• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

3
آیت الله هادوی تهرانی مطرح کرد؛

ابتلاء به فقر عمومی؛ نتیجه نادیده گرفتن نظام اقتصاد اسلامی

  • کد خبر : 5629
  • 18 اسفند 1399 - 9:55
ابتلاء به فقر عمومی؛ نتیجه نادیده گرفتن نظام اقتصاد اسلامی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیاده نکردن نظام اقتصادی اسلامی را ریشه مشکلات کنونی خواند و گفت: وقتی نه مبانی را درست سامان دادیم و نه نهادها را درست شکل دادیم و برخی از نهادها را به شکل گزینشی آن هم با یک سری محدودیت‌هایی پذیرفته‌ایم، نتیجه این می‌شود که به جای رفاه عمومی، گرفتار فقر عمومی می‌شویم.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» به بررسی مبانی مکتب اقتصادی اسلام در مبحث مالکیت پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که مکتب شامل مبانی و اهداف می‌شود، یادآور شد: نظام براساس آن مبانی برای رسیدن به اهداف تشکیل می‌شود، به همین دلیل در حوزه اقتصاد، مبانی مکتب اقتصادی زیربنا را تشکیل می‌دهد و براساس این زیربنا، بنایی به نام نظام اقتصادی تشکیل می‌شود که این نظام اقتصادی بر روی آن زیربنا یعنی مبنا می‌خواهد ما را به اهداف برساند.

آیت‌الله‌هادوی با اشاره به این‌که زیربنا شامل حفظ ارزش و مالیت، صیانت از مالکیت و پذیرش تنوع مالکیت و آزادی اقتصادی می‌شود، عنوان کرد: هدف مکتب اقتصادی اسلام رسیدن به عدالت اقتصادی در داخل و پیدا کردن قدرت اقتصادی در خارج است. براساس این مبانی اقتصادی، نظام شکل می‌گیرد. نظام مجموعه‌ای از نهادهاست، نهاد نیز الگوی رفتاری تثبیت شده است که انتظار داریم توسط شخص حقوقی و حقیقی محقق شود.

وی ادامه داد: بنابراین اسلام در هر زمینه‌ای من جمله اقتصاد یک سری پیش فرض‌های اعتباری و تشریعی دارد که در بستر این پیش‌فرض‌ها، مجموعه‌ای از رفتارهای تثبیت شده را می‌خواهد ایجاد کند که اگر این رفتار در آن بستر باشد آن نتایج حاصل می‌شود. یعنی عدالت اقتصادی و قدرت اقتصادی پدیدار می‌شود.

ساختار نظام‌مند اقتصاد اسلامی؛ زمینه ساز عدالت اقتصادی

این استاد حوزه با بیان این‌که اسلام ساختار اقتصادی را قانون‌مند و نظام‌مند می‌داند و تأکید می‌کند شما نخست باید بسترهایی را در مبانی فراهم کنید و مجموعه‌ای از رفتارها را در جامعه تثبیت کنید، بیان داشت: این مجموعه رفتارها، نهادهای مرتبط به یک دیگر می‌شوند که ما از آن به عنوان نظام یاد می‌کنیم. وقتی این کارها را انجام دادیم می‌توانیم منتظر عدالت اقتصادی و قدرت اقتصادی باشیم.

وی افزود: نمی‌شود فرد بستر را آماده نکند، یا نهادها را شکل ندهد و یا هر دو را فراهم نکند، سپس بگوید باید عدالت و قدرت اقتصادی باشد. بنابراین اگر در جامعه اسلامی مبانی محقق شود و نهادها شکل بگیرد، اهداف شکل می‌گیرد. این نهادها جهان شمول است. مثلا قرض الحسنه از منظر اندیشه مدون در حوزه نظام یک نهاد جهان شمول است. این نهاد در هر زمانی با توجه به شرایط ممکن است شکل خاصی به خود بگیرد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به این‌که اصل نهاد قرض الحسنه مورد تأیید و معرفی اسلام است، گفت: اسلام برای این نهاد ویژگی‌های را بیان کرده و کارکرد آن اقتصادی است. به همین دلیل وقتی نهاد قرض الحسنه در کنار سایر نهادها قرار می‌گیرد، اهداف اقتصادی اسلام محقق می‌شود.

اجرای اقتصاد غربی؛ ریشه مشکلات امروز

وی اضافه کرد: البته نهاد قرض الحسنه به تنهایی نمی‌تواند ما را به اهداف برساند، چون نظام شامل نهادهای مختلف است به همین دلیل با یک نهاد نمی‌توان به نظام رسید. مشکل اصلی ما این است که تنها قسمت‌هایی از دین را بیان می‌کنیم. وقتی جدا از هم بیان کردیم به نتیجه نمی‌رسیم. مگر می‌توان موتور ماشین را قطع قطع کرد و انتظار حرکت ماشین را داشت؟

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: یکی از کارهایی که از ابتدای انقلاب انجام دادیم این است که گفتیم ما که نمی‌توانیم اقتصاد اسلامی را پیاده کنیم، به همین دلیل فعلا سراغ اقتصاد غربی برویم و آن جاهایی که با اسلام نمی‌سازد را حذف کنیم. این کار شاید برای یک دوره خاصی به عنوان یک مسکن کارآیی داشته باشد ولی وقتی ادامه پیدا کند همین مشکلاتی که اکنون می‌بینیم، به وجود می‌آید.

اگر نظام اقتصادی را پیاده کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به اهداف مورد نظر برسیم

وی ادامه داد: چون این کار در حقیقت اقتصاد سرمایه داری قطعه قطعه شده است که ما تنها خواستیم برخی از جاهای آن را حذف کنیم و چون اقتصاد سرمایه داری همانند اقتصاد اسلامی یک مجموعه است وقتی شما آن را قطعه قطعه کنید دیگر کارکرد خود را نخواهد داشت، به همین دلیل به بن بست می‌خوریم و برای این‌که از بن بست خارج شویم عقب نشینی می‌کنیم و قسمت‌هایی که قبلا حذف کردیم را دوباره مورد استفاده قرار می‌دهیم.

آیت‌الله هادوی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به اهداف اقتصادی اسلام برسیم باید مبانی اقتصاد اسلامی را پیاده کنیم و نهادهای اقتصادی اسلام را شکل دهیم، یعنی نظام اقتصادی، سپس منتظر باشیم تا به اهداف برسیم. وقتی نه مبانی را درست سامان دادیم و نه نهادها را درست شکل دادیم و برخی از نهادها را به شکل گزینشی آن هم با یک سری محدودیت‌هایی پذیرفته‌ایم، نتیجه این می‌شود که به جای رفاه عمومی، گرفتار فقر عمومی می‌شویم. به جای این‌که ثروت تعدیل شود و فاصله فقیر و غنی کاسته شود، این فاصله بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=5629
  • منبع : مفتاح

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

23فروردین
فاصله طبقاتی در دولت قبل به گسل طبقاتی تبدیل شده بود
ماحصل بررسی شاخص های عدالت اجتماعی؛

فاصله طبقاتی در دولت قبل به گسل طبقاتی تبدیل شده بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.