• امروز : دوشنبه - ۲۸ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 18 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

19

موانع ازدواج و راه حل‌های آن

  • کد خبر : 6532
  • 25 اسفند 1399 - 14:02
موانع ازدواج و راه حل‌های آن
هزینه‌های سنگینی مثل مسکن، جهیزیه، مایحتاج زندگی، هزینه جشن عروسی و… موانعی هستند که توسط خود ما به وجود آمده اند. گاهی این مسائل مالی آنقدر اهمیت می‌یابند که می‌توانند قوی‌ترین پیوندها را بدون در نظر گرفتن عمق رابطه، بشکنند.

میتوان گفت که ازدواج از بزرگترین دغدغه های جوانان و خانواده هایشان است. بسیاری از ما ممکن است دوست داشته باشیم که هرچه زودتر با شخصی که دوستش داریم ازدواج کنیم، تا بتوانیم زمان بیشتری را با یکدیگر داشته باشیم. اگرچه ازدواج عاشقانه با شخصی که دوستش دارید بسیار مطلوب و جذاب است. اما ممکن است مجموعه ای از مشکلات و موانع را برایتان به همراه داشته باشد. گاهی گذر از این موانع بسیار سخت است و شما نیازمند کمک دیگران هستید.

البته شرایط هر فردی منحصر به اوست و با توجه به این شریط خاص، موانع ازدواج هم متفاوت است. مثلا برخی زوج های بسیار جوان ممکن است به دلیل عدم بلوغ برای مقابله با شرایط سخت با مشکلاتی روبرو شوند. زیرا بلوغ برای داشتن یک رابطه سالم بسیار مهم است. بنابراین، در اینجا برخی از موانع ازدواج جوانان و راهکارها را ارائه میدهیم. اما با توجه به وضعیت جامعه و فرهنگ ما یکسری مشکلات و موانع دیگر هم برای اکثر افراد وجود دارد که در این مقاله مورد بحث قرار میگیرند. همچنین سعی میکنیم بهترین راهکار برای رفع موانع ازدواج را از دیدگاه مشاوره ازدواج ارائه دهیم.

مشکلات و دغدغه های مالی

مشکلات مالی و اقتصادی یکی از رایج ترین موانع ازدواج پسران است. میتوان گفت هزینه هایی که ازدواج بر دوش دختر و پسر میگذارد، یکی از دلایل عمده امتناع جوانان از ازدواج است. هزینه های سنگینی مثل مسکن، جهیزیه، مایحتاج زندگی، هزینه جشن عروسی و… موانعی هستند که توسط خود ما به وجود آمده اند. گاهی این مسائل مالی آنقدر اهمیت میابند که میتوانند قوی ترین پیوندها را بدون در نظر گرفتن عمق رابطه، بشکنند. ولی یادتان باشد که جوانان در این مرحله از زندگی تازه به ثبات شغلی رسیده اند، بنابراین نباید انتظار داشت که وضعیت مالی زوج های جوان خیلی خوب باشد.

اما راه های غلبه بر موانع ازدواج چیست؟ برای حل مشکلات و موانع اقتصادی توصیه میشود که در این لحظه از زندگی؛ صرفه جویی در هزینه ها را در نظر داشته باشید. یک زوج جوان غالباً بیش از مبلغ لازم هزینه میکنند. علاوه بر این، این سنی است که افراد به ندرت به پس انداز فکر میکنند و تمایل دارند بیشتر برای چیزهایی مانند مسافرت، خرید، بیرون رفتن و غیره هزینه کنند. اما بهتر است هزینه های غیرضروری را کنار بگذارید و به فکر آینده هم باشید. لطفا مقاله ازدواج با مرد بی پول را مطالعه کنید.

استرس و نگرانی برای آینده

استرس و نگرانی برای آینده زندگی موضوعی است که ذهن بسیاری جوانان را به خود مشغول کرده است. تا حدی که گاهی فکر به آینده و موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج، به یکی از بزرگترین موانع ازدواج دختران و پسران جوان تبدیل میشود. عوامل استرس زا و افکار منفی همچنین میتوانند مشکلات موجود را تشدید کنند.

با توجه به اینکه این مشکلات از جمله موانع فردی ازدواج هستند، یعنی به دیدگاه فرد بستگی دارد، راه حل آن هم در دستان خود فرد است. در واقع بهترین راهکار برای رفع این مانع، تغییر نگرش است. سعی کنید با دید مثبت به همه چیز نگاه کنید. ازدواج با همه سختی هایی که دارد، قرار است آرامش و خوشبختی شما را تکمیل کند. پس استرس و ترس را کنار بگذارید. براس خواندن مقاله تفاوت ازدواج سنتی و مدرن کلیک کنید.

زندگی شلوغ و پر مشغله

جوانانی که مشغله کاری و فکری زیادی دارند، معمولا از ازدواج فراری هستند. اگر چه این افراد تا حدودی حق دارند، اما این دغدغه های ازدواج تنها بخشی از زندگی هستند و نباید مانعی برای دیگر قسمت های زندگی از جمله ازدواج باشند. علاوه بر این ممکن است برخی از جوانان ازدواج را مانعی برای پیشرفت خودشان بدانند. در حالیکه واقعا اینطور نیست و ازدواج فرصتی است برای پیشرفت بیشتر، در کنار کسی که دوستش دارید.

