• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
مولف کتاب الگوهای کلان تولید علوم انسانی و اسلامی مطرح کرد؛

خدا و بشر؛ وجه تمایز علوم انسانی در ایران و غرب

  • کد خبر : 23302
  • 07 شهریور 1400 - 12:43
خدا و بشر؛ وجه تمایز علوم انسانی در ایران و غرب
حجت الاسلام موسوی: علوم انسانی ما مبتنی بر متافیزیک الهی و توحیدی بود و سعی داشت همه تدبیر و سیاست‌ها را ذیل نگاهی توحیدی و الهی سامان دهد. انسان مدرن به تدبیر و سیاست توجه دارد اما آن را منفک از متافیزیک سنتی نموده و ذیل مفهومِ کلانِ اومانیسم قرار داده است و تلاش دارد بر اساس عقلِ خودبنیادِ بشری امور انسان را سامان دهد.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی در برنامه “علم نافع” رادیو گفت و گو بحث علوم انسانی اسلامی را در دو سه دهه اخیر بسیار پرچالش دانست که اندیشمندان بسیاری درباره این موضوع مهم و اساسی بحث کرده‌اند.

وی علوم انسانی را از ضروریاتِ اساسی جامعه دانست و تاکید کرد: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که از علوم انسانی بی نیاز است؛ در واقع علوم انسانی به جامعه جهت می‌دهند و فکر و ایده جامعه را می‌سازند.

موسوی با اشاره به تالیفی از حکیم فارابی مبنی بر علم مدنی اظهار کرد: این علم از اخلاق، سجایا و عادات انسانی بحث می‌کند که ریشه در آگاهی و اراده انسان دارد. این رفتار و عادات، قصدمند هستند و انسان بر اساس مقاصدِ نهفته، به سمت این عادات حرکت می‌کند.

وی افزود: خواجه نصیرالدین طوسی هم تعریفی نسبتا مشابه ولی با بسط بیشتر توضیح می‌دهند؛ ایشان در کتاب اخلاق ناصری می‌فرمایند علم مدنی یا حکمتِ عملی که ما از آن با نام علوم انسانی یاد می‌کنیم، مبنی بر موجوداتی است که منوط به تصرف یا تدبیرِ اشخاصِ انسانی است.

موسوی بر اساس نظریه حضرت خواجه، موجودات را بر دو دسته می‌دانند؛ یکی موجوداتی که انسان در خلق آن‌ها نقشی ندارد ولی برخی موجودات توسط پدیداری انسان ایجاد می‌شوند و این‌ها، موضوعِ علوم انسانی قرار می‌گیرند.

مولف کتاب الگوهای کلان تولید علوم انسانی و اسلامی ادامه داد: این موجودات به فرهنگی خاص مبتنی نیستند، بلکه هر جامعه و انسانی در این دنیا زندگی می‌کند، چنین افعال صناعی –نظیر صنعت و تکنولوژی و هنر- را در بر می‌گیرد.

موسوی با بیان این تعریف، وظیفه علومِ انسانی را دانستنِ مصلحتِ این حرکاتِ ارادی و افعالِ صناعی دانست و افزود: علوم انسانی با این تعریف، زندگی دنیوی و اخروی انسان را دربر می‌گیرد و چنان سامان می‌دهد که انسان به پیشرفت مادی در این دنیا و سعادت ابدی می‌رسد.

وی همچنین علوم انسانی را دارای سه بخش خواند و تصریح کرد: یک بخش ناظر بر اخلاق و آداب معاشرت است. دیگری بحث تدبیر منزل و روابط انسان در متن خانواده است و دیگری نیز سیاست مُدُن است که تدبیرِ بلاد و تدبیرِ جامعه و تنظیم عباد را در بر می‌گیرد.

موسوی در این بین، تدبیر بلاد را وظیفه‌ای در میان شهرداری‌های کنونی دانست و افزود: تنظیم عباد نیز ناظر بر تنظیم گریِ امور فردی، اجتماعی، سیاسی در داخل و سطح بین الملل است.

این استاد حوزه در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اعلام اینکه علوم انسانی در دوره کنونی به مقوله توصیف و تبیین اراده و پدیده‌های انسانی می‌پردازد، گفت: علوم انسانی ما مبتنی بر متافیزیک الهی و توحیدی بود و سعی داشت همه تدبیر و سیاست‌ها را ذیل نگاهی توحیدی و الهی سامان دهد.

موسوی افزود: انسان مدرن به تدبیر و سیاست توجه دارد اما آن را منفک از متافیزیک سنتی نموده و ذیل مفهومِ کلانِ اومانیسم قرار داده است و تلاش دارد بر اساس عقلِ خودبنیادِ بشری امور انسان را سامان دهد.

اخبار مرتبط:

عدم شناخت حوزه از «لسان قوم» جامعه امروز/اسلام شناسی، تخصص و مهارت های زندگی، لازمه تحول در معیشت طلاب

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23302
  • منبع : رادیو گفتگو

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.