• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 6244اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

5
آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج فقه الخمینی تأکید کرد؛

تلاش عده‌ای روشنفکر غربی برای ایدئولوژی‌ زدایی از اسلام

  • کد خبر : 23838
  • 11 شهریور 1400 - 13:25
تلاش عده‌ای روشنفکر غربی برای ایدئولوژی‌ زدایی از اسلام
یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد این است که عده‌ایی روشنفکر غربی به دنبال ایدئولوژی زدایی از اسلام هستند و در پی آن، به دنبال از بین بردن عنصر ایمان هستند. آن‌ها نمی‌دادند که غرب هم اگر تمدنی درست کرده است با ایدئولوژی آن را درست کرده و این ایمان است که کار را جلو برده است

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه الخمینی به بررسی دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن اسلامی‌پرداخت و بیان داشت: کسی که بخواهد نظریه تمدن اسلامی‌ و پیشرفت چند بُعدی و همه جانبه انسان را پی گیری کند باید دو مبنا را در اول کار مشخص نماید؛ ۱ – استعداد پایان ناپذیر موجود چند بعدی به نام انسان و ۲ – عنصر ایمان.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در اینجا وجود دارد این است که عده‌ایی روشنفکر غربی به دنبال ایدئولوژی زدایی از اسلام هستند و در پی آن، به دنبال از بین بردن عنصر ایمان هستند. آن‌ها نمی‌دادند که غرب هم اگر تمدنی درست کرده است با ایدئولوژی آن را درست کرده و این ایمان است که کار را جلو برده است.

آیت‌الله فرحانی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بر همین اساس می‌فرمایند که بدون مکتب و بدون ایدئولوژى نمى ‏توان یک تمدن را به وجود آورد و این احتیاج به ایمان دارد.

وی اضافه کرد: این تمدن داراى علم خواهد بود، داراى صنعت هم خواهد بود، داراى پیشرفت هم خواهد بود؛ و این مکتب، هدایت کننده و اداره کننده‏‌ى همه‏‌ى اینها خواهد شد. آن که مکتب توحید را مبناى کار خودش قرار می‌دهد، آن جامعه‏ اى که به دنبال توحید حرکت مى‌کند، همه‌ى این خیراتى را که متوقف بر تمدن‏ سازى است، به دست خواهد آورد؛ یک تمدن بزرگ و عمیق و ریشه ‏دار خواهد ساخت و فکر و فرهنگِ خودش را در دنیا گسترش خواهد داد.

این استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین، این مطلب اول، که احتیاج به ایمان است. کشاندن جامعه به بى ‏ایمانى، یکى از همان توطئه‏‌هائى است که دشمنان تمدن‏ سازى اسلامى به دنبال آن بوده‌اند و الان هم با شدت این امر را دنبال مى‌کنند.

وی ادامه داد: امروز در محیط‌هاى روشنفکرى، کسانى هستند که با شکل‌هاى گوناگون، با قد و قواره‏ هاى گوناگون، ما را از شعارهاى مکتبى برحذر مى دارند؛ دوران اوج شعارهاى مکتبى را که دهه‏ ى شصت است، زیر سؤال مى‏ برند؛ امروز هم از تکرار شعارهاى مکتبى و شعارهاى انقلابى و اسلامى، خودشان واهمه دارند و مى‏ خواهند در دل دیگران واهمه بیندازند؛ مى‏گویند آقا، هزینه دارد، دردسر دارد، تحریم دارد، تهدید دارد.

آیت‌الله فرحانی گفت: نگاه خوشبینانه این است که بگوئیم این‌ها تاریخ نخوانده‏ اند- البته نگاه‏ هاى بدبینانه هم وجود دارد- اینها اگر تاریخ خوانده بودند و اطلاع داشتند از سرگذشت و منشأ و مبدأ تمدن‌هایى که وجود دارد و همین تمدن مادى غرب که امروز مى‏ خواهد دنیا را فتح و تصرف کند، این حرف را نمى‌زدند. باید بگوئیم اینها بى ‏اطلاعند، تاریخ نخوانده‌اند.

وی توصیه کرد: مراقب باشیم دچار سطحى‏ گرى و ظاهرگرائى نشویم، دچار تحجر نشویم- این یک طرف قضیه است-  دچار سکولاریسمِ پنهان هم نشویم. گاهى اوقات در ظاهر؛ تبلیغات، تبلیغات دینى است؛ حرف، حرف دینى است؛ شعار، شعار دینى است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائى دین از زندگى‏ است؛ آنچه که بر زبان جارى مى‏ شود، در برنامه‏ ریزى‏ ها و در عمل دخالتى ندارد. ادعا مى‏ کنیم، حرف مى‌زنیم، شعار مى‏ دهیم؛ اما وقتى پاى عمل به میان مى‏ آید، از آنچه که شعار دادیم، خبرى نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: انقلاب اسلامى تواناست. آن قدرتى و ظرفیتى و انرژى متراکمى که در انقلاب اسلامى وجود دارد، این توانائى را دارد که همه‏ ى این موانعى را که من گفتم و بسیارى‏ اش را هم نگفتم، از سر راه بردارد و آن تمدن ممتازِ برجسته‏ ى متعالىِ باشکوه اسلامى را جلوى چشم همه‏ ى دنیا برقرار کند؛ و این در زمان شما خواهد بود. با همت شما خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: هرچه مى‏ توانید، خودتان را از لحاظ علم و عمل و تزکیه و تقویت روح و تقویت جسم همان طورى که بارها عرض شده- آماده کنید و ان‏شاءاللّه این بار سنگین را به دوش بگیرید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23838
  • منبع : خبرگزاری مفتاح

مطالب مرتبط

27دی
ضعف بزرگی به نام استبداد علمی در حوزه علوم انسانی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

ضعف بزرگی به نام استبداد علمی در حوزه علوم انسانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.