گزاف عمدتا در سطح شهر تهران برگزار می‌کنند تا بن‌مایه نئولیبرالیستی خود، یعنی تجاری‌بودن را نیز تقویت کند؛ چراکه هرچه سواد رسانه‌ای تجاری‌تر باشد، درنهایت غیرانتقادی‌تر، بادوام‌تر و جذاب‌تر برای علاقه‌مندان و بی‌خطر برای حاکمیت است.

همین مساله را در اینستاگرام نیز شاهد هستیم؛ زیباست که دغدغه‌مندان و خصوصا دانشجویانی که ادعای تفکر انتقادی و آموزش سواد رسانه‌ای دارند، اما در همان ساختار نمایشی و تجاری کنشگری ظاهرا علمی می‌کنند و هم هویت و علم خود را نمایشی جلوه می‌دهند و هم درصورت نیاز آن را به اینستاگرامی‌ها آموزش می‌دهند.

لازم به توجه است که سواد رسانه‌ای ارائه‌شده در تلویزیون یا اینستاگرام هیچ جنبه آموزشی ندارد، بلکه منافع سیاسی، تجاری و شهرت‌مندانه دارد. دروغ بزرگی که در آموزش سواد رسانه‌ای فعلی در ایران وجود دارد، آن زمان برملا می‌شود که اگر شهروندی به‌دنبال یادگیری این سواد باشد، یا باید پولدار باشد تا بتواند در کلاس‌های نیمه‌خصوصی-حزب‌اللهی شرکت کند (تجاری‌سازی سواد رسانه‌ای) یا آن را از تلویزیون پیگیری کند که فارغ از کم‌وکاست فراوان و عقب‌ماندگی نظری تنها با آن جنبه از سواد رسانه‌ای که نمایشی و همراه ایدئولوژی حاکم است، مواجه می‌شود؛

اگر هم در کلاس‌های متفکران شبه‌انتقادی اینستاگرامی شرکت کنند فارغ از جنبه تجاری آن به شهرت اینستاگرامی آن متفکران کمک کرده‌اند. آموزش سواد رسانه‌ای در ابتدا از درخدمت‌بودن ایدئولوژی‌های گوناگون باید خارج شود و سپس نه در سطح رسانه‌های تصویری بلکه در فرآیند ارتباطات آیینی و گونه‌های آموزش رسمی به‌نحوی رایگان دراختیار مردم قرار گیرد تا امکان بهبود مواجهات مردمی در نسبت با رسانه‌ها را در سطوح گوناگون شاهد باشیم.

 منابع

پستمن، ن. (۱۳۹۷). زندگی در عیش، مردن در خوشی؛ زوال فرهنگ در بستر عشرت؛ در عصر رسانه‌های تصویری. (صادق. طباطبائی، مترجم) تهران: انتشارات اطلاعات.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37914
  • منبع : فرهیختگان

مطالب مرتبط

13آذر
خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!
در پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، مطرح شد؛

خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!

16مرداد
من‌های هک‌شده!
زنان و فضای مجازی؛

من‌های هک‌شده!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.