مشکلات ارتباطی

یکی از بزرگترین مزایای ازدواج این است که میتوانید زمان زیادی را با یکدیگر سپری کنید. اما تحقیق در مورد موانع ازدواج جوانان نشان میدهد که همین توانایی برقراری ارتباط، از جمله موانع ازدواج پسر یا دختر جوان است. چون ممکن است این افراد شناختی از جنس مخالف نداشته باشند. این خلا در ارتباطات میتواند مشکلات بزرگی در روابط و ازدواج ایجاد کند. برای خواندن مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد لطفا کلیک کنید.

عدم آمادگی برای بر عهده گرفتن مسئولیت های زندگی متاهلی

عدم آمادگی برای پذیرش نقش همسر هم میتواند از موانع ازدواج باشد. فردی که تا به امروز تنها به عنوان فرزند خانواده زندگی کرده، حالا باید مسئولیت یک زندگی را به دوش بگیرد. بسیاری از دختران و پسران جوان، از پذیرفتن این مسئولیت ها واهمه دارند. این موضوع بیشتر درباره آقایان صدق میکند چون اغلب، مسئولیت های بیشتری را به دوش میکشند.

برای غلبه بر این مانع هم توصیه میشود که از ابتدای رابطه، مسئولیت ها را بین خودتان تقسیم کنید و ابتکار عمل داشته باشید. کارهای سخت را با علاقه انجام دهید. به این فکر کنید که با انجام این مسئولیتها در کنار همسرتان موفق و خوشبخت خواهید بود. بهتر است مقاله ویژگی های همسر خوب را حتما بخوانید.

توقعات بالا و غیرواقعی

دین مبین اسلام همواره بر ساده زیستی تاکید دارد. لذا توقعات بیجا در ابتدای زندگی، از جمله موانع ازدواج از دیدگاه اسلام است. دین اسلام همواره تاکید دارد افراد از همان سنین ابتدای جوانی برای ازدواج اقدام کنند و سیره ی ائمه را الگوی خود قرار دهند. بدین ترتیب لازم نیست که حتما در ابتدای زندگی همه چیز مهیا باشد.

اما متاسفانه در حال حاضر چشم و هم چشمی باعث شده که توقعات جوانان بالا باشد. همین امر ازدواج را سخت تر کرده است. اما به یاد داشته باشید که تجملات هرگز دلیلی برای خوشبختی نیست. خوشبخت بودن در ازدواج به تلاش نیاز دارد، و تنها اگر هر دوی شما برای حل مشکلات اجتناب ناپذیری که با آن روبرو هستید، کار کنید، در این صورت ازدواج موفق است. این کار به تعهد و عشق زیادی نیاز دارد اما قطعاً قابل انجام است. پس با کم کردن توقعات و افزایش تعهد، حداقل یکی از موانع ازدواج دختران و پسران جوان را از بین ببرید.

در نهایت با بررسی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام و روانشناسی، باید بگوییم که اکثر تصمیمات جوانان در لحظه و بدون پیش بینی نتایج گرفته میشوند، که در نهایت میتواند منجر به مشکلاتی شود. در حالت ایده آل، هر تصمیم مهم باید با دوستان نزدیک یا خانواده در میان گذاشته شود تا درک بهتری از وضعیت داشته باشید و یک تصمیم حسابگرانه بگیرید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره موانع ازدواج جوانان و راهکارها هستید، توصیه میکنیم از مشاوره های ازدواج و خانواده استفاده کنید.

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به دست خود ماست و در خانواده. از کوزه همان برون تراود که در اوست ما در جامعه همان را که بکاریم درو خواهیم کرد اگر فرزندانمان را متخلق به اخلاق حسنه بار بیاوریم جامعه ای سالم خواهیم داشت به دور از بی اعتمادی. ازدواج در سن مناسب و به موقع انجام خواهد شد. در سایه فرهنگ گذشت و ایثار، بی اعتمادی وعدم اطمینان کمرنگ خواهد شد جوانی که در جامعه هرچه می بیند پاکی و نیکویی است راحت تر اعتماد می کند با فراغ بال برنامه ریزی می کند و با اطمینان به ازدواج تن می دهد.

حل موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به اینست که خود محور نباشیم افکار کنسرواتیسم، سترون شدن جامعه را در پی خواهد داشت. خود محور بودن نیکویی را در جامعه عقیم خواهد کرد به خاطر داشته باشیم فرزندان ما در همین جامعه باید زندگی کنند در شهری که تمام خیابان هایش گل و لای است ناخوداگاه دامن فرزند ما نیز گل آلود خواهد شد نگوییم در جامعه ای که هیچکس اخلاق را رعایت نمی کند فرزند ما فدا خواهد شد بگوییم من یک نهاد اجتماعی را شکل می دهم به نام خانواده برای آینده فرزندم جامعه ای پایه ریزی میکنم بر مبنای اخلاق در این مدینه فاضله که من میسازم فرزند من و دیگران در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد برای خود ارزش قایل شویم وبدانیم ما پایه گذار فرهنگ و تمدن جامعه مان هستیم به امید داشتن دنیایی آباد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6532
  • منبع : psychology.avije.org

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.