• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

استعدادیابی و مدیریت ورودی‌های حوزه؛ گره‌گشای معیشت طلاب

  • کد خبر : 8420
  • 17 فروردین 1400 - 9:53
استعدادیابی و مدیریت ورودی‌های حوزه؛ گره‌گشای معیشت طلاب
حجت الاسلام ناظمی معتقد است مدیریت در جذب افراد برای ورود به حوزه و استعداد‌یابی آنها ارتباط مستقیمی با معیشت طلاب دارد.

حجت الاسلام محمد‌حسین ناظمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه، ضمن اشاره به اهمیت معیشت طلاب، گفت: مبحث معیشت طلاب باید در دو بُعدِ معیشت طلاب به صورت کلی و معیشت طلاب در دوران شیوع ویروس کرونا بررسی شود. 

وی با بیان این که در بهبود وضعیت معیشتی طلاب لازم است تغییراتی در سبک و شیوه پذیرش طلاب صورت گیرد، اظهار داشت: حوزه‌ علمیه باید در پذیرش طلاب مدیریت بیشتری داشته باشد تا از همان روز‌های ابتدایی ورود افراد به حوزه، جایگاه شغلی آنها در آینده مشخص شود. این همان کاری است که بسیاری از سازمان‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌های موفق انجام می‌دهند.  

استعداد سنجی و هدفمند‌سازی پذیرش طلاب از جمله راهکار‌های بهبود معیشت طلاب است

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حوزه‌ علمیه باید ارزیابی داشته باشد که جامعه در آینده به چه میزان طلبه برای حضور در مساجد، انجام امور تبلیغی یا رسیدن به مرحله اجتهاد نیاز دارد. با این کار جذب طلاب با این هدف کاهش یافته و بار شهریه سبک‌تر خواهد شد.

وی ابراز داشت: بنابراین یک راه بهبود معیشت طلاب آن است که حوزه‌های علمیه در میان طلاب استعداد‌یابی کند تا افرادی که استعداد مرجعیت دارند به ادامه تحصیل در عرصه‌های تخصصی فقه و اصول بپردازند و طلاب دیگر نیز به مباحث فرهنگی و امور تبلیغی وارد شوند.

حجت الاسلام ناظمی با تأکید بر این که مدیریت در جذب افراد برای ورود به حوزه و استعداد‌یابی آنها ارتباط مستقیمی با معیشت طلاب دارد، عنوان کرد: در چنین سیستمی مشخص می‌شود که یک طلبه پس از پایان تحصیلات حوزوی، با چه تخصصی و در کدام عرصه باید فعالیت داشته باشد.

وی فراگیری مهارت‌های مختلف را یکی دیگر از راه‌های بهبود معیشت طلاب دانست و گفت: چنانچه طلاب در طول تحصیل به کسب مهارت‌های تبلیغی، آموزشی و… بپردازند، در آینده می‌توانند به شکل بهتری تأثیرگذار بوده و در نتیجه معیشت بهتری داشته باشند.

شیوع ویروس کرونا نباید مانع فعالیت‌ طلاب شود

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان سمنان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: بی‌تردید شیوع ویروس کرونا نباید مانع فعالیت طلاب شود. طلاب می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همان فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی که در گذشته داشتند، بپردازند یا آن که این فعالیت‌ها را در فضای مجازی ادامه دهند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با توجه به حضور گسترده مردم در فضای مجازی، سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون اوقاف، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و همچنین هیئت امنای مساجد باید منابع مادی بیشتری برای حضور طلاب در فضای مجازی اختصاص دهند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: بی‌تردید اصل معیشت طلاب؛ این که طلاب چگونه می‌توانند امرار معاش داشته باشند، به هدفگذاری خودِ طلاب بستگی دارد اما سیستم نیز می‌تواند کمک بزرگی در هدایت طلاب داشته باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.