• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
آیت الله اعرافی پیشنهاد داد؛

تدوین موسوعه‌ای درباره سیر تحولات تاریخی حوزه

  • کد خبر : 6556
  • 24 اسفند 1399 - 11:46
تدوین موسوعه‌ای درباره سیر تحولات تاریخی حوزه
مدیر حوزه‌های علمیه توجه ویژه و بررسی پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزوی را در بازسازی نوین حوزه، ضروری خواند و پیشنهاد نوشتن یک موسوعه و دایره المعارف جامع در این زمینه را مطرح کرد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام قم، ‌حوزه را یک نهاد اجتماعی، فکری و دینی خواند که قرن ها بر آن گذشته اما مانند یک درخت تنومند به حیات خود ادامه داده است و اظهار داشت: هر تغییر و تحولی که در حوزه بخواهد اتفاق بیافتد هم می تواند لازم باشد و هم به وقوع پیوستن آن سختی های خاص خود را به دنبال دارد.

وی گفت: شناخت از پیشینه حوزه را استاد باید با خود داشته باشد و در ضمن نگاه انتقادی را هم باید حفظ کند تا در تحولات مفید حوزه نقش ایفا کند. تربیت نیروهای توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه های علمیه است. نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود. تنوع حوزه ها و تفاوت گرایش ها در ادوار مختلف حوزه ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوت ها و اوج و حضیض ها و قبض و بسط ها اما یک نخ تسبیح بوده که همه آن ها را به هم متصل نموده است و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل می دهد.

پیشنهاد تدوین موسوعه‌ای درباره سیر تحولات تاریخی حوزه

وی گفت: نوشتن یک موسوعه و دایره المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه های علمیه در زمان هایی بسط پیدا کرده و در زمان های دیگری دچار قبض شده است، گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزه های علمیه را می خواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.

وی افزود: حوزه های علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزه های علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.

هویت سازی حوزوی؛ گام مهم در بازسازی نوین حوزه

وی گفت: هویت سازی حوزوی زمانی محقق می گردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزه های علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصت هایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند. ما در پیشبرد و تعالی حوزه محورهایی را شاهد هستیم که یکی از آن ها بسط محورهای دانشی حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: قلب حوزه در دهه های اخیر پیشگامی لازم در زمینه رشته های مختلف مرتبط را نداشته است؛ مراکز و مؤسسات حوزوی گام های خوبی در این زمینه برداشته اند، اما خود حوزه جا دارد بیش از پیش به دنبال ارتقای علوم اسلامی با توجه به نگاه تاریخی و ریشه های علمی خود باشد.

وی افزود: نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6556
  • منبع : حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.